Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten opettaa lapsi jakamaan tavaroita (5v)...

Vierailija
26.07.2011 |

Olen yrittänyt jo viisi vuotta (lapsi, poika, siis 5v) siinä onnistumatta. Nyt se vaikuttaa aika paljon jo kaveruussuhteisiin... Hän ei anna mitään leluja toisten leikittäväksi. Jos esim. pyytää jonkun pelaamaan kotiimme tai leikkimään legoilla, se menee TÄYSIN hänen ehdoillaan tai ei ollenkaan. Ei sittenkään, vaikka tämä lapsi suuttuisi ja lähtisi kotiin.

Pakottaakin olen joskus yrittänyt... ja selittää, että eivät ole ehkä kohta kavereita... Huoh. En vaan haluaisi sitä tilannetta, että hänellä ei kohta ole kavereita, kun eivät yksinkertaisesti kestä ja sitten tulee ehkä liian suuri kolaus itsetunnolle :(

Kommentit (78)

Vierailija
61/78 |
26.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ellei itse yhtään pysty asettumaan muiden tasolle. Ja vaikealta tuntuu siis. Oletko itse ottanut häneltä leluja pois, kun oli pienempi?

Vierailija
62/78 |
26.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on lapsilla omat tavarat ja sitten ne lelut, jotka omistan minä (kyllä, äidin leluista puhutaan) ja niillä leikkivät kaikki, myös vieraat lapset.

Kun meille tulee lapsiperhe kylään, ovet lastenhuoneisiin ovat kiinni ja lapset leikkivät keittiössä aikuisten näkyvissä. Koska ne lelut eivät ole lasteni omia, on niillä helppo opetella sitä jakamista. Yhteinen ei ole kenenkään, sen menettämisestä ei koidu isoa tuskaa.

Enemmän ongelmia meillä tuottavat ne lapset, jotka olettavat vierailukutsun tarkoittavan sitä, että he saavat touhuta mitä tahtovat. Ei ole kerta eikä kaksi kun vihainen lapsivieras on roikkunut lastenhuoneen ovessa vaatien pääsyä sinne leikkimään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/78 |
26.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hetki lelujen jakamista:

1) selitä joka kerta ennen kaverin saapumista, että miten käyttäydytään ja miksi (annetaan kavereidenkin leikkiä leluilla, muuten heille tulee pahamieli ja he lähtevät pois)

2) jos lapsi edes hieman jakaa lelujaan niin kehu, kehu, kehu. Usein positiivinen palaute ohjaa oikeaan käyttäytymiseen paremmin kuin negatiivinen.

3) kokeile sanoa pojalle kuinka ylpeä sinä olet, kun tiedät hänen jakavan lelujaan kaverin kanssa joka tulee teille leikkimään. Suunnitelkaa yhdessä minkä lelun poika haluaa antaa heti ovella kaverin käteen ja sitten taas kehu poikaa.

Nämä kaikki oli meillä taaperolle käytössä ja jos 5-vuotias poika ei kuukauden parin harjoittelulla yhtään tule paremmaksi jakajaksi harkitsisin yhteyden ottoa neuvolaan. Ymmärtääkö poika, että kaverille tuli paha mieli?

Vierailija
64/78 |
26.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 on kyllä niin ehta curling-mama ettei ole tosikaan!

Vierailija - 26.07.11 11:11 (ID 13090374)

En ole ikinä ymmärtänyt sitä, miksi lasten pitää jakaa tavaransa. Ei minun aikuisenakaan tarvitse antaa lempipaitaani työkaverille tai autoa naapurille siksi, että jakaminen kuuluu tähän elämään.

Meillä lasten lelut pysyvät ehjinä ehkä siksi, että kaverit eivät pääse niitä rikkomaan. Ja sekös harmittaa meidän pieniä vieraita.

Vierailija
65/78 |
26.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kerta eikä kaksi kun vihainen lapsivieras on roikkunut lastenhuoneen ovessa vaatien pääsyä sinne leikkimään.

esitellä omaa huonettaan ja omia tavaroitaan kavereille. Todella erikoinen käytäntö teillä.

Vierailija
66/78 |
26.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lasten lelut pysyvät ehjinä ehkä siksi, että kaverit eivät pääse niitä rikkomaan. Ja sekös harmittaa meidän pieniä vieraita.

kannattaisi varmaan valita kaveripiirinsä vähän paremmin...

Vierailija
67/78 |
26.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kerta eikä kaksi kun vihainen lapsivieras on roikkunut lastenhuoneen ovessa vaatien pääsyä sinne leikkimään.

esitellä omaa huonettaan ja omia tavaroitaan kavereille. Todella erikoinen käytäntö teillä.

miksi lapseni esittelisi innolla omaansa?

Meillä on tietyt tilat "julkiseen käyttöön" ja tietyt yksityiseen. En esim. kuvittele, että vieraat viihtyisivät kodinhoitohuoneessa meillä käydessään vaan katan lapsiperheen kahvit keittiöön.

Vierailija
68/78 |
26.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi lapseni esittelisi innolla omaansa?

Meillä on tietyt tilat "julkiseen käyttöön" ja tietyt yksityiseen. En esim. kuvittele, että vieraat viihtyisivät kodinhoitohuoneessa meillä käydessään vaan katan lapsiperheen kahvit keittiöön.

heippa!

Vierailija
69/78 |
26.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi lapseni esittelisi innolla omaansa? Meillä on tietyt tilat "julkiseen käyttöön" ja tietyt yksityiseen. En esim. kuvittele, että vieraat viihtyisivät kodinhoitohuoneessa meillä käydessään vaan katan lapsiperheen kahvit keittiöön.

heippa!

kaikki ystäväni tietävät, miten innokas vaatehuoltaja olen joten oletusarvoisesti jos lapseni haluaa esitellä makuuhuoneensa, minun pitäisi esitellä kaikille kodinhoitohuone, jossa on minulle tärkeitä tavaroita.

Vierailija
70/78 |
26.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin kyllä normaalisti he pääsevät LASTEN huoneisiin...

Mutta on meilläkin sinällään ns. yhteisiä leluja leikkihuone täynnä, mutta ei se tarkoita sitä, etteikö meillä saisi mennä myös lastenhuoneisiin leikkimään. Tai olohuoneeseen.

Omaan makkariimme ja minun työhuoneeseeni eivät normaalisti pääse.

Vierailija
71/78 |
26.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta on meilläkin sinällään ns. yhteisiä leluja leikkihuone täynnä, mutta ei se tarkoita sitä, etteikö meillä saisi mennä myös lastenhuoneisiin leikkimään.

Lapsen huoneessa on nukkumista varten parvi, sinne ei mennä. Mutta muuten siellä voi leikkiä ihan normaalisti.

Vierailija
72/78 |
26.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei tuttavapiirissä ole ketään, joilla ei ole leikkihuonetta.

13

Vierailija
73/78 |
26.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ei halua? Eikö se aito antamisen halu olisi tärkeämpi? Miksi pitää pakottaa lapsi antamaan lelujansa?

Mitä hemmetin kommunisteja te lapsista kasvatatte?? Onko teidän perheenne auto vapaasti lainattavissa? Saako teidän pihaanne leiriytyä 16-henkinen saksalaisseurue?

Levittääkö perheen äiti haarat ja jakaa tavaraansa naapurin miehille kun se on niin itsekästä pitää kaikki hyvä itsellään? :D

Vierailija
74/78 |
26.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on yleensä hauskempaa, kun leluja voidaan lainailla. Jos lainaamista ei sallita, pitää kertoa lapsivieraille, että tuovat myös omia leluja mukanaan. Vaikka osa leluista on äidin, niin entäs jos hänkään ei halua lainata niitä omiaan ? :D

Vierailija
75/78 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

opetatte lapselle vääränlaista rajattomuutta. Ette opeta että lapsi saa puolustaa omaisuuttaan. Lelut ja huone ovat reviiriä, jota kuuluukin puolustaa. Sellaista se on sitten maailmassakin, ei olla ovet ja ikkunat levällään että tulkaa naapurit lainatkaa vaan meidän autoa! Jos kerran lapsen vaistoon ei luoteta kun hän ei halua jollekulle lelujaan lainata, hän ei myöhemminkään opi olemaan varuillaan epäilyttävien vorojen tms. nähdessään.

Katsisi käydä jossain psykologilla, jos on noin riippuvainen materiaalista, pelkää varkaiden hyökkäävän joka ikinen hetki tavaroiden kimppuun ja tavaroiden lainaaminen ahdistaa ajatuksenakin. Toivottavasti et siirrä traumojasi ja pelkojasi lapsiisi tai jäävät ilman kavereita.

Kun rupeat haukkumaan toista joka on eri mieltä!

Sinä se tässä et ymmärrä että sosialistinen (jollainen sinä edustat) ja kapitalistinen maailmankuva ovat hyvin kaukana toisistaan. Sossut ne jakaa kaiken ja sellaista ihmistä, joka haluaa jotain omistaa, ei suvaita. Kateus kuuluu tietysti myös kuvioon. Jokaisella pitäisi olla saman verran rahaa ja samat saavutukset. Ei enempää eikä vähempää. Kapitalistinen henkilö on YKSILÖ. Tuo sana on sossulle kirosana! Pitää tukahduttaa pienetkin omaperäisyyden alkeet. Ei saa olla erilainen massasta poikkeava.

Ja sieltä leluista se kaikki lähtee liikkelle. Leikeissä kun opetellaan yhteiskunnassa toimimista.

On selvästi sosialistinen ajatus että minun omistamani tavarat eivät oikeastaan minulle kuulukaan vaan minulla on velvollisuus jakaa ne muiden kanssa.

Vierailija
76/78 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

opetatte lapselle vääränlaista rajattomuutta. Ette opeta että lapsi saa puolustaa omaisuuttaan.

Lelut ja huone ovat reviiriä, jota kuuluukin puolustaa. Sellaista se on sitten maailmassakin, ei olla ovet ja ikkunat levällään että tulkaa naapurit lainatkaa vaan meidän autoa!

joten on luonnollista että sisältö on sen mukaista.

Eihän nyt kukaan hyvänen aika sentään oleta että kuka tahansa voi mennä lapsen huoneeseen ja ottaa sieltä mitä vaan. Ihan pimeä ajatus.

Kyllä minä ainakin kysyn lapselta ennen vieraitten tuloa että millä haluat leikkiä heidän kanssa, jotta voidaan laittaa ne esille tai kaivaa kaapista valmiiksi. Legorakennelmat sun muut laitetaan yläkaappiin lapsen toiveen mukaisesti.

Ap nimenomaan halusi pakottaa lapsensa jakamaan. Älä vääristele sanojani.

Vierailija
77/78 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On selvästi sosialistinen ajatus että minun omistamani tavarat eivät oikeastaan minulle kuulukaan vaan minulla on velvollisuus jakaa ne muiden kanssa.

jos lapsi ei halua lainata niin olkoon lainaamatta. Sitten ei kosketa toistenkaan tavaroihin - yleensä tämä unohtuu.

Vierailija
78/78 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos lapsi ei halua lainata niin olkoon lainaamatta. Sitten ei kosketa toistenkaan tavaroihin - yleensä tämä unohtuu.

Eräällä sukulaislapsellamme on myös hankaluuksia lelujen (tai minkä tahansa muun tavaran) lainaamisessa. Hän haluaa aina sen tavaran mikä jollakulla muulla on kädessä. Siis toimii kuin pikkutaapero, vaikka on jo 4 v. Hänen tavaroihinsa ei saisi koskea, mutta samalla hän omii toisten tavarat. Kauhea itku jos sanotaan että hän ei saa viedä kotiinsa meidän tavaroita.