Olenko liian tarkka kun en kestä sitä, että vieraat lapset sotkevat kotiani?
Eräs ystäväni on sitä mieltä, että olen liian tarkka kun
- en anna hänen vauvansa ottaa meillä ilmakylpyjä (=pissata matolle tai sohvalle)
- klähmiä seiniä ja huonekaluja likaisillä käsillä
- syödä mustikkasosetta ilman että ottaa kangaspöytäliinan pois
- rikkoa isomman poikani legovirityksiä
En ota asiaa vakavasti vaan itse pesen lapsen kädet ja laitan vaipat päälle. En itsekään halua aiheuttaa sotkua toisten kodeissa. Tiedän, että meillä on erilainen siisteyskäsitys eikä tästä mitään ontelmaa siis ole. Olisi vaan kiva tietää mitä te ajattelette.
Tosi vapaasti meillä
Kommentit (17)
mitä se lapsi sitten saa tehdä, jos minnekään ei saa koskea ellei kädet ole steriilit? Kai sulla nyt rätti on, jos jää ovenpieleen jälki, voi kai sen pyyhkäistä jälkeenpäin pois ettei tarvi joka jumalan asiasta nostaa hirveää meteliä?
Tietenkään ei saa rikkoa toisen legorakennelmia. Mahdollisesti monen tunnin työ menee hukkaan kun joku ajattelematon tulee tuhoamaan.
Itseäni on ärsyttänyt vuosikaudet, kun eräs sukulainen vauvalle vaippaa vaihtaessa antaa olla pitkiä aikoja ilman vaippaa ( viisi lasta ja sama touhu jatkunut kaikkien kanssa). Kotonansa nyt vielä voi jotenkin ymmärtää, mutta kylässä tosi epäkohteliasta. Joskus jopa päästi istumaan ihanien aamutossujeni päälle ja vitsaili, että siihen olisikin hyvä pissata. Olin todella ärsyyntynyt ja meni maku koko vierailusta, en puhunut paljon mitään koko loppuaikana. En tiedä tajusiko menneensä liian pitkälle, vauva ei onneksi sentään ehtinyt pissata. Samaisen perheen vanhemmat loukkaantuivat joskus, kun otin lasten kohdalta pöydästä pois upouudet kangastabletit ja laitoin muoviset tilalle. Perheen isä tahallaan sotki oman kangastablettinsa. Huhhuijaa.
Kuka ihme antaa ilmakyylpyjä MATOLLA/SOHVALLA vauvalle ilman minkäänlaista pisun kestävää alustaa???? Meil saa naapurin lapset ottaa ilmaa niin paljon ku vanhemmat haluaa, mut jos ne antaa muksujesa lasketella sohvalle/matolle niin lasku tulee perässä! :D
Pesen myös vieraiden lasten kädet jos ne on likaiset.. vaikka ollaankin vaippa iässä niin kyllä vähintään se käsien puhtaus on aina tärkeää!! Siinä välttää jo pienet tahrat ja sotkut. Meillä on aina siistiä, lapsille pienestä pitäen opetettu HYVIÄ tapoja jotta osataan sitten käyttäytyä siellä naapurissa.
Samaa ei voi sanoa alakerran kersoista.
Et ole liian tarkka :)
No tuo huonekalujen ja seinien klähmiminen menee kyllä jo liian pitkälle mitä se lapsi sitten saa tehdä, jos minnekään ei saa koskea ellei kädet ole steriilit?
ne, että lapsella on joko kädet klähmäiset tai steriilit?
Meillä on myös välimuoto eli puhtaat kädet ilman sterilointia.
minäkään antaisi tehdä mitään noista. En myöskään oman lapseni.
Outoa. Miksi tehdä sotkua, jos sen voi välttää? En muuten ikinä pidä lapsiani alasti kylässä. Ehtii ne ilmakylvyt ottaa kotonakin. En tuulettelee omaakaan pimppaani kyläillessäni.
No jos laitat toisen vauvalle vaipan tai peset kädet, niin se menee mielestäni överiksi. Sinä voit kertoa omat säännöt vauvan äidille, mutta jos hän ei niitä noudata niin et voi mielestäni mennä itse täytäntöönpaneemaan sääntöjä. Mutta sinänsä olen samalla linjalla, en tosin vauvojen kanssa vaan isompien lasten, jotka sotkevat (yhdessä omieni tietenkin) koko kämpän. Argh! Mutta se on vain kestettävä.
En minäkään voi sietää, kun vauvojen äidit antavat tapahtua ihan mitä vaan. Seuraan noita ilmakylpyjä valkoisella matollani sydän sykkyrällä..olen ajatellut ostaa ISON muovitetun froteen, jonka laitan lattialle, kun eivät tajua itse sellaista hankkia ja tuoda mukanaan, kun tulevat kylään. Onneksi ei tapahtunut meillä, mutta seurasin kerran, kun kylässä oleva äiti oli juuri syöttänyt lapselleen jotain oranssin keltaista sosetta ja laittoi sitten kerson lattialle mahalleen ja eikös vaan hetken kuluttua suusta alkanut tulla matolle keltaista mönjää..ja hetken kuluttua taas lisää ja sitten vielä ja vielä vähän lisää..ja äiti vain vähän pyyhki sitä sideharson kulmalla eli taputteli mönjän mattoon haisemaan. Itse olisin kyllä kiikuttanut vauvan muualle ja pessyt maton tahran kunnolla! Eihän aikuisetkaan kuolaa toisten matoille ja huonekaluille, miksi se muka on niin luonnollista ja joidenkin mielestä jopa suloista, kun vauva tekee niin????
Juu, kärsin vauva- ja lapsivierailuista, koska koko ajan saa pelätä, että on huonekalut, tapetit ja matot kuolassa ja liassa. En voi tajuta, miten vanhemmat eivät huolehdi siitä, että toisten paikkoja ei sotketa. Kotonaan tehkööt, mitä huvittaa, mutta ei meillä!
Vierailija kirjoitti:
No jos laitat toisen vauvalle vaipan tai peset kädet, niin se menee mielestäni överiksi. Sinä voit kertoa omat säännöt vauvan äidille, mutta jos hän ei niitä noudata niin et voi mielestäni mennä itse täytäntöönpaneemaan sääntöjä. Mutta sinänsä olen samalla linjalla, en tosin vauvojen kanssa vaan isompien lasten, jotka sotkevat (yhdessä omieni tietenkin) koko kämpän. Argh! Mutta se on vain kestettävä.
Miksi ei voi? Tottakai voi kun ollaan apn kotona. Jos mamma ei tykkää että ap laittaa vauvalle vaipan niin voi varmaan ottaa sen pois samalla kun on menossa ovesta ulos!
Juuri näin eli maassa maan tavalla tai maasta pois! Kylässä ei sotketa, ellei talonväki itsekin ole sotkevaa sorttia ja vähät välittää tahroista tapetissa ja räkäjäljistä ikkunoissa ja pissistä matoilla.
Juu, ja meillä vieraileva mamma on sitä mieltä, että ilmapiiri kiristyy, kun haluan, että kurakengät heitetään pois ja kädet pestään myös ruokailun jälkeen. Hän vahtii tarkkaan, että kädet pestään ennen syöntiä, mutta jostain syystä on sitä mieltä, että kun on käsin hämmennetty rasvaista kalaa ym. ruokia lautasella, niin on ok mennä meidän valkoiselle kangassohvalle leikkimään! Aivan käsittämätöntä :(
Mitenkäs tämä ongelma edelleen on olemassa. Eikö me juuri viime keskustelussa sovittu, että et päästä niitä kotiisi.
Jos tosiaan vauva on valkoisella matolla ilman vaippaa, niin sen voi talon emäntäkin estää, olematta ollenkaan epäkohtelias. Maalaisjärjestä vaan kyse.
Kannattaa sinun mennä tuon äippäliinin kotiin kyläilemään joskus, ja ottaa ilmakylpyjä siinä hänen sohvallaan. Piereskelet pari kertaa uhmakkaasti jalat niskan takana ja sanot että onpa hauskaa kun jännittää näin ripulisairaana vähän päästellä ilmaa. Sitten taputtelet kädelläsi jalkoväliäsi ja kosket sillä kädelläsi kaikkiin tekstiileihin mitä näät.
Ainakaan kysymättä. Oman lapsen kanssa otan kotona aika rennosti, mutta ei hänkään saa esim. sohvalla tai matolla olla ilman vaippaa.
Ja jos olen lapsen kanssa kylässä, niin olen tosi varovainen; kysyn kaikesta että onko ok, ja vahdin tosi tarkasti, ettei sotke.