rv 30 ja jalat kauheen turvoksissa
Tulin juuri töistä ja jalat on kauheen turvoksissa, ei ole ikinä ollut näin turvoksissa vaikka on ollut koko raskauden aikana turvotusta, jalat myöskin aristaa melko paljon, mm. kun olin kävelemässä bussipysäkiltä kotiin, hyvä , että just ja just jaksoin kävellä kotiin kun teki niin helkkarin kipeetä?
Pitääkö mennä lääkäriin vai mitä teen?
olen pitänyt nyt jalkoja koholla 20 min, mutta tuntuu ettei yhtään helpota, jalkoja myöskin kuumottaa jonkin verran:(
Tälläisi vaivoja meillä päin:(
Kommentit (4)
Mulla tuli kans loppupuolella raskautta ihan hirveet turvotukset jalkoihin!! Heräsin yleensä keskellä yötä (!) siihen, että jalat turvonnut ihan kuin ilmapallot. Kannattaa mennä lääkäriin, ottavat verenpaineen ja pissatestit, saattaa olla raskausmyrkytystäkin? Mulla saattoi turvotuksesta painokin nousta hetkessä 1-2kg ja kun turvotus laski, myös painokin. No, omalla kohalla kaikki oli turvotuksesta huolimatta ok, verenpaine ehkä hieman koholla. Kävin sit ylimääräsissä kontrolleissakin kaiken varalta. Tuossa vaiheessa raskautta kannattaa olla helposti lääkäriin yhteydessä ja sit vaik suurennella vaivaa, niin pääset varmasti tarkistuttaan!!
vasta sitten kun synnytyksestä oli pari päivää kulunut. Ei auttanut jalkojen koholla pitäminen tai veden juominen. Tukisukkia suositellaan pidettäväksi, jos on turvotusta jaloissa, myös raskausaikana.
Mulla oli samaa vaivaa rv 28, mukaanlukien ala selkä kipua.. menin aamusta päivystykseen, otettiin pissa testi ja oli virtsatien tulehdus, jaloista ei sanonu mitään, kuulemma "normaalia raskauden ajan turvotusta".
Jalat turvonnu edelleen seuraavana päivänä ja soitin päivystykseen, ei sanottu juuta eikä jaata.
Soitin illalla sairaalaan synnärille ja lähtö tuli heti. Veritulppa. Aamulla ultras jalan, veri oli hyytynyt nivustasoon asti. Onneksi ei keuhkoihin.
Vauvalla kaikki hyvin ja loppuraskaus meni hyvin.Lääkityksessä.
Tarkotus ei ole pelotella :) Mutta mua itteäni harmittaa että menin ensin arvauskeskukseen enkä sairaalaan, kun tunsin että joku on vialla.
Jos tuntuu että ei ole normaalia turvotusta ja vähääkään mietit että pitäisikö mennä lääkäriin.
Jos päivystykseen pääset, sano että persees ei nouse ennen ku on lähete sairaalaan annettu.