Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kummallakohan on lopulta "raskaampi" elämä? AARGH!

Vierailija
25.07.2011 |

Jos tilanne on tämä:

70v nainen, naimisissa, yksi lapsi, työura kassana ilman koulutusta, kotona ainoat kunnon kodinkoneet, imuri, sähkövatkain, pesukone, silitysrauta ja mankeli. Kaikki raha pitänyt tienata itse, ei ole saanut lapsilisää, lapsi ollut hoidossa naapurilla 4kk iästä lähtien.

35v nainen, naimisissa, kolme lasta, koulutusta lukion jälkeen 6v, vastuullisessa asemassa työelämässä, kotona kaikki mahdolliset sähköiset kodinkoneet. Saanut aikanaan opintotukea, ollut opintolainaa, muutoin tienaa omat rahansa, lapset päiväkodissa 2v lähtien.

Saan jatkuvasti kuulla sukulaisrouvalta kuinka helpolla nykyään pääsee, kun saa valtiolta rahaa ja kaikki on niin helppoa, kun koneet tekee työt. Ja kissan paskat sanon minä.

Jos tämäkin nainen osaisi yhtään ajatella kokonaisuutta, voisi huomata millaisen paineen alla nykyajan äidit on koulutuksen ja työn puitteissa. Sekö muka ratkaisee, mistä on rahaa saanut ja kuinka paljon koneita, jotka pörisee?!

Kommentit (80)

Vierailija
1/80 |
25.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minulla ainakaan ole mitään paineita vaikka on kotitöitä, ura ja monta lasta. Elämä on ihanaa!

Vierailija
2/80 |
25.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

70-vuotiaat on sen ikäisiä, että niillä on lapset jo saaneet lapsilisää... Mulla äiti on 75, olen itse 40v ja kyllä on vanhempani minusta lapsilisää saaneet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/80 |
25.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lapsimäärähän on oma valinta (siis, pakkoko kaikki on tehdä muodinmukaiset kolme lasta putkeen?) ja pakkoko on yrittää yhdistää perhe ja vastuullinen työ.

Nykyäänkin elää tosi lokoisasti, jos tyytyy 1 - 2 lapseen ja vähemmän vaativaan työhön.

Vierailija
4/80 |
25.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nykyajan naiset helpolla pääsee, ihan pakko sanoa!

Vierailija
5/80 |
25.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli tuo nainen puhuu sulle potaskaa. Itse asiassa sen NAISENKIN ÄITI on saanut aikoinaan tuosta 70-vuotiaasta lapsilisää. Tuo nainen on itse ollut 7-vuotias lapsi kun lapsilisää on Suomessa alettu maksaa eli on sitä itsekin aikoinaan saanut, omista lapsistaan puhumattakaan. Muistuta sitä seuraavan kerran vähäsen :D

Ei pidä ihan kaikkea vanhempien ihmisten juttuja uskoa.

Vierailija
6/80 |
25.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nykyäideille vaikeampaa. Ja olen kyllä samaa mieltä. Paineet paljon kovemmat ja ennen sai töitä kun vaan klampsi kyselemään. Kotiäitejä oli paljon. Ja kyllä ennenkin tukia oli ja verotuksessa sai vähentää mm silmälasit yms.Ruoka oli edullisempaa yms... eli ei kaikkea voi verrata kun ajat muuttuu. Toki ennenkin vaikeaa oli, varsinkin henkisellä puolella.

Vierailija
7/80 |
25.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja voit laittaa ihan piruuttas sen navetan ja muutaman kantturan sinne. Ja ei niitä kodinkoneitakaan ole pakko hankkia. Senkus kokeilet sitä helpompaa elämää.

Vierailija
8/80 |
25.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

entä miesten elämä:

kumman sukupolven miehillä on vaikeampaa ja raskaampaa?

Vierailija
9/80 |
25.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies lähti sotaan ja mummo jäi 9 lapsen kanssa yksin. Joutuivat evakkoon ja vaatearkku varastettiin matkalla. Joutuivat asumaan pienessä saunatuvassa ja lapsille ei ollut kuin yhdet kengät, joten yksi kerrallaan pääsi vain kouluun. Ruoasta oli todella pulaa. Töihin ei niin vain lampsittu vaan elannon keräsi ompelemalla, siivoamalla, tekemällä rikkaammille kaikkea mahdollista, että sai markan sieltä ja toisen täältä.

Hautasi muutaman vauvan, jotka eivät selvinneet, kärsi myös itse kroonisista sairauksista, mutta ei niitä hoidettu siihen aikaan.

Mummo olisi nauttinut nykyajan elämästä, missä olisi voinut olla yhdessä työpaikassa, lapsille riittää ruokaa ja vauvoja ei tarvitse haudata siksi, ettei hoitoa ole.

nykyäideille vaikeampaa. Ja olen kyllä samaa mieltä. Paineet paljon kovemmat ja ennen sai töitä kun vaan klampsi kyselemään. Kotiäitejä oli paljon. Ja kyllä ennenkin tukia oli ja verotuksessa sai vähentää mm silmälasit yms.Ruoka oli edullisempaa yms... eli ei kaikkea voi verrata kun ajat muuttuu. Toki ennenkin vaikeaa oli, varsinkin henkisellä puolella.

Vierailija
10/80 |
25.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän niitä kouluja ole pakko käydä jos ei tahdo. Ja voit laittaa ihan piruuttas sen navetan ja muutaman kantturan sinne. Ja ei niitä kodinkoneitakaan ole pakko hankkia. Senkus kokeilet sitä helpompaa elämää.

Et vissiin ymmärtänyt asian ydintä. Kyse ei todellakaan ole mistään navetasta ja lehmästä vaan tavallisesta kaupunkielämästä. Uskoakseni esim. mikro, yleiskone, kahvinkeitin, kuivausrumpu ei muuta ratkaisevasti kenenkään elämää. Pakastin toki jo on merkittävä.

Et ilmeisesti ole ymmärtänyt, että kouluttautuminen on tämänkin maan elinoloja ja elintasoa nostanut. Hulluuttahan kouluttautumatta jättäminen nykyään on, köyhyysraja on hieman toinen kuin ennen. Nykyajan köyhä olisi 60-70-luvullakin elänyt herroiksi.

ap

Vierailija
11/80 |
25.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki lapset olisi huostaanotettu.

Vierailija
12/80 |
25.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olet opiskellut (veronmaksajien rahoilla) ja ihan yleiseksi parhaaksi tunget sitä uraa?

Voi kiitos!

Vierailija
13/80 |
25.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies lähti sotaan ja mummo jäi vastasyntyneen ja vajaa kaksi vuotiaan kanssa pieneen mökkiin. Sai kyllä 15 vuotiaan sukulaistytön avuksi, joka jäi siksi aikaa lasten kanssa että mummo sai hakea 20 km päästä kelkalla jauhosäkin ja jotakin muuta ruokaa. Mies kaatui sodassa. Tämä oli vasta alkua. Joten olettaisin aika suurella varmuudella, että itse olen päässyt älyttömän helpolla mummooni verrattuna.

Vierailija
14/80 |
25.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko kyse maaseudusta vai kaupungista. Ja aika varmasti moni olisi niitä kouluja halunnut käydä. Kaikilla siihen vain ei ole ollut mahdollisuutta, kun on se perhe pitänyt työllä elättää.

Eihän niitä kouluja ole pakko käydä jos ei tahdo. Ja voit laittaa ihan piruuttas sen navetan ja muutaman kantturan sinne. Ja ei niitä kodinkoneitakaan ole pakko hankkia. Senkus kokeilet sitä helpompaa elämää.

Et vissiin ymmärtänyt asian ydintä. Kyse ei todellakaan ole mistään navetasta ja lehmästä vaan tavallisesta kaupunkielämästä. Uskoakseni esim. mikro, yleiskone, kahvinkeitin, kuivausrumpu ei muuta ratkaisevasti kenenkään elämää. Pakastin toki jo on merkittävä.

Et ilmeisesti ole ymmärtänyt, että kouluttautuminen on tämänkin maan elinoloja ja elintasoa nostanut. Hulluuttahan kouluttautumatta jättäminen nykyään on, köyhyysraja on hieman toinen kuin ennen. Nykyajan köyhä olisi 60-70-luvullakin elänyt herroiksi.

ap

Vierailija
15/80 |
25.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en varmaan keksi kaikkia asioita, jotka vaikuttavat, mutta nämä asiat painavat ainakin mun mielestä:

-fyysistä rankkuutta on helpompi kestää kuin henkistä. Ennen on ollut fyysisesti rankempaa, mutta ihmiset ovat saaneet olla enemmän omia itsejään, ei ole ollut niin paljon yhteiskunnan tai median tai muodin asettamia ulkoisia vaatimuksia. Yksinkertainen elämä on helpompaa.

-nykyajan äidit ovat todella yksin. ennen äidit menivät töihin jo lapsen ollessa pieni, eli heillä oli omakin elämä ja hengähdystaukoa lapsesta. pelkästään kotona oleminen on henkisesti rankkaa. nykyään ei ole enää juuri yhteisöllisyyttäkään.

-lääketiede oli vähemmän kehittynyttä silloin.

Itse ehdottomasti haluaisin elää "mennyttä aikaa".

Vierailija
16/80 |
25.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsimäärä on nykyään omissa käsissä, eikä ura ole pakko. Ja nykyään on oikeus olla kotona siihen asti, kun lapsi on 3-vuotias ja senkin jälkeen on erilaisia vapaamahdollisuuksia: osittaista hoitovapaata, vuorotteluvapaata, myös virkavapaata.

Eli jos ap on halunnut tuupata maailmaan kolme lasta ja näistä nuorimmankin päiväkotiin 2-vuotiaana ja sen jälkeen paahtaa heikkopäisenä töissä, niin hän on ihan itse valinnut sen osansa.

Vierailija
17/80 |
25.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet kerran niin kirjanoppinut, luulisi sun olevan niin fiksu, ettet käy moisesta asiasta kinaamaan. Miksi edes ärsyynnyt? Sinä et käsitä, millaista ennen vanhaan on ollut, eikä 70-vuotias käsitä, miten tehokas nykyään työelämässä olevan naisen täytyy olla. Pelkästään lapsia pitää palvoa kuin maailmannapoja verrattuna entisiin aikoihin.

Kotiäidit sen sijaan pääsevät nykyään helpommalla. Kuukausi/vuositolkulla laahustetaan kotona turhautuneina ja odotetaan miestä kotiin tekemään kotitöistä vähintään puolet, mieluummin kaikki. Jos mies uskaltautuu ehdottamaan töihinmenoa, niin loukkaannutaan verisesti ja hankkiudutaan kiireesti uudestaan raskaaksi.

Tekikö miehet ennen kotitöitä sisällä?

Vierailija
18/80 |
25.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän mummot eivät ole eläneet nykypäivän äitiyttä ja me emme ole eläneet entisajan äitiyttä. Sen tähden on hiukan hölmöä koittaa kinata että kenellä oli vaikeampaa...

ymmärrän ihan tasan että mummut kehuvat kuinka oli niin vaikeaa. Oma anoppini (synt 1934) kertoi, kuinka raskasta oli kantaa vettä kaivosta. Minä totesin, että varmasti oli, mutta sitä sai sentään kantaa juuri niin paljon kuin ikinä tarvitsi, ja ihan ilmaiseksi!!! Nyt kun käytät vettä liikaa, lasku tulee perässä.. (olimme juuri saaneet 300e vesilaskun :)

Varmasti on ollut ennen vanhaan vaikeaa, en osaa sanoa kun olen syntynyt vasta 1975. Sen voin kertoa että kyllä ainakin minä koen, että varmasti voi olla henkisesti ja fyysisesti rasittavaa olla perheenäiti nykypäivänäkin.

Suo siellä vetelä täällä.

Vierailija
19/80 |
25.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkosota päättyi v.-44! Ja te jorisette, että mummolla oli vaikeaa. No ehdottomasti mummolla, joka on elänyt sodan, mutta tämä sukulaisrouva oli 3-vuotias sodan loppuessa. Lapsuus tavallisessa työläisperheessa, 60-luvulla, jolloin rouva itse perustanut perheen ei kai ollut sotaa?

Työelämä ollut säännöllistä päivätyötä ilman irtisanomisen uhkaa. Työura loppunut osa-aikaeläkkeeseen hyvissä ajoin ennen 60v:tta.

Nykyäiti saa jatkuvasti pelätä irtisanomisia ja ei toiveitakaan, että koskaan tulee pääsemään eläkkeelle ennen 65- tai 68-vuotta ilman hurjia omia säästöjä. Työpaine joka alalla sellainen alusta saakka sellainen, että kaikki ei sitä edes tule kestämään.

Eli jospa katselisitte sitä kokonaisuutta, kuten sanoin jo alussa...

ap

Vierailija
20/80 |
25.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen seurannut läheltä kahden naisen elämää "entisaikaan". Äitini ja hänen siskonsa. Äitini asui maalla ja äidin sisko kaupungissa.

Vaipat tehtiin itse ja pestiin käsin. Kumpikin on saanut esikoisensa 50-luvulla. Äidin siskolla oli sentään juokseva vesi. Äitini keitti kaikki muuripadassa. Äidin sisko toki oli päässyt ulkopuoliselle töihin eli toimi tarjoilijana. Raskasta työtä 6 päivää viikossa. Miehensä raksalla samoin raskasta työtä. Ulkonäköpaineita oli silloinkin ihan samalla tavalla. Sen ajan naisista moni ratkesikin ryyppäämään kaiken sen väsymyksen ja jatkuvan työmäärän keskellä. Vaatteita ommeltiin itse, koska rahaa ei ollut ja kaikkea ei ollut aina saatavanakaan.

Äitini maalla uupui melkein työtaakkansa alle ja sairasti kait masennustakin välillä. Oli ulkonäköpaineita maallakin. Marttakerhoon laitettiin itseä ja katsottiin toisten vaatteet ja juoruttiin yms. Paineita oli todella paljon, sillä naisen rooli oli sekä kaupungissa, että maalla todella tiukka ja hiukan vapaampaa naista moralisoitiin todella paljon.

Ehkäisyä oli, mutta pillerit olivat niin voimakkaita, että aiheuttivat paljon sivuoireita. Joten lapsia tuli, vaikka ei olisi haluttukaan aina jollekin silloin tällöin.

Minä en kaiholla ajattele entisajan ahdasmielistä ja todella työteliästä elämää. Sitä, ettei kaikilla todellakaan ollut mahdollisuus kouluttautua. Kansakoulun kävivät kaikki, mutta oppikouluun haettiin ja vaikka älliä olisi riittänyt, riittikö perheellä rahat kouluttaa.

Helpommalla pääsee nykynainen.

en varmaan keksi kaikkia asioita, jotka vaikuttavat, mutta nämä asiat painavat ainakin mun mielestä:

-fyysistä rankkuutta on helpompi kestää kuin henkistä. Ennen on ollut fyysisesti rankempaa, mutta ihmiset ovat saaneet olla enemmän omia itsejään, ei ole ollut niin paljon yhteiskunnan tai median tai muodin asettamia ulkoisia vaatimuksia. Yksinkertainen elämä on helpompaa.

-nykyajan äidit ovat todella yksin. ennen äidit menivät töihin jo lapsen ollessa pieni, eli heillä oli omakin elämä ja hengähdystaukoa lapsesta. pelkästään kotona oleminen on henkisesti rankkaa. nykyään ei ole enää juuri yhteisöllisyyttäkään.

-lääketiede oli vähemmän kehittynyttä silloin.

Itse ehdottomasti haluaisin elää "mennyttä aikaa".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän neljä