Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi teette herkkujen antamisesta lapselle niin PAHAN ja VAARALLISEN asian?

Vierailija
25.07.2011 |

Kolmas lapsemme on kohta 1,5-vuotias ja on saanut maistaa herkkuja ihan normaalisti isosisarustensa kanssa. Syöty on jäätelöä, karkkia, keksejä, sipsiä, limsaa jne.

Suurin osa äideistä tuntuu pitävän herkkujen antamista kauhean pahana asiana ja siksi siirtävät sitä mahdollisimman myöhään. Ja ne jotka herkkuja antavat, tuntevat siitä syyllisyyttä. Ensmmäisen lapsen kohdalla "ei totuteta lasta haitallisiin herkkuihin" mutta seuraavien kohdalla jo "sorrutaan antamaan".

En ymmärrä tällaista elämän normaalien nautintojen demonisoimista. Miksi herkkujen antaminen on teille "sortumista", miksei se voi olla ihan vain mukava osa elämää? Ihmiselle kun ei ole MITÄÄN HAITTAA kohtuullisesta tai satunnaisesta karkin, sipsien tai limsan käytöstä. Jatkuvasta pupeltamisesta taas kenellekään normaalilla lapsiperheellä ei varmasti ole kyse.

Mitä te siis oikein pelkäätte? Sitäkö, että lapsenne tulevat riippuvaiseksi sokerista? Lihovat? Saavat reikiä hampaisiin? Heijastatteko asiaan omia pelkojanne elämän hallinnan menettämisestä? Vai pelkäättekö muiden arvostelua huonosta vanhemmuudesta?

Kertokaapa kerrankin rehellisesti, mikä tässä asiassa oikein pelottaa. Vastaukseksi ei kelpaa "en halua pilata lapseni hampaita", koska fakta on, etteivät hampaat mene kohtuukäytöstä pilalle.

Kommentit (99)

Vierailija
81/99 |
25.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä ihminen suosii luonnostaan sokerin makua, esim. äidinmaito on hyvin makeata. Ihminen luonnostaan suosii makeita makuja, sillä luonnossa karvas ja kitkerä on yleensä myrkyllistä. Ihmisen kielessä on eniten makeaa aistivia makunystyjä.

Jos jonkun lapsi ei pidä makeasta, niin syinä on pikemminkin psykologiset kuin fysiologiset syyt, esim. vanhempien lähes sairaalloinen ruokavalion tarkkailu, joka tarttuu hyvin herkästi lapsiinkin.

Vierailija
82/99 |
26.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä tällaista elämän normaalien nautintojen demonisoimista. Miksi herkkujen antaminen on teille "sortumista"

Oho, löytyipä kerrankin joku, joka myös ihmettelee tuota "sortumista". Eiväthän herkut tokikaan välttämättömiä ole, mutta suurin osa ihmisistä kuitenkin haluaa herkutella joskus ja kohtuukäytöllä ei todellakaan tule mitään haittoja. Varsinkin laihdutuspalstoja lukiessa näkee välillä punaista - sortuminen siellä ja sortuminen täällä (nyt kieritään ja ryvetään sitten itsesäälissä niin maan saatanasti). Minä olen laihduttanut 30kg luopumatta edes niistä herkuista, eli siinäkin hyvä esimerkki miten kohtuudessa pysymisestä ei ole mitään haittoja.

Nyt oli jo niin offtopicia, mutta ei voi mitään. :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/99 |
26.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne hampaat siitä pilalle mene, kunhan pitää huolta hampaiden pesusta. Löysätkää hieman pipoanne. Järkevät vanhemmat osaavat kyllä joustaa, mutta vetävät rajat sopivalle tasolle, milloin ei tule ongelmia niin ylipainon kun minkään muun suhteenkaan.

Mutta mä olen nähnyt nyt aika monta perhettä jossa hampaiden pesu on yksi iso EVVK koko perheelle. Esim yksi äiti sanoi että ei hän tiedä montako hammasta lapsella on, ei anna katsoa eikä pestä. Hampaita oli ainakin 8, niitä ei pesty. Ei se kuulemma haittaa kun on vaan maitohampaat.

Yksi äiti laittoi lapsen aina appelsiinimehupullon (tuttipullossa siis) kanssa nukkumaan. Sitä se lussutti pitkin yötä. Ei kuulemma haittaa. Toinen syötti vanukasta iltapalaksi, pisti tutin suuhun ja laittoi nukkumaan. Minusta ihan käsittämätöntä, nykyään vissiin normaalia.

Vierailija
84/99 |
26.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa töissä ollessani olen huomannut, että aika moni lapsi juoksee kaupassa hakemassa karkkia ja limsaa. Jos tästä asiasta yrittää lasten vanhempien kanssa keskustella, niin yleensä viestintuoja tuomitaan.

poikia on aina lauma kaupan pihassa ja karkkia ihan hirveät määrät. Mistä tiedän? Siitä että se roskavana menee meidän talon ohi ja aika paljon tulee niitä kerättyä koska ei sitä kukaan muukaan tee. Suklaata ei osteta pieniä patukoita vaan kokonainen levy, joka syödään 50m matkalla. Energiajuomia, keksejä ja suklaata ihan hirveitä määriä. On pojilla ainakin rahaa!

Vierailija
85/99 |
26.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka koko ikänsä on omistanut keittiössä oman karkkihyllyn jossa karkinsa säilyttää. Sinne ne vanhenee kun ei edes muista niitä sieltä koskaan hakea.

Tytöllä menee karkkia kerralla max 2-3 palaa jos oikein tarjoan, itse ottais tuskin koskaan. Ainut mitä syö useammin on keksit ja jätsi mutta todella kohtuudella niitäkin. Meidän lapselta ainakin puuttuu makeanhimo vaikka niitä on aina saatavana ja paino ollut aina alakäyrien alla.

Vinkki 26 mokkapalat voi pakastaa! Ei kait missään perheessä syödä PELLILLISTÄ kerralla?

Vierailija
86/99 |
26.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ystävä joka ei anna 1,5v lapselleen vieläkään mitään herkkuja, mutta sitten syöttää lastansa aivan järkyttävillä määrilla normaalia ruokaa.

Sellaisilla annoksilla lihoisi jo aikuinenkin.

Kyseessä ei ole edes mitenkään aktiivinen taapero, pieni sokeriruiske voisi saada siihenkin pullapoikaan liikettä.

Vierailija
87/99 |
26.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä herkuja kukaan tarvitse. Se syö joka haluaa ja joka ei halua saa ainakin mun puolestani olla syömättä. Omaa ideologiaansa ei aina tarvitse tuputtaa muillekin.

Vierailija
88/99 |
26.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä herkuja kukaan tarvitse. Se syö joka haluaa ja joka ei halua saa ainakin mun puolestani olla syömättä. Omaa ideologiaansa ei aina tarvitse tuputtaa muillekin.

tämäkin ketju sai alkunsa siitä kun toisessa ketjussa kerrottiin kuinka vanhana lapset ovat saaneet ekan kerran karkkia. joku veti siitä sitten herneet nenään, kun ei ole mammoilla muuta tekemistä kun tuommoisia kyylätä ja päteä. Selvästikin kalikka kalahti.

Antakaa karkkia tai olkaa antamatta, mutta antakaa toisten tehdä tavallaan.

Vierailija
89/99 |
26.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

outo piirre, että puhutaan herkuista -- ihan niinkuin ne olisivat samoja kaikille. meille karkit tai esanssisuklaat tai limsat tai pillimehut EI ole herkkuja kun kukaan ei niistä tykkää, saati sitten kaupan kamalista kekseistä. Isän leipomukset hakkaa ne mennen tullen, samoin hyvä tumma suklaa tai ne hunajamantelit, joita teen itse, tai minun marjapiirakkani tai hyvä jäätelö. Kotona tehty taikka ostettu -- niitäkin saa :) Niiden syömiseen ei meillä SORRUTA vaan niitä syödään hyvällä halulla kun on niiden aika. Mutta ne "herkut" joista moni täällä puhuu, on meidän porukalle kidutusta. parjatkaa miten paljon vaan -- kukaan meistä ei nauti irtokarkeista tai esanssimehuista.

ja joku leukaili minulle siitä äidin tekemästä suklaakakusta "diivailuna" -- voitte rauhassa pitää sitä sellaisena -- minusta mieheni tekemä mutakakku tai sacher on vaan yksinkertaisesti ihanaa ja aika vähin vehnajauhoinkin tehty. Ei lisäaineita. ja pojatkin tykkää. Siksi niitä syödään. Mutta sukulaisten laivalta tuoneet karkit täyttävät harvoin herkun kriteeriä meillä -- sieltä tuodaan irtokarkkisäkkejä tai täytelakuja tai jotain luokatonta suklaata. Ne poikani laittavat jakoon kavereille kun ei vaan maistu.

T: neljän pojan äiti

Vierailija
90/99 |
26.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis lapsellehan ei niitä karkkeja syötetä siksi, koska niiden karkkien lisääminen sitten joskus, kun on pakko, on paljon helpompaa myöhemmin kuin niiden vähentäminen.

Esimerkki:

- Saanko taas säkillisen karkkia, äiti?

- Et saa.

- Miksen saa, eilenkin sain? Viime vuonnakin sain 3 kertaa karkkia viikossa?

- Koska olet syönyt niitä liikaa ja olet liian lihava.

- Ääää. *traumatisoituu ja muuttuu syömishäiriöiseksi*

Vierailija
91/99 |
25.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

neljä lasta eli en ole ap:n tarkoittama esikoisen äiti vaikka taidan muuten olla sen hysteerikkomamma. En siis näe MITÄÄN tolkkua lisäaineiden syöttämisessä jälkikasvulleni. Meillä syödään hyvin ja olen lähipiirissäni hyvänä kokkina pidetty, mieheni on ihan superhyvä. Emme pelkää rasvaa tai oikeaa sokeria ja leivomme usein marjapiirakoita tms. leivonnaisia, mutta emme tarjoa lapsille kotioloissa karkkia, limsoja tai maustettuja jogurtteja.

Meillä saa herkuksi marjoja, hedelmiä, leivonnaisia (vaikka raparperipiirakkaa, mustikkamuffineja tai porkkanakakkua) jäätelöä, pähkinöitä, kuivahedelmiä tai laadukasta suklaata. Edes teinit eivät juo limsoja tai hingu karkkeja, mutta syövät mielellään aitoa laadukasta vaniljajätskiä ja sulattavat tummaa suklaata päälle tai heittävät joukkoon kourallisen hunajamantelirouhetta. Rakastavat tuorepuristettuja mehuja ja niin edelleen, eivät siis lisäainesysteemejä.

Itse olen elänyt samaan malliin koko 42-vuotisen elämäni -- melkein gourmet-ruokaa keittiömesteri-isäni kotona ja äärimmäisen harvoin varsinaisia karkkeja, suklaata ja jäätelöä joskus kotileivonnaisten lisäksi. En ole koskaan sairas (eivätkä lapsetkaan, 3 ei ole koskaan vielä syönyt antibiottikuuria) olen terve, vireä ja hoikka. Hampaat ovat ehjät ja hiukset ja iho hyvät. Olen syönyt ELÄMÄNI aikana yhteensä ehkä puoli kiloa karkkeja ja juonut pari litraa limsaa, mutta koen että herkuttelen silti päivittäin...

Sanokaa mitä sanotte, mutta en aio vaihtaa linjaa -- sen verran hyvin olen pärjännyt ja sen verran nautinnollista elämä on ollut. Eikä meidän teinipojat ole mitään sokerirottia, antavat pois sukulaisten laivoilta tuomat karkit ja tarjoavat kavereilleen kun ei maistu. Mutta tosiaan, antakaa pojille hyvää suklaakakkua, valikoima juustoja taikka tuore mango tai papaija niin johon alkaa suu käydä :)

Mutta kukin tyylillään -- sipsi/karkki/limsa/lisäaineperhe saa rauhassa pitää minua hörhönä, en minä välitä. Mutta en kyllä suostu osia vaihtamaankaan...

Vierailija
92/99 |
25.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sukulaisten laivoilta tuomista suklaista? Ei kyllä mitenkään. Ihan turhaa diivailua.

Vierailija
93/99 |
25.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis ihan pelkästä suklaasta, vaikka toki siinä on munia, jauhoja, voita, aprikooseja -- siis ihan oikeita ravintoaineita myös. Mutta se eroaa kyllä huikeasti kaikenmaailman lisäainekarkeista tai täytepatukoista -- ne ovat lisäainemömmöä, joka ei meidän perheessä maistu kenellekään. Ovat liian makeita, liian esanssisia, liian teollisia kenenkään makuun. Hyvä suklaakakku ei ole sitä -- meillä ei syödä mitään sellofaaniin pakattuja rainbow-leivonnaisia van itse leivottuja tai tuoreina ostettuja.. Ero on iso, kokeile itse :)

Vierailija
94/99 |
25.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suklaata kyllä syödään, tosin vähän laadukkaampaa kuin ehkä luulet. Kaikki eivät osta esanssisia teollisia suklaita. Parempaa kuin imelät kakut, joissa on turhia aineita, kuten valkoisia jauhoja. Mutta kuten sanottua, ihan turhaa diivailua.

Vierailija
95/99 |
25.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei suklaakakkuja juuri sen takia, että ne on tehty valkeasta vehnähötöstä. Mutta kai se kuulostaa kivemmalta kun saa sukulaisille työntää laivatuliaiset takaisin ja sanoa, että MEIDÄN lapset ei tällaista paskaa syö vaan pelkästään äidin tekemää suklaakakkua.

Voi sitä myötähäpeää.....

Suklaata kyllä syödään, tosin vähän laadukkaampaa kuin ehkä luulet. Kaikki eivät osta esanssisia teollisia suklaita. Parempaa kuin imelät kakut, joissa on turhia aineita, kuten valkoisia jauhoja. Mutta kuten sanottua, ihan turhaa diivailua.

Vierailija
96/99 |
25.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmetelly tätä samaa. Miksi siitä pitää tehdä niin kauhea haloo jos pysyy kohtuudessa? Meillä alle 1-vuotias on nyt kesäisin saanut laimennettua mehua, jäätelöä on maistanut, mutta eipä näyttänyt pahemmin siitä välittävän. Jossai vaiheessa saa varmasti maistaa karkkiakin, mutta kun kasvaa niin rajat tehdään selväksi ettei sitä karkkia tosiaankaan syödä joka päivä, sitä ei korvata ruualla jne. Mä en todellakaan nää sitä pahaksi, jos sillon tällön herkuttelee karkilla tai jollai muulla hyvällä. Ei ne hampaat siitä pilalle mene, kunhan pitää huolta hampaiden pesusta. Löysätkää hieman pipoanne. Järkevät vanhemmat osaavat kyllä joustaa, mutta vetävät rajat sopivalle tasolle, milloin ei tule ongelmia niin ylipainon kun minkään muun suhteenkaan.

Vierailija
97/99 |
25.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kiinitin huomiota siihen tänä kesänä, kun ollaan käyty näissä lapsikohteissa (Lintsi, Korkeasaari)että joka toinen lapsi juo näitä pillimehuja. Miksi? Ihan turhia, pelkkää sokeria ja lisäaineita.

Meillä on lapselle vesipullo janoon, ja aterian päälle pieni tetra kauramaitoa.

Vierailija
98/99 |
25.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtuullisesti. Jos lapsi ei saa koskaan mitään herkkuja niin sokerinhimo voi herätä myöhemmin ja sitten käydään ostamassa kiloittain mässyä salaa vanhemmilta vanhempana. Tosin en tajua miksi taaperoille pitäisi syöttää jotain limsaa ja sipsejä kuten moni vaikuttaa nykyään tekevän. Muutenkin ehkä lapset saavat nykypäivänä ehkä liikaa herkkuja.

Tuolla logiikalla lapselle pitää antaa alkaa päihteitä ja ties mitä elämän pikku nautintoja. Muutenhan se alkaa käyttää niitä salaa kilo/litrakaupalla kun vanhemmilta silmä välttää. Voi vittu miten yksinkertaista porukkaa täällä on. Syöttäkää vaan muksuillenne niitä sokeriherkkuja mutta älkää yrittäkö puolustella sitä tällaisella paskanjauhannalla.

Vierailija
99/99 |
26.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kiinitin huomiota siihen tänä kesänä, kun ollaan käyty näissä lapsikohteissa (Lintsi, Korkeasaari)että joka toinen lapsi juo näitä pillimehuja. Miksi? Ihan turhia, pelkkää sokeria ja lisäaineita.

Meillä on lapselle vesipullo janoon, ja aterian päälle pieni tetra kauramaitoa.

vaan mieluummin ostaa juomiset (kuten syömisetkin) paikan päältä. Tällöin helposti tarjolla oleva vaihtoehto on pillimehu.

Joskus voisit kokeilla sen ajattelemista, että ihmiset toimivat tilanteen mukaan. Ei se mitä sinä näet Lintsillä ole koko totuus heidän elämästään. :)