Miten VAIHDETAAN SUKUNIMI? Siis
käytännössä, mihin otan yhteyttä? Tuleeko voimaan kuinka pian, heti? Mihin pitää ilmoittaa sitte uudesta nimestä? Mihin kaikkeen vaikuttaa, eli mitä mun pitää huomioida. Kaunis kiitos kaikille vastaajille.
Kommentit (3)
Voit ottaa sellaisen sukunimen, jota esiintyy suoraan ylenevässä polvessa (olisko niin, että isoäidin tyttönimen voi vielä ottaa, en muista tarkkaan) tai sitten keksiä nimen, jota ei ole kellään muulla.
Nimi tulee voimaan heti. Kannattaa nyt ainakin töihin ilmoittaa. Pankkikortit ja muut viralliset paperit pitää uusia, tosin mä en oo vielä uusinut mitään, vaikka kohta jo vuoden on ollut uusi sukunimi ja etunimeäkin muutin vähän...
Riippuu siitä miten olet sitä muuttamassa (onko kyseessä esim puolison sukunimi tai oman tyttönimen takaisin ottaminen tms jotka ovat ilmoitusasioita) vai kokonaan uusi nimi.
Maistraatti kyllä neuvoo ja sen sivuilta löytyy hyvää tietoa, ja hakemuksen voi muistaakseni tehdä netissä.
Astuu voimaan heti, mutta käsittely kestää useamman viikon, jopa kuukausia jos uudesta nimestä tarvitaan lausunto nimilautakunnalta (jos keksit nimen itse). Kela lähettää sinulle uuden kelakortin uudella nimelläsi saatuaan tiedon maistraatilta, mutta muut kortit sinun täytyy itse uusia.
Maistraatti hoitaa myös sen "virallisen ilmoituksen" joka nimenmuutoksesta tehdään virallisessa lehdessä.
Maistraatti on oikea paikka. Ajokortti ja pankkikortti uusittava välittömästi. Myös kelakortti kannattaa uusia...