Asutko mielestäsi liian isossa kodissa? Takkahuone on turha.
Mä tunnen huonoa omaatuntoa siitä että siltä musta tuntuu. Eikä meillä edes mikään jättikoti ole, 195m2 kolmelle lapselle ja meille vanhemmille. Ainakin nämä neliöt sijoittelisin uudelleen jos saisin mahdollisuuden. Ainakin takkahuoneen neliöt käyttäisin lisäneliöiksi kodinhoitohuoneeseen (nyt 9m2) ja vaatehuoneeseen (nyt 7m2). Tuntuu etten jaksa tätä siivota. Ja takkahuonekin joka aluksi tuntui ihanan rentouttavalta tv:n katseluhuoneelta, tekikin sen että koti vaikuttaa aina tyhjältä kun muu perhe pakkautuu takkahuoneeseen ja vetää oven perässään kiinni. Minä sitten vain sitten yksin puuhailen kivassa avokeittiössämme jonka piti olla loistava ratkaisu kun voi keskustella samalla oh:ssa ja ruokailutilassa oleskelevien perheenjäsemten kanssa. Eipä siellä vain ole ketään kenen kanssa puhella vaikka mielikuvissa aina joku istui sohvalla lueskelemassa päivän lehtiä tms. Luulin että on hyvä ratkaisu ettei olohuoneessa ole tv:tä viemässä kaikkien huomiota.. Salaa haaveilen neljän makuuhuoneen asunnosta jossa perhe olisi tiiviimpi kun näkisimme toisiamme enemmän.
Kommentit (30)
Olohuone on tosiaan se paikka jossa olisi mukavaa kun perhe on yhdessä mutta telkkari vie kieltämättä kaiken huomion. Vielä pahempi tosin on että lapset saisivat huoneisiinsa omat telkkarit.
varastotiloineen n. 60 neliötä. Ja neljän hengen perhe.
100-neliöiseen taloon, meitä on 4, ja tilaa on todella hyvin!
Mutta ymmärrän sua, jos meilläkin olisi lähemmäs 200 neliötä, niin olisin samaa mieltä: liian iso asunto - liikaa siivottavaa!
on aika hyvä lapsiperheellä.
Meillä tuon verran.
Ap:lla tuntuu tosiaan olevan vähän turhia tiloja.
Meillä onneksi sekä takka että tv olohuoneessa ja keittiökin siinä vieressä osin vähän samaa tilaa. Ja lapsilla on vielä sellainen "leikkihuone" vieressä.
YLipäänsä tuollaisia erillisä "oleskelutiloja" on turha olla lapsiperheessä, kivempi että kaikki on mahd. paljon samoissa tiloissa puuhailemassa.
vaan olen onnellinen. Meitä asuu 5 henkilöä ja 2 elukkaa 300 m2. Mun mielestä meillä on just sopivasti tilaa.
Ärsyttää ja vihastuttaa maksaa niistä turhista neliöistä. 2hlöä/82m2.
onko kaikki huoneet vaan tosi isoja, vai onko kaikille jutuille oma huoneensa?
vaan olen onnellinen. Meitä asuu 5 henkilöä ja 2 elukkaa 300 m2. Mun mielestä meillä on just sopivasti tilaa.
enkä missään nimessä haluaisi sellaista omaan kotiin.
Nyt haaveilen viidestä huoneesta, jotta isommat lapset saisi omat huoneet ja kaksi pienintä voisi jakaa huoneen. Jos sijainti olisi loistava, myös kaksi makkaria lapsille kävisi. Jos rakentaisin oman talon jonnekin kauemmas, haluaisin kaikille omat huoneet, jolloin taloon tulisi 6 h.
Kodinhoitohuone ei ole meille mitenkään välttämätön, mutta pyykkitelineille pitää olla tilaa esim. kylppärissä, sillä emme käytä kuivausrumpua. Yksi vaatehuone/varasto voisi olla ihan ok, jotta retkeilykamppeet, matkalaukut sun muut saa jonnekin. Vaatteet säilytämme mieluiten komeroissa.
Mutta, edelleen unelmakoti on vain haave, sillä asumme pääkaupunkiseudulla eikä kummallakaan ole tulossa perintöjä. Olemme hyväpalkkaisia, mutta silti tuollaiset asunnot jäävät haaveeksi.
TV olohuoneeseen, perhe yhteen avokeittiöön ja olohuoneeseen.
Takkahuoneeseen kodinhoitotoimintoja tms.
Voi olla, että tulee vähän "sotkuisempaa", kun olohuone ei pysy edustusolohuoneena. Mutta jos tunnelma ja yhdessäolo tiivistyvät, elämänlaatukin paranee. Eli siis, järjestä yhdessäoloa sisustuksen/kalustuksen avulla! Kodin tunnelma on tärkeintä.
Mä tunnen huonoa omaatuntoa siitä että siltä musta tuntuu. Eikä meillä edes mikään jättikoti ole, 195m2 kolmelle lapselle ja meille vanhemmille. Ainakin nämä neliöt sijoittelisin uudelleen jos saisin mahdollisuuden. Ainakin takkahuoneen neliöt käyttäisin lisäneliöiksi kodinhoitohuoneeseen (nyt 9m2) ja vaatehuoneeseen (nyt 7m2). Tuntuu etten jaksa tätä siivota. Ja takkahuonekin joka aluksi tuntui ihanan rentouttavalta tv:n katseluhuoneelta, tekikin sen että koti vaikuttaa aina tyhjältä kun muu perhe pakkautuu takkahuoneeseen ja vetää oven perässään kiinni. Minä sitten vain sitten yksin puuhailen kivassa avokeittiössämme jonka piti olla loistava ratkaisu kun voi keskustella samalla oh:ssa ja ruokailutilassa oleskelevien perheenjäsemten kanssa. Eipä siellä vain ole ketään kenen kanssa puhella vaikka mielikuvissa aina joku istui sohvalla lueskelemassa päivän lehtiä tms. Luulin että on hyvä ratkaisu ettei olohuoneessa ole tv:tä viemässä kaikkien huomiota.. Salaa haaveilen neljän makuuhuoneen asunnosta jossa perhe olisi tiiviimpi kun näkisimme toisiamme enemmän.
onko kaikki huoneet vaan tosi isoja, vai onko kaikille jutuille oma huoneensa?
melkein 200 m2 ja sitten saunatilat päälle. Meillä on kaksi isoa makkaria (ja pienempi makkari ja työhuone), mutta suurin tilan "hukkaaja" on kaksiosainen iso olohuone (11x5 m). Sen toinen pää on haitariovilla erotettavissa omaksi huoneekseen ja toimii vierashuoneena. Me tykätään, että on yhteistä tilaa ja lähes aina ihmiset ovat joko ruokapöydässä (keittiön yhteydessä, mutta erillään) tai olohuoneessa.
pienemmässäkäin pärjättäisiin (ja on pärjättykin), mutta väljyys on luksusta.
Lapsia on kaksi, joten neliöitä per pää on reilusti.
Kaksi aikuista ja kaksi alle kouluikäistä lasta, 3 makuuhuonetta, olohuone, pienempi arkiolohuone, telkkahuone, leikkihuone, työ/pelihuone, kodinhoitohuone, kaksi vaatehuonetta, keittiö, kylppäri ja kaksi vessaa, vähän alle 250m2, ei mitään luksusta vaan tavallinen puutalo. En koe että tilaa on liikkaa mutta toki puolet pienemmässäkin pärjättäisiin. Jokaista huonetta kuitenkin käytetään päivittäin, lapset leikkivät leikkihuoneessa paljon ja pelihuoneeseen mahtuu kivasti tietokone ja biljardipöytä, arkiolohuoneeseen ja telkkahuoneeseen voi majoittaa yövieraita (asutaan suositun kesälomakohteen lähellä joten vieraita piisaa) jne. Turhimmat on nuo kaksi olohuonetta mutta niistäkin toinen on yläkerrassa lasten makkareiden välissä joten sillekin tulee enemmän käyttöä kun kasvavat.
Jokaisella on oma iso makkari, pari vessaa, vierashuone, askartelu/tietokonehuone/, yhdessä huoneessa on punttivehje ja vaatekaapit ja säilytystilaa, vaatehuone, kylppäritilat, iso eteinen jossa on myös kuratilat, toinen eteinen, saunatilat, 2 olkkaria, keittiö, khh. Olikohan tuossa nyt kaikki.
Meillä 2aik.+3lasta+vielä 2kissaa ja tilaa 80 neliö :) Enkä kaipaa lisää tilaa (lisää siivottavaa),ainoo mitä toivon olis käytännöllisempi eteinen :)
TV olohuoneeseen, perhe yhteen avokeittiöön ja olohuoneeseen.
Takkahuoneeseen kodinhoitotoimintoja tms.
Voi olla, että tulee vähän "sotkuisempaa", kun olohuone ei pysy edustusolohuoneena. Mutta jos tunnelma ja yhdessäolo tiivistyvät, elämänlaatukin paranee. Eli siis, järjestä yhdessäoloa sisustuksen/kalustuksen avulla! Kodin tunnelma on tärkeintä.
Sehän on teidän koti ja saatte järjestellä tilat jus niinku ite haluutte. Jos kerta haluut väen olkkariin, niin siirrä se telkkari olohuoneesen.
Takkahuoneeseen minä järjestelisin ehkä joko "rentouttavan edustustilan ihan itselleni" tai sitten kuten jo ehdotettiinkin, lisää vaatesäilytys - ja kodinhoitotilaa. Tai sit ehkä siirtyisin sinne ite nukkumaan :)
Meillä on nyt 7-henkinen perhe eikä tosiaankaan kumarrella kuvia kun mietitään tilojen käyttöä ja jakoa. Meillä on unihuone, jossa nukkuu äiti ja kaksi lasta (toisinaan isä ja kaksi lasta). Yksi alakerran huonen on yhdistetty yhden ihmisen kammari&vieramajoitus, toisessa huoneessa majoittuu kaksi henkilöä ja neljän ihmisen vaatteet.
Yläkerran aula on leikkitilana ja toimistona, tässäkin voi yksi ihminen majoittua tilapäisesti. Iskä nukkuu olkkarissa. Näin on meille hyvä, nyt. Vuoden päästä huone- ja tilaratkaisut voivat olla hyvin erilaiset. Huonejärjestelyistä on tehty tarkoituksella joustavat. Jos jonkun olo ja elo ei jossain tunnu sujuvan, löytyy aina vaihtoehtoja :)
Ja joo, vieraat tykkää meidän hullusta talosta. Kehuvat usein talon henkeä ja tunnelmaa. Mutta tärkeintähän on se, että me itse viihdytään ja mahdutaan hyvin. Talon koko on 150 m2.
Mä luulen ettei se tila ole niinkään ongelma vaan se että sitä on pilkottu liiaksi pieniin osiin. 40-50m2/hlö olisi ihan ok jos makkarit olisi tuplakokoisia, eikä erikseen takkahuonetta. Jos on avarat oleskelutilat jotka on järjestelty toimiviksi ja houkutteleviksi luku ja tv-nurkkauksineen niin varmasti tilaa ei tuntuisi olevan liikaa ja perhe kerääntyisi kokoon. Siivoaminenkin on paljon helpompaa kun on tarpeeksi väljää. Mutta valitettavasti Suomessa tuntuu olevan tapana tehdä liian pieniä huoneita ja kuvitellaan että määrä korvaa laadun. Pienet lastenhuoneet on vaikea sisustaa väljäksi, etenkin kun lapset on teini-iässä ja tarvitaan harrastuksille omaa tilaa. Esim. meillä tuli ongelma kun pojan huoneeseen piti mahduttaa sähköpiano joka olisi koko ajan esillä. 10 neliöön kun ei oikein mahdu paljoa muuta kuin sänky, koulupöytä, vaatekaappi ja lipasto.
meillä on 120 neliötä, tosin vasta yksi 1v. lapsi. Talossa 4 makuuhuonetta, joista kahta emme edes käytä, ovet aina kiinni. Nyt jo tuntuu että liikaa siivottavaa....kolme kissaa vielä sotkemassa.
Meidän yläkerta on se asuinkerros, siellä on olohuone, keittiö ja makuuhuoneet.
Alhaalla on saunatilat, kodinhoitohuone, miehen työhuone ja takkahuone.
Aluksi meilläkin laitettiin takkahuoneeseen videotykki, tv:tä emme edes omistaneet. Lopputulos oli se, että kun lapset nukkuivat, minä istuin yläkerrassa koneella ja mies alakerrassa katsomassa videotykiltä elokuvia. Ei siinä ollut mitään kahdenkeskistä mukavaa aikaa. Katsoipa vielä aina kauhuleffoja, joita en voi sietää.
Puolisen vuotta sitten hankittiin se tv olohuoneeseen, ja nyt taas koko perhe on täällä yläkerrassa ja se takkahuone videotykkeineen ihan täysin turha. Ei ole taidettu kertaakaan käyttää tv:n tulon jälkeen...
Eli siis se takkahuone on meilläkin turha. Paljon parempi olisi, jos se takka olisi olohuoneessa.
Todella outo keksintö koko takkahuone! Takanhan pitäisi olla keskellä kotia että se myös lämmittäisi koko taloa! No meillä se onkin olohuoneessa, mutta toinen takka on takkahuoneessa. Olemme asuneet tässä 5 vuotta, mutta takkahuoneen takkaan on laitettu tuli ehkä joka toinen vuosi. Takkahuone on vielä saunan yhteydessä ja kun on muutenkin kuum asaunasta tultua niin takkatulen lämpö ei kauheasti houkuttele.
Joskus mä olen pitänyt ns. vierashuonetta turhana, mutta kun meille nyt syntyi kolmas lapsi, niin siitä tulee joskus sen huone, vielä nukkuu toistaiseksi meidän kanssa samassa huoneessa.
Takkahuone meillä on ja mä en ole kokenut sitä turhaksi. Monet kivat illanistujaiset ollaan siellä vietetty.
Jos jotain turhaa pitää keksiä niin sitten se on autotalli, me ei olla meidän käyttoöautoja koskaan sinne ajettu. Teini siellä säilyttää skootteriaan ja sitten välillä siellä mies touhuaa harrasteautojensa kimpussa, eli ei sekään varsinaisesti turha ole kuin minulle. Mulle riittää pelkkä autokatos.
meillä on 75 neliötä /3 hlö. Aika lailla sopivasti, tosin unelma olisi kunnollinen vaatehuone ja pikkaisen isompi lapsen huone eli ehkä 10 neliötä lisää olisi täysi optimi.
Jos asuimme vanhempieni talossa, tilaa olisi liikaa. Heillä on n. 120 neliötä + todella iso kellari.