Ihanko oikeasti lapsi viedään yöllä pois, jos vanhemmat ottavat iltaolutta??
Siis lapsi herätetään unilta, viedään vieraiden luo oman äidin ja isän luota ja sitten aamulla takaisin? Mitä ihmettä? Eikö lapsi traumatisoidu tällaisesta?
Viittaan siis näihin outoihin "Lastensuojeluun!"-kommentteihin, kun joku kyselee viini-illoista ja krapula-aamuista.
Tulee mieleen, että Lastensuojelu olisi varmaan täynnä lapsia, jos joka ilta vietäisiin iltaviiniä nauttivilta vanhemmilta lapset pois.
Ja mitä tahansahan saattaa tapahtua joka tapauksessa. Elättekö todella pelon alla joka hetki? Aika raskasta varmasti.
Kommentit (42)
joo, anteeksi yleistys, mutta välillä tää linja hyökkää juomattomia vastaan, mutta itse siis juon kyllä yhden tai pari helpostikin, mutta jostain syystä viini maistuu paremmmalta, kun lapset eivät läsnä :)
minä taas ihmettelen niitä, jotka juovat silloin, kun lapset eivät ole kotona. Jotenkin noloa sanoa omalle teinilleen, että en voi tulla häntä hakemaan illalla, kun en ole ajokunnossa...
on lastensuojelussa töissä. Ihan hänen seurassaan olen siiderin (joskus jopa kaksi) juonut kun lapset oli ensin nukkumaan laitettu. Eli todistetusti ei yhdestä siideristä lapsia viedä.
Joskus puhuttiin aiheesta ja hän sanoi että lähtökohtaisesti lapsia ei viedä jos ei ole pakko. Eihän ne sossut saa juomisesta edes tietää jos ei poliiseja ole paikalle hälytetty. Siinä kohtaa kuulemma keskustellaan ja jos edes toinen vanhemmista on jotenkin tolkuissaan, lupaa lopettaa juomisen jne. ei lapsia lähdetä keskellä yötä mihinkään viemään. Laitetaan lapset omiin sänkyihin yhdessä nukkumaan ja se siitä. (varmasti tulee merkintä johonkin ja täytyy myöhemminkin käydä keskustelemassa jne, mutta ei niitä lapsia huostaan oteta)
kyllä alkoholisteilta pitäisi saada lapset pois.
Alkoholin käyttöön liittyy aina poikkeuksetta agressiivista käytöstä ja ölinää.
Monesti nuo teidän pari olutta pitää kertoa kahdella ja tulokseksi saadaan yleensä neljä tai kuusi, riippuen humalatilasta.Alkoholin käytöstä, ei todellakaan tarkoita muuta kuin yhtä tai kahta. Meidän perhepiirissämme ei ole tapana, eikä ollut lapsuudessanikaan, enkä ole traumatisoitunut nähtyäni isäni juovan saunaolutta tai vanhempieni ruuan kanssa viiniä lasin pari. Siellä kotona voi oppia myös sivistynyttä tapaa käyttää alkoholia, mutta tuskinpa sinä siitä mitään ymmärrät...
Ei ole myöskään koskaan nähnyt vanhempiaan humalassa, eikä näyttäytynyt itse humalassa lasten nähden. Eikä syytä ketään siitä, ettei alkoholia käytetä. Minusta vain edellisen kirjoittajan kirjoitus varmistaa käsityksen suomalaisten junttiudesta.
äiti, joka ei tee ikinä mitään mahdollisesti tuomittavaa (kuten esim. juo olutta tai viiniä iltaisin), mutta ei minusta sitten tullutkaan sellaista. Liian pitkä biletystausta tai jotain. Mutta kiva huomata, että homma ei enää lähde lapasesta, kuten ennen lasta (tyyliin juodaan viiteen aamulla). En kerta kaikkiaan pysty enää olemaan niin sekaisin, etten enää osaisi hoitaa lasta. Sama jos jättäisin hänet yksin. En käsitä, miten joku änkyräkänniäiti voi heittää menemään sen tajunnan sitteen, joka kiinnittää hänet lapseensa. Sama kuin olisi kuollut lapselle. Siihen en pysty.
kun saavat lapsen.
Mutta varmasti on lapsen ETU jos vanhemmat on päissään kun poliisit menee paikalle eikä sielä ole hoitajaa lapsille.
Yhden jakson Poliiseja katselin kun taaperoikänen oli lähtenyt ulos kerrostalosta kun mutsi umpitunnelissa ja kämppä oli järkyttävän näkönen.
Poliisin kommentti oli ettei semmosessa kodissa asuva 3- vuotias saa hyvää starttia elämään. Oli kuulemma n. viikon sapuskat ympäri asuntoa yms.
Iltaolut ja ongelmajuominen on eri asia. Miksi lapsia tarttee olla paikalla jos pidetään viini-iltaa?
Kyse ei ole vain viinin, oluen tai väkevämpien juomien nauttimisesta vaan siitä, miten käyttäydytään.
Kyllä ihan selväpäistenkin vanhempien lapsi voidaan ottaa huostaan, jos käytös on sellaista, että lapsesta ei huolehdita.
Jos vanhemmat käyttäytyvät asiallisesti vaikka olisivatkin humalassa ja lapsista joku huolehtii tarvittaessa - vaikka naapuri jos vanhemmat eivät itse siihen kykene, ei lastensuojelulla ole syytä eikä resursseja sellaiseen puuttua. Paitsi jos se naapuri tekee ilmoituksen.
iltaoluita ja iltaa istutaan ja jutellaan joskus pikkutunneille miehen kanssa. Se on ennen lapsiakin meillä ollut yksi osa yhdessäoloa. Eikä kyllä mitään ylimääräisiä hoitajia mukaan oteta :D, eikä kukaan sammu tai örvellä. Mitenhän muuten Keski-Euroopassa, jossa viinittely kuuluu melkeinpä yleissivistykseen. Kuinkakohan kitkeriä moralisteja siellä ollaan tämän asian suhteen.
iltaoluita ja iltaa istutaan ja jutellaan joskus pikkutunneille miehen kanssa. Se on ennen lapsiakin meillä ollut yksi osa yhdessäoloa. Eikä kyllä mitään ylimääräisiä hoitajia mukaan oteta :D, eikä kukaan sammu tai örvellä. Mitenhän muuten Keski-Euroopassa, jossa viinittely kuuluu melkeinpä yleissivistykseen. Kuinkakohan kitkeriä moralisteja siellä ollaan tämän asian suhteen.
Ei muka sammu. Valvotte aamuun asti siis :o
meillä on ainakin olleet lapset mukana AINA moisissa pippaloissa, koska siellä ovat olleet kaikki ystävämmekin, ja myös heidän lapsensa. Mihin ihmeeseen ne lapset pitäisi laittaa? Pihalle yksin odottamaanko? Itse olen ainakin paljon paremmalla mielellä, jos esim.teini-ikäiset lapseni ovat iltaisin kotona, kuin että huitelisivat jossain kaupungilla kaikki yöt.
olla huppelissa tai kännissä, kun lapset ovat kotona. Lapsilla on oltava selvä hoitaja, ja piste.
Ehkä jonkun mielestä olisi ihan normaalia lähteä viemään lasta vaikka päivystykseen taksilla ja kaljalta käryten, minusta se ei ole. Ja vaikkei mitään tapahtuisikaan, minusta ei tosiaankaan ole vastuullista olla humalassa, jos on lapsia hoidettavana. Kyllä pitää sen verran olla selkärankaa, että joku selväpäinen hoitaa lapsia - jos ei muut, niin edes sinä itse.
erään yh-äidin kyselyyn miten saada lapset olemaan itsekseen krapulapäivinä, kun ei pysty meneen ulos? Kyse oli siitä että tämä mamma oli juonut itsekseen edellisenä iltana ja lapset oli ollu paikalla. Ja monet ehdottivat että hän olisi antanut lapset hoitoon juopotteluillan ajaksi ja kenties jopa krapulapäiväksi. Lapsille kun voi tulla mahdollisesti hieman turvaton olo, kun äiti on kännissä, eikä paikalla ole muita aikuisia. Aika harva ehdotti mitään lastensuojelua! Lapset ne on tässä tapauksessa pelon alla eläneet! Meidän perheessä otetaan kyllä iltaoluita tai viiniä sillon tällön. Se on vähä eri asia kun juoda niin et on darra aamulla. Ja meillä on aina vuorot, et kumpi ottaa. Ihan vaan syystä että jos tulisi hätätilanne, jossa lapsi pitäisi viedä esim. itse päivystykseen, niin sen voisi tehdä. Meillä on ollut tälläisiä tilanteita pari ja olis ollu aika paha jos ei olisi pystynyt ajamaan autoa.
Pitäis siis olla lapsenvahtina passissa siltä varalta, että JOTAIN sattuu. Toinen joutuu juomaan yksin (tylsää) ja toinen joutuu kärvistelemään selvänä (tylsää). Kyllä kahdestaan viinittely ja juttelu ja kuhertelu on kuitenkin aika ihanaa
Pitäis siis olla lapsenvahtina passissa siltä varalta, että JOTAIN sattuu. Toinen joutuu juomaan yksin (tylsää) ja toinen joutuu kärvistelemään selvänä (tylsää). Kyllä kahdestaan viinittely ja juttelu ja kuhertelu on kuitenkin aika ihanaa
Peesailen kyllä tätä. Mä en ymmärrä miksei sitä nyt voi kotonaan vähän viiniä tai olutta ottaa, harvoin vanhemmat nyt missään örvelökunnossa kuitenkaan ovat. Mekin miehen kanssa viimeksi viime yönä siemailtiin viiniä puol 3 asti, oli tosi kiva jutella. Mä en ymmärrä mitä noille lapsille vois sillä aikaa käydä. Eihän me nyt mitenkään humalassa oltu, vaikkei ehkä ajokunnossa.
Meillä ei ole lapsenhoitoapua 200 kilsan säteellä, joten olis tosi tylsää elämää jos ei vois ikinä miehensä kanssa ottaa yhdessä paria lasia viiniä. Ja jos joku ihmettelee miksei voi juoda kokista tai kahvia, niin on se kuitenkin vähän eri asia.
kaksin, vaikka lapset on kotona ja juteltu joskus pitkälle aamuyöhön. Tissuttelulla ja ryyppäämisellä on ISO ero. Joskus mies juo hiukan liikaa, mutta koskaan ei kumpikin ole humalassa. Me ollaan rauhallisia, mieskin, ja tissuttelu aloitetaan vasta lasten mentyä nukkumaan. Esikoinen on 6-vuotias ja ei ole koskaan nähnyt meistä kumpaakaan humalassa. Saunaolut korkataan, kun lapset on sängyissä. Määrät on sitä tasoa, että mä juon sen 3-4 olutta tai vastaavan määrän. Mies voi juoda 4-5 olutta ja lasin viiniä. Kai ollaan sen verran harjaantuneita, ettei mulla ainakaan tuo 3-4 olutta 21-02 välillä tunnu oikein missään.
Musta se on itsestäänselvää että jos on lapsia niin toisen on oltava ajokunnossa. Oli ne lapset nukkumassa tai ei. Mielellään tietysti nukkumassa jos vanhemmat juo. En ole absolutisti, mutta mielestäni kuitenkin alkoholi ei suurissa määrin kuulu lapsiperheeseen. Itselleni ei juurikaan ole maistunut lapsen syntymän jälkeen, ehkä kaksi kertaa olen puolikkaan siiderin tms saunassa ottanut. Lapsi nyt 1,5 v. JOtenkin ei vaan kiinnosta enää juoda, elämässä on paljon tärkempääkin ja haluan antaa lapselle/lapsille selvän kodin. Ja pystyn kuhertelemaan miehen kanssa ilman alkoholiakin. Toki juhlapöytään voi kuulua viini, eihän siinä mitään pahaa ole.
Helposti luullaan että kaikilla ihmisillä on auto.
Myös autolliset voivat ottaa taksin ja relata. Ei tarvitse aina olla tanko perseessä asian suhteen. Toki jos on sellainen yhteisö ympärillä, jotka tuomitsevat alkoholin käytön niin ehkä se on helpompi olla tanko takamuksessa ja silmät fokusoituneena potentiaalisille vaaratilanteille.
tuo ei ainakaan minulla pidä yhtään paikkaansa. Itselleni on aivan sama, juoko joku jotain tai ei, kunhan lapsilla on kaikki hyvin. Eihän täällä juomattomuuttaan tarvitse selitellä, vaan sitä, että jos juo yhden oluen, ei välttämättä kuitenkaan ole alkoholisti, vaikka suuri osa täällä niin väittääkin.