Onko normaalia juoda näin?
Mieheni juo joka päivä töistä tultuaan n.4-5 kaljaa. Juominen on tullut päivittäiseksi näin loman loputtua. Minua ahdistaa suunnattomasti ja suorastaan pelotaa, mitä tästä seuraa.
Selvänä mies on selkeästi kireämpi ja heti juotuaan kaljaa rentoutuu. Lapsetkin osaavat jo sanoa, että isä on paljon kivempi kun se juo kaljaa! Selvinpäin usein on kireämpi ja huonotuulisempi.
Olen yrittänyt nätisti keskustella asiasta ja kertoa, miten ahdistavaa tämä on ja miten paljon tästä asiasta kannan huolta.Vastaukseksi saan aina; Pidä turpas kiinni, lässyn lässyn ym. Mielestäni tämä ei ole normaalia. En jaksaisi enää tätä, mutta mitä tässä voi tehdä?
Vapaapäivinä mies juo kun pesusieni kaljaa. Määrät on aivan järkkyjä. Seuraava päivä kuluukin buranan ja huokailun merkeissä.
En voi tästä asiasta puhua oikein kenellekään, peittelen vain asiaa. Todella ahdistava tilanne!
Kommentit (2)
et ehkä voi vaikuttaa, mutta itse voit katsoa totuutta silmiin. Voit lopettaa peittelyn, selittämisen ja pehmentämisen. Voit lopettaa häpeämisen ja pelkäämisen. Älä ota miehesi juomisesta aiheutuvaa häpeää kantaaksesi ja mokia korjattavaksesi.
Saat sanoa, että miehesi on taas juonut niin, ettei teille voi tulla kylään/ hän ei voi tulla mukaan jonnekin tms. Katso itseäsi peiliin ja kohtaa se, että olet alkoholistin vaimo ja lapsesi alkoholistin lapsia. Miehesi ei omaa tilannettaan varmasti myönnä vuosiin.
Voit rehellisesti katsoa omaa tilannettasi ja valita. Jos valitset alkoholistin rinnallaelämisen, muista, että se on oma valintasi. Et voi sitten vuosia myöhemmin marttyyrina valittaa, kuinka olet elämäsi ja lastesi lapsuuden tuhlannut alkoholismin varjossa. Voit jäädä ja se on sitten oma valintasi. Toisestakin vaihtoehdosta olet varmasti tietoinen.
Hän on alkoholisti ja sairastuu tuolla menolla pahasti
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00…