Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

voiko salama tulla ulos pistokkeesta?

Vierailija
23.07.2011 |

Kun olin pieni niin mummi aina pelotteli ukkosella että pistokkeiden (eikä sähkölaitteiden) lähettyvillä saanut olla koska salama saattaa tulla ulos niistä ja siihen kuolee. Eli aina ukkosella sitten istuttiin kiltisti siinä yhdessä nurkassa jonka lähettyvillä ei ollut mitään pistokkeita ja luettiin kirjoja ym. koko ukkosen ajan.

Mä pidin mummoa jo silloin vähän höperönä. :) Mutta mutta.. nyt minä istun meidän kesämökin saunakammarissa kahden taaperon kanssa evakossa kun ulkona ukkostaa. Ja tuli mieleen että puhuiko mummi sittenkin totta? Tää saunarakennus on 50 -luvulta ja ei taida olla maadoitettu (tai miksi sitä kutsutaan)..

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
23.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä tuli sähköpistokkeen kautta sisään. Ja naapurin luona tuli puhelinpistokkeen kautta..Eli on mahdollista.

Vierailija
2/8 |
23.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja nyt onkin aika pistää kone kiinni. En halua että tietokoneeni särkyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
23.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei sais pitää sähkölaitteita päällä ukkosella! ja silti täällä pyörin! hirveitä pamahduksia ja jyrinöitä turussa...ainakin

Vierailija
4/8 |
23.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin lapsi. Samoin oma poikani oli pari vuotta sitten kylässä kaverinsa mökillä ja sai iskun kylläkin pallosalamasta.

Vierailija
5/8 |
23.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vallan hyvin sähköä, siksihän sitä sähköjohdoissa käytetäänkin. Eli kyllä pystyy, helposti.

Silloin syynä on kuitenkin yleensä puutteellinen ukkosenjohdatin tai liian korkea puu liian lähellä taloa.

Vierailija
6/8 |
23.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jakanut, sillä ukkosella meillä rivitaloasunnsosa löivät pistorasiat puolisen metriä tulta kerran ukkosella.

Vierailija
7/8 |
23.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

riskihän on ollut erityisen suuri ilmajohtojen aikana, jolloin puihin iskeneet salamat hyppäsivät ilmajohtoon ja siitä talon sähköverkkoon.

Jos ei ole ilmajohtoja, kunnollisella ukkosenjohdatuksella ja talon ympärillä olevien puiden tarvittavalla harvennuksella ongelma poistuu käytännössä täysin.

Jännitepiikkejä tulee toki siitäkin huolimatta, mutta ne etenevätkin sähköverkossa pitkiä matkoja joka tapauksessa.

Vierailija
8/8 |
23.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkin pelkään maalla. Kotona ei ole johtoja ilmassa, joten täällä kai on turvassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yksi