Ehdotan paussia islamin tai muiden uskontojen pilkkaamisessa ja provoilussa
Jos se nyt mitenkään on mahdollista. Olen lopen kyllästynyt esim nimimerkki Josefiinan islam- provoihin ja vääristelyyn, ja silmiini on osunut kuluneen kuukauden aikana MONTA aloitusta, jossa on haluttu mollata muslimeja ja islamia. En tiedä, onko tämä joku helluntaiseurakunnan harjoittelupalsta ( ja näin sanon siksi,, että he todella opettavat Koraanin olevan Saatanalta)ja samaa aggressiivisuutta on esiintynyt näissä aloituksissa. Tämän palstan tarkoituksena oli kai että aidosti eri elämänkatsomuksista kiinnostuneet ihmiset voisivat kysellä, ja ihmiset voisivat kertoa omasta elämänkatsomuksestaan?
Kommentit (35)
miisa29:
Jos tähän asiaan tulee nyt sitten provoiluvastauksia, ne ovat niitä Jeesuksen sanojen /Raamatun pilkaamista.Minä en koe tarvetta pilkata ketään enkä kenenkään elämänkatsomusta. Moni asia vain todella ihmetyttää islamissa, mm. se identiteetin muutos, joka islamiin kääntyneissä suomalaisneidoissa on nähtävissä. Tämä saa minut vakuuttuneeksi siitä, mistä olin jo lähes vakuuttunut aikaisemminkin.
Anteeksi jos olen loukannut/loukkaan. Se ei ole tarkoitukseni.
minkäslaisen muutoksen minussa näet kun et ole tuntenut etkä tunne minua nytkään;)
Itse olen kääntynyt muslimiksi sen verran nuorena neitokaisena että olen aika paljolti siihen kasvanut ja omaksunut tapani asteittain. Se että olen muslimi ei millään tapaa ole poistanut minuuttani ja identiteettiäni vaan ehkä hionut siitä ikävimpiä särmiä pois. (Lähipiiri tietää että aika kulmikas olen edelleen...)
opiskelija1:
Jos se nyt mitenkään on mahdollista. Olen lopen kyllästynyt esim nimimerkki Josefiinan islam- provoihin ja vääristelyyn, ja silmiini on osunut kuluneen kuukauden aikana MONTA aloitusta, jossa on haluttu mollata muslimeja ja islamia.
Minä suurimmaksi osaksi passaan josefiinan aloitukset ja jokainen voi oman harkinnan mukaan tehdä mitä tahtoo. It takes two for tango eikä yksinään kukaan jaksa kauaa pyöriä-
Ei yksikään täällä oleva aloitus vaikka olisi kuinka törkyinen voi edes hiekansirun vertaa alentaa islamia tai Allahin mahtavuutta.
Olen täysin samaa mieltä kanssasi.
Itsekin olen ihan täynnä ko. vääntöä kristittyjen ja muslimien välillä. Keksikää välillä jotakin uutta.
Tiedän, ettei kaikkia aiheita ole pakko lukea, mutta tuollaiset jutut näemmä tappavat muunkin keskustelun.
miisa29:
Jos tähän asiaan tulee nyt sitten provoiluvastauksia, ne ovat niitä Jeesuksen sanojen /Raamatun pilkaamista.Minä en koe tarvetta pilkata ketään enkä kenenkään elämänkatsomusta. Moni asia vain todella ihmetyttää islamissa, mm. se identiteetin muutos, joka islamiin kääntyneissä suomalaisneidoissa on nähtävissä. Tämä saa minut vakuuttuneeksi siitä, mistä olin jo lähes vakuuttunut aikaisemminkin.
miisa29, ei minusta täällä netissä mitään identiteettimuutoksia voi rekisteröidä. Jos ja kun täällä pääasiassa keskustellaan uskontojen opinkappaleista, ja jos täällä on niitä jotka noudattavat hyvinkin tarkkaan Koraanin ja hadithien opetuksia, ja heiltä kysytään uskontonsa opinkappaleista jotka he kertovat, niin siinä tapauksessa uskonnollisuus ja säännöt täällä korostuvat. Toisaalta taas ihmiset ovat erilaisia. Ehkä toiset ovat jo ennen islamiin kääntymistään kaivanneet mitä se on sitten tarjonnut?
Mutta keskustellaanko sitten vaikka hindujen kastijärjestelmästä? Maailman seitsemästä ihmeestä? Arabialaisesta runoudesta? (Tykkääkö joku täällä Khalil Gibranista? Minä pidän.)
Kuka suomalainen nainen olisi voinut hyväksyä esim. moniavioisuuden ennen islamiin kääntymistään, varsinkin vain miehelle suotavana jopa ihanana asiana? Jokuhan kertoikin, että tuo asia mietitytty paljon ennen islamiin kääntymistä.
Tai kuka näki itsensä seksisymboolina huivittomana ennen kuin ihastui islamiin? Karrikoiden. Tällaisia asioita. Saako näsitä asioista ollenkaan puhua/kirjoittaa? Vai ovatko ne tabuja? Saako muslimi ylipäätään epäillä uskontonsa oikeellisuutta ääneen tai mielessään?
Sama pätee myös joihinkin muihin uskonlahkoihin liittymisessä tapahtuvaa identiteetinmuutosta. Joskus mietin, onko itsessänikin tai omassa identiteetissäni tapahtunut jotain muutosta uskoontuloni jälkeen. Mahdollisesti.
Mutta islam on/oli kuitenkin itselleni aika vieras asia. Miehenikin edustaa mallistunutta islamia, joten häneltä on vaikea oppia todellista islamia. Täällä ensimmäistä kertaa elämässäni voi keskustella näistä asioista, ja vaihtaa mielipiteitä, ja kertoa mitkä asiat itseä ällöttää tai vihastuttaa tässä uskonnossa. Täällä kun on asiantuntijoita paikalla.
Täällä palstalla on monia naisia, jotka ovat kääntyneet kristinuskosta islamiin. Saavat ihan rauhassa ollakin, mutta missä ne naiset/miehet, jotka ovat kääntyneet islamista kristinuskoon? Eivätpä taida uskaltaa kertoa julkisesti tästä.
Kerran juttelin eräällä palstalla vanhoillislestadiolaisten kanssa. Hieman kyseenalaistin heidän oppiaan, ja minut heitettiin sieltä pois. Mitä keskustelua se sellainen on?
Sekavia ajatuksia....
Voidaan puhua vaikka kastijärjestelmästä tai arabialaisesta runoudesta, jos täällä on joku " asiantutija" . Itse hyvin vähän (jos ollenkaan) tiedän ko.asioista. Juutalaisenkin kanssa olisi mukava jutella. Eipä taida vaan täällä olla ainuttakaan juutalaista?
Tartun tuohon moniavioisuuteen.
Kuten moni täällä tietää, en ole muslimi ;) En entinen, en nykyinen enkä tuleva.
Minusta moniavioisuusajatus ei kumminkaan ole kauhistuttava. Olen ollut parissa avoimessa suhteessa (eli toiset kumppanit sallittuja) ja nautin olostani oikein paljon. Suhteet sittemin päätyivät, mutta eivät sen avoimuuden takia.
Voisin siis hyväksyä moniavioisuudenkin (tosin haluaisin naisille samat oikeudet kuin miehille).
Ja tiedän, että samoin ajattelevia on yllättävän paljonkin ;)
Joten moniavioisuus-seikka ei välttämättä ole kovin suuri identiteettimuutos.
Toisille identiteettimuutokset tulevat rajuimpina kuin toisille. Toisille myöhemmin kuin toisille.
Tällä foorumilla vain nämä uskontoseikat korostuvat (kuinkas muutenkaan), joten ihmiset voivat vaikuttaa " radikaaleimmilta" mitä ovatkaan. Myös kirjoitustyyli ym. vaikuttaa.
Ja muistaisin, että täällä on joskus ainakin käynyt parikin islamista kristinuskoon siirtynyttä. Nimimerkit vain ovat jääneet unholaan.
Joten ihan turha hakea syytä muualta. Kannattaa vilkaista peiliin ja pohtia uudelleen näitä viimeaikaisia keskusteluja.
miisa29:
Kuka suomalainen nainen olisi voinut hyväksyä esim. moniavioisuuden ennen islamiin kääntymistään, varsinkin vain miehelle suotavana jopa ihanana asiana? Jokuhan kertoikin, että tuo asia mietitytty paljon ennen islamiin kääntymistä.Tai kuka näki itsensä seksisymboolina huivittomana ennen kuin ihastui islamiin? Karrikoiden. Tällaisia asioita. Saako näsitä asioista ollenkaan puhua/kirjoittaa? Vai ovatko ne tabuja? Saako muslimi ylipäätään epäillä uskontonsa oikeellisuutta ääneen tai mielessään?
Sama pätee myös joihinkin muihin uskonlahkoihin liittymisessä tapahtuvaa identiteetinmuutosta. Joskus mietin, onko itsessänikin tai omassa identiteetissäni tapahtunut jotain muutosta uskoontuloni jälkeen. Mahdollisesti.
Sanotaanko että mamadza oli käynyt identiteettikriisin läpi jo ennen muslimiksi tuloa. On hyvä että oli oma itse selvillä ennen kuin löysin islamin niin ei tarvinnut kamppailla löytääkseen oman identiteetin sieltä jostain. Toisekseen olen niin vahva persoona (ikävä kyllä täytyy joskus sanoa) että se puskee mistä tahansa läpi.
Perinteisen perhemallin olin kyseenalaistanut joskus kivi ja miekka omassa eksistentialistisessa tuskassani jossa piti punnita kaikki ja vähän muutakin;)
Tuota noin.. en näe kyllä itseäni seksisymbolina edelleenkään enkä nyt oikein usko että kukaan muukaan näkee. Sanotaanko etten koskaan ole ollut sellaista tyyppiä (alhamdulillah!!!)
Minä olen islamia aikoinaan epäillyt niin suurella antaumuksella että nyt katson kauhulla taaksepäin. Varmaan kaksi vuotta ennen kääntymistäni olisin ollut se henkilö jonka olisi ihan viimeiseksi kuvitellut tulevan muslimiksi. Siis aivan viimeiseksi. Yhtä vähän kuin nyt voisi vaikka kuvitella Morren kääntyvän muslimiksi;)
Nonni siinä riittävästi puhetta minusta!
Morre:
Joten ihan turha hakea syytä muualta. Kannattaa vilkaista peiliin ja pohtia uudelleen näitä viimeaikaisia keskusteluja.
Syytä mihin?
jos muslimit vastaisivat ja toisivat tietoa islamista ja muut omista uskonnoistaan.
Siinä se minun mielipide tulikin:)
Miksei Islamia saa kyseenalaistaa? Itse kyseenalaistan joskus jopa oman uskoni. Ja epäilen. Tuomaskin (Jeesuksen opetuslapsi) oli oikein epäilijä tyyppi, silti Jeesukselle hyvin rakas.
Kun Jeesus ilmestyi opetuslapsilleen ristinkuoleman ja ylösnousemuksensa jälkeen, Tuomas epäili tämän olevan todella Jeesus. Tuomas halusi nähdä haavan Jeesuksen kyljessä (joka oli tehty miekalla, ja josta Vanha Testamentti ennusti: " Maahan valuva sovintoveri" ).
Mitä Jeesus teki Tuomaalle? Vihastui? Pyysi uskomaan näkemättä? Ei. Jeesus näytti haavansa. Tuomas sai epäillä. Minäkin saan.
Myös ensimmäinen ihminen Paratiisissa epäili, kun käärme sanoi: " Onko Jumala todella sanonut..." Ihminen epäili Jumalaa.
Saako muslimi epäillä Jumalaa ja Muhamedia? Siis sen jälkeen kun on islamiin kääntynyt?
.. jonkun toisen mielipiteiden kanssa. Tämähän on Elämänkatsomus-palsta, jolla keskustellaan elämää suuremmista asioista - olisi se nyt ihme, jos keskustelupuheenvuorot aina soljuisivat sopuisasti toisiaan myötäillen! Jos sellaista keskustelua haluaa, netistä löytyy kyllä varmasti kullekin uskonnolle/elämänkatsomukselle omat piirinsä. Eikö tämän palstan tarkoituskin ole herättää kysymyksiä ja intohimoja puoleen ja toiseen? Ja saada tietoa eri uskonnoista ja katsomuksista?
Erimielisyyksiltä ja väittelyiltä ei siis varmasti voi välttyä, eikä pidäkään, mutta suuntaan jos toiseen on kyllä välillä hyvin riidanhaluisiakin aloituksia, joissa usein tempaistaan jokin yksittäinen jae tms. kiistakapulaksi ja sitä sitten kummastellaan, asiayhteydestä autuaan tietämättömänä. Mutta on täältä löytynyt tosi fiksujakin keskusteluja, kuten tuo Asmaan ja Jaiminin (jos nyt oikein muistin nikit). Veteen piirretty viivahan se on, mikä on fiksua ja asiallista, ja mikä ei.. kukin arvioikoon itse ja jättäkööt asiattomuudet omaan arvoonsa ja tyytyköön siihen, että jokin kysymys, joka omasta näkökulmasta olisi kuinka asiallinen tahansa, saattaakin joskus olla jonkun toisen näkökulmasta riitaa haastava tai täysin provo.
minua lähinnä ärsyttää se että eräät nimimerkit täällä kirjoittavat että islam sitä ja islam tätä eivätkä tdellisuudessa tiedä asiasta vaan haluavat vain herättää negaatioita islamia kohtaan.
Kun heille selittää asian oikean laidan he eivät joko lue selitystä tai se menee läpi korvien viuh vaan.
Tietysti saa kysellä ja kyseenalaistaa vaikka muslimina en oikein enää ymmärrä tuota kysymystäsi. Minulla ei muslimiksi tultuani ole koskaan ollut minkäänlaista tarvetta kyseenalaistaa islamia sillä olen varma. Niin kauan tuli alustavaa tutkimusta tehtyä ennen muslimiksi kääntymistäni.
Ehkä joku pieni vauva-lehti-tauko voisi auttaa? Itsekin ärsyynnyin joskus asioista täällä (ja voin ärsyyntyä toistekin), pidin taukoa, ja helpotti :) Ei täällä ole läsnäolopakkoa :)
ihan missä kontekstissa tahansa. Ei tuo ärsytys kuitenkaan sen laatuista ole että se itseeni vaikuttaisi. Toivoisin vain että aikuiset ihmiset osaisivat käyttäytyä vähän kypsemmin.
mamadza:
ihan missä kontekstissa tahansa. Ei tuo ärsytys kuitenkaan sen laatuista ole että se itseeni vaikuttaisi. Toivoisin vain että aikuiset ihmiset osaisivat käyttäytyä vähän kypsemmin.
Ihan samaa olen itsekin toivonut moneen kertaan. Mutta sitten ajatellut, että ei kukaan voi uskoani minulta riistää... ei vaikka kuinka mollaisi. En ole monijumlainen eikä Pyhää Kirjaani ole väärennetty, vaikka itse enkeli Taivaasta toisin väittäisi.
Toivon myös sinulta silti edelleen aloituksia, vaikka provosoiviakin, koskien uskoani Jeesukseen. Se pitää hereillä :)
mikä oli niissä tutkimuksissasi se seikka mikä sai sinut kääntymään muslimiksi?
ja toteamaan että islam on se oikea usko?
mutta ihan vakavasti ottaen oma motiivini tällä palstalla käymiseen on
1. ymmärtää muiden ihmisten tapoja katsoa tätä elämää. Työssä kaipaan muitakin välineitä kuin vain tilannetajua ja joskus ihmisen syvempi ymmärtäminen on vuorovaikutustilanteessa aika oleellista. Omaa vakaumustani en voi ammattietiikan vuoksi tuoda esille yhtään enempää kuin mitä asiakas pyytää kertomaan ja se ahdistaa minua joskus kovasti. Siksi on mielekästä etsiä sellaisia yhteisiä liikkumapintoja joilla voidaan kulkea ilman että astutaan kummankaan varpaille...
2. jos mahdollista oikaista jollain tapaa niitä väärinkäsityksiä omasta uskonnostani joita täällä silloin tällöin viljellään.. En tykkää yhtään siitä että muut syöttävät " tietoa" uskonnosta joka ei ole se mitä he itse tunnustavat. On ikävää kun kristitty lähtee " tulkitsemaan" Koraania ja ihan yhtä lailla kun muslimi lähtee tekemään niin Raamatulle. Tai vaikka tekisikin niin siinä vaiheessa kun siihen vastattu luulisi järkevän ihmisen jo lopettavan eikä vaan jankkaavan ja jankkaavan.
Vaikka vapaata onkin niin todistetuksi on tullut että " vuorotyö naista syö" eli täytyy alkaa etsiytyä taas kerran peiton alle.
Toivon että en ole palstalla aiheuttanut ahdistusta ja että aloituksiani ei ole koettu provosoiviksi. jos joskus ne siltä tuntuvatkin niin takana on kyllä ollut ihka vilpitön halu tutustua toiseen tapaan katsoa elämää ja ehkä jollain vaikka edes marginaalisella tasolla ymmärtää sitä.
Jos tähän asiaan tulee nyt sitten provoiluvastauksia, ne ovat niitä Jeesuksen sanojen /Raamatun pilkaamista.
Minä en koe tarvetta pilkata ketään enkä kenenkään elämänkatsomusta. Moni asia vain todella ihmetyttää islamissa, mm. se identiteetin muutos, joka islamiin kääntyneissä suomalaisneidoissa on nähtävissä. Tämä saa minut vakuuttuneeksi siitä, mistä olin jo lähes vakuuttunut aikaisemminkin.