Otettiinko perheessänne sikapiikit?
Meillä 3 koululaista sai, nuorin ja me aikuiset ei haettu.
Kommentit (41)
kukaan. meillä lapset tuolloin 3 ja 2v, joista 2v vaikeasti astmaattinen. Itse olin raskaana ja arvatkaa vain, että sain kokea suurta painostusta terveydenhuollon puolelta kun en piikkiä suostunut ottamaan. Sitä vastoin 2v lapsemme pitkäaikainen ja kokenut lastenlääkäri oli iloinen päätöksestämme olla ottamatta piikki. Päivääkään en ole katunut, että emme ottaneet.
sikatautiin emmekä narkolepsiaan.
Meilla sai piikit kaikki 6 kk - 6 v lapsesta aitiin ja isovanhempiin, mies ei ottanut omasta halustaan. Ei tullut mitaan erityisia seuraamuksia, rokotuskohta oli arka jonkin aikaa.
tietoinen, harkittu päätös. Otin tuolloin asiasta paljon selvää ja lähinnä kansainvälisen median välityksellä sai paljon kattavamman kuvan asiasta kuin täällä suomessa - suomessa oli selkeästi hysteriaa.
Esim. sveitsi ei antanut pandemrixiä lainkaan lapsille tai raskaana oleville, koska rokotteesta ei ollut tarpeeksi tietoa - THL kuittasi tämänkin vain rokotepoliittiseksi päätökseksi (Sveitsi osti raskaana oleville ja lapsille sveitsiläistä rokotetta), vaikka itseasiassa ko. sveitsiläinen lääkefirma olisi voinut toimittaa paljon suuremman erän, mutta sveitsi halusi vain pienen erän - jos olisi halunnut suosia oman maan lääkefirmaa, olisi ostanut myös muulle väestölle sveitsiläisen rokotteen (lääkefirma olisi toimituksen pystynyt hoitamaan).
Ei myöskään neuvolassa tai päiväkodissa painostettu. Päätös oli selvä, kun rokote oli selvästi hädässä kyhätty ja kaikinpuolin epäilyttävä.
Ainoa joka oli kauhuissaan oli anoppi, mutta hän ei nyt muutenkaan osaa ajatella omilla aivoillaan.
ei oo muitakaan influenssarokotteita otettu, vaikka on tarjottu. Ei kukaan myöskään painostanu, mutta en tiiä kuin pari perhettä, joissa ei koko porukkaa rokotettu...
vakuuttamassa rokotuksen puolesta tiesin heti etten ottaisi -en ikinä!
Sitäpaitsi kukapa tietää mitä vaivoja tuo rokote tuo myöhemmin eteen? Jos minä jonkin rokotteen otankin niin otan aina myös Homeopaattisen pillerin suuhuni! Arvatkaapa miksi?
otettu, lähipiirin ankarasta painostuksesta huolimatta. Olin silloin raskaana ja monet pelottelivat, että tapan sekä itseni että vauvani, kun en ota piikkiä... Emme kuitenkaan halunneet ottaa rokotetta, jota oli tutkittu varsin vähän.. Onneksi emme ottaneet.
olisi ollut täällä yhtä tappava kuin Meksikossa, rokotetta ottamattomat olisivat katuneet.
Olisi se Torniolaistyttökin pelastunut, jos ajoissa olisi saanut rokotuksen.
Ei otettu ja oli tietoinen päätös. Lapsi oli suurimman kohun aikaan onneksi vasta 5kk ja sitähän ei annettu alle 6kk lapsille, niin en joutunut pahemmin perustelemaan. Mutta olisihan sen saanut sitten kuukauden päästä hakea, jos olisi halunnut. Itse olen astmaatikko, eli riskiryhmässä olisin itsekin saanut piikin halutessani hyvinkin aikaisin.
Itse olen hyvin rokotekriittinen, enkä esim. ole antanut lapseni osallistua mihinkään rokotetutkimuksiin, joita vauva-aikana tuputettiin. Mieheni suhtautuu lapsen rokottamiseen eri tavoin, joten kompromissina olemme rokottaneet varsinaiseen rokote-ohjelmaan kuuluvat rokotteet, muttei mitään ylimääräistä.
Kuolleisuuden pitäisi olla ihan toista luokkaa, jotta jotain flunssaa vastaan suostuisin rokotteen lapselleni antamaan...
itse sain raskaana ollessa neuvolasta!
itse en varmaan muuten olisi ottanut, mutta sitten tulin raskaaksi ja ajattelin kuitenkin ottaa...
Ensimmäisellä kerralla minä sain astmani vuoksi rokotuksen ja lapset saivat sen koulussa. Mies ei sitä ottanut.
Viimetalvena saimme erirokotteen, jossa oli tavis influenssa ja sika samassa. Itse sain sen astmani vuoksi ja lapsille ostin rokotteen apteekista. Mies sai sen työnpuolesta.
Aiomme ottaa taas ensitalvena.
Oma siskoni sairasti sikainfluenssan ja luulimme, että hän kuolee siihen. Oli todella sairas melkein kuukauden ja en ikinä halua sellaista tautia itselleni, miehelle tai lapsillemme.
Hän oli niin kipeä, että yhdessä vaiheessa jo sanoi puhelimessa, että haluaa kuolla, ettei jaksa enään. Kivut olivat valtavat ja kuume melkein koko ajan yli neljässäkympissä. Välillä toki laski, vain noustakseen uudelleen. Henki vinkui kuin sialla (ei mitään keuhkooireita ennen) ja mikään ei tuntunut auttavan.
Selvisi onneksi eikä kuollut, mutta kaupanpäälle sai astman. Meni pitkän sairastamisen aikana keuhkot niin pahaan kuntoon.
Mieheni ei ottanut (kuuluu myös riskiryhmään) eikä lapsemme joka 3v. Eipä olisi minunkaan pitänyt.
mä en kerennyt ja sairastin. En ole koskaan aikuisikänäni ollut niin sairas, mutta onneksi siitä ei jäänyt mitään pystyvää ongelmaa.
en ottanut, enkä antanut rokottaa ketään kolmesta lapsestanikaan...oma järki voitti.