Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko 103 000 euroa paljon lainaa yhdelle?

Vierailija
19.07.2011 |

Siis vähän reilut 100 000 euroa...

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
21.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kkkk kirjoitti:

Minä asun yksin, 100 000e lainaa, maksuaika 20v mikä nykyisin maksimi laina-aika. Työstä jää käteen 1600e kk, lainaa lyhennän 600e/kk, vastike+sähkö 180e. Minulla on edullinen auto ja harrastukset, ruuassa en säästele, palkasta ei juuri tilille kerry... Kyllä lainan saa maksettua, mutta en tiedä jos olisi lapsia, sairastelisi, joutuisi työttömäksi pidemmäksi aikaa niin miten siitä selviäisi jos säästöjäkään ei olisi.

"Muuta vuokralle" - asunnot kalliita opiskelijakaupungissa, säästäisin yhtiövastikkeen verran kk, mieluummin maksan omaani pois. Alle 100 000e et asuntoa täältä saa, ehkä jonkun homeloukun mutta eipä sellaista kannata ostaa jälleenmyyntiä ajatellen.

Mulla tuo laina 125000 ja laina-aika 25v. Pankki pakotti käytännössä ottamaan lisäksi lainaturvakuutuksen joka maksaa n.100e/kk. Työttömyyden tai sairauden sattuessa vakuutus korvaa sitten. Vakuutus tulee täysin eri yhtiöstä kuin mikä on pankki. Lainaturvan voi irtisanoa kyllä jossain vaiheessa, ehkä jos on ensin saanut n. 5 vuotta hoidetuksi lainaa kunnialla.

Vierailija
22/23 |
21.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohtui sanoa, että asuntolainaa ottaessamme tulomme olivat yhteenlaskettuina 7000 e/kk. Kun vuoden verran sairastat, jouduit jäämään Kelan kuntoutustuelle.

En enää muista tarkkoja lukuja, mutta olisikohan tuki kohdallani ollut nettona 1700 e/kk. Tulotasoni romahti ja koheni vasta, kun palasin töihin osatyökyvyttämyyseläkeläisenä.

Tähän kun lisätään mukaan työttömäksi joutunut mies, niin vitsit on vähissä. Jouduin ostamaan lääkkeitäkin välillä Visalla tai sitten jätin ostamatta. Tuossa vaiheessa lapsi vielä aloitti lukion.

Ei näitä tajua ellei itse ole kokenut. Ikinä en enää ota velkaa missään muodossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
21.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotta voisi järkevästi kommentoida, onko tietty määrä asuntolainaa paljon tai vähän, pitää määrä suhteuttaa tuloihin. 4800e/kk bruttona tienaava, järkevästi rahaa käyttävä kaupunkilaissinkku maksaa tuollaisen lainan kokonaan pois muutamassa vuodessa, kun korot ovat nykytasolla. Yksinhuoltaja-kassa-myyjä taas maksaa tuota lainaa loppuelämänsä.

Nyrkkisäännöt "30% nettotuloista saa mennä asumiseen, kun loppu menee elämiseen" pätevät vain mediaanituloisilla, joiden alle 3000e/kk bruttona kuussa tienaavilla.

Jos korkotason nousu arveluttaa, sido puolet tai koko laina viiden tai kymmenen vuoden kiinteään korkoon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yksi