Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka kipeä raskaana pitää olla että saa sairaslomaa?

Vierailija
19.07.2011 |

Itsellä kolmas raskaus menossa, rv22, ja työssäkäynti on alkanut olla todella tukalaa.

Minulla on lonkka, -selkä, ja liitoskipuja, jotka ovat työpäivän jälkeen niin kovia etten voi kuin maata sohvalla. Minulla ei siis ole minkäänlaista elämää työpäivien ulkopuolella.

Työ on sinänsä kevyttä, pääasiassa istumatyötä.

Haluaisin olla töissä äitiysloman alkuun saakka, mutta en tiedä pystynkö. Jos kivut pahenevat, saanko tällaisesta sairaslomaa vai onko pakko vain kärvistellä? Kokemuksia?

Itselläni ei ole aiemmissa raskauksissa ollut mitään vaivoja, ja olen ollut ihan loppuun asti töissä. Tämä on siis uusi tilanne...

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
19.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi kirjoittaa 3 pvää sairauslomaa. Syynä voi olla vaikka ihan raskaudesta johtuva väsymys.

Vierailija
2/11 |
19.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivut oli tosi kovia, en pystynyt liikkumaan juuri lainkaan. Työkaverit ei edes tienneet, että odotan ja sitten jäinkin yllättäen kokonaan pois töistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
19.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa vähän vaihdella sen mukaan millainen neuvolatäti ja lääkäri sattuu olemaan. Minulle neuvolassa ehdotettiin ja tarjottiin sairaslomaa tosi herkästi ja lopulta lomalle passitettiin lepäämään vaikken olisi itse halunnut. Olin ihan älyttömän väsynyt mutta koin itse että olen ihan yhtä väsynyt töissä tai kotona. Oli se lepääminen kyllä sitten hyväksi vaikka olikin vaikeaa olla yhtäkkiä tekemättä mitään.

Olen kyllä kuullut juttuja, että joidenkin on ollut tosi vaikea saada sairaslomaa, ja kivut ja väsymys on vaan kuitattu raskauteen kuuluvina. Toivottavasti sinulla on asiallinen ja mukava neuvolantäti, ota asia puheeksi. Uskoisin että hän uskoo sinua jos kerrot, ettet jaksa töissä. Sanot että edellisissä raskauksissa jaksoit paljon paremmin mutta nyt on paljon huonompi olo, niin hän ymmärtää ettet valita turhasta.

Jaksamista sinulle!

Vierailija
4/11 |
19.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitiysloman alkuun asti. Tokassa raskaudessa olin kotona, mutta en missään nimessä olisi pystynyt tekemään töitä enää päivääkään jälkeen 19 raskausviikon. Käveleminen sohvalta jääkaapille tuntui ylivoimaiselta.

Nyt on menossa kolmas raskaus ja paljon edellistä helpompi, mutta silti saattaisin hakea saikkua jos olisin töissä juurikin kovien lonkkakipujen takia.

Voithan hakea sairaslomaa ensin viikoksi. Kivut voivat mennä ohi parin viikon jälkeen. Toisaalta jos jäisit kotiin, olisiko yhtään helpompaa kotona lasten kanssa. Oletan, että ottaisit lapset pois päiväkodista. Toki jos ovat jo koululaisia niin sittenhän on kotona helpompaa. Mielestäni on ihan kohtuullista hakea sairaslomaa jos kivut alkavat hallita elämää.

Vierailija
5/11 |
19.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitiysloman alkuun asti. Tokassa raskaudessa olin kotona, mutta en missään nimessä olisi pystynyt tekemään töitä enää päivääkään jälkeen 19 raskausviikon. Käveleminen sohvalta jääkaapille tuntui ylivoimaiselta. Nyt on menossa kolmas raskaus ja paljon edellistä helpompi, mutta silti saattaisin hakea saikkua jos olisin töissä juurikin kovien lonkkakipujen takia. Voithan hakea sairaslomaa ensin viikoksi. Kivut voivat mennä ohi parin viikon jälkeen. Toisaalta jos jäisit kotiin, olisiko yhtään helpompaa kotona lasten kanssa. Oletan, että ottaisit lapset pois päiväkodista. Toki jos ovat jo koululaisia niin sittenhän on kotona helpompaa. Mielestäni on ihan kohtuullista hakea sairaslomaa jos kivut alkavat hallita elämää.

Vierailija
6/11 |
19.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli oikeastaan loppuun asti. Noilla viikoilla sain työterveyslääkäriltä 3 viikkoa saikkua. No problem!

Vierailija
7/11 |
19.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siedettäväksi, niin sitten ei ole työkykyinen ja jää sairauslomalle, joko väliaikaisesti tai jos tilanne ei helpota, äitiysloman alkuun asti..

Itselläni oli häntäluu järkyttävän kipeä ja istumatyössä se vaivasi kovasti. Satulatuoli ja reilut kävelytauot auttoivat, eikä tarvinnut olla pois. Tuo vaiva muuten meni ohi muutamassa viikossa, siis vaivasi siinä rv 30 tienoilla.

Vierailija
8/11 |
19.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalle työterveyslääkärille en todellakaan mene, hänen tyylinsä kun on vaivaan kuin vaivaan määrätä särkylääkkeitä ja töissä pitää olla (yritin kerran hakea pari päivää sairaslomaa kovan selkäkivun takia, niin määräsi vain lihasrelaksantteja ja särkylääkettä).

Mielestäni en ole turhanvalittaja, ja typömoraalini on hyvä. Koskaan en ole ollut päivääkään poissa töistä ilman oikeaa syytä.

Joskus vain tuntuu että monien asenne on se, että kivut kuuluvat raskauteen ja kovakin kipu pitää vain kestää.

Sinänsä outoa, koska jos ei olisi raskaana, tällaisten kipujen vuoksi JOKAINEN jäisi sairaslomalle.

Silti minäkin mietin ja mietin onko ok jäädä, ja teenkö jotenkin väärin jos jään...

Vierailija
9/11 |
19.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

löytyy joka lähtöön. Satulatuoleja en voi käyttää edes ei-raskaana, koska lonkkani kipeytyvät niissä.

Olen kyllä kokeillut vaihtaa asentoa ja vaihtaa tuolia, taukojumpata, tehdä työt välillä seisten... ei mitään apua.

-ap

Vierailija
10/11 |
19.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon kans sellainen etten ikinä ole töistä pois jos ei ole ihan pakko ja lääkäri käske, enkä lääkäriinkään mene kuin vasta ihan pakon edessä. Vähän hölmö asenne ehkä mutta en vaan kehtaa valittaa pienistä tai halua antaa kuvaa että lusmuilen.

Mutta siinä vaiheessa kun ei vaan enää pärjää niin kyllä sinne lääkäriin on mentävä ja sairaslomaa pyydettävä. Juuri nyt sinun kuitenkin pitää ajatella ei vain itseäsi, vaan myös vauvaasi jolle sinun stressisi ja huono olosi eivät tee hyvää. Nän mullekin silloin raskausaikana sanottiin ja siten oli helpompi hyväksyä sairaslomalle jääminen. Töissäkin ymmärrettiin paremmin kuin hyvin ja pomokin sanoi että oli jo ihmetellyt miksen jo ole jäänyt töistä pois.

Uskalla pyytää apua ja saikkua silloin kun sitä oikeasti tarvitset, ja nyt on se hetki. Toivon mukaan kivut helpottavat levätessä, eikä sinun välttämättä tarvitse jäädä pois kuin vähäksi aikaa.

Vierailija
11/11 |
19.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon kans sellainen etten ikinä ole töistä pois jos ei ole ihan pakko ja lääkäri käske, enkä lääkäriinkään mene kuin vasta ihan pakon edessä. Vähän hölmö asenne ehkä mutta en vaan kehtaa valittaa pienistä tai halua antaa kuvaa että lusmuilen. Mutta siinä vaiheessa kun ei vaan enää pärjää niin kyllä sinne lääkäriin on mentävä ja sairaslomaa pyydettävä. Juuri nyt sinun kuitenkin pitää ajatella ei vain itseäsi, vaan myös vauvaasi jolle sinun stressisi ja huono olosi eivät tee hyvää. Nän mullekin silloin raskausaikana sanottiin ja siten oli helpompi hyväksyä sairaslomalle jääminen. Töissäkin ymmärrettiin paremmin kuin hyvin ja pomokin sanoi että oli jo ihmetellyt miksen jo ole jäänyt töistä pois. Uskalla pyytää apua ja saikkua silloin kun sitä oikeasti tarvitset, ja nyt on se hetki. Toivon mukaan kivut helpottavat levätessä, eikä sinun välttämättä tarvitse jäädä pois kuin vähäksi aikaa.