Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten kaikkien lapset ovat tosi laihoja?

Vierailija
19.07.2011 |

Mun mielestä mun lapset ovat ihan normaalikokoisia. Vanhin hieman pyöreähkö, kun alkaa tuo vartalo muuttumaan ja kasvamaan.

Muihin lapsiin verrattuna lapseni ovat lihavia. Kaikki järjestään niin laihoja, että melkein kaikilta näkyy luutkin. Miten se on mahdollista? Meillä syödään ihan normaalia kotiruokaa, karkkipäivä kerran viikossa, ei limuja arkisin jne. Ei kaikilla muilla voi olla niin hyvä aineenvaihdunta vai eivätkö he syö koskaan mitään.

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
19.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

poikia, 7 ja 4 v. Esikoinen on solakka, pituuspainokäyrällä vähän keskiverron alapuolella ja kaikki esim. vatsan lihakset näkyvät selvästi. Nuorempi taas on pulleampi, mutta minusta ei lihava, vaan rakenne on muutenkin roteva (+ se massu pömppöttää, mutta jenkkakahvoja, rasvatissejä tms ei ole). Käyrillä pituuspaino ylipainon lähistöllä.

Erona noilla on selvä ero liikkumisen määrässä (pienempi kyllä touhuaa, juoksee ja pomppii, mutta ei koko ajan kuten veljensä) ja se, että pienempi on aina valmis herkuttelemaan, eikä lopeta, jos ei käsketä tai herkut lopu. Muutenkin syö selvästi huvikseen, ei vain nälkäänsä. Vanhempi taas syö vain niitä parhaita herkkuja, jotkut pullat jää pöytään ja lähtee mielummin leikkimään. Aterioiden välillä pyytää välipalaa vain jos on nälkäinen, pienempi taas pyytää, jos sattuu vaikka näkemään banaanin :D

Vierailija
22/44 |
19.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

erittäin hyvä syömään. Mm. tarhassa nauravat jatkuvasti kun lapset syövät jopa 3 tai 4 lautasellista kerrallaan jos on hyvää ruokaa. Ruokahalu ollut kaikilla hyvä AINA, lähes kaikki kelpaa.

4 lautasellista ruokaa? Huh...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
19.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa syövät hyvin (eli syövät kaikkea), mutta pieniä annoksia. Rasvaa lisään melkein joka ruokaan ja katson, että saavat tarpeeksi proteiinia. Kai ne riittävästi syövät, kun ovat kasvaneet pituutta niin hyvin.

Vierailija
24/44 |
19.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona en. En ole asiasta hermostunut koska lapset tosiaan ovat normaalipainoisia ja joskus saattaa olla niin, että santsilautasellinen on esim. kasviksia tai salaattia :)

erittäin hyvä syömään. Mm. tarhassa nauravat jatkuvasti kun lapset syövät jopa 3 tai 4 lautasellista kerrallaan jos on hyvää ruokaa. Ruokahalu ollut kaikilla hyvä AINA, lähes kaikki kelpaa.

Vierailija
25/44 |
19.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kertoo vain KESKIARVON. Keskiarvo on täysin eri asia kuin NORMAALI. Ja normaalipainoinen lapsi on painokäyrällä -20 ja + 20 välillä. Tuohon haarukkaan osuu jo paljon lapsia. +12-käyrällä oleva lapsi siis EI ole pullea. Tai -9 käyrällä oleva lapsi EI ole laiha. He molemmat ovat NORMAALIPAINOISI.

Painoon aletaan kiinnittää huomiota neuvolassa, jos se

-käyrällä laskee tai nousee enemmän kuin 10% 6-12kk aikana (tässä katsotaan pituuden kehitystä, koska se monesti selittää painokäyrän heilahtelun)

-lapsi syö huonosti / on vatsaoireita / allergikko / jokin diagnosoitu sairaus

-pituuteen suhteutettu painokäyrä menee yli tai alle tuon normaalirajan

Käyrästöjä ja terveydenhoitajiakin on useammanlaisia, mutta tämä ainakin meidän neuvolassa on suositus ja aikalailla käytäntökin.

Itse olen huomannut, että ylipainoisten poikien ja alipainoisten tyttöjen osuus on kasvanut viimeisen 6v aikana, kun olen terkan töitä tehnyt. En tiedä mistä se johtuu, mutta toivoisin, ettei ainakaan kauneusihanteista. On oikeasti järkyttävää kuunnella, kuinka lapsen OMA ÄITI puhuu lapsen kuullen lapsen olevan hieman pullukka, vaikka lapsen painokäyrä menee reilusti nollan alapuolella :(

Yhtä järkyttävää on huomata, ettei vanhemmilla ole aikomustakaan muuttaa toimintatapojaan, vaikka lapsensa painokäyrä on +32 ja noususuuntainen.

MUTTA, suurin osa lapsista oikeasti ON normaalipainoisia. Ja hyvä niin :)

Vierailija
26/44 |
19.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erona noilla on selvä ero liikkumisen määrässä (pienempi kyllä touhuaa, juoksee ja pomppii, mutta ei koko ajan kuten veljensä) ja se, että pienempi on aina valmis herkuttelemaan, eikä lopeta, jos ei käsketä tai herkut lopu. Muutenkin syö selvästi huvikseen, ei vain nälkäänsä. Vanhempi taas syö vain niitä parhaita herkkuja, jotkut pullat jää pöytään ja lähtee mielummin leikkimään. Aterioiden välillä pyytää välipalaa vain jos on nälkäinen, pienempi taas pyytää, jos sattuu vaikka näkemään banaanin :D

2 laiheliinia ja 1 tanakampi. Ja olen huomannut, että tanakampi on kuin kuvailemasi pienempi. Syö enemmän, epäterveellisemmin ja liikkuu vähemmän kuin muut.

Vierailija
27/44 |
19.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

syöttää lapsilleenkin kevyt tuottaita, rasvattomia ja sokerittomia, jotka on korvattu sitten keinotekoisilla aineilla.

Itse tosin vältelen niitä ja lapsi oli laiha noin 3,5 vuotiaaksi asti. Sen jälkeen sai hänet normaalipainoiseksi.

Mutta esim. kaveri on tälläinen rasvaton, sokeriton ym. linjaa lapsellakin pitävä ja hänen lapsensa on todella pahan näköinen ilman vaatteita kun on niin laiha.

Vierailija
28/44 |
19.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minunkin lapseni syövät normaalia kotiruokaa, karkkipäivä kerran viikossa jne. Syövät hyvin ja ihan suhteellisen runsaasti :)

12-vuotiaalla näkyvät kylkiluut siltikin. Syö ihan hyvin, liikkuu paljon.

Ja itse asiassa liikunnan määrä voi olla se ratkaiseva tekijä jos tuntuu, että lapset ovat turhan pyöreitä.

Tosin tytöillä pyöristyminen hetkellisesti ennen kuin murrosikä käynnistyy kunnolla on käsittääkseni ihan normaalia. Tasoittuu sittemmin.

Vierailija
29/44 |
19.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

syöttää lapsilleenkin kevyt tuottaita, rasvattomia ja sokerittomia, jotka on korvattu sitten keinotekoisilla aineilla. Itse tosin vältelen niitä ja lapsi oli laiha noin 3,5 vuotiaaksi asti. Sen jälkeen sai hänet normaalipainoiseksi. Mutta esim. kaveri on tälläinen rasvaton, sokeriton ym. linjaa lapsellakin pitävä ja hänen lapsensa on todella pahan näköinen ilman vaatteita kun on niin laiha.

Meillä ei olla sokerittomia eikä rasvattomia. Lapsista osa on ns. laihoja. Eikä suinkaan siksi, että lasta pidettäisiin liian vähällä ruualla.

Normaalipainoinen se -1 käyrällä kulkijakin on.

Vierailija
30/44 |
19.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annatteko tosiaan lasten syödä jopa 4 lautasellista ruokaa? Huh...

Meillä ei lasten ruokamääriä ole tarvinnut rajoittaa. Ruokaa (= tervellistä kotiruokaa) saa syödä niin paljon kuin haluaa. Tietyssä iässä se on saattanut tarkoittaa ihan järjettömiä määriä ruokaa :).

Teini-ikäinen poikani vetelee ihan sujuvasti esimerkiksi pastaa melkoisen poskettomia määriä. Liikkuu paljon, ei ole missään nimessä tukeva tms.

Tytär aikoinaan noin 16-vuotiaana kilpaa urheilevana saattoi syödä ruokapöydässä esim. 10 perunaa (jep, luit oikein ;-)...). On äärettömän hoikka, lihaksikkaalla ja jäntevällä tavalla. Kulutti vaan niin hurjasti.

Lapsen ruokamääriä EI tarvitse rajoittaa, jos hän ei ole reippaasti +-käyrällä. Eri asia sitten makeat herkut, joilla ei ole ravitsemuksellista merkitystä.

Vierailija
31/44 |
19.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö ole koskaan kuullut ohjetta että lapsi päättää kuinka paljon syö, aikuine päättää mitä syö!

Annan aina lapselle ruokaa niin paljon kuin haluaa.

T. se jonka lapsi oli 3,5 vuotiaaksi asti alipainoinen ja on nyt päässyt normaalipainoiseksi. Siihen on vaikuttanut osittain päiväkodin aloitus, joka on vähentänyt huomattavasti normaalin liikkumisen määrää.

Vierailija
32/44 |
19.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 lautasellista ruokaa yhdellä kertaa, ei voi olla tervettä vatsalaukun venyttäminen kerralla järjettömästi. Teinit ja urheilijat nyt sitten jo vähän eri asia kuin tarhaikäinen ja alakoululainen tavallinen lapsi.

Vierailija
33/44 |
19.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annatteko tosiaan lasten syödä jopa 4 lautasellista ruokaa? Huh...

Meillä ei lasten ruokamääriä ole tarvinnut rajoittaa. Ruokaa (= tervellistä kotiruokaa) saa syödä niin paljon kuin haluaa.

Lisäksi se on hyvä malli, varsinkin tytöille, että ruokaan ja sen määrään ei kiinnitetä turhan paljon huomiota.

Herkut ja jotkut pääluvun mukaan hankitut jutut on sitten eri asia, mutta siinähän ei ole rajoituksen syys mikään "älä syö liikaa" vaan käytännön pointit (kaikille pitää riittää /karkkia nyt vaan on vain tämä pussi).

Meilläkin herkkuruokia (juuri se pasta: mikähän siinä kiehtoo?) menee monta lautasellista ja "vähemmän herkkuja" saattaa mennä vain muutama haarukallinen. Syövät mitä syövät, kunhan pärjäävät seuraavaan ruokaan.

Vierailija
34/44 |
19.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja minun silmiini ehkä jopa hoikkia.

Vanhempi on 105 cm ja 16 kg nyt. Minua ärsyttää, kun anoppini puhuu hänestä jatkuvasti painavana ja isona, koska serkkutytön vastaavat mitat ovat 104 cm ja 14 kg. Tyttö on selvästi hoikempi ja sirompi, ja painotarkkailussa on käynyt koko pienen ikänsä. Minusta lasten painoon ei pitäisi kiinnittää mitään huomiota satunnaista ohimenevää huomautusta lukuunottamatta (esim. ymmärrän, jos vaikka toteaa tytölle, että oletpas sinä siro). Anoppini kuitenkin jankuttaa pojalleni joka kerta, että sinä olet painava, ei sinua jaksa nostella. Päivittelee pojan ruokahalua (joka on hyvä) ja tuputtaa herkkuja (joita poika ahmisi rajattomasti) ja sen jälkeen taas toteaa, miten iso poika onkaan. Joka kerta.

Minusta pojalle ei saisi jankuttaa painosta siksi, että hän on normaalipainoinen. Toki herkkujen tuputtamista voisi ilman muuta vähentää, mutta muuten siihen syömiseen ei saisi puuttua. Poika on alkanut jo vaatia herkkuja mutta jättää normaalia ruokaa lautaselle. Poikani on muuten ruumiinrakenteeltaankin erilainen kuin siro serkkunsa. Samanpainoisinakin näyttäisivät erilaisilta.

Vierailija
35/44 |
19.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja se ruokanäyttely ei oikein sovi lapsille, siinä just kehotetaan kaikkialla tarkkailemaan syömisiä.

Vierailija
36/44 |
19.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on laihat lapset ja rehellisesti sanoen, ovat huonoja syömään ja kaikki ruoka on pahaa.

Herkkuja kyllä menee alas vaikka miten paljon.

En viitsi pakkottaa, koska mieskään ei lapsena syönyt paljon, itse oksensin kerran kun meillä oli kotona pakko syödä. Ruoka alkoi maistua vasta murrosiässä, kun alkkoi kunnollinen pituuskasvu.

Vierailija
37/44 |
19.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis painossa, mut pituudessa sitten taas plussa käyrillä. eli pitkiä ja laihoja. yksi alipainoinen mut ei löytynyt tutkimuksissa mitään vikaa.

itse olen reilusti ylipainoinen pitkä. en ola lapsenakaan ollut laiha.

mies lyhyt ja ollut kolmekymppiseksi asti alipainoinen.

omat vanhempani pitkiä ja laihoja.

Vierailija
38/44 |
19.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja myös lastenlääkärin. Meillä on kolme lasta, vanhimmat, tytöt ovat aina menneet pituus- ja painokäyrillä sitä keskiarvo nollaa huomattavasti korkeammalla. Nuoremman tytön kanssa ollaan käyty PITUUDEN takia lääkärin tarkkastuksessa pari kertaa, mutta PAINOA ei lääkäri ole koskaan kommentoinut vaikka se AV-mammojen mielestä olisi jo sairaanlaista ylipainoa. En ala lukemia sanomaan juuri näiden taivastelijoiden takia.

Nuorimmainen on poika ja minusta on koko ajan tuntunut, että on "kitukasvuinen", kun paino ja pituus on lähempänä sitä nollakäyrää. Kun kysyin tästä lääkäriltä niin hän vain naureskeli, että niin se vaan menee, että kun tarpeeksi paljon saa lapsia, niin huomaa nekin yksilölliset erot.

Sekä th, että lääkäri sanoivat, että painoon puututaan vasta silloin, jos lapsella selvästi on "läskimakkaroita". Eli omat tyttöni, joilla paino on enemmänkin lihasta kuin läskiä ovat ammattilaisten mielestä ihan terveitä ja normaalipainoisia. Ja poikani, joka on lyhyempi ja hoikempi ja jopa ne kylkiluut näkyy, on myös terve ja normaalipainoinen.

Vierailija
39/44 |
19.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

normaalipainoisia 0-käyrän lapsia.

Näyttävät hoikilta ikäkavereidensa vieressä.

Ihan normaalisti syövät monipuolista ruokaa. Herkkuja syövät joka viikko.

Toki liikkuvat paljon, mutta eivät mielestäni mitenkään erityisen paljon lapsiksi. Lapsethan liikkuvat luonnostaan enemmän kuin aikuiset.

Yksilöllisiä erojahan lapsissakin tietysti on.

Itse olin lapsena semmoinen, joka sai syödä ihan mitä vaan, herkkujakin kahmalokaupalla ja silti olin aina alipainoinen. Suoraan sanottuna minua syötettiin kuin jotakin syöttöporsasta.

Teini-iän jälkeen painoa alkoikin yllättäen kertymään ja terveempien ruokailutottumusten löytäminen on ollut hankalaa. Vieläkin sen asian kanssa joutuu taistelemaan :(

Vierailija
40/44 |
19.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika on todella laiha ja pieni muutenkin. Syö hyvin, mutta liikkuu koko ajan. Kiire tuntuu olevan joka paikkaan...Aineenvaihdunta myös hyvä.