Kukaan kokeillut porin juoksukoulua tai vastaavaa?
Tuleekohan tästä mitään kun olen näköjään niin rapakuntoinen että jo tuo kävele 5 min - juokse 2 min saa mut ihan hyytymään. =(
Kommentit (6)
mä olin rapakunnossa kun aloitin, ja se ensimmäinen 2 min juoksu oli aivan tuskaa, mutta ihme tapahtui kunto nousi ja jaksaminen parantui! Kävelyvauhti myös kasvoi!
Suosittelen! :)
ja nyt olen siinä, että juoksen sen 5km.
Näin kesähelteillä juoksen vain kun ei ole liian kuuma ja ohjelmaa jatkan kun kelit viilenee.
Tämä on 3 kesä kun juoksen tuon ohjelman mukaan ja joka kevät aloittaminen on helpompaa, vaikkei talvella paljon mitään tekiskään.
Tekis mieli ostaa juoksumatto, että vois juosta talvellakin.
itse sain muutaman viikon jälkeen parin viikon flunssan, joka tuhosi etenemisen ja motivaationkin, mutta aion taas paremmalla hetkellä vielä tänä kesänä aloittaa uudestaan.
Muista, että jos tuntuu, että juoksukoulu etenee liian nopeasti, niin voit aina uusia edellisen viikon, tai pitää sekoiteviikon, joka yhdistää edellisen ja seuraavan viikon, jolloin juoksumäärät eivät nouse niin nopeasti.
Noita juoksukouluaikatauluja on netissä aika paljon, perusperiaate on kaikissa sama, mutta joissakin edetään hieman hitaammin ja joissakin nopeammin, joten jos porin etenemistahti pelottaa, niin vaihtoehtojakin löytyy.
Aloitin huhtikuussa 2010 Porin juoksukoulun ohjelmalla. Painoa minulla oli 90kg (169cm) ja kunto ihan nolla (voi taivas, 5 minuuttia juoksua - henki meinasi lähteä!).
Sinnillä vain vein kuitenkin ohjelmaa läpi. Välillä kertasin viikkoja, eli kun olisi pitänyt siirtyä vk 5 ohjelmaan, teinkin toisen kerran vk 4 ja siirryin vasta sitten vk 5. Mutta pikkuhiljaa ja päättäväisesti... Paino tippui, kunto nousi, kilometri - kilometriltä juoksumatkat kasvoivat :)
Juoksusta tuli kuitenkin lopulta "minun juttuni", niin vaikea kuin se oli edes itseni alussa uskoa. Kesän 2011 olen lenkkeillyt 5-6krt viikossa. Juoksen 10km ja 12km lenkkejä - vuorotellen fiiliksen mukaan.
Niin ja paino.. se on tippunut 27kg :)
ihan omaa tahtiani. Hitaasti hölköttelen noin 45 minuutin lenkkejä. Ethän ap vain mene liian kovaa. Unohda sana "juoksu" ja ajattele hidasta mummojen rollaattorivauhtia. Sillä tavalla et vedä heti itseäsi piippuun.
Kyllä siitä tulee jotain, sitkeesti ja rauhallisesti vaan.
t: yksi, joka on vielä rapaisemmassa kunnossa eikä saa edes aloitettua..