En halua päästää lapsiani isänsä luokse, koska siellä on niin sotkuista.
Heti alkuun pakko sanoa, etten ole mikään siivousfriikki tai neurootikko, meilläkin on kotona välillä sekaista ja villakoirat juoksee sohvien alla, mutta ex-mieheni luona asiat on huomattavasti huonommin.
Mies ei ollut koskaan innokas siivoamaan, mutta meillä arki sujui hyvin, koska hän teki paljon muita kotitöitä, teki ruokaa, huolehti pihasta, pesi pyykkiä jne, joten järjestelymme oli ihan ok, että minä siivosin.
Eromme jälkeen hän muutti yksin asumaan kerrostalokaksioon ja myös hänen avovaimonsa on muuttanut sinne vuosi sitten. Lapsia meillä on kolme (11, 8 ja 4-vuotiaat) ja minua surettaa päästää lapsia heidän luokseen viikonloppuisin, kun siellä on niin hirveän likaista ja sekaista. Ei se sekaisuuskaan niin häiritsisi, mutta likaisuus kuvottaa, koska puhtaus on mielestäni erittäin tärkeää, varsinkin kun on lapsia talossa.
Enhän minä voi asiaan puuttua, en kehtaa hänen avovaimolleen sanoa että siivoa, eikä miehelle sanomisesta ole ollut hyötyä. Viimeksi kun huomautin lapsia hakiessani, että voisit siivota ensi kerraksi kun lapset tulee, mies närkästyi ja sanoi että ei minulla ole oikeutta mitään tulla pätemään. Minulle olisi ihan sama miten keskenään siellä sikailevat, mutta lapsien takia ottaa päähän!
Ehkä menen sinne siivoamaan ensi viikolla.
Anteeksi avautumiseni, oli pakko johonki purkaa.
Kommentit (23)
Koululaiset osaavat varmasti itsekin siivota ja huomaavat kyllä, mikä sotku on häiritsevää ja mikä vain ihan kodikasta. Häiritseekö sotku siis heitä? Ehkä he voisivat asiasta isälleen huomauttaa tai vaikka auttaa siivoamisessa.
Todellisuudessa likaisuudesta ei ole lapsille mitään haittaa, kun ei nyt ihan ulosteita pyöri lattioilla ja pöydillä. Lapsesi eivät myöskään enää ole iässä jossa olisivat aikuisia herkempiä esim ruokamyrkytyksille.
Ymmärrän, että pännii, mutta ongelmana on nyt kuitenkin oikeasti vain sinun pääsi sisäinen vaatimustaso, ei mikään todellinen uhka lapsille.
Se on heidän reviiriään. Jos lasten terveys ei suorastaan vaarannu (lattioilla oksennusta ja eläinetn ulostetta), voit vain yrittä sietää ja siivota omaa kotiasi.
Ole onnellinen, että mies tahtoo olla edelleen isä ja ottaa lapset luokseen. Moni lapsi jää erossa täysin ilman toista vanhempaansa. Saat myös itse hengähdystaukoja lastenhoitoon.
Totta tämä, todellakin! Olen onnellinen että välimme ovat säilyneet hyvinä erosta huolimatta ja hän on hyvä isä lapsilleen. Ainoastaan tuo likaisuus häiritsee, vaikkei se varmasti lasten terveyttä vaaranna. En silti haluaisi että lapseni joutuvat viettämään aikaa epäsiistissä ympäristössä, vanhin on jo alkanut vastustaa isän luo lähtemistä, kun ei viihdy siellä. Toki asiaan voi vaikuttaa muutkin asiat kun asunnon siisteys, mutta lapsi usein mainitsee esim. sen, ettei isän luona aina ole puhtaita astioita, pitää pyytää että isä tiskaa lautasen ja lasin, jotta voi syödä aamupalaa.
Juuri tuollaiset asiat minua surettavat, kun se sekavuus ja likaisuus alkaa häiritä lapsia.
Ap
"eiks niin että iskän luona on vähän inhottavaa olla, kun on niin sotkuista, haluattekohan edes olla siellä enää". Lapset voivat myös opetella tiskaamaan, jos talo ei ole täyden palvelun majatalo.
Koululaiset osaavat varmasti itsekin siivota ja huomaavat kyllä, mikä sotku on häiritsevää ja mikä vain ihan kodikasta. Häiritseekö sotku siis heitä? Ehkä he voisivat asiasta isälleen huomauttaa tai vaikka auttaa siivoamisessa.
Kirjoitinkin jo, että vanhimmasta lapsestamme olen huomannut, että häntä häiritsee tietyt siisteyteen liittyvät asiat isänsä luona. Kaksi nuorempaa ei ole ainakaan minulle mitään sanoneet, enkä ole heistä huomannut että häiriintyisivät.
En kuitenkaan kehtaa laittaa lasta asialle, että he sanoisivat isälle asiasta siksi että minä pyytäisin tekemään niin. Toki, jos itse haluaa ja menee sanomaan isälle jotain, niin voin sitten keskustella asiasta sekä lapsen että isän kanssa, mutta en tosiaan halua pistää lasta selvittämään tälläistä asiaa, mikäli asia häiritsee enemmän minua kuin heitä.
Ap
"eiks niin että iskän luona on vähän inhottavaa olla, kun on niin sotkuista, haluattekohan edes olla siellä enää". Lapset voivat myös opetella tiskaamaan, jos talo ei ole täyden palvelun majatalo.
En todellakaan ole puhunut asiasta lapsille, en edes lasten kuullen ole maininnut miehelle, että jos siivoaisit ensi viikoksi. Ihan nimenomaan olen kiinnittänyt huomiota tapaani miten puhun tästä asiasta, jotta en tartuta lapsille omaa mielipidettäni. En halua että lapset alkavat tuntea olonsa epämukavaksi isänsä luona, koska he kuitenkin viettävät siellä paljon aikaa, toivoisin että he viihtyisivät. Ja juuri siksi haluaisinkin, että mies alkaisi siivota ja pitää kotiaan viihtyisänä.
Minun mielestäni alakoululaisten ei tarvitse vielä tiskata omia tiskejään tai muutenkaan olla vastuussa siivoamisesta. Lapset kyllä siivoavat omat lelut ja vaatteet yms huolehtivat, mutta mielestäni talon siivoaminen ja tiskeistä huolehtiminen on aikuisten hommaa. Yläkoululainen voi sitten jo osallistua vastuullisemmin kotiaskareisiin.
Ap
oman kodin puunaamiseen. Se kielii joskus siitä, että päässä ei kaikki ole järjestyksessä, kun energia menee tavaroiden järjestelyyn.
Anna niiden lasten olla onnellisina kuin elopellossa ja 11- ja 8-vuotiaat voivat todellakin itsekin pestä astioita ja tarttua imuriin.
Suiis alle 13-vuotiaan ei tarvitse osallistua kotitöihin?????? Ohhoh.
Tarkoitan nyt tiskaamista ja kotitöistä _vastuussa_ olemista! Tottakai pitää osallistua ja meilläkin osallistuvat. Vievät roskia, täyttävät ja tyhjentävät astianpesukonetta (isän luona ei ole, siksi siellä pitäisi tiskata), pyyhkivät pölyjä apuna, kastelevat kukkia, imuroivat oman huoneen jne.
Älkää nyt tahallanne taas ymmärtäkö kaikkea väärin..
Ap
oman kodin puunaamiseen. Se kielii joskus siitä, että päässä ei kaikki ole järjestyksessä, kun energia menee tavaroiden järjestelyyn.
Anna niiden lasten olla onnellisina kuin elopellossa ja 11- ja 8-vuotiaat voivat todellakin itsekin pestä astioita ja tarttua imuriin.
Kuten jo sanoin, on meilläkin joskus tavarat hujan hajan ja villakoiria nurkissa. Pyykkiäkin saattaa kertyä joskus niin ettei mahdu edes pyykkikoreihin ja nytkin on keittiö siivoamatta vielä aamupalapuurojen jäljiltä.
En siis ole neuroottinen, mutta yleinen siisteys ja erityisesti puhtaus on mielestäni tärkeää. Erityisesti se vaivaa mieltäni nyt, kun asia on alkanut jo häiritä esikoistakin.
Ap
Jos lapset "valittavat" sinulle että isin luona on likaista, neuvoisin sanomaan lapsille, että siitä teidän pitää jutella isin ja tämän kumppanin kanssa, sinä et voi vaikuttaa asiaan, ja että jokaisella kodin siisteystaso on erilainen.
Siitä saat tosiaan olla iloinen, että isä haluaa tavata lapset, ja että teillä on hyvät välit keskenään.
Ja se, että vaikka on sotkuista, isä on selvin päin eikä mikään alkoholisti !!
Mulla on tuttava, jonka kodin siisteystaso on jotain aivan erilaista kuin meillä, ja meilläkään ei siis kovin siistiä ole!! Mutta oma lapseni on alkanut huomautella kotona, että kaverilla on ikävä olla, kun lattiat on niin likaiset, jalkaan tarttuu ruokaa ym., ja pöydän pinnat on mehua, ruokaa, ym. tahmaa.
Sanoin, että kaveri ei ole niin tarkka siisteyden suhteen ja että siellä voi pitää kenkiä jalassa ainakin näin kesällä. Asia oli kuitettu sillä.
Jos lapset "valittavat" sinulle että isin luona on likaista, neuvoisin sanomaan lapsille, että siitä teidän pitää jutella isin ja tämän kumppanin kanssa, sinä et voi vaikuttaa asiaan, ja että jokaisella kodin siisteystaso on erilainen.
Siitä saat tosiaan olla iloinen, että isä haluaa tavata lapset, ja että teillä on hyvät välit keskenään.
Ja se, että vaikka on sotkuista, isä on selvin päin eikä mikään alkoholisti !!
Mulla on tuttava, jonka kodin siisteystaso on jotain aivan erilaista kuin meillä, ja meilläkään ei siis kovin siistiä ole!! Mutta oma lapseni on alkanut huomautella kotona, että kaverilla on ikävä olla, kun lattiat on niin likaiset, jalkaan tarttuu ruokaa ym., ja pöydän pinnat on mehua, ruokaa, ym. tahmaa.
Sanoin, että kaveri ei ole niin tarkka siisteyden suhteen ja että siellä voi pitää kenkiä jalassa ainakin näin kesällä. Asia oli kuitettu sillä.
Kiitos tästä asiallisesta kommentista!
Siisteystaso on tosiaan sitä lasten isän luona, että sukkiin tarttuu roskaa, jäätelötikkuja löytyy sohvan verhoiluun liimautuneena, pöytien pinnat ovat tahmaiset ja viime viikonloppunakin kuopuksen läikyttämät aamiasmurot ja maidot lauantaiaamulta olivat vielä sunnuntai-iltanakin lattialla..
Ap
Ihan hirveätä! Nyt täytyy kyllä lähettää siisteystasotarkastuslomake sille siivottomalle nykyvaimolle. Eihän se osaa edes miehestään huolta pitää. Olisi kannattanut pysyä vain paremman eksän hoivissa.
jos vanhimman mielestä on likaista niin sanokoon isälleen, että siivottaisiinko!!!! Kyllä meillä 10 vee ottaa itsekkin välillä höyrypesurin ja pesee eteisen lattian...
Isäkin varmaan heräisi ja tajuaisi rueta siivoomaan...
Tosin siis meillä kuitenkin perussiisteydestä huolehditaan, mutta paikat ovat välillä sikinsokin ja tiskit voi olla puolipäivää tiskipöydällä (joskus yönkin yli).
Lasten isän uusi vaimo taas on hyvinkin neuroottinen siisteyden suhteen, kaiken pitää olla tiptop, lasten ei siellä tarvitse, eivätkä edes saa, tyhjentää tai täyttää tiskikonetta koska eivät osaa oikein yms.
Lapset valittavat etteivät viihdy kun koko ajan pitää olla niin tarkka ja siistiä eikä mikään heidän tekemä kelpaa. Ja tällä naisella on itselläkin lapsia ettei kyse siitä ettei ole tottunut lasten kanssa elämiseen.
Sinulle sanoisin että puhut lasten kanssa (jos lapset ottavat asian puheeksi) että sanosivat itse iskälle että voisi siivota ja siivoaisivat vaikka YHDESSÄ. Ja kyllä tuon ikäiset jo voi omat astiansa tiskata, en kylläkään heitä laittaisi monen päivän pinttynyttä tiskivuorta setvimään, mutta voi siitä tiskikasasta ottaa mitä tarvitsee ja huuhtaista itselleen. Meillä ei ollut edellisessä asunnossa tiskikonetta ja jo 7-vuotiaalla oli oma tiskivuoro kerran viikossa.
Miksi ihminen ei välitä omasta tai edes lastensa elinympäristöstä? En ymmärrä miksi joku haluaa ehdointaihdoin asua paskan keskellä, kun vaihtoehtojakin on.
Kodin siisteys ja järjestys vaikuttaa myös aika vahvasti mielialaan ja viihtyvyyteen.
Ja enkä laittaisi tuossa tilanteessa lapsiani siivoamaan kotiani kun tulevat viikonlopuksi luokseni. Minun kuuluu huolehtia heistä ja että heillä on puhdasta päällä ja astioita mistä syödä.
Ei heidän kuulu ensin siivota jotta voivat asettua taloksi!!!
Eri asia on sitten yhteisen aterian valmistukseen ja jälkien siivoukseen osallistuminen. Eivät he ole poissaollessaan osallistuneet sotkun tekemiseen.
että lasten ei tarvitse tiskata ja siivota voidakseen tulla isän kotiin syömään ja elämään. Tottakai he voivat osallistua omien tiskiensä ja lelujensa keräämiseen, mutta että lapset joutuisivat siivoamaan toisten sotkut, on aika tavalla törkeää.
En ole itsekään mikään siisti ihminen. Meillä kyllä siivotaan kerran viikossa ja keittiö puunataan kerran päivässä, mutta väliaikoina koti on aika siivottomassa kunnossa. Koskaan ei astiat kuitenkaan lopu eikä kukaan lapsista ole joutunut siivoamaan aikuisten jätöksiä.
Minusta on todella raivostuttavaa, jos lapsi joutuu odottamaan, että isä tiskaa astian, että voi syödä aamiaista. Ei lasten kuulu jatkuvasti ja kaiken aikaa joutua todistamaan tuollaista välinpitämätöntä ja laiskaa asumista, missä ei pidetä huolta edes omista tavaroistaan. Kenenkään ei tarvitse siivota ja puunata jatkuvasti, mutta kyllähän nyt astioita pitää olla riittävästi ja pöytä edes kerran päivässä pyyhitty.
Mä ainakin ymmärrän täsmälleen mitä Ap tarkoittaa ja ihan samoilla linjoilla olen. Vaikkei lapset olekaan enää niin pieniä,että sotku ja lika olisi suoranaisesti haitaksi heidän terveydelleen, ei se ikuinen sotku ja lika kuitenkaan itsessään kovin tervettä ole. En usko siihen,että kukaan tieten tahtoen haluaa elää paskassa, viihtyen paremmin, vaan kyse on laiskuudesta tai jostain muusta ja sitä puolustellaan noin. Ja vaikka joku nyt sitten viihtyisikin paremmin kotonaan,jos siellä on puurot lattialla parin päivän takaa,kaapissa ei yhtä ainutta puhdasta astiaa,lattialta ei meinaa löytää jalansijaa jne, niin voisko kuitenkin silloin vähän skarpata,kun lapset tulee?
Tietenkin lapsetkin voivat osallistua kotitöihin,mutta tässä tapauksessa ei nyt taida "kotityöt" riittää,vaan kaivataan suursiivousta. Ja se tuskin on tarkoituksena,kun lapset isälleen menevät, että menisivät sinne puunaamaan kämpän? Jollei sen vertaa voi lastensa eteen nähdä vaivaa,että järjestäisi heille edes jotenkuten inhimillisen ympäristön vierailunsa ajaksi,niin mä kyllä varmaan alkaisin sopia heidän tapaamisensa jonnekin muualle... Ei se nyt kai helkkari tee ihmisestä mitään sairasta siivousaddiktia,jos pitää lasten saapuessa/ollessa paikat siinä kunnossa,että voi antaa aamupalaa heti kun lapsi haluaa, eikä vasta silloin,kun aikuiset on jaksaneet pestä siihen tarvittavat astiat ?!!
Siinä mielessä se lika tietysti voi olla haitaksi terveydelle,että jos esim. lattiat on kamalassa tahmassa ja sukat juuttuu kiinni,niin kyllä siinä voi mennä mukkelismakkelis ja satuttaa itsensä pahastikin. Varsinkin jos ympärillä on roinaa pilvinpimein,niin helpostihan siinä päänsä johonkin kolauttaa. Ja ylipäätään jos kaikki on sikin sokin pitkin lattioita,niin kyllä siinä voi kompastella ja vahinkoja sattua. Ihan aikuinenkin.
Se on heidän reviiriään. Jos lasten terveys ei suorastaan vaarannu (lattioilla oksennusta ja eläinetn ulostetta), voit vain yrittä sietää ja siivota omaa kotiasi.
Ole onnellinen, että mies tahtoo olla edelleen isä ja ottaa lapset luokseen. Moni lapsi jää erossa täysin ilman toista vanhempaansa. Saat myös itse hengähdystaukoja lastenhoitoon.