Help! Strategia-apua asunnon ostoon, kiitos!
Tänään tuli eteen talo, jonka haluamme todella paljon. Ensi-esittely on perjantaina, tilasin meille näytön jo ennen tuota, huomenna pääsemme katsomaan.
Onko liian innokasta vai järkevää mennä ennen ensinäyttöä? Entä hintatarjous, jos talon hinta on 249 000, millaisen tarjouksen tekisitte?
Hinta on suht ok alueelta myytyihin taloihin nähden.
Entä jos haluaa kuntotarkastuksen (talo ei ole uusi) niin miten siinä tapauksessa toimisitte? Tarjouksen ehdoksi kuntotarkastus?
Haluaisin mielipiteitä, että osaisimme huomenna toimia mahdollisimman oikein. Miten te tekisitte/olette tehneet?
Ja juu, melko noviiseja olemme asuntokaupoilla, mutta yli varojemme emme elä ;)
Kommentit (7)
Ennen ensiesittelyä jos menette katsomaan ja haluatte asunnon, niin tarjoatte täyden hinnan käteiskauppana eli rahat kerralla eikä osissa. Kuntotarkastuksen voi laittaa siihen tarjoukseen ehdoksi ja vaikka niin, että jos jotain löytyy, niin myyjä vastaa kustannuksista tai niin, että jos jotain löytyy, niin sitten teillä on oikeus perua kauppa ilman sanktioita.
Ottakaa joku joka ymmmärtää asioista enemmän mukaan huomenna. Uskokaan myös häntä, jos hän sanoo ettei kannata ostaa.
Jos ette tätä kohdetta osta, niin hankkikaa kokemusta käymällä paljon näytöissä vaikka ei niin mieluisissa kohteissakin.
no se riippuu siitä kuinka paljon haluatte juuri tuon asunnon ja kuinka paljon markkinoilla on valinnanvaraa.
jos tuo on unelma eikä mitään vastaavaa ole näkynyt puoleen vuoteen, niin mä tekisin juuri kuin melba ehdotti. Teette nopsan tarjouksen, jossa tarjoatte pyyntiä ja käteiskauppaa. Tarjous voimassa niin, että menee umpeen jo ennen ensiesittelyä. Kuntotarkastuksen voi laittaa ehdoksi. Jos olette kovin innokkaita, niin kantsii varautua maksamaan se tarkastus itse, voi toki kysyä haluaako myyjä osallistua kustannuksiin nopean kaupan toivossa.
Jos ei ole väliksi, että joku nappaa asunnon alta pois, niin teette huonomman tarjouksen. Siinä tapauksessa varmastikin ensiesittely pidetään ja myyjä saattaa varautua pitkäänkin kaupantekoon ja hintaneuvotteluun.
Myyjän tinkimishalukkuus tietenkin riippuu siitä kuinka nopeasti myyjän on saatava asunto kaupaksi. Jos ei ole kiirettä, niin voi olla varaa odotella oikeaa ostajaa ihan täydellä hinnalla.
ongelma asuntokaupoissa on että niitä tehdään sydämen sanelemana eikä aivojen. Jos perusasiat hakusessa niin ottakaa sellainen henkilö mukaan kellä kokemusta.
mukaan huomenna.
Kai se niin on, että huomenna ainoa järkevä tarjous on pyyntihinta. On talolle varmasti muitakin ottajia :(
Jos ei halua täyttä hintaa tarjota, on varmaan tarjous tehtävä ensiesittelyn jälkeen.
Sitä mietin, että onkohan muitakin innokkaita ennen ensiesittelyä tulossa ja voiko mennä niin, että joku muu tarjoisi yli pyyntihinnan, ylittäen meidän mahdollisen pyyntihintatarjouksen?
Ei tämä talo nyt kuitenkaan mikään Helsingin helmi ole, mutta juuri tältä alueelta tulee todella harvoin mitään myyntiin.
voi käydä niin, että tarjotaan yli pyynnin. SUosittujen taloyhtiöiden asunnot menee ylihinnalla.
Mä olen itse yhden asunnon myynyt Kumpulan puutaloista ennen ekaa näyttöä noin 20 k€ ylihinnalla ja tästä nykyisestäkin jouduttiin maksamaan muutama tonni yli pyynnin.
Mutta ei nyt läheskään aina näin käy, kyseessä siis poikkeuksellisen halutut asunnot.
ennen ekaa näyttöä.
Meillä meni silleen yksi talo sivu suun. Ja tiedän että tarjoaja onnistui vielä ainakin vähän tinkimään.
Olin itse puhunut välittäjän kanssa ja myyjänkni kanssa suoraan, ja sanonut että haluamme nähdä vielä toisen kerran, mutta eivät sitten jääneetkään meitä odottamaan.
Yksi toinen kiinnostava talo meni myös ennen eka näyttöä (tosin meille vähän liian kallis), siitä en muista että taisi mennä ihan täyteen hintaan, mutta hinta oli ihan edullinen alueen vastaaviin.
Joten tarjoatte joko täyden hinnan tai ehkä vähän tingittynä - mutta ei todellakaan mitään 225 tms .mitä joku ehdotti. Sehän olisi 10%.
Me kun yhtä taloa yritettiin ostaa viime vuonna ja tinkikä 10%, niin ei välittäjä ottanut edes tarjousta vastaan. Joku 10t eur siinä oli lopulta tinkivaraa (kyseessä talo joka maksoi välillä 450-500t eur).
Eli tuosta talosta ei ainakaan ennen ekaa näyttöä (jos muutenkaan) voi tarjota kuin ehkä n. 240 t eur. Riippuu toki paljon kunnosta, sijainnista jne. jne., mutta eiköhän nuo ole huomioitu jo hinnassa.
Kuntotarkastuksen kulut kai maksaa monesti puoliksi mahd. ostaja ja myyjä. Laittakaa ehdoksi että haluatte sen ensin ja että kauppa voi tosiaan raueta tarkastuksen jälkeen, jos haluatte.
katsoa ensi-esittelyn ja tuleeko muita tarjouksia. Tuskin tinkivät heti kovin paljon, kun on vasta markkinoille tullut, mutta kannattaa kokeilla lähteä esim. 225 000e. Kuntotarkastus toki tarjouksen ehtoihin.