Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

vanhukset näännytetään sairaaloissa nälkään ja janoon

Vierailija
18.07.2011 |

On hyvin todennäköistä, että monet vanhukset kuolevat juuri janoon.

Sairaaloissa on niin vähän henkilökuntaa, että ellei vanhus saa syötyä ja juotua normaaliin tahtiin, niin ruoka ja juoma korjataan pois, kun hoitajien pitää ehtiä kotiin, eikä ylitöistä makseta.

Kuulin karmean jutun siitä, kun eräs vanha mies oli joutunut sairaalaan jonkin pikkujutun tähden. Vaimo meni katsomaan viikon kuluttua ja toisenkin. Vaimo alkoi ihmetellä miksi mies oli mennyt niin huonoksi. Kyseli hoitajiltakin asiaa. Hoitajat sanoivat, että kun ei syö, eikä oikein juokaan. Vaimo jäi paikalle hoitamaan miestään, ja huomasi, että vanhuksia syötettiin ja juotettiin pikavauhtia, tai terveiden nuorten ihmisten tahtia. Ellei ehtinyt syödä ja juoda, vietiin ruuat ja juomat pois.

Vaimo sanoi, että äläs vie mihinkään, ja alkoi syöttää miestään. Kuukauden kuluttua mies käveli itse sairaalasta pois. Ilman vaimon jatkuvaa paikalla oloa, olisi mies kuollut ilmeisesti ennen aikojaan sairaalan "hoitoon".

Eli tappaa voi muutenkin, kuin vain insuliinipiikillä.

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
18.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisikohan joku ystävällisesti kertoa, että kuinka yleistä ja hyväksyttävää on eristää kuolemaa odottava dementoitunut vanhus sänkyineen yksin kylpyhuoneeseen siksi, että hän huutaa niin että muut huoneessa olevat häiriintyvät?

a) lääkitä hiljaiseksi?

b) kolauttaa taju kankaalle?

c) antaa vaan huutaa vaikka muut kärsisivät siitä?

d) siirtää jonnekin muualle mikäli tilat antavat myöten?

En tunne tapausta mutta henkilökunta ei varmaan muutakaan paikkaa keksinyt. Monissa paikoissa tilat ovat sangen rajalliset.

Vierailija
22/56 |
18.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisikohan joku ystävällisesti kertoa, että kuinka yleistä ja hyväksyttävää on eristää kuolemaa odottava dementoitunut vanhus sänkyineen yksin kylpyhuoneeseen siksi, että hän huutaa niin että muut huoneessa olevat häiriintyvät?

tietysti pyritään mahdollisuuksien mukaan laittamaan yhden hengen huoneeseen. Jos sitä ei saada järjestettyä, niin jossain on oltava. Kylppäri ei tietenkään ole mikään toivottava tilanne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
18.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni vanhus ei saa sellaista ruokaa mitä pitäisi (sakeutettua / soseutettua). Hoitajilla ei ole aikaa syöttää hitaasti syöviä. Jos lähtökohta on, että 20 asukasta ja kolme hoitaa niin eipä siine per lärvi ole paljon aikaa syötellä.

Vanhuksille tarjotaan 2 lasia juotavaa / ateria, mutta moni ei juo kuin kulauksen tai kaksi. Iv-nesteytykseen ei vanhainkodeissa lähdetä.

Toisaalta vanhuksia pidetään elossa keinotekoisesti. Ab-kuuri toisensa perään vaikka armeliasta olisi antaa toisen mennä.

Vanhusten hoidossa on paljon epäkohtia ja niihin törmää ihan joka pv, mutta on törkeetä syyllistää hoitajia. Monet meistä tekee jo nyt pitkää pv eli 7-21 vuoroa. Ylitöistä ei makseta. Lisää henkilökuntaa ei saada ei auta vaikka mihin valittaisi. Onneksi itsellä on edessä alanvaihto.

Vierailija
24/56 |
18.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

a) lääkitä hiljaiseksi?

En tunne tapausta mutta henkilökunta ei varmaan muutakaan paikkaa keksinyt. Monissa paikoissa tilat ovat sangen rajalliset.

Varmaankin D. Miksi noin hyökkäävä vastaus? Esitin asiallisen kysymyksen. Oletko kenties alalla ja tämä kysymys jotenkin loukkasi sinua?

Vierailija
25/56 |
18.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monen paikka olisi psykogeriatrisella ei suinkaan "terveiden" seassa". Huutava vanhus stressaa ja luo aggressiivisuutta muissa vanhuksissa. Toki se lisää myös henkilökunnan ketutusta, tule meinaan itse kuuntelemaan huutoa joka saattaa olla ihan non-stoppia.

Huutajia on pakko välillä eristää, mutta enpä ole koskaan kuullut, että ketään laitetaan vessaan kiljumaan.

Lienee sitten kyseessä joku vanha rakennus, jossa ei ole tilaa ja potilashuoneet ovat 2 tai useamman henkilönb yhteyskäytössä.

Miten ongelma pitäisi ratkaista? Lääkitä vanhus hiljaiseksi? Antaa huutaa vaikka muiden hermojen uhalla? Kyllä tuollaisessa tilanteessa monella vanhuksella menee tarvittaessa rauhoittava ja se kyllä annetaan jos kiljuntaan jatkuu kovin pitkään.

Tietysti jos hoito tuntuu epäinhimilliseltä, ainahan voi ottaa sen vanhuksen kotiin ja hoitaa itse ;)

Vierailija
26/56 |
18.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

a) lääkitä hiljaiseksi?

Varmaankin D. Miksi noin hyökkäävä vastaus? Esitin asiallisen kysymyksen. Oletko kenties alalla ja tämä kysymys jotenkin loukkasi sinua?

Mua vaan välillä sieppaa, että omaiset luulevat hoitajien tahallaan kiusaavan vanhuksia ja kohtelevat näitä huonosti. Ikäviä poikkeuksia tietysti on kuten kaikissa ammateissa ja ihmisissä mutta pääsääntöisesti vanhuksia hoidetaan niin hyvin kuin pystytään niissä puitteissa mitä on. Hoitajien ammattietiikka on pääsääntöisesti hyvin korkea.

Vierailija
27/56 |
18.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse hoitajana kyllä en ole tuohon näännyttämiseen törmännyt, vaan juuri päinvastaiseen ilmiöön, eli meille hoitoon tulleet asukkaat alkavatkin hyvällä ruualla ja nesteytyksellä kukoistamaan. Jopa siinä määrin osalla että paino alkaa lisääntyä vähintään kilon kuukautta kohden niin että joudutaan jo miettimään että pitäisikö hieman rajoittaa sitä päiväkahvipullien ja annosten kokoa kun lihoessa alkaa liikuntakyky heiketä ja vaatekokoa pitää kasvattaa vähintään puolen vuoden välein.

sitten tietysti on myös niitä jotka elämän loppuvaiheessa (saattohoitoa) eivät suostu enää juomaan ja syömään, elimistö ei enää ota vastaan ja vaikka ymmärtäisivätkin mistä on kyse, eivät suostu aukaisemaan enää suutaan parin lusikallisen tai yhden vesikulauksen jälkeen. Mielestäni tässä kohdassa on kunnioitettava myös hänen omaa tahtoaan.

Vierailija
28/56 |
18.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Pitäisikö omaiset haastaa oikeuteen siitä, että jättävät vanhukset heitteille??????? Ketään ei kielletä osallistumasta vanhainkodeissa omaisen hoitamiseen!!! Ei vain tunnu omaisia kiinnostavan oman evän liikauttaminen pätkän vertaa!!!"

Kunta voisi sitten järjestää omaishoitajalle sijaisen kotiin, jotta tämä pääsisi vanhainkotiin hoitamaan vanhusta! Hyvä se on syyllistää aina omaisia. Miksi muuten vanhukset pitää sijoittaa niin kauas, että omaisella on vaikeuksia kulkea vanhainkodille kun ei ole omaa autoa?!

Vierailija
29/56 |
18.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sh, jonka isän viimeiset vuodet menivät intervallihoidossa kodin ja vuodeosaston välillä ja joka on myös itse työskennellyt tk:n vuodeosastolla jonkin aikaa

Vierailija
30/56 |
18.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaisten sopii itse käydä itse syöttämässä! Mua alkaa nyppiä täällä tää ikuinen rutina, kun koko ajan kaikki vastuu haluttaisiin sysätä yhteiskunnalle: vastuu elannosta, työnhankinnasta, opiskeluvalinnoista, lastenhoidosta, vanhustenhoidosta jne.

Nykyään ne mummut saa hakea ihan lähelle itseä laitokseen, niin niitä voi käydä sitten hoitamassa siellä itsekin. Vastaahan laitos silti pääosasta hoitoa.

Oma isoäitini oli vanhainkodissa sen verran huonossa kunnossa, että nieleminen oli hidasta ja syömiseen saattoi mennä 30-45 minuuttia. Asia ratkaistiin niin, että siellä kävi joka päivä joku syöttämässä päivällisen. Sai kerran päivässä syödä rauhassa ja bonuksena vietiin aina joku herkku mukana. Herkku oli suklaavanukas, viineri, donitsi tai jotain muuta. Makuaistihan vanhoilla säilyy loppuun asti ja herkuttelu pysyy ilon lähteenä sammuvassa elämässä.

Vierailija
31/56 |
18.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monen paikka olisi psykogeriatrisella ei suinkaan "terveiden" seassa". Huutava vanhus stressaa ja luo aggressiivisuutta muissa vanhuksissa. Toki se lisää myös henkilökunnan ketutusta, tule meinaan itse kuuntelemaan huutoa joka saattaa olla ihan non-stoppia.

Huutajia on pakko välillä eristää, mutta enpä ole koskaan kuullut, että ketään laitetaan vessaan kiljumaan.

Lienee sitten kyseessä joku vanha rakennus, jossa ei ole tilaa ja potilashuoneet ovat 2 tai useamman henkilönb yhteyskäytössä.

Miten ongelma pitäisi ratkaista? Lääkitä vanhus hiljaiseksi? Antaa huutaa vaikka muiden hermojen uhalla? Kyllä tuollaisessa tilanteessa monella vanhuksella menee tarvittaessa rauhoittava ja se kyllä annetaan jos kiljuntaan jatkuu kovin pitkään.

Tietysti jos hoito tuntuu epäinhimilliseltä, ainahan voi ottaa sen vanhuksen kotiin ja hoitaa itse ;)

Vanhusta hoidettiin kotona pitkään, mutta joutui sydänoireiden takia sairaalaan. Kunto heikkeni huomattavasti kuukauden kestäneen hoitojakson aikana. Lopulta vanhus ihan selkeästi oli jo niin huonossa kunnossa, että houreissaan huusi. Kuumetakin oli ja antibioottia sai.

Huutava vanhus laitettiin neljän hengen huoneesta kylpyhuoneeseen yksin.

Omaiset kävivät useita kertoja päivässä katsomassa vanhustaan, mutta saivat työntekijöiltä niin vihaisia mulkaisuja, että kokivat olevansa vain tiellä. Jatkoivat kuitenkin vierailuja kahdesti päivässä.

Vanhusta ei olisi enää voitu kotiin ottaa. Lopulta keuhkokuume korjasi parempaan talteen.

Tämäkin ketju todistaa sen, kuinka itseriittoista porukkaa hoitsut ovat. Joka kommentissa paistaa ylimielisyys. Sitä samaa ylimielisyyttä kohtaa vierailuilla sairaalassa ja vanhainkodeissa. Mikä teitä oikein vaivaa? Oletteko sittenkään oikealla alalla?

Kommentit tyyliin "tule itse kuuntelemaan" "tule itse hoitamaan" "ainahan voit hoitaa itse kotona" jne. kertovat teistä melkoisesti. Teille maksetaan siitä, että hoidatte näitä kuolevia vanhuksia. Ei ole omaisen vika, että olette väärällä alalla.

Kaikki kiitos niille asiallisille ammattitaitoisille hoitajille.

Vierailija
32/56 |
18.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan kuin teille tärkeintä on oman omaisuuden lisääminen ja perinnön kyttääminen niin ei ole varaa valittaa. Onneksi laitospaikkoja todella vähennetään koko ajan ja omaiset joutuvat ottamaan vanhempiensa hoidosta koko ajan isompaa ja isompaa vastuuta.

Kun suuret ikäluokat alkavat tarvitsemaan paljon hoitoa niin omaiset saavatkin hoitaa heidät itse tai sitten pitää löytyä todella paljon rahaa, että voivat maksaa yksityiset palvelukodit.

Omat vanhempamme olemme hoitaneet itse, joten tiedän, mistä puhun. Loppuu se tyhjän rutina ja hoitajien haukkuminen kun hoidatte itse vanhempanne, kuten minusta pitäisikin.

Vanhusta hoidettiin kotona pitkään, mutta joutui sydänoireiden takia sairaalaan. Kunto heikkeni huomattavasti kuukauden kestäneen hoitojakson aikana. Lopulta vanhus ihan selkeästi oli jo niin huonossa kunnossa, että houreissaan huusi. Kuumetakin oli ja antibioottia sai.

Huutava vanhus laitettiin neljän hengen huoneesta kylpyhuoneeseen yksin.

Omaiset kävivät useita kertoja päivässä katsomassa vanhustaan, mutta saivat työntekijöiltä niin vihaisia mulkaisuja, että kokivat olevansa vain tiellä. Jatkoivat kuitenkin vierailuja kahdesti päivässä.

Vanhusta ei olisi enää voitu kotiin ottaa. Lopulta keuhkokuume korjasi parempaan talteen.

Tämäkin ketju todistaa sen, kuinka itseriittoista porukkaa hoitsut ovat. Joka kommentissa paistaa ylimielisyys. Sitä samaa ylimielisyyttä kohtaa vierailuilla sairaalassa ja vanhainkodeissa. Mikä teitä oikein vaivaa? Oletteko sittenkään oikealla alalla?

Kommentit tyyliin "tule itse kuuntelemaan" "tule itse hoitamaan" "ainahan voit hoitaa itse kotona" jne. kertovat teistä melkoisesti. Teille maksetaan siitä, että hoidatte näitä kuolevia vanhuksia. Ei ole omaisen vika, että olette väärällä alalla.

Kaikki kiitos niille asiallisille ammattitaitoisille hoitajille.

Vierailija
33/56 |
18.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Niin kauan kuin teille tärkeintä on oman omaisuuden lisääminen ja perinnön kyttääminen niin ei ole varaa valittaa."

Perinnön kyttääminen? Minkä perinnön? Olen todella onnellinen jos nuo vanhukset selviävät niin, etten peri velkaa. Siinäkin on jo haasteensa. Heillä ainoana omaisuutena asunto, jonka arvo 70000 euroa, ja johon tulossa korjauksia parin vuoden sisään 45000 eurolla, rahoitetaan yhtiölainalla. Eläkkeistä jää käteen alle 2000 euroa/kk kahdelle hengelle.

"Onneksi laitospaikkoja todella vähennetään koko ajan ja omaiset joutuvat ottamaan vanhempiensa hoidosta koko ajan isompaa ja isompaa vastuuta."

Meillä on 8 km matkaa suuntaansa noiden vanhuksien luokse. Meillä ei ole autoa. Olen omaishoitaja, joten en pääse hoitamaan vanhuksia, jos kunta ei palkkaa minulle sijaista kotiin. Asuntoomme ei mahdu vanhukset asumaan, nyt 5 henkilöä ja 3h+k. Omaishoitaja tienaa kuussa noin 350 euroa, joten ei sillä mitään laitospaikkoja muille maksella, kun itse käydään toimeentulotukiluukulla.

"kun hoidatte itse vanhempanne, kuten minusta pitäisikin."

Miksi pitäisi? Ymmärrän sen, että jos vanhemmat ovat tarjonneet hyvän lapsuuden ja nuoruuden ja auttaneet, mutta entä jos eivät? Entä jos lapsen ovat hoitaneet ja kasvattaneet joku muu kuin vanhemmat?

Entä jos vanhemmat ovat olleet hyviä, mutta nyt sairauden vuoksi liian vaikeahoitoisia, esim. aggressiivisia dementian vuoksi? Tällaisia vanhuksia ei tavallisessa kodissa hoideta vaikka haluakin olisi. Jos vanhainkodissakin ovat ihmeessä huutelevan, sekavan, aggressiivisen vanhuksen kanssa, niin miten sellaisen kanssa pärjäisi pienessä kerrostaloasunnossa, jossa asuu vielä lapsia?

Vierailija
34/56 |
18.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jättävät vanhukset heitteille??????? Ketään ei kielletä osallistumasta vanhainkodeissa omaisen hoitamiseen!!! Ei vain tunnu omaisia kiinnostavan oman evän liikauttaminen pätkän vertaa!!!

Vierailija
35/56 |
18.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse käydään kerran, pari vuodessa pikaisesti kääntymässä ja haukkumassa hoitajia.

Seurailen juuri töissä, miten suuret ikäluokat hoidatuttavat vanhempiaan ja kyykyttävät hoitajia vanhainkodeissa. En yhtään ihmettele, että sille alalle ei lähde ihmiset töihin. Paska palkka, aliarvostettua työtä ja siihen päälle valitavat omaiset. Mutta eipä näy syöttöapuna näitä hienohelmoja tai omaisiaan ulkoiluttamassa.

jättävät vanhukset heitteille??????? Ketään ei kielletä osallistumasta vanhainkodeissa omaisen hoitamiseen!!! Ei vain tunnu omaisia kiinnostavan oman evän liikauttaminen pätkän vertaa!!!

Vierailija
36/56 |
18.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse käydään kerran, pari vuodessa pikaisesti kääntymässä ja haukkumassa hoitajia.

Seurailen juuri töissä, miten suuret ikäluokat hoidatuttavat vanhempiaan ja kyykyttävät hoitajia vanhainkodeissa. En yhtään ihmettele, että sille alalle ei lähde ihmiset töihin. Paska palkka, aliarvostettua työtä ja siihen päälle valitavat omaiset. Mutta eipä näy syöttöapuna näitä hienohelmoja tai omaisiaan ulkoiluttamassa.

Useimmilla omaisilla omatunto soimaa, kun ei omilta "kiireiltään" viitsi käydä omaistaan katsomassa. Siksi haukkuvat ja syyttävät hoitajia kaikesta.

Osallistukaa omaisenne hoitoon tosissaan ja tulkaa sitten haukkumaan! Mutta jos ei viitsi paljon nenäänsä laitoksessa näyttää, niin on asiatonta haukkua hoitajia.

Meillä ei todellakaan ole aikaa harjoittaa mitään tunnin syöttö sessiota per vanhus. 45 paikkainen osasto ja meitä on parhaimmillaan 4 hoitajaa iltavuorossa. Potilaista lähes kaikki syötettäviä.. Siinä ei todellakaan ole aikaa "istuskella" ja syötellä kaikessa rauhassa. Tai sittenhän voi syöttää vaan sen yhden ja jättää loput syöttämättä!!

Vierailija
37/56 |
18.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten ei yksinkertaisesti ole aikaa tulla hoitamaan vanhusta laitokseen. Rahan takia taas moni ei voi jäädä työstä pois hoitamaan vanhustaan.

Useimmilla omaisilla omatunto soimaa, kun ei omilta "kiireiltään" viitsi käydä omaistaan katsomassa. Siksi haukkuvat ja syyttävät hoitajia kaikesta.

Osallistukaa omaisenne hoitoon tosissaan ja tulkaa sitten haukkumaan! Mutta jos ei viitsi paljon nenäänsä laitoksessa näyttää, niin on asiatonta haukkua hoitajia.

Meillä ei todellakaan ole aikaa harjoittaa mitään tunnin syöttö sessiota per vanhus. 45 paikkainen osasto ja meitä on parhaimmillaan 4 hoitajaa iltavuorossa. Potilaista lähes kaikki syötettäviä.. Siinä ei todellakaan ole aikaa "istuskella" ja syötellä kaikessa rauhassa. Tai sittenhän voi syöttää vaan sen yhden ja jättää loput syöttämättä!!

Vierailija
38/56 |
18.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

a) lääkitä hiljaiseksi?

Vaihtoehto E) Soittaa lähimmälle omaiselle ja kysyä, mitä kannattaisi tehdä.

Voi olla, että hänelläkään ei ole ehdottaa mitään viisaampaa, mutta välttyy ainakin kantelulta, kun omainen itse on päättänyt asiasta.

Yksi kysymys on se, miksi huutaa. Onko hätä jostakin sellaisesta asiasta, joka olisi helposti autettavissa, vaikka tyyliin "kyllä se äiti ottaa sinut mukaan" tai "lehmät on lypsetty"? Vai onko kipuja, jotka on syytä lääkitä niin samalla hiljenee?

Vierailija
39/56 |
18.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 hoitajaa saikulla ja muutama kesälomalla. Selkävaivoja alkaa olla aika monella, koska henkilökuntaa on vähän ja joutuu paljon nostelemaan. Ei kenenkään selkä sitä vuosikymmeniä kestä.

No siihen viimeisen viikon tilanteeseen. Koulutettuja hoitajia ei ole vapailla yhtään. Vakituiset olivat tehneet jo lisätunteja niin paljon, että eivät enää jaksaneet. Joten töissä illassa 2 hoitajaa, vaikka vahvuus 4 (sekin liian vähän).

Lomilla olevia omaisia oltaisiin kaivattu todella paljon syöttämään ja nostamaan vessaan ja auttamaan vuodepesuissa. Mutta ei, ei näkynyt omaisia, vaikka monella omaiset olivat lomalla.

Mutta kyllä näkyy silloin kun mummo on kuollut. Tullaan räksyttämään, että miksi mummo tapettiin täällä ja miksi ei elvytetty ja aloitettu "vaikka penisilliinikuuria kun se yski niin kovasti kun vuosi sitten kävin"

Onneksi äitiyslomanlomitus loppuu syyskuussa niin lopetan työt vanhainkodilla. Palkan saa helpommallakin muualla ja ei ole omaiset niskan takana huohottamassa ja haukkumassa.

Pakko näin nimettömänä sanoa, että omaa kuopaansahan haukkuvat omaiset kaivavat. Mitä enemmän haukkuvat ja huutavat, sen enemmän alalta henkilökunta väsyy ja lähtee pois. Jäljelle jää....niin ketä.

Vierailija
40/56 |
15.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahalla pääsee yksityisiin koteihin.

Nyt linjaus on että 90% vanhuksista laitosten sijaan asuu kotona ja kotihoidon avulla.

Omaisia sitoutetaan enemmän hoitamaan ja pakkohan se on, koska henkilökuntaa ei riitä odottakaapa kun suuret ikäluokat tulee hoidettaviksi 5-10 vuoden aikana, silloin töitä riittää hoitajille mutta kuka haluaa pienellä' palkalla tehdä hommia?

Jos käyntiaika on 15 minuuttia ja henkilökuntaa vähän (tarkoittaa että ne vähät työntekijät kiertää 20 käyntiä illassa) niin kuinka seuraa nestelistaa ja asiakkaan juontia jos asiakas nieleksii hitaasti? Vaatisi 1 h käynnin jotta asiakkaalle saisi juotettua hyvin ja hoidettua muutkin asiat.

Mielenkiintoista on se, että vaikka omainen asuisi lähellä niin tämä ei halua juottaa kotona asuvaa vaan ulkoistaa sukulaisensa muille. Siitähän pääsee kun maksaa vaikka 300 e/kk (esimerkki kotihoidon maksusta vähätuloisella ja maksimikäynneillä) ja ei itse tarvitse olla paikalla.

Laitokseenkaan ei pääse vaikka et liikkuisi kotona, tekisit tarpeet vaippaan, et saisi kunnolla syötyä koska paikkoja on liian vähän.

Vasta jos terveydentila laskee, karkailet ja eksyt, sotket ulostetta ympäri taloa pääsee laitokseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kaksi