Kokemuksia teinin huostaanotosta laitokseen?
Mulla on...pojasta tuli rikollinen, kun joutui erilleen perheestään. Mitään tukitoimia ei annettu vaihtoehtona, vaikka perhe ok. POika vaan vietiin ja seuraukset ovat kauheita muulle perheelle!
Kommentit (11)
koska kotiutuminen on erittäin mahdollista hyvällä käytöksellä ja yhteistyöllä. Jos lomilla jää kiinni hölmöilystä, ei ole toivoakaan. Usein tällainen "pysäytys" on tarpeen, jotta nuoret ymmärtävät muuttaa suunnan elämässä ja siksi olisi tärkeää, että myös sinä annat nuorelle viestin, että näin käy, jos ei elä sääntöjen mukaan. Jos vanhemmat vähättelevät nuoren osallisuutta, eivät nuo nuoret ota ketään tosissaan ja jatkavat samaa rataa. Rikos on aina rikos ja lopulta omasta tekemisestään on vastattava. Olisit onnellinen, että siihen on puututtu ennen vankilakierrettä! T: työkseen näitä seuraava
tuli ja huostaanotti lapsen? Ja lapsesta tuli rikollinen?
9-luokalla valehteli koulussa kuraattorille, että häntä hakataan kotona (koskaan ei ole edes tukistettu) ja hänet huostaanotettiin koulupäivän aikana. (Oli siis suuttunut vanhemmille, kun eivät antaneet seurustella 24 vuotiaan satanisti-narkkarin kanssa.)
Vanhemmilleni ei ilmoitettu asiasta ollenkaan ja he olivat todella huolissaan, kun siskoni oli mystisesti kadonnut koulupäivän aikana. Kukaan ei tiennyt missä hän on (oli viety suoraan kuraattorin luota, kun muilla tunti kesken) Vasta illalla, lähempänä yhdeksää puhelin soi ja ilmoitettiin, että on huostaanotettu. Äitini oli tietysti ihan sekaisin. Emme saaneet soittaa siskolle tai päässeet mitenkään selvittämään asiaa.
Viikon päästä äitini ja isäni sekä minut kutsuttiin paikan päälle keskustelemaan. Ihan sama mitä niille sanoi, niin uskoivat sokeasti kaikki siskoni paskapuheet. Sisko jäi sinne vanhempieni vastustuksesta huolimatta.
Siskollani alkoi kissanpäivät. Sielä oli ainoastaan tietyt kotiintuloajat, muutoin sait tehdä mitä lystäsit. Hän vietti kaiken aikansa narkkari-poikaystävänsä kanssa, ilman, että siihen pystyttiin puuttumaan. Vanhempani tekivät rikosilmoituksen, mutta syytettä ei nostettu, koska siskoni ja poikaystävä väittivät kummatkin etteivät ole harrastaneet seksiä.
Jossain vaiheessa siskoni silmät aukesivat, kun ei saanu juurikaan pitää yhteyttä perheeseensä ja lopulta kertoi valehdelleensa kaiken. Huostaanotto purettiin samantien ja välit poikaystävään katkesivat. Kuraattorista sekä sosiaalitoimesta tehtiin kyllä valitus/rikosilmoitus, siitä kuinka heppoisin perustein huostaanotto tapahtui, ainoastaan uskoivat mitä vihainen teini sanoi. Siskoni tuli myös raskaaksi huostaanoton aikana ym. paskaa. Mitä ei ikinä olisi tapahtunut jos olisi ollut kotona valvovan silmän alla.
Itse en luota koulukuraattoreihin, sosiaalitäteihin ym. paskankaan vertaa. Huostaanottoja tehdään aivan liian heppoisin perustein, salamyhkäisesti ettei edes lapsen vanhemmille ilmoteta, lapsi ei saa pitää kotiin yhteyttä jne..
Itselläni on kaksi kouluikäistä lasta ja koko ajan on fiilis, että milloin koulunpuolelta tapahtuu jotain. En vaan luota pätkääkään.
tavalla kuin sossut ovat mukamas ottaneet huomioon siskosi jutut, niin sinäkin näytät uskovan, että vanhempiesi versio on ainoa totuus.
9-luokalla valehteli koulussa kuraattorille, että häntä hakataan kotona (koskaan ei ole edes tukistettu) ja hänet huostaanotettiin koulupäivän aikana. (Oli siis suuttunut vanhemmille, kun eivät antaneet seurustella 24 vuotiaan satanisti-narkkarin kanssa.)
Vanhemmilleni ei ilmoitettu asiasta ollenkaan ja he olivat todella huolissaan, kun siskoni oli mystisesti kadonnut koulupäivän aikana. Kukaan ei tiennyt missä hän on (oli viety suoraan kuraattorin luota, kun muilla tunti kesken) Vasta illalla, lähempänä yhdeksää puhelin soi ja ilmoitettiin, että on huostaanotettu. Äitini oli tietysti ihan sekaisin. Emme saaneet soittaa siskolle tai päässeet mitenkään selvittämään asiaa.
Viikon päästä äitini ja isäni sekä minut kutsuttiin paikan päälle keskustelemaan. Ihan sama mitä niille sanoi, niin uskoivat sokeasti kaikki siskoni paskapuheet. Sisko jäi sinne vanhempieni vastustuksesta huolimatta.
Siskollani alkoi kissanpäivät. Sielä oli ainoastaan tietyt kotiintuloajat, muutoin sait tehdä mitä lystäsit. Hän vietti kaiken aikansa narkkari-poikaystävänsä kanssa, ilman, että siihen pystyttiin puuttumaan. Vanhempani tekivät rikosilmoituksen, mutta syytettä ei nostettu, koska siskoni ja poikaystävä väittivät kummatkin etteivät ole harrastaneet seksiä.
Jossain vaiheessa siskoni silmät aukesivat, kun ei saanu juurikaan pitää yhteyttä perheeseensä ja lopulta kertoi valehdelleensa kaiken. Huostaanotto purettiin samantien ja välit poikaystävään katkesivat. Kuraattorista sekä sosiaalitoimesta tehtiin kyllä valitus/rikosilmoitus, siitä kuinka heppoisin perustein huostaanotto tapahtui, ainoastaan uskoivat mitä vihainen teini sanoi. Siskoni tuli myös raskaaksi huostaanoton aikana ym. paskaa. Mitä ei ikinä olisi tapahtunut jos olisi ollut kotona valvovan silmän alla.
Itse en luota koulukuraattoreihin, sosiaalitäteihin ym. paskankaan vertaa. Huostaanottoja tehdään aivan liian heppoisin perustein, salamyhkäisesti ettei edes lapsen vanhemmille ilmoteta, lapsi ei saa pitää kotiin yhteyttä jne..
Itselläni on kaksi kouluikäistä lasta ja koko ajan on fiilis, että milloin koulunpuolelta tapahtuu jotain. En vaan luota pätkääkään.
Asuin silloin itse kotona, joten varsin hyvin tiesin kyllä mitä sielä tapahtuu.
Ja voi hyvinkin olla täysin totta. Tiedän kaksi vastaavaa tapausta, jossa toisessa pikkulapsi, ja toisessa teini on otettu huostaan täysin ilman oikeaa syytä, ja vanhemmilla on mennyt kuukausia todistaa, että perusteita ei ole. Toisessa tapauksessa lääkäri keksi jostain, että syöttötuolin kanssa kaatunut taapero on pahoinpidelty (lapsi lähti huostaan suoraan sairaalasta, ja pysyi laitoksessa, vaikka tutkinnan aikana mm. poliisit olivat sitä mieltä, että mitään pahoinpitelyä ei ole tapahtunut, lapsella kuhmu päässä josta lääkäri keksi tämän, kun vanhemmat itse veivät lapsen lääkäriin heti) ja toisessa tapauksessa koulun rehtori kosti, kun vanhemmat olivat valittaneet hänen ystäväopettajansa toiminnasta. Koulu teki kostoksi lapstensuojeluilmoituksen, josta lapsi haettiin koulusta. Mitään perusteita ei ollut, mikä myönnettiin kun lapsi pääsi kotiin. Ainoa motiivi kosto valituksesta, ja hirveä tuska koko perheelle.
Mä oon ollu huostaanotettu viimeset 2 vuotta, eikä kotiuttamisesta olla täällä henkilökunnan kanssa edes keskusteltu, jokainen joka täällä on ollut on ollut joko täysikäiseksi asti tai joutunut toiseen paikkaan.. Mun omat sossut yrittää miua saada täältä nopeesti pois mutta pistävät tosi kovaan hanttiin täältä päästä. Juominen on ollut suurin syy laitokseen joutumisessa, mutta sitä ei ole ollut sen jälkeen kun jouduin tänne. Kun sossut kyseenalaistivat minun tämänhetkistä syytä täällä olemiseen, sanoivat vain että mulla on niin vakava masennus, vaikka ei edes ole sellaista.. Jos vaan voisin jollain tavalla ilmottaisin tästä paikasta jonnekkin, täällä toimitaan niin lakien ja sääntöjen vastaisesti muutenkin..
Vierailija kirjoitti:
Usein tällainen "pysäytys" on tarpeen, jotta nuoret ymmärtävät muuttaa suunnan elämässä ja siksi olisi tärkeää, että myös sinä annat nuorelle viestin, että näin käy, jos ei elä sääntöjen mukaan. T: työkseen näitä seuraava
Tosi monet jättävät sanomatta ton tärkeimmän, eli näin käy jos ei elä sääntöjen mukaisesti, mutta sillä ei loppujen lopuksi ole mitään väliä kun lapsi / nuori on jo laitoksessa josta on hirveän vaikeeta päästä pois (ainakin osasta). Ihan siitä syystä koska he haluavat pitää lapset ja nuoret siellä mahdollisimman kauan koska he saavat jokaisesta lapsesta ja nuoresta rahaa, se on bisnestä..
Vierailija kirjoitti:
Mä oon ollu huostaanotettu viimeset 2 vuotta, eikä kotiuttamisesta olla täällä henkilökunnan kanssa edes keskusteltu, jokainen joka täällä on ollut on ollut joko täysikäiseksi asti tai joutunut toiseen paikkaan.. Mun omat sossut yrittää miua saada täältä nopeesti pois mutta pistävät tosi kovaan hanttiin täältä päästä. Juominen on ollut suurin syy laitokseen joutumisessa, mutta sitä ei ole ollut sen jälkeen kun jouduin tänne. Kun sossut kyseenalaistivat minun tämänhetkistä syytä täällä olemiseen, sanoivat vain että mulla on niin vakava masennus, vaikka ei edes ole sellaista.. Jos vaan voisin jollain tavalla ilmottaisin tästä paikasta jonnekkin, täällä toimitaan niin lakien ja sääntöjen vastaisesti muutenkin..
Tee kotikuntasi lastensuojeluun huoli-ilmoitus itsestäsi.
Lastensuojelun sossun kuuluisi pitää lastensuojelulasten puolta, mutta todellisuudessa suojelevat vain lastensuojelulaitoksia.
Teinilä lastenkodissa(Siipi-osasto) nuoren käsi loukkaantui, kun nuorta jouduttiin raahaamaan pesuhuoneeseen. Lastenkoti peitteli tapahtunutta ja syytti asiasta nuoren vanhempaa!
Lassilan toimipisteen sossu asettui suojelemaan nuoren sijasta Teinilän lastenkotia.
oli suorastaan siunaus meidän muun perheen ja etenkin muiden lasten arkielämälle. Teini teki elämästämme yhtä helvettiä ja oli jo hyvää vauhtia vetämässä omaakin elämäänsä viemäristä alas, kun oli pakko turvautua tuohon äärimmäiseen toimenpiteeseen.