Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

suositelkaa minulle hyvää kilpirauhas- lisämunuaisongelmista ymmärtävää lääkäriä Tampereella

Vierailija
17.07.2011 |

Tilanteeni on sellainen, että minulla on n. 10 vuoden ajalta psyykkisesti hyvin haastavaa aikaa (mm. lapsen vakava sairaus ja kuolema, oman isän alkoholiongelma ja talon rakennus, moniallerginen kuopus, ihmissuhdehankaluudet lähipiirissä ym.) ja kärsin ilmeisesti kroonistuneesta psyykkisestä stressistä. Tämä pitkittynyt stressitila on ilmeisesti laittanut hormonitoimintani sekaisin ja kärsin kilpirauhasen vajaatoiminnalle sekä lisämunuaisen uupumukselle tyypillisistä oireista. Kilpirauhasarvoja on seurattu: helmikuussa tsh oli 2,6 ja huhtikuussa 1,2. Helmikuun arvojen perusteella keskustelin omalääkärin kanssa koelääkityksen aloittamisesta, mutta jotenkin mun vaistoni sanoo, että synteettinen tyroksiini ei auta minun vaivaani, vaan koska ongelma on pitkittynyt stressi, niin tarvitsisin apua myös lisämunuaisen elpymiseen. Tästä kokonaisuudesta ei terveyskeskuksen omalääkäri valitettavasti ymmärrä yhtään mitään. Hänen suostumuksellaan kuitenkin päätimme kokeilla vyöhyketerapiaa ja lisäravinteita, josko ne laittaisivat luontaisesti potkua kilpirauhaseen. Silloin en vielä tiennyt lisämunuaisesta mitään.

Olen helmikuulta asti käynyt vyöhyketerapeutilla, josta olekin saanut jo paljon apua oireisiin (mm. sietämätön väsymys, äkkipikaisuus, aamuturvotus, vatsantoiminta, aivosumu) ja hänen mukaansa selkeimmin vyöhykkeistä reagoivat juuri kilpirauhanen, lisämunainen ja stressipiste. mutta edelleen elimistöni käy tosi hitaalla.

Aloin myös n. vuosi sitten todenteolla keskittyä painonpudotukseen. (nuorimman lapsen raskausaikana ja sen jälkeen kertynyt n. 10 kg ylimääräistä ja sitä ennen vanhoja n. 10 kg) Kiloni on tullut vähitellen ilmeisesti aineenvaihduntani salakavalasti hidastuessa. Aluksi laskin kalorilaskurin avulla kaiken syömäni ja yritin liikkua enemmän sillä seurauksella, että paino jatkoi nousemistaan ja uuvuin ja stressasin liikunnasta ja syömisten tarkkailusta entistä enemmän. Sitten päätin kokeilla karppausta, joka toikin paljon myönteistä elämääni (mm. vatsakivut hävisivät, olo energisempi jne.) mutta paino ei vaan alkanut lähtemään, mutta sentään pysähtyi, kun edelleen laskin kaloreita ja sama stressi siitä laskemisesta jatkui. Sitten päätin, etten stressaa, enkä laske syömisiäni ja keskityn mukaviin asioihin sillä seurauksella, että paino lähti taas nousuun. Tässä vaiheessa menin lääkärille kertomaan oireistani ja ne kilppariarvot otettiin. Aluksi siis lievästi koholla normaalirajoissa, parin kuukauden jälkeen ihan normaali (tässä välissä olin aloittanut vyöhyketerapiakäynnit)

Nyt kesällä olen ollut paljon energisempi, eikä paikat ole olleet niin tukossa kuin talvella ja loman alkaessa ajattelin, että kokeilen vielä sitä kaikkein äärimmäistä keinoa eli nutrausta. Olen korvannut 3 päivän ateriaa (aamupala, lounas ja päivällinen) pusseilla ja syön yhden karppaustyylisen salaattiaterian iltasella sekä 2 kupillista kermakahvia. Näistä olen laskenut saavani n. 800-900 kcal/ päivä. Nälkä ei ole ollenkaan, olo on ihan suht hyvä, mutta paino ei vaan ole tippunut 3 viikon aikana (aluksi lähti 2 kg, jonka jälkeen tuli 1 takaisin ja siinä se nyt junnaa) Tiedän, että kilpirauhasvajakin ei pitäisi nutrata, mutta päätin kuitenkin testata, sillä mun arvonihan ovat normaalit.

Nyt en kohta enää uskalla syödä mitään.. ahdistun tästä painosta (88 kg/ 165 cm).

En haluaisi mennä antioksidanttiklinikalle ja maksaa itseäni kipeäksi kaikenmaailman tutkimuksista, vaan oikeasti sellainen kokonaisvaltaisesti ajattelevan lääkärin vastaanotolle, joka ymmärtäisi, että mitä pitkäakainen psyykkinen rasitus voi elmistölle tehdä...

Olen "vasta" 33 v ja psyykkisesti hyvin tasapainoinen, en siis masentunut. Asiat ovat nyt oikein hyvin, mutta se, etten voi itse hyvin on alkanut ottaa päähän. Talvi oli kamalan rankka, nyt kesällä on parempi, pelkään, että jos en saa apua painonhallintaan ja tökkivään olooni, niin en oikeasti jaksa ensi talvella.

En kaipaa mitään moralisointia, vaan erityisesti nyt hyviä tapoja saada tähän paras mahdollinen hoito. Josko täältä löytyisi joku, jolla olisi kokemuksia. Olen ihan väsynyt tähän.

kiitos, kun jaksoit lukea

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
17.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten tekstisi perusteella suosittelisin ensisijaisesti psykiatrin arviota

Vierailija
42/56 |
17.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

3/06 tsh 0,783, t4v 14

2/11 tsh 2,6, t4v 14,1

4/11 tsh 1,2 t4v 14,5, t3v 4,5

Voisitko kertoa, millä perusteella päädyit psykiatriin? osaiskohan psykiatri nähdä kokonaisuuden parhaiten? Tiina Keldriman löysin netistä, kun etsin kilpirauhas- ja lisämunuaisvaivoihin erikoistunutta lääkäriä, hän on käsittääkseni psykiatrian erikoislääkäri. Ottaa tosin vastaan Hyvinkäällä (Mehiläisessä) ja muistaakseni jossain luontaishoitolaitoksessa Porvoossa. Se voisi ollakin siis hyvä vaihtoehto, vaikka onkin kauempana (asun Tampereen vieressä)

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
17.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

3/06 tsh 0,783, t4v 14 2/11 tsh 2,6, t4v 14,1 4/11 tsh 1,2 t4v 14,5, t3v 4,5 Voisitko kertoa, millä perusteella päädyit psykiatriin? osaiskohan psykiatri nähdä kokonaisuuden parhaiten? Tiina Keldriman löysin netistä, kun etsin kilpirauhas- ja lisämunuaisvaivoihin erikoistunutta lääkäriä, hän on käsittääkseni psykiatrian erikoislääkäri. Ottaa tosin vastaan Hyvinkäällä (Mehiläisessä) ja muistaakseni jossain luontaishoitolaitoksessa Porvoossa. Se voisi ollakin siis hyvä vaihtoehto, vaikka onkin kauempana (asun Tampereen vieressä) ap

ja minun tapauksessani tuntuu, että pitäisi vähän selvitellä enemmän. Siellä luontaispaikassa Porvoossa oli muistaakseni 45 min aika ja se maksoi 90 euroa. Ei mikään kovin paha, kun siihen saa vielä kela-korvauksen.

Vierailija
44/56 |
17.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on itsellänikin kilpirauhasen vajaatoiminta, syön 0,1mg thyroxinia päivässä. Siitä huolimatta olo on koko ajan väsynyt ja kaiken aloittaminen todella haastavaa. Olen nyt yrittänyt saada painoa putoamaan, mutta se on todellakin työn ja tuskan takana, paino ei vaan meinaa pudota, vaikka syön päivässä 1000-1200 kaloria, käyn 10 kilometrin lenkkejä, nostelen painoja, pyörittelen painollisella hulavanteella, teen vatsoja, Zumbaan ja teen steppivideota jossa aerobinen ja lihaskunto-ohjelma. Olen itsekin miettinyt olisiko vaan alettava nutriletteja syömään, mutta mietin myös nouseeko paino heti takaisin, jos palaa tuohon 1000-1200 kaloriin. Jaksamista!

Mä en mitenkään jaksais normaali työ- ja perhekuvioiden lisäksi tuollaista määrää liikuntaa... uuvun jo ihan pienestä lenkistä, vaikkei kunto tunnu olevan mikään huono. En siis oikein saa liikunnasta voimia, vaan joudun tekemään sitä kalorinkulutusmielessä... suorituksena. Tylsää.

Vaikka on tietenkin kurjaa, että toisillakin on tällaisia vaivoja, niin toisaalta se kuitenkin antaa vähän tsemppiä... jos vaikka joku joskus ymmärtäisi meitä.

ap

Vierailija
45/56 |
17.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta olen ihan samassa tilanteessa. Minulle lääkärit haluaisivat syöttää kortisonia, eivätkä halua määrätä sairauslomaa, vaan sanovat vain, että kohottavat kortisoniannoksia, jos ei kilpirauhanen muuten tokene. Eli minun pitäisi jaksaa jo valmiiksi uupuneena vaativassa töissä niin, että kortisoni vielä turvottaa kymmeniä kiloja...

Itse sain siis jo aika paljon apua kokonaistilanteeseen sieltä.... tuo painon jumittaminen vain mietityttää ja se, että se ei kaloreiden hurjalla rajoittamisellakaan laske piirun vertaa.

ap

Vierailija
46/56 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

Sinuna kokeilisin Antioksidanttiklinikan lääkäreitä. Tyroksiini ei sopinut minullekaan.

T. Ensimmäistä päivää Armourilla

Vierailija
47/56 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jorma Salmi koskikliniikka huomioi oireet...

Vierailija
48/56 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketkähän lääkärit? Ettei vain olisi ainakin yksi vaalea, telkkarissakin esiintynyt naislääkäri Tampereelta?!

Vierailija
49/56 |
11.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap!

Tämä on nyt todella vanha viestiketju, mutta toivottavasti näet tämän vielä.

Minuakaan endokrinologi ei kuunnellut (lihoin Thyroxinista), joten etsin paremman lääkärin käsiini, joka ymmärsi vaivani ja kuunteli. Halusin ja sain vaihtaa Erfan thyroid nimiseen kilpirauhaslääkkeeseen. Kilot alkoivat karista ja sain lisää energiaa. Mullta tippui 20kg lääkkeenvaidon jälkeen kahden vuoden aikana! Suosittelen hakeutumaan lääkärille, joka määrää Armour thyroidia ja Erfan thyroidia.

Mulla on ollut aiemmin hypertyreoosi, jonka seurauksena struuma ja sen leikkaus. Leikkauksen jälkeen sain thyroxinia niin pienellä annoksella (kiitos endon!), että lihoin ja olin apaattinen, vaikken kumminkaan masentunut. Minulla on 10v. aikana kilppariarvot heitelleet sen verran paljon, että tiedän mistä puhun. Nyt, Thyroidin aloittamisen jälkeen en vaihtaisi sitä hetkeksikään pois!

Vierailija
50/56 |
09.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lainaus:

3/06 tsh 0,783, t4v 14

2/11 tsh 2,6, t4v 14,1

4/11 tsh 1,2 t4v 14,5, t3v 4,5

Voisitko kertoa, millä perusteella päädyit psykiatriin? osaiskohan psykiatri nähdä kokonaisuuden parhaiten? Tiina Keldriman löysin netistä, kun etsin kilpirauhas- ja lisämunuaisvaivoihin erikoistunutta lääkäriä, hän on käsittääkseni psykiatrian erikoislääkäri. Ottaa tosin vastaan Hyvinkäällä (Mehiläisessä) ja muistaakseni jossain luontaishoitolaitoksessa Porvoossa. Se voisi ollakin siis hyvä vaihtoehto, vaikka onkin kauempana (asun Tampereen vieressä)

ap

http://huslab.fi/ohjekirja/2832.html

http://huslab.fi/ohjekirja/2836.html

TSH ja S-T4v on jokaisella mittausarvolla ollut viitteissä, eli kilpirauhasen toimintahäiriöstä ei ole kyse.

Vierailija
51/56 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verikokeet ovat kolikonheittoon verrattavat: http://bit.ly/1RUrPGD

Vierailija
52/56 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaisikohan kukaan suositella Tampereelta lääkäriä, joka ymmärtää kilpirauhasongelmia ja ei tuijota vain raja-arvoja?  Potilasta kuunteleva ja asiantunteva lääkäri siis hakusessa! Kokemuksista ja neuvoista olisin kiitollinen!

Vierailija
53/56 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tuntuu siltä, että haluaisit torjua psyykkiset traumat ja sallit ainoastaan sen että paha olo pukkaa ulos kehosta fyysisin oirein. Opettele purkamaan paha olo näyttämällä tunteesi ja puhumalla paha olo sanoiksi. Sinun kannattaisi rauhoittua, keskittyä olennaiseen. En usko että saat mitään apua vyöhyketerapiasta tai muusta humpuukista. Ongelmasi on se, että kuuntelet mitä kehosi haluaa sinulle sanoa ja hidastat tahtiasi.

En torju psyykkisiä traumoja, niistä olemme mieheni ja muiden läheisteni kanssa puhuneet ja moni asia on nyt enemmän kuin hyvin. Mieli on kevyt ja luottavainen tulavaisuuden suhteen. MInun ei tarvitse opetella näyttämään tunteitani, minulla on nyt erittäin turvallinen olo kaikkine tunteineni... en pelkää mitään enkä ole katkera.

Vyöhyketerapian aloittamisen jälkeen oloni on huomattavasti tasoittunut... joten siitä olen saanut aivan varmasti apua.

Psyykkistä ja fyysistä olemusta ei voida mitenkään erotella. Toiset ovat herkempiä reagoimaan psyykkisesti toiset fyysisesti. Joillekin tulee psykosomaattisia oireita (kuten selkäkipuja ym.), toiset ovat taipuvaisia ahdistumaan. Ne selviävät parhaiten, kellä on luovat ongelmanratkaisutaidot, selviytymisen eväät. Ne muutamat kerrat, jolloin ole psykologille tarinaani kertonut, on psykologi ollut sitä mieltä, ettei minulla ole psyykkisesti mitään hätää.... siltä minustakin tuntuu...

Mutta se mitä sellainen psyykkinen stressi, (joka on täysin ymmärrettävä ja hallitsematon tilanteessani) tekee pitkittyessään elimistölle ei olekaan helppo juttu. Sitä tuskin ymmärtää ihan peruslääkäri... eikä psykiatri tai endokrinologikaan, pitäisi olla vähän enemmän perspektiiviä. sellaisen haluaisin löytää..

ap

Juu ei näköjään ole itsetunnossa vikaa. Oot kehitellyt itsellesi sellaisen hormonihäiriön, jota erikoislääkäri ei voi ymmärtää kun oot niin spessu, mutta onneksi itse oot oikea endokrinologin ylittävä asiantuntija ja pitkälle kouluttautuneen vyöhyketerapeutin kanssa lääketiedettä edellä. Röntgenkatseella näette että selkeästi on hormonitoiminnassa vikaa, vaikka kilppariarvot on loistavat.

Kuule, stressi on kuormittavaa, mutta siihen sä et tarvii mitään höpöhöpölääkäriä (näitäkin on, toisin kuin oikeat endokrinologit) kertomaan että jokin mystinen hormonihäiriö x on kyseessä, vaan siihen auttaa vain lepo ja elintavat. Vai mitä taikatemppuja sä kaipaat? Tietysti omatpahan on rahasi, sen kun menet johonkin hormoni- ja vitamiinihumppamittauksiin.

Vierailija
54/56 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole Ap, mutta osaisikohan kukaan suositella Tampereelta lääkäriä, joka ymmärtää kilpirauhasongelmia ja ei tuijota vain raja-arvoja?  Potilasta kuunteleva ja asiantunteva lääkäri siis hakusessa! Kokemuksista ja neuvoista olisin kiitollinen.

Vierailija
55/56 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
56/56 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kuusi