Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lisääntyykö muiden vammojen riski downin lisäksi yli 35v? Uskallanko vielä tehdä vauvan 37v??

Vierailija
17.05.2011 |

Ikää olisi 37 lapsen syntyessä, jos tulisin seuraavan puolen vuoden sisällä raskaaksi... Esikoinen ja ainokainen on 2-vuotias ja olen alkanut miettiä yhä enemmän kuinka hienoa olisi jos lapsella olisi sisarus. Mutta kieltämättä ikä vaivaa jo sen verran että ajatus terveestäkin vauvasta vähän hirvittää, mutta ajattelisin että jaksan sen vuoden kuitenkin jollain ilveellä, mutta ajatus vammaisesta lapsesta on niin uuvuttava että se lykkää päätöstä käynnistää toisen lapsen yritys.

Tiedän että rakastaisin sairastakin lasta raastavan paljon, mutta minun on tunnustettava voimavarojeni rajallisuus siinä että en näe perheemme selviävän ehjänä tilanteesta, jos toinen lapsi olisikin vaikeasti vammainen. Toivon oikeasti etten pahoita tällä kenenkään mieltä, joka ehkä on tällaisessa tilanteessa.

Onko teillä tietoa muiden kuin downin syndrooman esiintyvyyden yleistymisestä yli 35-vuotiailla äideillä? "Uskallanko" vielä lapsentekoon?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
17.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paljonhan noita on suakin vanhempia äitejä.

Vierailija
2/11 |
17.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

t.1 v tytön ikionnellinen39 v äiskä =)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
17.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään on tosi hyvät seulonnat ja sinulla on täysi oikeus keskeyttää raskaus, jos lapsi osoittautuu esim downiksi.

Np- ultra antaa osviittaa, istukka- ja lapsivesinäytteet voidaan ottaa ja 4D- ultra seuloo tosi hyvin (mene yksityiselle korkeatasoiselle gynelle). Mulle erittäin kuuluisa lääkäri lupasi pelkän 4D- ultran ja lapsen nänäluun rakenteen perusteella, että 99% varmuudella ei ole down. Ja terve tuli. Kävin myös kaikki muutkin seulonnat.

Tosin ikää oli silloin vain 33 mulla.

Mä tekisin vielä neljännen jos mies suostuisi. Jos nyt tärppäisi olisin 36 lapsen syntyessä. Kävisin taas kaikki seulonnat. Toki toivoisin sydämeni pohjasta tervettä lasta, mutta olisin sillä asenteella liikkeellä, että keskeyttäisin raskauden, jos lapsi olisi vakavasti sairas. Ei siis minkään huulihalkion vuoksi =)

Vierailija
4/11 |
17.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikää olisi 37 lapsen syntyessä, jos tulisin seuraavan puolen vuoden sisällä raskaaksi... Esikoinen ja ainokainen on 2-vuotias ja olen alkanut miettiä yhä enemmän kuinka hienoa olisi jos lapsella olisi sisarus. Mutta kieltämättä ikä vaivaa jo sen verran että ajatus terveestäkin vauvasta vähän hirvittää, mutta ajattelisin että jaksan sen vuoden kuitenkin jollain ilveellä, mutta ajatus vammaisesta lapsesta on niin uuvuttava että se lykkää päätöstä käynnistää toisen lapsen yritys. Tiedän että rakastaisin sairastakin lasta raastavan paljon, mutta minun on tunnustettava voimavarojeni rajallisuus siinä että en näe perheemme selviävän ehjänä tilanteesta, jos toinen lapsi olisikin vaikeasti vammainen. Toivon oikeasti etten pahoita tällä kenenkään mieltä, joka ehkä on tällaisessa tilanteessa. Onko teillä tietoa muiden kuin downin syndrooman esiintyvyyden yleistymisestä yli 35-vuotiailla äideillä? "Uskallanko" vielä lapsentekoon?

mitä tarkoitat "en näe perheemme selviävän ehjänä..." Siis perheenne hajoaa jos lapsenne on vaikeasti sairas / vammainen?

En suosittele lapsen "tekoa" teidän olosuhteissanne. Ajattelepa jos teillä olisikin kaksi lasta... molemmat saattaisivat sairastua / vammaantua.

Ja kyllä, arvasit oikein, pahoitin mieleni. Ihmiset kyllä yrittävät yleensä selvitä siitä mitä elämä tielle antaa, eivätkä luovuta jo valmiiksi "omille (heikoille) voimavaroilleen".

Jo syntyneen lapsennekin puolesta suosittelen että pidätte perheenne sen kokoisena, että se hajoamatta kestää mahdollisen sairauden / vammankin perheessä.

Vierailija
5/11 |
17.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

raskauteen, synnynnäisiin poikkeavuuksiin sekä synnytykseen liittyvät riskit kasvavat äidin iän myötä. Useimmat merkittävästi vasta 40-vuoden jälkeen.

Vierailija
6/11 |
17.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se ei ollut tarkoitukseni. Meillä ei ole ollut helppoa esikoisenkaan kanssa ja minulla on lisäksi omia ongelmia terveyden kanssa. Minusta on vain oikein kaikkia, myös esikoista, kohtaan miettiä jo valmiiksi omia voimavarojaan. En ole varma jaksaisinko uudelleen vauvavaihetta terveenkään lapsen kanssa, ja pelko ikäni aiheuttamista riskeistä todella kalvaa minua. Keskustelupalsta tuntui paikalta, jossa tällaista asiaa voisi punnita puolueettomasti.

ap

Ikää olisi 37 lapsen syntyessä, jos tulisin seuraavan puolen vuoden sisällä raskaaksi... Esikoinen ja ainokainen on 2-vuotias ja olen alkanut miettiä yhä enemmän kuinka hienoa olisi jos lapsella olisi sisarus. Mutta kieltämättä ikä vaivaa jo sen verran että ajatus terveestäkin vauvasta vähän hirvittää, mutta ajattelisin että jaksan sen vuoden kuitenkin jollain ilveellä, mutta ajatus vammaisesta lapsesta on niin uuvuttava että se lykkää päätöstä käynnistää toisen lapsen yritys. Tiedän että rakastaisin sairastakin lasta raastavan paljon, mutta minun on tunnustettava voimavarojeni rajallisuus siinä että en näe perheemme selviävän ehjänä tilanteesta, jos toinen lapsi olisikin vaikeasti vammainen. Toivon oikeasti etten pahoita tällä kenenkään mieltä, joka ehkä on tällaisessa tilanteessa. Onko teillä tietoa muiden kuin downin syndrooman esiintyvyyden yleistymisestä yli 35-vuotiailla äideillä? "Uskallanko" vielä lapsentekoon?

mitä tarkoitat "en näe perheemme selviävän ehjänä..." Siis perheenne hajoaa jos lapsenne on vaikeasti sairas / vammainen?

En suosittele lapsen "tekoa" teidän olosuhteissanne. Ajattelepa jos teillä olisikin kaksi lasta... molemmat saattaisivat sairastua / vammaantua.

Ja kyllä, arvasit oikein, pahoitin mieleni. Ihmiset kyllä yrittävät yleensä selvitä siitä mitä elämä tielle antaa, eivätkä luovuta jo valmiiksi "omille (heikoille) voimavaroilleen".

Jo syntyneen lapsennekin puolesta suosittelen että pidätte perheenne sen kokoisena, että se hajoamatta kestää mahdollisen sairauden / vammankin perheessä.

Vierailija
7/11 |
17.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva on neljäs lapsemme. Toki minuakin mietityttää, että onko lapsi terve jne., mutta niin se on ollut myös jokaisessa aiemmassa raskaudessani. Pakko sitä on vain uskaltaa, toivoa ja luottaa. Oma lapsi on kuitenkin rakas, vaikka ei olisikaan täysin terve.

Vierailija
8/11 |
17.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisi voinut olla omani, mietin juuri ihan samoja asioita! Täytin juuri 37 vuotta, esikoinen on reilu 4-vuotias ja toista tekisi mieli, mutta voimavarojen riittävyys erityistilanteissa on juuri se, joka itseänikin mietityttää. Eli en osaa ap sinulle mitään sen kummempaa vastata, vaan ainoastaan sanoa, että et ole ainoa, joka miettii noita asioita!

Vierailija
9/11 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmat sairaudet ja vammat eivät riipu äidin iästä. Muistakaa, että vain pieni osa mahdollisista vakavistakaan vammoista selviää seulonnoissa. Jos on sitä mieltä, että lapsen vamma olisi perheelle katastrofi, kannattaa miettiä todella tarkkaan alkaako hommaan ollenkaan.

Vierailija
10/11 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimavarojaan voi parantaa, apua voi hankkia. Itse olen neljän terveen lapsen äiti. Olen välillä ollut todella uupunut, mm. miehen matkatyön ja uniongelmien vuoksi. Olen kuitenkin onnellinen, että uskalsin raskautua vielä 38-vuotiaana.

Vierailija
11/11 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kuopus syntyi, kun olin 38-vuotias. Ajatus iän vaikutuksesta vauvaan mietitytti kyllä, mutta kysyttyäni asiaa käydessäni äitipolilla minulle sanottiin, että riskit kasvavat huomattavasti vasta yli 40-vuotiailla äideillä. Terve kuopuksemme on nyt vilkas taapero :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi viisi