Naistenruuat ja miestenruuat?
Ollaan grillailtu tässä pitkin kesää muutaman kaveripariskunnan kanssa (kaikki lapsettomia toistaiseksi) ja olen huomannut, että miehet ja naiset syövät silloin osittain eri ruokia. Rupesin miettimään, että miten tämä menisi lapsien kanssa.
Esimerkiksi naiset syövät maissipötkylöitä, mutta miehet eivät, kuittaavat sen akkojen ruuaksi. Maistelleet ovat, mutta eivät pidä. Miehet sitten taas syövät isoja pihvejä tai pekoniin käärittyjä makkaroita, joita naiset eivät syö. Miehet ja naiset suosivat porukassamme myös erilailla maustettuja makkaroita. Miehet syövät sekoitettua salaattia, mutta eivät napostele kirsikkatomaatteja tai porkkanatikkuja.
Kun nyt mietin, olen huomannut tätä muuallakin kuin grilliruuassa. Jossain vaiheessa miehet lopettavat kaakaon juomisen (ehkä jo yläkoululainen poika ei enää juo kaakaota), mutta monet naiset juovat aikuisikään asti. Ainuttakaan kasvissosekeittoa syövää miestä en tunne. Useimmille tuntemilleni naisille taas ei oikein uppoa riista, itsekalastettu kala ja lihakeitto.
Tavallisestihan kai lapsia ainakin kehotetaan ellei jopa pakoteta maistamaan kaikkea ja syömään joka sorttia. Onko jotain ikävaihetta tai muuta rajakohtaa, jossa esim. poikalasta ei enää käsketä syömään ns. naistenruokia tai tyttöä syömään ns. miestenruokia?
Vai onko tässä kyse vain henkilökohtaisista havainnoistani liian suppealla otannalla?
Kommentit (10)
2-vuotiaan pojan kanssa. Eli siis mies vetelee varsinkin näin grillikaudella joka päivä makkaroita, maustaa ruokansa voimakkaasti chilillä ym. Minä taas mietin terveysnäkökulmia ja syöttäisin juuri kalkkunaa, mietoja kasviksia, keittoja ym. Poika ei siis ole ongelma vaan mies, joka totuttaa pojan jo pienest pitäen mielestäni epäterveelliselle ruoalle.
Jos isä ei salaattia syö, niin ei sitten poikakaan niitä suuhun laita.
Itse yritän laittaa monipuolista ruokaa jota koko perhe söisi, myös mies.
Meillä lapset on vielä nuoria alle kouluikäisiä, joten aika hyvin saan ruokaa uppoamaan, salaatteja huonommin. Kurkku ja tomaatit menee erikseen, ei salaatissa.
Esimerkiksi naiset syövät maissipötkylöitä, mutta miehet eivät, kuittaavat sen akkojen ruuaksi. Maistelleet ovat, mutta eivät pidä. Miehet sitten taas syövät isoja pihvejä tai pekoniin käärittyjä makkaroita, joita naiset eivät syö. Miehet ja naiset suosivat porukassamme myös erilailla maustettuja makkaroita. Miehet syövät sekoitettua salaattia, mutta eivät napostele kirsikkatomaatteja tai porkkanatikkuja.Kun nyt mietin, olen huomannut tätä muuallakin kuin grilliruuassa. Jossain vaiheessa miehet lopettavat kaakaon juomisen (ehkä jo yläkoululainen poika ei enää juo kaakaota), mutta monet naiset juovat aikuisikään asti. Ainuttakaan kasvissosekeittoa syövää miestä en tunne. Useimmille tuntemilleni naisille taas ei oikein uppoa riista, itsekalastettu kala ja lihakeitto.
?
mies syö (ja ostaa itse) maissintähkiä, minä syön pihvejä ja makkaroita, ja nimeonmaan mies on meillä se joka leikkailee porkkanoista tai kurkusta napostelutikkuja ja syö niitä myös. Hän juo myös kaakaota, mihin minä en koske, ja minä syön kyllä riistaa, kalaa ja lihakeittoa. Miehelle kelpaa myös kasvissosekeitto, joskaan ei tee sitä itse.
Eli ei ihan yksi yhteen nyt mene.
Mutta on totta, että meillä on kulttuurisia oletuksia siitä, mitä miehet ja naiset syövät. Tyyliin naiset syövät salaattia ja kevyttuotteita ja suklaata. Miehet normaalirasvaisia tuotteita, makkaraa ja sipsejä. Mutta tyhmiä oletuksiahan ne ovat, ja parempi on opettaa että kaikki voivat syödä kaikkea.. Itseä kyllä kerran huvitti ravintolassa kun naapuripöydän pariskunta tilasi sattumalta samat annokset kuin me, ja molemmat parit niin päin, että nainen otti "miesruoan" ja mies jonkin salaatin tms.
mä en ole ikinä törmännyt tuohon. Meillä syötiin just lounaaksi kasvissalaattia ja maissintähkiä.
Munkin mies rakastaa kaakaota.
Eikö nyt selvintä olisi, että kukaan ei syö eri ruokaa ellei jotain erityistä syytä ole muuhun. Tänään miehen lempiruokaa, huomenna lapsen ja sitten naisen.
Miksi muuten lapselle pitää syöttää mietoja kasviksia?
En ole ihan törmännyt samaan. Meillä mies EI kokkaa, yksinkertaisesti ei mitään. Mutta vastapainoksi syö kyllä ihan kaikkea laittamaani: kasvissosekeittoja, maissintähkiä, salaatteja ja juu-myös niitä makkaroita ja pihvejä. Paljon syödään myös sieniä, riistaa ja kalaa. Juuri lounaalla syötiin kalaa ja salaattia. Minäkin syön kaikkea. Lapsetkin syövät kaikenlaista mm oliiveja.
Meillä ei ole kovin laajaa ystäväpiiriä, mutta joo olen kyllä vähän huomannut toisaalla että "naiset kasvislinjalla" -"miehet makkarameinigillä" on ollut havaittavissa. Ehkä meidän perhe ei sitten vaan ole sopinut näihin kuvioihin... En itse tule kylläiseksi napostelemalla tikkuporkkanoita ja kirsikkatomaatteja joten olen joskus tuntenut pistäviä katseita kun syön sitten lisäksi vaikka sen pihvin.
Ei aavistustakaan, mutta eihän se tietenkään estä kirjoittamasta vastausta.
Minulla kun ei ole mitään havaintoa kertomastasi jaosta. On toki omassakin perheessä erilaisia mieliruokia ja inhokkeja, Kuitenkin juuri nuo mainitsemasi lihakeitto, itsekalastettu kala missä muodossa tahansa sekä riistaruuat menevät kaikille, niin naisille kuin miehille. Yksi ei tosin pidä kalasta, toinen ei hirvestä, kolmas ei jäniksestä, neljäs herneistä ...
Armeijan muonapakkauksiin kuuluu kyllä käsittääkseni myös kaakao, ainakin suklaata siinä on. Ehkä tyttöystävää varten...
Ikäraja on siinä vaiheessa, kun lapsi alkaa itse valmistaa ruokiaan. Meillä on ollut pääsääntö, että yhteistä ruokaa syödään ja jos se ei kelpaa, saa valmistaa itse. Joskus ala-asteiässä on yksi tehnyt makaronikeittoa, toinen makkaraperunaa...
Armeijan muonapakkauksiin kuuluu kyllä käsittääkseni myös kaakao, ainakin suklaata siinä on. Ehkä tyttöystävää varten...
Niin kyllä kuuluukin, nyt kun muistelen. Mutta silloin joskus armeijaikävaiheen jälkeen silloinen poikaystäväni näytti niitä jäljellejääneitä muonapakkauksiaan, niin kummasti siellä oli lähinnä jotain kaakaoita ja pussikeittoja jäljellä. Suklaan oli kyllä syönyt.
Mutta hauska tietää, että näitä aikuisiakin kaakaota juovia miehiän on olemassa!
Meillä on ollut pääsääntö, että yhteistä ruokaa syödään ja jos se ei kelpaa, saa valmistaa itse. Joskus ala-asteiässä on yksi tehnyt makaronikeittoa, toinen makkaraperunaa...
Tuo on kyllä kätevää ja tuota olen aikonut noudattaa itsekin, jos minulla joskus lapsi tai useampi on. Mutta joka päivä ei itselle kyllä mitään pitsaa tai makkaraperunoita tehtäisi :-)
Mies syö makkaraa, jopa HK:n sinistä kylmänä...
Jos pöydässä on valmiiksi salaattia, voi sitä ottaa, mutta ei koske porkkanaraasteeseen tai keitettyihin vihanneksiin.
Tosin, viimeksi mies sitä maistoi ja sanoi nolona että "täähän on ihan sairaan hyvää, älä sitten koskaan kerro kellekään että mä oon sanonu näin" ja otti vielä lisääkin :D Mieheni syö siis tosi paljon lihaa eikä yleensä pitkällä tikullakaan koske kasviksiin..
Itselleni sitävastoin maistuu kaikki kasvikset ja salaatit.
Lapsellemme 3 v ei taas maistu oikeen mikään.
Minun kaakaota rakastava mieheni kokkaa keittiössä parhaillaan bravuuriaan: kasvissosekeittoa!