Olisi hyvä, jos päivähoito-oikeutta rajattaisiin
Puolipäivähoito olisi osalle varmasti paikallaan.
Ammattikasvattajat nyt huolissaan varhaiskasvatuksesta. Kodin eli vanhempien tehtävähän se on aina ollut, ei suinkaan yhteiskunnan.
Kommentit (20)
Oltaisi ylpeitä, että Suomessa on subjektiivinen päivähoito-oikeus. Jos tästä luovutaan, kannatan ehdottomasti koulun aloitusta jo 4-vuotiaana, kuten muissa maissa. Ymmärtääköhän päivähoito-oikeuden vastustajat, että hoito on niin kallista, ettei sinne ihan huvikseen lapsia laiteta.
Oltaisi ylpeitä, että Suomessa on subjektiivinen päivähoito-oikeus. Jos tästä luovutaan, kannatan ehdottomasti koulun aloitusta jo 4-vuotiaana, kuten muissa maissa. Ymmärtääköhän päivähoito-oikeuden vastustajat, että hoito on niin kallista, ettei sinne ihan huvikseen lapsia laiteta.
Halpaa se on.
Subjektiivinen hoito-oikeus tulisi poistaa tai ainakin sitä pitäisi nykymitoistaan kaventaa reilusti.
Ei ole mitään järkeä siinä, että ne joiden pitäisi oikeasti saada lapsensa hoitoon, eivät tässä onnistu. Kyllä sieltä joutaisi ne kotona makaavien vanhempien nicopetterit kotiin vanhempiaan viihdyttämään.
Subjektiivinen päivähoito-oikeus nykyisellään on ihan järjetön. Kenen oikeus se on? Kenen oikeutta palvelee sellainen, että vaikka 1-vuotias voidaan laittaa 8 tunniksi hoitoon, vaikka kummatkin vanhemmat olisivat kotona?
Mun mielestä ton pitäisi todellakin olla niin, että jos vanhemmat ovat kotona, niin hoitaisivat omat lapsensa itse.
Tosin, kotihoidontukeakin voisi kyllä korottaa.
Jos aletaan kohta olla siinä tilanteessa, että köyhimmät joutuvat miettimään, kumpi on taloudellisestikin halvempaa laittaa lapsi tarhaan vai että hoidettaisi itse kotona,
ja päätyvät että tarhaan, niin onpas järkevä veto yhteiskunnalta.
että päivähoito on monesti helpoin ja kevyin tapa auttaa uupunutta perhettä ennen lastensuojelun mukaantuloa. Mikäli subjektiivisesta päivähoidosta luovutaan tai se tehdään vaikeaksi, ongelmat tulevat kasvamaan. Kaikkien lasten paras paikka ei todellakaan ole koti.
vie toisen hoitopaikkaa, vaikka vanhemmat kotona olisikin. Jokaisellehan on taattu se hoitopaikka! Elämä et tää sama aihe jaksaa alkaa ärsyttää.
jotka HALUAVAT laittaa tästä huolimatta 1-vuotiaan täysiksi päiviksi hoitoon, saattaa se jopa olla lapsen etu.. Miettikää nyt vähän - millainen kasvuympäristö tuollainen koti on? Lapsen etuunhan subjektiivinen päivähoito-oikeus nimenomaan perustuu.
t. myös subjektiivista päivähoito-oikeutta aikoinaan käyttänyt akateeminen äiti, entinen työtön/pätkätyöläinen, jonka - luojan kiitos - ei tarvinnut "heitellä" lapsiaan vaihtuviin hoitopaikkoihin eri työpätkien ajaksi
Subjektiivinen päivähoito-oikeus nykyisellään on ihan järjetön. Kenen oikeus se on? Kenen oikeutta palvelee sellainen, että vaikka 1-vuotias voidaan laittaa 8 tunniksi hoitoon, vaikka kummatkin vanhemmat olisivat kotona?
Mun mielestä ton pitäisi todellakin olla niin, että jos vanhemmat ovat kotona, niin hoitaisivat omat lapsensa itse.
Tosin, kotihoidontukeakin voisi kyllä korottaa.Jos aletaan kohta olla siinä tilanteessa, että köyhimmät joutuvat miettimään, kumpi on taloudellisestikin halvempaa laittaa lapsi tarhaan vai että hoidettaisi itse kotona,
ja päätyvät että tarhaan, niin onpas järkevä veto yhteiskunnalta.
Vaan ovat koulussa ja kouluhan on kaikille. Sitä ei onneksi olla rajaamassa. Kannatan ehdottomasti subjektiivista päivähoitoa. Itse olen ollut masentuneena kotona ja ei olisi ollut lasten hoitajaksi kokopäiväisesti. Joko olisi isän pitänyt jäädä töistä pois tai isovanhempia rasittaa kohtuuttomasti. Käyttäkää vähän järkeänne! Ei kaikki ole niin mustavalkoista!! Jos teillä on kaikki mennyt hyvin niin kaikilla ei ole vai kannatatteko sitä että kansa jakaantuu kahtia?
Sillä perusteella on saanut aikaisemminkin lapselleen hoitopaikan, vaikka ei olisi töissä.
Mun mielestä ei ole vaan järkevää, että jokainen on ilman muuta oikeutettu viemään lapsensa hoitoon.
Miksei tossa ole mitään valinnanvapautta?
Että saisi valita vaikka, haluaako olla kotihoidontuella?
Yhden lapsen täysipäiväinen hoitopaikka kun maksaa yhteiskunnalle 6000 euroa kuukaudessa.
Paljonkohan kotihoidon tuet maksaisivat, jos maksettaisiin vaikka 300-400 euroa heille jotka
eivät veisi lastaan niihin hoitopaikkoihin?
Siinä tulisi hoidettua sitten samalla rahalla isommatkin sisarukset.
Mikähän puolue sitäkin ajaisi? Perheiden asiat pitäisi laittaa järjestykseen. Päivähoito,kuntalisät samansuuruisiksi,kodinhoitotuki,perheiden masennus ym. siinä olisi työsarkaa.
Eipä unohdeta sitä, että päivähoito on monesti helpoin ja kevyin tapa auttaa uupunutta perhettä ennen lastensuojelun mukaantuloa. Mikäli subjektiivisesta päivähoidosta luovutaan tai se tehdään vaikeaksi, ongelmat tulevat kasvamaan. Kaikkien lasten paras paikka ei todellakaan ole koti.
Päivähoitopaikat pitäisi olla vain niille, joilla on todellinen tarve hoitoon - työssäkäyvät, opiskelevat, sairaat tai puheterapiaa tmv. tarvitsevat.
Avuttomille perheille paras apu olisi 2-3 kertaa viikossa 4 h kotiapu, joka opettaisi perheet selviytymään arjesta, lastenhoidosta ja huushollinpidosta. Päivähoitopaikka maksaa 1000 eur/kk + 250 eur/kk, jonka perhe itse maksimissaan maksaa, tällä rahalla maksettaisiin kevyesti jo muutamalle perheelle kotiapu. Sillä hoidettaisiin itse ongelman syytä eikä pelkkää oiretta.
Ottaisitko itse työhaluisena ihmisenä työttömäksi jäädessäsi heti lapset pois tutusta, hyvästä hoitopaikasta. Ja sitten haet töitä "lapset kainalossa" ja kuukauden päästä taas uuteen hoitopaikkaan totuttelu, siitä parin päästä ehkä taas uuteen. Toinen lapsi tuonne, toinen tänne päiväkotiin. Töitä ei voi sitä paitsi edes vastaan lyhyellä varoitusajalla (sijaisuudet ym.), jos lapsilla ei ole hoitopaikkaa VALMIINA.
Mut hei, jäädään vaan pitkäakaistyöttömiksi ihan suosiolla.. huoh.
Eipä unohdeta sitä, että päivähoito on monesti helpoin ja kevyin tapa auttaa uupunutta perhettä ennen lastensuojelun mukaantuloa. Mikäli subjektiivisesta päivähoidosta luovutaan tai se tehdään vaikeaksi, ongelmat tulevat kasvamaan. Kaikkien lasten paras paikka ei todellakaan ole koti.
Päivähoitopaikat pitäisi olla vain niille, joilla on todellinen tarve hoitoon - työssäkäyvät, opiskelevat, sairaat tai puheterapiaa tmv. tarvitsevat.
Avuttomille perheille paras apu olisi 2-3 kertaa viikossa 4 h kotiapu, joka opettaisi perheet selviytymään arjesta, lastenhoidosta ja huushollinpidosta. Päivähoitopaikka maksaa 1000 eur/kk + 250 eur/kk, jonka perhe itse maksimissaan maksaa, tällä rahalla maksettaisiin kevyesti jo muutamalle perheelle kotiapu. Sillä hoidettaisiin itse ongelman syytä eikä pelkkää oiretta.
Itse olen freelanceri ja työn määrä ja laatu vaihtelevat viikottain?! Olen välillä muutaman kuukauden "työtön". Nyt pidän tietty kaikki ajat kun vaan mahdollista lapset kotona, mutta on se kuitenkin kiva kun lapset pääsee aina työrupeamieni ajaksi samaan tuttuun hoitopaikkaan.
Ja aika monen naisen työ koostuu nykyään lyhyistä pätkistä...mitäs meidän lapsille sitten tehdään työttömyysjaksojemme ajaksi?
Ja ilman subjektiivista päivähoito-oikeutta tilanne olisi vieläkin huonompi.
kahden vuoden sisällä neljällä eri pph:lla, kun hoitopaikka meni aina äidin tekemän sijaisuuden päätyttyä.
- äläkää naiset kadehtiko subjektiivista ph-oikeutta toisiltanne
Se on hyvä siksi, ettei se leimaa perhettä lastensuojelun asiakkaaksi. Veikkaan että on vähän perheitä, jotka käyttävät täysin itsekkäistä syistä subjektiivista päivähoito-oikeuttaan. Tutkimusten mukaan lapset yleensä nauttivat päivähoidosta.
http://www.hus.fi/default.asp?path=1,32,818,1732
Siis päällisin puolin. Naisen rikkaat vanhemmat ovat maksaneet talon melkein kokonaan.
Molemmat töissä, mutta ilmeisesti vakavia ongelmia on. Mies juo melkolailla ja mikään ei kiinnosta. Pieni tytär on, joka käy meilläkin kylässä paljon. Vanhempansa pitävät kurissa, mutta mitään eivät jaksa tytön kanssa tehdä.
Vapaapäivinään vievät tytön hoitoon. En tuomitse tätä, koska tytön kannalta paras ratkaisu varmasti. Molemmat vanhemmat varmaan lepäävät tahoillaan. Ovat jo kohta 4 -kymppisiä.
lapsistaan ja antaa heille aikaa. Yhteiskunnan tehtävä ei ole hoitaa ja kasvattaa lapsia, vaan se on nimenomaan vanhempien osa.
Työelämä/ opiskelu tai vanhemman sairaus on ilman muuta selvää lapsen viemiselle hoitoon, tuskin kukaan on eri mieltä.
Vanhempien mukavuussyyt eivät kuitenkaan ole perusteluna lasten hoidolle kodin ulkopuolella.
Liian hyvään on osa perheistä tottunut ja siksi onkin aiheellista karsia nuo mukavuusperheitten palvelut.
Saumaa voisi löytyä yksityisille virikekerhoille, jos nyt joku vanhempi on huolissaan kotona hoidettavien lasten virikeannista. Päiväkodit eivät suinkaan ole tuota varten.
Latsensuojeluperheitten tueksi pitää palkata lisää perhetyöntekijöitä, se olisi oikea tapa auttaa. Jos vanhemmat ryyppäävät kotona päivän ja lapsi viedään hoitoon, on lapsella jatkuva huoli vanhemmistaan. Illat voivat olla lapselle kauhistus. Perhetyöntekijä olisi lapselle turva siellä kotona ja vanhemmat saisivat ohjausta vanhemmuuden tehtävässään. Toki tuossa tapauksessa vanhemmat tarvitsevat muutakin apua.
Paras lastensuojelumuoto ovat rakastavat vanhemmat, ei toki päivähoito.