Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

olenko lähiomaisen hautajaisten suhteen, loukkaantunut/kummastunut turhasta?

Vierailija
16.07.2011 |

ajattelun ainoana lähiomaisena järkätä sukulaiselleni pienimuotoiset hautajaiset, jonne kutsuin vain ne vieraaksi, jotka ovat olleet viimisimpinä aikoina olleet tekemisissä paljon kuolleen kanssa.

Mutta siis hautajaisiin saapuikin kaukaisia sukulaisia ja tuttavia avecceineen/ystävineen, kuolleen sisaruksen kutsumana. Eikä sitä oltu kerrottu/lmoitettu minulle etukäteen vaan tuo selvisi vadta paikan päällä, kun väkeä vaan saapuu ja saapuu kappeliin...

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
16.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

muistotilaisuus on asia erikseen.

Miten muten voit olla ainoa lähiomainen, jos on kuolleen sisaruksiakin olemassa?

Vierailija
2/28 |
16.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menikö tarjoilut pieleen? Mikä asiassa harmittaa eniten?

Jos kaikki kuitenkin sujui, niin en oikeastaan käsitä, miksi olisit loukkaantunut. Onhan tottakai kuolleen sisarukselta aika tökerösti tehty, mutta toisaalta hän ei ehkä ihan käsittänyt tilannetta (että sinä siis ne hautajaiset järkkäsit) tai ehkä koki jotenkin loukkaavana, että häntä ei ollut otettu järkkäilyihin mukaan.

Jos asiasta ei ollut mitään häiriötä tai ylimääräistä vaivaa sinulle, niin anna koko jutun olla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
16.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

muistotilaisuus on asia erikseen.

Miten muten voit olla ainoa lähiomainen, jos on kuolleen sisaruksiakin olemassa?

Vierailija
4/28 |
16.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ette ole pystyneet hautajaisista puhumaan.

Vierailija
5/28 |
17.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajattelun ainoana lähiomaisena järkätä sukulaiselleni pienimuotoiset hautajaiset, jonne kutsuin vain ne vieraaksi, jotka ovat olleet viimisimpinä aikoina olleet tekemisissä paljon kuolleen kanssa.

Mutta siis hautajaisiin saapuikin kaukaisia sukulaisia ja tuttavia avecceineen/ystävineen, kuolleen sisaruksen kutsumana. Eikä sitä oltu kerrottu/lmoitettu minulle etukäteen vaan tuo selvisi vadta paikan päällä, kun väkeä vaan saapuu ja saapuu kappeliin...

Nostattipa taas tunteet pintaan juttusi... Meilläkin on tulossa juuri lähiomaisen hautajaiset. EN mene paikalle, koska minulle ilmoitettiin, että perheestämme saa osallistua vain me vanhemmat ja lapsista se vainajalle rakkain, kaksi muuta voi painua minne sitten painuisivatkaan.

Samoin on raakattu "vieraslistalta" hyvin paljon muitakin vainajalle läheisiä ja rakkaita ystäviä ja sukulaisia pois. Ymmärtäisin vielä, jos järjsetävä taho maksaisi hautajaiset omasta pussistaan, mutta meidän tapauksessa syynä on vain ahneus perinnön suhteen.

Mua vähän kummastuttaa asenteesi ap. Eikö sinulle merkitse mitään se, että oli paljon ihmisiä, joille vainaja merkitsi jotain? jotka halusivat tulla vielä jättämään viimeisen tervehdyksen?

Vierailija
6/28 |
17.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo, kyllä sen verran asiasta keskusteltiin että pienet hautajaiset pidetään yms - kuolleen toiveen mukaan siis.

Suuressa surussa pidin tuppautumisena ns. kutsumattomien vieraiden saapumisen paikalle...

Vierailija
7/28 |
17.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo, kyllä sen verran asiasta keskusteltiin että pienet hautajaiset pidetään yms - kuolleen toiveen mukaan siis. Suuressa surussa pidin tuppautumisena ns. kutsumattomien vieraiden saapumisen paikalle...

Ei viimeisten jäähyväisten jättäminen ole tuppautumista kenellekään muulle kuin sille, joka häpeää joko vainajaa tai itseään. Hautajaisiin ovat tervetulleita kaikki, jotka haluavat.

Vierailija
8/28 |
17.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset ovat lähinnä, ennen sisaruksia...

Vierailija - 16.07.11 11:37 (ID 13041252)

muistotilaisuus on asia erikseen. Miten muten voit olla ainoa lähiomainen, jos on kuolleen sisaruksiakin olemassa?

Ja aika julma on se tytär, joka ei päästä vanhempansa hautajaisiin tämän sukulaisia vaan itsepintaisesti kiukkuaa kesitykseen katoavan perintönsä perään.

Vierailija
9/28 |
17.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja muistotilaisuuden. Me myös maksoimme kaiken, vaikka tädillä oli lapsia. Tädin vanhin lapsi toimi kuten ap eli valitti sitä, miten paljon kirkkoon oli tullut ihmisiä hänen äitinsä hautajaisiin ja miten kamalasti tuhlattiin rahaa muistotilaisuuteen. Ihmettelin, miksi hän sitä miettii, kun ei edes ole maksajana, niin vastaus oli, että ei kuolleita kannata muistaa vaan eläviä, kyllä hänellekin raha kelpaisi.

Vierailija
10/28 |
17.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset ovat lähinnä, ennen sisaruksia...

Vierailija - 16.07.11 11:37 (ID 13041252)

muistotilaisuus on asia erikseen. Miten muten voit olla ainoa lähiomainen, jos on kuolleen sisaruksiakin olemassa?

Ja aika julma on se tytär, joka ei päästä vanhempansa hautajaisiin tämän sukulaisia vaan itsepintaisesti kiukkuaa kesitykseen katoavan perintönsä perään.

velkaa enemmän kuin laki sallii...

Mutta siis itse asiaan, vainajan oma toive oli mahd. pienet ns. pirskeet kun aika jättää ja näin...

Miksipä ei siis vainajan muistoa ja viimeistä tahtoa kunnioittaen??

Vierailija
11/28 |
17.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä hautajaisten järjestelyistä on puhuttua ja jokainen tietää, mitä kukin perheessämme haluaa.

Myös tehdyt testamentit on avoimesti kerrottu.

Vierailija
12/28 |
17.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi olisit loukkaantunut, jos isäsi tai äitisi muistotilaisuuteen tulee enemmän ihmisiä kuin odotit. Vainajaa loukatakseen he eivät ainakaan tulleet.

Vierailija
13/28 |
17.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

velkaa enemmän kuin laki sallii...

Mutta siis itse asiaan, vainajan oma toive oli mahd. pienet ns. pirskeet kun aika jättää ja näin...

Miksipä ei siis vainajan muistoa ja viimeistä tahtoa kunnioittaen??

Itse en kyllä tuollaisesta ottaisi itseeni. Kun omat vanhempani kuolevat, todellakin toivon että sinne tulee niitäkin joita ei ole kutsuttu (siis vainajan kunnioittamisen mielessä). Hautajaisissa jätetään viimeiset hyvästit vainajalle. Se muistotilaisuus on sitten niitä "kutsuvieraita" varten.

Eikö mieltäsi lämmitä yhtään että lähimmäistäsi on rakastettu niin paljon että hänelle halutaan tulla sanomaan viimeiset hyvästit?!

Ne "pirskeet" on tosiaan ne muistotilaisuudet (joita itse olen ollut järjestämässä 5kappaletta, koska lähiomaiset eivät ole pystyneet), joihin sitten tulee ne kutsutut.

Vierailija
14/28 |
17.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että sukulainen ei kunnioittanut vainajan toivetta.

Mutta ei siitä voi loukkaantua, että ihmiset on tulleet paikalle muistamaan vainajaa, hautajaisethan (tai siis siunaustilaisuus) perinteisesti on tapahtuma johon ei edes kutsuta.

Vaikea kuvitella, miten se hautajaisten "pilaaminen" kertomalla niistä useammalle olisi kuitenkaan tahallista, tai siis mitä siitä hyötyisi? Ehkä ajattelemattomuutta voi olla, tai sitten ymmärtämättömyyttä?

Vierailija
15/28 |
17.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että sukulainen ei kunnioittanut vainajan toivetta.

Mutta ei siitä voi loukkaantua, että ihmiset on tulleet paikalle muistamaan vainajaa, hautajaisethan (tai siis siunaustilaisuus) perinteisesti on tapahtuma johon ei edes kutsuta.

Vaikea kuvitella, miten se hautajaisten "pilaaminen" kertomalla niistä useammalle olisi kuitenkaan tahallista, tai siis mitä siitä hyötyisi? Ehkä ajattelemattomuutta voi olla, tai sitten ymmärtämättömyyttä?

koska kukaan ei osaisi tulla ilman tietoa ajasta ja paikasta. Minulle on ihan henkilökohtaisesti soitettu ja kerrottu aika ja paikka = kerrottu kutsu.

Vierailija
16/28 |
17.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpaan niitä ylimääräisiä vieraita tuli: siunaustilaisuuteen kappeliin - joka on periaatteessa julkinen paikka ja samoin siellä järjestettävät tilaisuudet - vai muistotilaisuuteen, joka on yksityistilaisuus?

Jos vieraat olivat vain kappelissa tai hautausmaalla, ei mitään haittaa. Sen jälkeen järjestettävä muistotilaisuus kahvi- ym. tarjoiluineen on kuitenkin se tilaisuus, johon mennään vain kutsusta.

Olisihan se noloa, jos olisi kutsuttu vainajan toiveen mukaan vain muutamat läheisimmät ja tarjoilu suunniteltu sen mukaan, mutta vieraita tulisikin moninkertainen määrä.

Tuskin ne vieraat ovat edes tienneet vainajan toivomuksesta vaan ovat lähiomaisen kutsua noudattaneet. Kyllä sisaruskin lähiomainen on, vaikka ei hyvissä väleissä olisikaan enää aikuisena.

Aika erikoista, jos hautajaiset järjestää ja kustantaa joku muu kuin perillinen, kuten joku oli miehensä tädin hautajaiset. Joka tapauksessa hautauskulut maksetaan vainajan varoista.

Vierailija
17/28 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt oman äitini hautajaisia.Lapsenlapsia on paljon, joita äiti hoiti lapsina.Eivät pitäneet aikuisena yhteyttä äitiin edes kortin muodossa.En aio kutsua heistä kuin muutaman siunaustilaisuuteen.Miksi pitäisi tulla sinne nyyhkimään, kun unohtivat vanhuksen.Kirkkoon voivat tietty tulla.

Vierailija
18/28 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti 18 on provo. Myötätunto on ainoa oikea tapa suhtautua kanssasurijoihin. Vaikka olisin ollut miten läheinen vainajan kanssa, ei minulla ole oikeutta häntä omia. Jälkeläiset eivät yleensä edes tunne kaikkia vainajalle tärkeitä ihmisiä ja niitä, joille hän on ollut tärkeä. Kaikilla on oikeus tulla hyvästelemään.

Vierailija
19/28 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkevät ihmiset toimivat kuin idiootit kun tarpeeksi läheinen ihminen kuolee. Omat järkevät ihanat vanhempani sekosivat sisaren kuolemasta niin, että tekivät tasan tarkkaan itsensä näköiset hautajaiset. Ulkopuolelle jäi sukua ja vainajan läheisiä ystäviä, joista he eivät syystä tai toisesta hyväksyneet. Olin itsekin vainajan kanssa eri mieltä hänen ihmissuhteistaan, mutta se oli HÄNEN elämänsä. Itse en alkanut salakuljettamaan vieraita. Kerroin vanhemmille mielipiteeni, mutten surussani jaksanut vääntää asiasta. Vanhemmat olivat totaalishokissa ja hoitaisivat asian varmaan eri tavalla jos saisivat sulatella asiaa 5 vuotta...

Vierailija
20/28 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 16:31"]

Olen miettinyt oman äitini hautajaisia.Lapsenlapsia on paljon, joita äiti hoiti lapsina.Eivät pitäneet aikuisena yhteyttä äitiin edes kortin muodossa.En aio kutsua heistä kuin muutaman siunaustilaisuuteen.Miksi pitäisi tulla sinne nyyhkimään, kun unohtivat vanhuksen.Kirkkoon voivat tietty tulla.

[/quote]

Onhan tämä provo? Otan kantaa kuitenkin. Miten voit jättää joitakin lastenlapsia kutsumatta, jos ovat kuitenkin sisarustesi lapsia? Miten sisaruksesi suhtautuvat siihen, että heidän lapsia ei kutsuta isoäidin hautajaisiin? Siinäpä ensimmäinen riidan aihe ja aiheita riittää perunkirjoituksen myötä runsaasti. Yrittäisin saada mummun hautaan, ilman provosointia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kuusi