Olenko huono äiti?
Imetin kolme viikkoa, ja sen jälkeen olen antanu pullosta ja imettänyt 50/50. Tyttö on 8 viikkoa vanha nyt. Haluaisin lopettaa imetyksen, sillä koen sen erittäin epämiellyttäväksi. Kaikki sanoo, että pure hammasta vaan ja jatka. Äidinmaito on kuulemma niin paljon parempi lapselle. Mitä te olette mieltä, "saanko" lopettaa vain koska MINÄ en pidä siitä? Vai pitääkö vaan uhrautua lapsen vuoksi?
Kommentit (49)
vastenmielisyyttä hönkivän äidin kanssa on sitten parempi vaihtoehto??
ei-niin-omasta-mielestä-mieluisaan, mitä tekee lapsen takia.
Et ole huono äiti. Äitiys on sarja ratkaisuja, joista aina joku (fanaatikko) on eri mieltä. Teet niin kuin itse parhaaksi näet.
-Hyvä vastustuskyky, vähemmän allergioita(tästä monenlaista tietoa) pienentää diabetesriskiä, vaikuttaa jopa kasvojen/leukaluun kehittymiseen nk.pullovauvoilla erimuotoiset kasvot, rintaruokitut lapset kasvavat paremmin, heistä tulee älykkäämpiä yleisesti ottaen ja kehittyvät nopeammin.
Sen huomaa edelleen yleiskunnossani.
Minulla on adoptiolapsi, jota ei ole imetetty. Sama juttu. Surkea puolustusjärjestelmä.
En voi tajuta äitiä, joka voisi imettää, tietää sen tärkeyden, mutta EI VIITSI.
Mutta en ihan tajua, että mikä siinä korvikkeessa on niin vaarallista lapselle? Lapsella on koliikki, joten kanniskelen sitä 24/7 ja saa paljon läheisyyttä ja pusuja. Nukutaan perhepedissä tytsyn kanssa. Ja ajatus siitä, että vielä ainakin 4kk pitäis jatkaa, niin voi lettu. Onko se äidinmaito tosiaan NIIN paljon parempaa?
Me olemme ruokkineet vauvojamme paljon myös pullosta. Onhan se pullojen kanssa pelaaminen työläämpää, mutta kaikille naisille se imetys nyt ei vaan ole niin luonteva juttu. Ja ei sille oikein mitään voi.
Mutta osta kokeeksi jotain korviketta ja tuttipullo ja ruoki vauva kerran sillä tavoin. Miltä tuntui? Seuraava syöttö sitten rinnoista.
Olen pian neljän lapsen äiti ja suhde kehooni on tässä vähitellen muuttunut. Nyt koen imetyksen jo miltei luontevaksi, mutta en edelleenkään ymmärrä sillä vouhkaamista.
jos sulla kerran tulee maitoa, niin lypsä se pulloon ja juota siitä.
Ihan vaan sormin lypsät, niin ei tartte mitään kalliita laitteitakaan hankkia.
Muutenhan lapsesi pitäisi ottaa huostaan, jos annat hänelle vaarallista ainetta tahallasi.
Mutta se on korviketta, kuten nimikin sanoo. Siis jotain jota annetaan _pakosta_. Kuten sota-aikana, kun ei muuta ollut.
Luetteko alotusta ollenkaan? Annan jo noin puolet maidosta pullosta ja puolet tissistä.
Luetteko alotusta ollenkaan? Annan jo noin puolet maidosta pullosta ja puolet tissistä.
Turhaan täältä haet hyväksyntää, kaikki mitä lapsi rinnasta saa on terveydelle hyväksi!
Mutta en ihan tajua, että mikä siinä korvikkeessa on niin vaarallista lapselle? Lapsella on koliikki, joten kanniskelen sitä 24/7 ja saa paljon läheisyyttä ja pusuja. Nukutaan perhepedissä tytsyn kanssa. Ja ajatus siitä, että vielä ainakin 4kk pitäis jatkaa, niin voi lettu. Onko se äidinmaito tosiaan NIIN paljon parempaa?
Kyllä äidinmaito on paljon parempaa kuin korvike. Se on fakta, jota ei voi muuttaa.
Mikä imettämisessä tuntuu pahalle? Sattuuko? Onko se ajatuksena vastenmielinen vai mikä? Itse en myöskään pidä imettämisestä. Varsinkin isomman vauvan (yli 6kk) huvituttina oleminen ärsyttää ja jopa inhottaa välillä. Silti olen pitänyt pienen vauvan imettämistä itsestään selvyytenä, ehkä jopa pakkona, joka kuuluu siihen, että kun päätin haluta lapsen, hänelle kuuluu osa ruumiistani väliaikaisesti, vaikka se tuntuisi epämiellyttävälle.
Sanoisin, että jos suinkin pystyt niin imetä. Jos kuitenkin se tuntuu niin vastenmieliselle, että tekisi mieli aina jopa läpsiä vauvaa sen ollessa rinnalla, niin lopeta.
Itselläni teki välillä niin pahaa imettää öisin tunnin välein hieman isompaa lasta, joka pahaan oloon halusi lohdutusta, että teki mieli oikeasti lyödä vauvaa. Myöhemmin kyllä syyksi paljastui allergiat, mutta tunne oli epämiellyttävä ja siitä asti en ole pystynyt nauttimaan nuorempienkaan imettämisestä.
Psykiatrille? No ei kai pulloruokinta nyt sentään ole mielisairaus? Mua inhottaa kun pitää välillä jopa 4t olla huvituttina ja toinen roikkuu siinä. Vaikea selittää. En mä lasta halua lyödä tai mitään, mutta tuntuu inhottavalta jotenkin. Varmaan aijon jatkaa osaimetystä vielä hetken. Mutta milloin se lopettaminen on hyväksyttävää? 3kk iässä? 4kk? 5kk?
Ihan itse päätät. Mikä on hyväksi sinulle on hyväksi myös lapsellesi.
Vauva kasvaa ja voi hyvin ihan korvikkeillakin. 8 viikkoa on imetyksen suhteen ihan kelpoinen aika.
Toiset eivät imetä ollenkaan olosuhteiden pakosta ja lapset eivät ole sen sairaampia kuin imetetytkään.
Voi luoja mitä fanaatikkoja täällä on liikenteessä.
Mut nyt mä puhuin imettämisestä. Kyllä mä valvon yöt ja kävelen kaatosateessa vaunujen kanssa (lenkitän koiraa) ym. Sehän on ns pakollista, mutta kun imetys ei sinänsä ole. Kiitos mielipiteestä anyway. Ymmärrän silti kantasi.
joku kaatosateessa ulkoilu. Ulkoilu kun ei ole mitenkään pakollista, sen sijaan sille lapselle on kyllä ihan pakko antaa ruokaa ja mieluiten sitä mikä on parasta.
enkä aio imettää kuin max. 1-2kk! INHOAN imettämistä, enkä ole ikinä mitään tekosyitä imettämisen lopettamiselle keksinyt.
Et ole ap huono äiti, tiedät sen varmasti itsekin. Tee niin kuin itsestäsi hyvältä tuntuu.
kiitos kysymästä, mun äitisuhteeni on aivan kunnossa. sen aiheuttaa koliikki (unenpuute) ja yksin oleminen ja pärjääminen. jos rouva nyt itse menisi psykiatrille miettimään, että mikä sua vaivaa? se voi olla monelle vaikeaa ymmärtää, että imetys ei kaikille ole mieluista. vastauksia on tullut nyt sekä puolesta että vastaan, joten en tosiaan tiedä mitä tehdä. tottakai mietin itse, mutta tuntuu kurjalta että niin monet pitävät minua huonona äitinä kun edes harkitsen tällaista. jos lopetan imetyksen, niin eihän se kuitenkaan tarkoita, että luopuisin kaikesta pakollisesta :D. mikä on lapsen etu, jatkaa väkisin ja voida huonosti, vai antaa sitä korviketta? siinäpä vasta kysymys
sitä suuremmalla syyllä kuulostaa siltä, että et ole henkisesti ihan tasapainossa.
Et sitten etukäteen miettinyt yhtään?
Lapsen etu on tasapainoinen ja aikuinen vanhempi. Etkä kuulosta kyllä kummaltakaan. Hae apua, lapsen takia!
Itse imetin kahta lastani yhteensä melkein kaksi vuotta. Ja kyllä, tissit on puolet löysemmät kuin ennen, mutta entä sitten? Niiden pääasiallinen tarkoitus on nyt täytetty :) Ja voihan asian korjata joskus kirurgialla, jos se alkaa kauheasti häiritä.