Onko paikalla ketään, joka leipoo juuresta ruisleipää?
Kommentit (7)
Olen yleensä laittanut 2/3 Liperin myllyn karkeita ruisjauhoja ja 1/3 hienompaa jauhatusta. Joskus laitoin ruisrouhettakin sekaan, siitä tuli kiva.
Minä olen opetellut ihan itsekseni juuresta leipomisen, eli mulla ei ole mitään perinnetietoutta tästä asiasta. Eli minkälaisia jauhoja kuuluisi käyttää, mitä mummot on käyttäneet tai onko jotain muita niksejä.
ap
ruista joka on paikallisessa myllyssä jauhettu, ainakin minun mummoni.
Harvoin leivon vaikka juuri onkin olemassa ja Myllyn parasta taisi olla jauhot viimeksi, työssäkäyvällä kun harvoin on aikaa lämmittää uunia, meillä menee kaksi päivää ennen kuin leivinuuni on niin lämmin että sinne voi oikeasti leipiä laittaa, ehkä näin kesällä riittäisi päivä mutta helteitä on ollut muutenkin tarpeeksi.
On itse oppinut leipoja. Olen aikaisemmin inhonnut leipomista, mutta kai sitä tulee vanhaksi ko siihen on nyt tykästyny. Olispa tosiaan leivinuuni niin sais oikein kunnon uunissaki paistaa.
Te ap niin kuin itsestä parhaalta tuntuu, kokeilemalla löytyy uudet perinteet.
En tiedä mistä saisi helposti juurta ostettua, Martoilta saattaisi jotenkin saada.
Kuinka voisi itse tehdä juuren?
En tiedä mistä saisi helposti juurta ostettua, Martoilta saattaisi jotenkin saada.
Kuinka voisi itse tehdä juuren?
yksinkertaisesti niin, että teet vedestä ja jauhoista vellin, suunnillee 1:1 eli samanverran haaleaa vettä ja jauhoja.. annat käydä pari päivää lämpimässä peitettynä.. eka kerralla toimii vähän heikosti ja voi "auttaa" hiivalla, mutta jo toisella kertaa toimii paremmin.. ja aina paremmin, mitä useammin käyttää. Kuivattu juuri toimii paremmin kuin pakastettu. jos oot lähellä, saat multa juuren, yks pakasteessa, tuttua varten laittoi, kun pyysi, muttei se sille sit kelvannnukaan.. Jyväskylän seutu siis
oon käyttäny pirkka, emännän, liperin myllyn ja nyt viimeisimmäks rutalahden myllyn..
Ja itse leipomisvaiheessa jonkin verran vehnä-tai sämpyläjauhoja. Mutta pääosa on ruisjauhoista. Ja juuri pelkkää ruisjauhoja..olisikohan edellinen pussi ollu Myllyn parasta..