Ikäsyrjintä todellakin alkaa 45-vuotiaiden kohdalla. Muita tämän kokeneita?
Olin juuri 45-vuotias kun palasin Suomeen. Työnsaanti tuntui olevan mahdotonta eikä siis edes tullut pyyntöjä haastatteluihin, vaikka pätevyyttä on ollut aivan varmasti enemmän kuin muilla. Jotain pätkätöitä tuli, joissa edellytyksenä oli oma auto. Onneksi oli sellainen.
Luulin saavani töitä, jos pätevöidyn vähän matalampiin hommiin. Niin hankinkin tuon pätevyyden kuitenkin sillä seurauksella, että työnsaanti kävi entistä vaikeammaksi. Koulutus kesti vuoden, joten mitään kamalan pitkää aikaa ei siinä välissä kulunut.
Sittemmin olen vaan sijaistanut itseäni huomattavasti nuorempia ihmisiä, joilta on puuttunut koulutus kokonaan tai ollut vähemmän koulutusta kuin itselläni.
Sitten on tullut aika, jolloin töitä ei enää ole ollut ollenkaan tarjolla. On aivan kamalaa ja järkyttävää, että jo 45-vuotiaat hyllytetään!
Onko ketään muita näin vanhaa täällä palstalla kertomassa omista kokemuksistaan?
Kommentit (38)
Vaihdoin viimeksi työpaikkaa 44 vuotiaana, 3 v sitten. Silloin ei ollut mitään vaikeuksia.
Nyt haen uutta työpaikkaa ja kahdesta ensimmäisestä hakupaikasta on molemmista soitettu haastatteluun.
Se mikä meidän ikäisissä on todellinen ongema on tuo palkkataso. Koulutetumpia nuoria on tulossa paljon pienemmällä palkalla.
Tässä vaiheessa kaikki riippuu täysin työnantajasta mitä arvostaa. Aikoinaan hankittua koulutusta, lisäkoulutusta tässä välillä ja sitä useamman vuoden työn kautta hankittua työkokemusta vaiko vain uutta koulutusta ja nuoruutta ja mahdollisuutta pienemmän palkan maksamiseen.
Minullakin ainakin tuo ensimmäinen paikka ja haastatteluun meno kilpistyi siihen, etten ole valmis joustamaan palkassani n. 1.500 €/kk.
Mutta täytyy itse nyt seurata kuinka tässä käy
sinulla oli myös yksi puute: tulit ulkomailta. Minäkin olen tullut ja ystävien kanssa keskusteltu, että se ei ole mikään meriitti.
Mutta totta on, että 45v on viimeisiä tilaisuuksia vaihtaa uraa.
hoitoalalla ei ole ikärasismia, kun tarvetta on kaikille, joilla pääkoppa kunnossa.
vanha? Kiinnostaa tietää. Ja niinhän se on että vaikka on kuinka muka-tasa-arvoista tämä yhteiskunta toimii edelleen maskuliinisuuden ihanteesta- toisenlaisessa yhteiskunnassa naisen tarpeet olisivat ykkösenä- ovathan he vastuussa seuraavasta sukupolvesta. Ne naiset jotka ovat korkeilla paikoilla ovat siellä 90% miesten maailman ehdoilla. Eivät siis solidaarisia naisen asemalle vaan päinvastoin. Tulisikin se päivä jolloin rattaat lähtis pyörimään aivan toisenlaisesta näkökulmasta käsin.
Asiantuntijaorganisaatioissakin työkulttuurit ovat hyvin erilaisia eri maissa, ja pitkään ulkomailla työskenneillä ystävilläni on ollut suuria vaikeuksia sopeutua Suomen systeemiin töissä.
sinulla oli myös yksi puute: tulit ulkomailta. Minäkin olen tullut ja ystävien kanssa keskusteltu, että se ei ole mikään meriitti.
Mutta totta on, että 45v on viimeisiä tilaisuuksia vaihtaa uraa.
Olen itsekin lähemmäs 40v, mutta vanhempien kanssasiskojeni IT-taidot olen huomannut usein kehnoiksi.
Myös harvalukuiset erikoisosaajat ja hyvää tulosta tekevät myyjät työllistyvät aina.
Kertokaas millä aloilla 45v on liian vanha?
Papereillani (kunhan niitä ensin puoli vuotta parantelin) pääsen nykyään kyllä haastatteluun, mutta siihen se tie sitten katkeaakin. Nyt 1,5 haettu töitä ja lähinnä it/liiketoiminta alalta. Takana ehkä liian pitkä ura samassa firmassa.
- vaihdevuodet tulossa ja ne tietää kaikenlaista kremppaa ylä- ja alapäässä ja siitä taas tulee paljon poissaoloja milloin mistäkin syystä
- em. syistä ovat myös alttiita kiusaamaan muita työpaikoilla, pahimpia ovat naisvaltaiset työpaikat joissa on ikäpyramidi vääristynyt niin että se painottuu yli 45-vuotiaisiin
- vanhentunut koulutus
- huonompi jaksaminen kuin nuoremmilla
- ay-tietoisuus: monet ovat hyvin tietoisia oikeuksistaan (mutta eivät velvollisuuksistaan), joten heitä ei voi vedättää samalla tavalla kuin nuorempia naisia ja nuorempia työntekijöitä yleensä
- pitkä ura = huomattavasti isompi palkka kuin nuoremmilla: palkkakustannukset ovat usein aivan liian suuret verrattuna yli 45-v naisen työpanokseen
t. työnantaja
Mistäs tämä PERKELEen aloittama ketju tänne nyt ilmestyi? Kivaa kun joku tekee mulle hommia.
Asian tiimoilta lisää blogissani abortista ja ELÄMÄSTÄ!
T. Aborttibloggari
Eikö niin vanhat voisi päästää jo eläkkeelle? Pääseehän alle 30-vuotiaatkin jos on masennusta ja lääkekoukkua ym.
Suoraan sanottuna vituttaa kuunnella puheita työurien pidentämisvaatimuksista. Vaikeapa niitä on pidentää jos ei töihin kelpaa >:(
näyttää, että pätkätyötkin tiukassa.
Hankin jo uuden tutkinnon, mutta ei siitäkään apua.
Outoa tämä on kun on tottunut aina töitä tekemään.
ja olen ollut (kahden pätkätyön jälkeen) työttömänä 2 vuotta. Eipä näytä mitään toivoa työllistymisestä olevan... Vielä viitisen vuotta sitten kävin monessa haastattelussa, nyt en saa kutsua yhteenkään.
ja siksi kannattaa ottaa nuorempia vaikka ei olisi osaamistakaan. Ja lisäksi kuvitellaan että innokkuus korvaa kokemuksen ja ajatellaan että vanhempi ei voisi enää oppia uusia asioita.
Tästä syrjinnästä seuraa se, että naisten eläkkeet jäävät tosi pieniksi, jos on pitkään kotona ja sitten vielä työurakin jää lyhyeksi.
nuoret ovat edullisempia työntekijöitä, oli sitten nainen tai mies. Kyllä 45-vuotiaan on vaikea työllistyä esim. it-alalla.
Se taito ei vanhene. Esimerkkinä, että osaa kirjoittaa hyvin ja että muu kommunikoititaito on ok.