Anoppi aina haukkuu poikaamme lihavaksi
Vastasyntyneestä asti kuullut ikäviä kommentteja pojan koosta (poika oli syntyessään 4 kiloa, kuten isänsäkin ANOPIN POIKA). Siitä asti joka visiitillä muistanut sanoa kuinka ylipainoinen poika on, imetys pitäisi lopettaa ja antaa muutenkin vähemmän ruokaa.
Nyt puolivuotiaana vauva on kieltämättä kookas - painaa 10 kg eikä vielä liiku. Anoppi totesi, että vauvan normaalipaino puolivuotiaana on 5-6 kiloa ja että poikamme on kahden normaalin vauvan kokoinen. Pahoitin mieleni tosi paljon. Aika lähellä ettei välit katkea kohta kokonaan.
Kommentit (8)
Kyllä minusta hänen pitäisi siinä laittaa äidillensä luun kurkkuun. Kyllä, poikanne on iso, mutta olihan jo suurehko syntyessäänkin. Kun alkaa liikkua, paino tasaantuu ja nopeasti. Niin, ja myös kiinteiden myötä paino alkaa tasaantua.
Ei ole kohteliasta eikä normaalia jankuttaa tuosta asiasta. Sitäpaitsi 5-kiloinen puolivuotias on pahasti alipainoinen. Omani oli 6,5 kg ja miinuskäyrällä mentiin. Anopilla on omat tiedot aivan hukassa, ja miehesi pitää se sanoa hänelle suoraan. Toki sinäkin voit osasi antaa, mutta miehen sanomana ei välttämättä välit mene.
Kannattaa puhua vakavasti ennen kuin poika on niin iso että ymmärtää itse painoon liittyvät kommentit. Ja mistäköhän se on vetäissyt tuon puolivuotiaiden normaalin painon? Meidän nelikiloisena syntynyt tyttö oli puolivuotiaana 8,4kg ja ihan normaalipainon sisällä sekin kyllä oli! :D
En kuuntelisi tuollaisia kommentteja, vaan kysyisin neuvolasta, että onko heidän mielestä lapsi lihava ja jos sanovat, että ei, niin anna anoppisi puhella omiaan, äläkä niistä välitä.
Onko anopilla tallessa poikansa neuvolakortti? Voisit tarkistaa, että minkä kokoinen miehesi on ollut vauvana. Et olisko asia "sukuvika"? Jospa anoppisi on aikoinaan saanut kuulla et poikansa on lihava vauva ja nyt kiusaa asialla muita.
Ehkä voisit myös harkita ottaa anoppi mukaan neuvolaan, jossa ammatti-ihminen voi kertoa tosiasioita vauvan kasvusta!
Meillä muuten anoppi kerran kommentoi että poikamme on liian paksu!!! Itse taas näin poikani liian laihana muihin tuntemaani vauvoihin nähden. Mutta neuvolassa sanottiin, että ihan normaali vauva meillä on, joten uskon heitä enemmin kuin anoppiani, jonka nuorimmaisenkin lapsen vauva-ajasta on jo runsaat 30 vuotta! :)
Meidänkin tyttö oli anopin mielestä vauvana lihava, vaikka oli painossa 0-käyrällä, samoin kuin pituudessa. Tyttärensä poika sen sijaan sopiva, kun oli sellainen hoikanpuoleinen (-15% käyrällä). Myöhemmin leikki-ikäisenä tyttö oli taas liian laiha, vaikka edelleen paino oli tasaisesti 0-käyrällä. Vauvat nyt luonnostaan ovat pulleita ja leikki-ikäiset hoikkia.
Jopa kuopuksemme on ollut anopin mielestä iso, vaikka pahimmillaan hätyytteli pituudessa -2sd-käyrää. Ehkä parempi niin, kuin että olisi sanonut ettei vauvaa hoideta ja ruokita oikein.
Jotkut anopit nyt vain ovat tuollaisia. Olen tehnyt monta vuotta töitä opetellakseni olemaan pahoittamatta mieltäni anopin sanomisista. Silti aina välillä onnistuu sivaltamaan, mutta vuosi vuodelta yhä harvemmin.
Loukkaantuisin ja pahasti. Mieheltäni olettaisin jotain reagooimista noihin kommentteihin.
Miten miehesi reagoi? Pitääkö äitinsä kommentteja törkeinä vai antaako monien miesten tapaan vain mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos sen kummemmin tajuamatta kuinka törkeitä toinen oikeasti puhuu? Seuraavan kerran kun näitä sammakoita suustaan päästää sano että luotatte neuvolan asiantuntemukseen näissä painoasioissa.
että poikamme kasvaa hyvin pitkälle isänsä käyrillä. Isä oli vauvana kookas (nykyisin aivan hoikka) ja tästä on ihan mustaa valkoisella neuvolakortillakin. Kun asiasta mainitsee, anoppi väittää ettei niin ollut.
Liekö anoppi itse saanut sitten vastaavia kommentteja aikoinaan tms. Ja nyt purkaa katkeruuttaan. Tosi ärsyttävää vaan ja vie itseltänikin iloa vauva-ajasta ja aiheuttaa ylimääräistä huolta.
Hän ei vain osaa sanoa äidilleen pahaa sanaa. Huomaan muuten, että anopin kommenttien takia olen jatkuvasti puolustuskannalla pojan painosta. Jos joku kysyy pojan ikää, sanon aina itse heti, että on iso ikäisekseen, ettei toinen pääse "sivaltamaan" anopin tyyliin. Pöh.
eihän tuonikäisen ruokailua rajoiteta, jos tosiaan ihan äidinmaidolla noin pyöristyy.
Ehkä mies voisi välillä tapailla lapsen kanssa anoppia ilman sinua?