Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opinnäytetyö-kysely: Vauvakirja

Vierailija
14.07.2011 |

Hei,

Opiskelen Pohjois-Karjaan ammattikorkeakoulussa. Teen parhaillaan opinnäytetyötä aiheenani itse täytettävä vauvakirja. Tällä hetkellä suoritan taustatutkimusta ja toivonkin että löytäisin paljon innokkaita vauvakirjojen käyttäjiä vastamaan kyselyyn aiheesta. Tarkoitukseni on lähinnä koota ajatuksia kirjojen hyvistä ja kehitettävistä puolista, sekä kirjojen herättämistä tunteista yleensä. Vastauksia voi lähettää tälle palstalle tai vaihtoehtoisesti sähköpostina osoitteeseen: anni.repo@edu.ncp.fi

Esitän tässä kysymyksiä aiheesta, mutta otan mielelläni vastaan ajatuksia ja tuntemuksia myös kysymysten ulkopuolelta aiheeseen liittyen. Mikäli et käytä käytä vauvakirjaa, kerro toki miksi. Kiitos vastaajille jo etukäteen :)

- Mitä kirjaa käytät ja kuka sen hankki? (Olisitko itse hankkinut saman kirjan?)

- Mikä kyseisessä kirjassa on hyvää? Entä mitä muuttaisit?

- Paljonko olisit valmis maksamaan vauvakirjasta?

- Mitä aiheita hyvässä kirjassa tulee mielestäsi käsitellä? Entä mitä aiheita voisit jättää käsittelemättä?

- Suositko vapaata kirjoitustilaa vai useita pieniä "kysymyksiä" joihin on pieni vastaustila?

- Kannatatko perinteisiä aiheita tai ehkä enemmän esimerkiksi huumoripitoista sisältöä?

- Kuinka pitkä ajanjakso kirjan olisi hyvä kattaa?

- Mitä vauvakirja sinulle edustaa, onko se tärkeä?

- Millaisia tunteita ja ajatuksia kirjat sinussa herättävät?

- Kuinka suuri merkitys on kirjan ulkoasulla ja kuvituksilla?

- Millainen ulkoasun tulisi olla? (lastenkirjamainen, aikuisen silmää miellyttävä...)

- Ketä varten kirjat mielestäsi tehdään?

- Millainen kuvitus ja värimaailma sopivat vauvakirjaan? (esim. tunnettu hahmot, vauva-aiheet... )

- Kuvaile muutamalla sanalla millainen on hyvä ja sinun käyttöösi toimiva vauvakirja?

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
14.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Graafista suunnittelua. Jäi pois tuosta viestistä epähuomiossa :/

Vierailija
2/2 |
14.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen kummilta sain vauvan syntymälahjaksi. Olisin voinut itsekin sen ostaa. Kirjassa oli sekä lyhyitä kysymys kohtia, että pidemmille vastauksille tilaa.

Kirjan lopussa oli myös kivoja vinkkejä ja neuvoja "vanhan kansan tyyliin, muutamia ruoka- ja käsityövihjeitä sekä esim. onnenkivet ja -kukat:) Pidin niiden lukemisesta kovasti.

Kirjassa oli ensin aukeama Syntymän kuvaamiselle ja tila kuvalle, Sitten aukeama ensitunnelmista,

vauvan ulkonäöstä aukeama

Perheen valokuville varatut sivut ja sukupuu (oikein mieleinen, tosin ulottui vain isoisovanhempiin, olisi saanut mennä minusta pidemmällekin)

Sivu ensimmäisiä vieraita kuvaamaan (ja lahjoja sekä kukkia)

Seuraava aukeama oli ajankohtaisia tapahtumia varten (hauska, niitä on ollut kiva lukea myöhemmin)Ja mitä mikäkin maksoi, erityisen hauska, näkee ajankuvaa .

Sitten on kotiintulo päivästä ja kuvalle tilaa. Paino- ja pituustaulukot syntymästä vuoden vanhaksi kuukausittain ja sitten puolen vuoden välein kaksivuotiaaksi (olisi voinut olla vaikka eskariin asti vuoden välein)

Terveydelle ja rokotuksille oli sivu.

Hammaskartta, jota en ole kovin aktiivisesti täytellyt. eka hammas toki on merkitty ja muutamia muita.

Vauvan päivärytmit

kuukauden ikäisenä

kolmen kuukauden ikäisenä

puolivuotiaana

vuoden vanhana

puolitoista ja kaksivuotiaana olen selvittänyt seuraaville aukeamille hyvin tarkkaan.

Ristiäisille oli oma aukeamansa ja sinne olin myös aukeaman verran kirjoittanutkin, paikka, kummit, ajankohta, kummien valitsemisesta, papista, sekä päivänkulusta kuvan kanssa.

Seuraaville aukeamille oli kirjoitettu mitä kaikkea vauva oppii ja tila laittaa minkä ikäisenä.

sitten löytyi Omatoimisuuden lisääntymisestä, ja kehitysaskeleista, rakkaimmista leikeistä ja kavereista, ensimmäisestä joulusta ja 1- sekä 2-vuotissyntymäpäivistä.

Lisäksi vapaata tilaa kirjoittaa itse. Kaikki on täytetty viimeiseen riviin ja rivien ylikin. Vapaata tilaa olisi minun tapauksessa saanut olla enemmän, tykkään kirjoittaa kaiken juurta jaksain.

Kirjassa oli lelu- eläinkuvitus josta pidin kovasti. Mietelauseet ja huumori sopivat vauva kirjaan, itse pidin kovasti tämän kirjan Pandamuorimaisesta olemuskesta. Siitä tuli rauhallinen ja suojeleva olo, juuri kuvien tähden.

Enemmän vapaata tilaa tosiaan saisi vauvakirjoissa olla, ihan sivuittain. Kirjalle sopiva hinta on n. 25 euroa.

Vauvakirjaksi sopii juuri tuo n. 1,5 vuotiaaksi tai 2vuotiaaksi. Tosin voisi olla sitten leikki-ikäiskirjojakin:)

Ehkä jotain olisi voinut tuossa olla lisänä odotusajasta.

Koska näissä on tilaa vähän, olen kirjoittanut vauvan ensimmäisestä vuodesta puoleen vuoteen asti päivittäin vuosikirjani tyhjille riveille. Siitä eteenpäinkin säännöllisesti. ikäänkuin lapsen puolesta päiväkirjaa.

Kirja tehdään mielestäni lasta varten (mutta myös hänen tulevaa perhettään varten, esim. jos lapsi saa tulevaisuudessa vaimon ja lapsia, sieltä on vaimon mukava ehkä nähdä millainen vauva mies on ollut ja lasten taas millainen isä vauvana).

Yhden vauvakirjan jonka olin itse vauvana saanut eikä sitä ollut täytetty, täytin itselleni muistoksi vauva-ajoista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla