Pienten/sirojen tyttöjen äitejä?
Onko tyttäresi ollut aina siro vai onko jossain vaiheessa alkanut tulla lihaa luiden ympärille.
Itsellä nyt 10kk tyttö ja kasvaa -1 käyrällä joka suhteessa. Käytin tuossa kasvuseuranta neuvolassa tänään, vaikka ei ois ollut tarvetta, halusin. Pituutta oli 70.5cm ja painoa 7890g.
Kommentit (22)
Mutta älä kommentoi näkemättä jookos
1-vuotiaana he olivat 73-senttisiä, 8-kiloisia. Nyt nuorempikin heistä on täysi-ikäinen. He ovat 161 cm pitkiä, n. 48-kiloisia. Muhun verrattuna he ovat edelleen pieniä ja siroja. Itse olen 171 cm ja 70 kg.
Onhan tuo nyt 10kk ikäiseksi aika lyhyt/siro?
Meillä on siroluinen ja hoikka tyttö (nyt 3v) ja oli 6kk iässä lähellä Ap:n tytön mittoja.
Nyt tyttömme on 3-vuotiaana on n. 14kg ja 98cm.
Tyttäreni 1-vuotismitat olivat 68,5 cm ja 7170 g. Tyttö syntyi kuukauden etuajassa. Pituuskasvussa on saavuttanut vuosi vuodelta hyvin. paino on ollut -1 ja -2 keskihajonnan käyrillä; suhteellinen paino on pyörinyt -10 ja -20 %:n välillä. Vaikkei enää ole niin laiha, kovin siro ja sirpakka tyttö on edelleen.
Oma tyttömme painoi 8 kg ollessaan 5kk. Nyt keskikokoinen taapero. Mistä asiasta tarkalleen olet huolestunut?
Eikä näillä geeneillä mitään kovin rotevia lapsia varmasti synnykkään. Itsekin olen nimittäin rakenteeltani siro, vaikka kohtalaisen pitkä olenkin (173 cm) eikä miehenikään mikään romuluinen ole kuten ei kukaan suvuistamme. Lapseni syövät hyvin, ovat terveitä ja liikkuvaisia. Jokainen kasvaa reilusti miinuskäyrillä, mutta tasaisen johdonmukaisesti. Esikoiseni on jo koulussa eikä tuo tuosta ole mitenkään "pullistunut". ;)
Jotenkin vain mietityttää tuo kunon hyvin pienoinen. Veljensä olleet ihan toista maata, vaikka keskimmäinen siro myös.
Tyttö syö kun hevonen jos vauvasta niin voi sanoa. Mutta on koko ajan jossain konttaamassa tai nousemassa/kävelemässä(tukea vasten).
Kai tuo menohalu jossain kohti tasaantuu
104cm ja 15.2kg nyt onneksi saatu paino tuohon nousemaan, ennen pysytteli sielä 14.6kg kohdalla aina.
On nyt 7-vuotias, edelleen siro, mutta painon ja pituuden suhde on nyt enää -10% käyrällä, oli siis alimmillaan -22% (20% = 2, 10% = 1 noilla käyrillä).
Hän on hyvinkin siro ja sirpsakka :), mutta se ei haitanne tahtia.
Isoista sisaristaan toinen on ollut samanlainen, tosin hän oli vauvana vielä isokokoinen, "siroutui" 3-4 vuoden iässä. Toinen sisarista puolestaan on ollut jämäkämpää tekoa.
Nyt 7-vuotiaana tytär painaa vähän yli 19 kiloa ja pituutta on 121 cm. Eli pituudeltaan on ihan normimittainen :).
kaksi tyttöä vanhin 3 v ja painaa 15kg ja 98 cm ja toinen nyt 5kk ja 6300g ja 62cm ja pituus menee vähän alakäyrällä.pieni siis on tulossa tästäkin,jännä sinänsä ku syntyi niin painoi 4204g ja nyt kun on 5kk,niin painoa on tullut vasta reilu 2kg.molemmille tytöille soseet aloitettu jo 3kk ikäisenä.ei allergioita tai mitää muutakaan,ovat vain siroja :)
meillä tyttö (synt mitat 47cm ja 3040g) oli 1v 67,6cm ja 7230g.
Miinuksella pituuden ja painon suhteen,
kaikki keliakiat ym ym ym kokeet on tehty mutta kaikki ok. Kävelemään oppi vähän yli 9kk ja siitä asti on mennyt eikä menohalut vieläkään tasaantuneet. Huono on ollut aina syömään, ja huolissani olen ollut paljon mutta toisaalta lapsesta näkee ja kaikki hänet nähneet, neukkutädit jaa lääkärit ja sukulaiset ymym ovat sanoneet, että on niin piretä, eloisa ja iloinen tyttö että ei varmasti mikään ole. Tiedä sitten.
Kasvukontrolleissa ollaan käyty kolmen kuukauden välein, nyt pari kuukautta sitten 2v mitat olivat 76cm ja 8350g. Eli vuodessa tullut painoa vaan vähän yli kilo, ja tuossa 1,5vuoden tienoilla se yhtäkkiä laskikin joitakin satoja grammoja. Painokäyrä on jyrkässä laskussa ja nyt odotellaan kutsua keskusairaalaan jälleen kerran =/ Jospa nyt viimein alkais jotakin löytymään..
Kyllä mun mielestäni lapsesi mitat kuullostaa tuossa iässä ihan normaaleilta, on sekä pieniä että isoja lapsia, kaikki on yksilöitä ja erilaisia ruumiinrakenteeltaan. Mä uskon että lapsestaan näkee jos joku on pahasti vialla. Se kai se pääasia on että kulkee omaa käyräänsä vaikka alakäyrillä kulkisikin, meillä ollut pari sellaista pitempää jaksoa, vauvavuodella ja viimeinen puoli vuotinen kun käyrä on ehitellyt tosi paljon ja tästä on oltu nyt tosissaan huolissaan ja silloin vauvavuotena otettiin kaiken sortin testejä joista ei kuitenkaan löytynyt mitään.
Itsekin olen kyllä vain 157cm ja 46kg, etten iso minäkään.
sairas lapsi- sivuston mukaan pieni 1-vuotias (tyttö, pojilla oma "käyrä") on 8kiloa ja 71cm. 10kk mitoiksi nuo lienee aika keskivertoa veikkaisin.
Elä huolehdi, jokainen kulkee omaa käyräänsä ja kasvaa erilailla ! :)
Nyt viisi vuotiaana painaa 14kg, pituutta en tiedä kun meillä on vielä 5v neuvola käymättä mutta hyvin siro ja pieni on sisaruksiinsa verrattuna, aina mennyt painon kanssa miinuskäyrällä. Katsoin neuvolakorttia niin 10kk on ollut 71,5cm/8200g ja kun mietin niin oikeastaan imetysaikana olikin pullukampi ja sitten vasta vähän isompana on ruvennut "laiheliiniksi"...
Mennyt kuitenkin tasaisesti omalla käyrällään eikä olla huolestuttu vaikka joskus on käyty punnituksissa ylimääräisiä kertoja.
Meillä on kahdesta pojasta sanottu neuvolassa että jos syö niinkuin sanon (mikä on paljon) ja eivät liikkuisi, niin meillä olisi tosi paha lihavuusongelma lapsilla!
Meillä on ipanat ollu ihan hyvän kokosia, esikoinen aloittaa koulun ja 25 kilonen/129 pitkä. En tajua miten jollain voi olla 10 kiloa hoikempi lapsi, ero on mieletön. Oma poika on todella liikunnallinen.
Jännä että teillä lapsi SYÖ PALJON mutta pysyy hoikkana silti. Meilläkin toinen poika jätti konttaamiset väliin ja alkoi kävellä 9 kk ikäsenä. Kiipeilee ovien karmeissa yms jos ei olla puistossa remuamassa tai harkoissa, poljeta pyörällä ja pelailla.
Sekin on vähän arveluttavaa mikä on paljon syömistä, voin kertoa semmosenkin että meillä syödään roskaruokaa jota serkkuperheessä ei tehdä. 2- vuotiaana ei ole juuri limuja juonut tai karkkia mässyttänyt mutta jälkkäreitä kiskoo ja perussafkassa rasva-arvot kunnossa. :)
Pituus mennyt aina +2 ja paino -1 käyrillä. Nyt 7v ja ihan hyvin menee koon 92cm shrtsit, pitkälahkeiset housut taas kokoa 128cm.
Selkäranka törröttää puseronkin läpi. Itse olen ollut lapsena ihan samanlainen, mutta nyt aikuisena on 173cm ja 72kg.
Ennen 2-v. neuvolaa venähti huimasti ja hyppäsi pituuskasvussa 0-käyrälle. Paino edelleen n.-2 mutta tasaiseen tahtiin kuitenkin kasvaa, omalla käyrällään.
Hän syö myös todella paljon, mutta on liikkuvaista sorttiakin.
En muista tarkkoja mittoja mutta pieni ja hoikka on (noin 80 cm/9-10 kg). Jouduttiin kasvuseurantaan kun oli 1-1,5 v. Tyttö on ollut aina sellainen ja oli jo syntyessään pieni, vaikka syntyi LA:n jälkeen. Olen itsekin pieni ja myös mieheni on hoikkaa tyyppiä, joten uskon, että kyseessä on vain perintötekijöiden vaikutus, ei sen kummempaa.
Alkoi kävellä tasan 9kk vanhana.
Nyt on 3.5v, paino noin 12 kg ja pituutta noin metri.
Syntyessään painoi 3415g ja pituutta oli 49cm.
Mun tyttö on nyt vuoden ja painaa 8040g ja on 74,6cm ja ollaan käyty lastenpolilla kaikenmaailman tutkimuksissa.. mutta ihan on terve tyttö. kasvaa vaan omalla käyrällään. Vaikuttaa myös se että oppi kävelemään 10kk iässä ja muutenkin koko ajan ollut liikkuvainen vauva.