Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

1,5-vuotiaan "ylipaino" eli plussakäyrällä kasvaminen

Vierailija
13.07.2011 |

ja nimenomaan painon puolesta +2, pituuden puolesta lapsi on joko nollakäyrällä tai vähän miinuskäyrällä mittaustuloksesta riippuen. Huolestuin, kun on selvästi silmään pullea ja nyt käyrätkin sen vahvistivat että pullukka on. En todellakaan halua lapsesta ylipainoista (kuten itse olen) joten olen ihan itku silmässä tästä asiasta. Hoikka mieheni ei tajua hätääni yhtään. Emme ole syöttäneet lapselle herkkuja kuin poikkeustapauksissa = harvat synttärijuhlat, kylässä yksi keksi, pieni pala piirakkaa yms. eikä ylimääräisiä välipaloja anneta. Ruokarytmi on seuraava:

- aamulla puuro rasvattomaan maitoon

- lounas n. 3 dl perusruokaa, jossa aina myös kasviksia, yleensä oliiviöljyssä paistettuna (esim. jauheliha) tai uuniruokaa

- välipala ollaan jätetty pois, joskus maitoa ja puolikas banaani, ehkä pari krt viikossa annetaan jos tiedossa että päivällinen venyy

- päivällinen samanlainen kuin lounas

- iltapuuro samanlainen kuin aamiainen

Juomina vesi ja rasvaton maito. Ennen juotin kevytmaitoa, mutta vaihdoin rasvattomaan kun painoa tuntuu tulevan.

Lapsi syö aina mitä annetaan ja usein pyytää lisää mutta tyytyy yleensä esim. kurkunpaloihin yms. Ruoka-annokset ovat aika isoja verrattuna muihin samanikäisiin, mutta pienempiin annoksiin ei tyydy vaan itkee ja hokee anna anna jos yritän pienentää annosta. Kasviksia annan niin paljon kuin ottaa.

Ainoa mitä keksin että ruuasta voisi karsia on ne harvat herkut kyläpaikoissa sekä leipä, jota joskus annan järsittäväksi kun sen kanssa viihtyy hyvin. Mitään muumikeksejä meillä ei harrasteta eikä mehuja.

On ehkä sairasta panikoida noin pienen painosta, mutta lapsi on isokokoinen ja itkettää ajatus että hänestä kasvaisi ylipainoinen. Olen itse kärsinyt siitä niin paljon. Harmittaa kun olen ihan varma että jotkut hoikkeleiden äidit varmasti ajattelevat, että syötän lapselle koko ajan herkkuja, vaikka näin ei ole. Yksikin sanoi merkitsevästi, että lapsen syöttäminen ylipainoiseksi on lapsen pahoinpitelyä :( luulenpa että keskustelu ei ollut silloin yleisellä tasolla :((((

Ulkoilemme joka päivä, lapsi on hyvin liikkuvainen.

Mielipiteitä ja kokemuksia?!?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
13.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä nuo teidän arkiruuat ihan oikeasti on? Ja mitä tarkoittaa "aina myös kasviksia"? Eli tuleeko niistä kasviksista se suositusten mukainen puoli lautasellista? Onko tarjolla salaattia? Kasvisten määrää lisäämällä ruuasta saa helposti kevyempää

Laihduttajalle suositellaan säännöllistä ja tiheää ateriarytmiä, aterioiden väli ei saisi venyä 3-4 tuntia pitemmäksi, vaikuttaa siihen, miten keho varastoi energiaa. Eli tuo välipalan pois jättäminen ei välttämättä olekaan hyvä juttu. Voisiko välipalaksi tarjoilla vaikka vihannes/hedelmäpaloja? Joku porkkana tai omena ei varmasti lihota, banaanissa sen sijaan on aika paljon energiaa.

Vierailija
2/23 |
13.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

monet lapset ovat vielä tuossa iässä pulleroita :) kyllä se siitä tasoittuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
13.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos keskihajontoja, niin on tosiaan selvästi painavampi kuin pitäisi (98% kevyempiä ikäisistä tai samanpituisista(?)), mutta jos %:ja samanpituisten painosta, niin eihän tuo ole yhtään mitään. Eli aivan keskipainoinen.

Neuvolakäyrillä pituus on yleensä keskihajontoja ja paino prosentteja.

Meidän 1.5v on mielestäni vielä söpön pullea ja on painokäyrällä lähellä nollaa. Pituudessa jossakin miinuksella.

Vierailija
4/23 |
13.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se pituus/paino on lihavuuden mitta ja sekin riippuu täysin rakenteesta.

Lapsen lihavuus näkyy rasvakerroksena. Pienellä kuuluukin olla pullukka massu ja pehmeää ihon alla, mutta jos alkaa olla seistenkin näkyviä makkaroita ja ylälantiolla takaa katsoen moponrengasta, kannattaa miettiä kulutuksen ja ravinnon suhdetta.

Omista pojistani ensimmäinen oli jo pienenä hoikka, toinen pullero aina viime talveen asti,. Nyt, kun 4 v lähestyy, keskivartalolta on sulanut ylimääräsitä pois ja paino on käytännössä pysynyt vuoden samassa, vaikka pituutta on tullut lisää jotain 10 cm.

Meillä pojilla on kyllä erilainen suhde ruokaan ja varsinkin herkkuihin. Hoikempi syö ruokaa isoja annoksia välillä, välillä ei maistu moneeen päivään. Pienmmällä syönti on tasaisempaa. Herkut miastuvat moelmmille, mutta isompi syö vain niitä parhaita (karkki, jäätelö, leivokset) ja jättää muut ottamatta, pienempi vetää mitä vaan (peruspulla), eikä lopeta ellei kielletä tai herkku ei lopu...

Vierailija
5/23 |
13.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta nyt 4 vuotiaana on jo "normaalipainossa", ei niitä käyriä kannata tuijottaa ja 1,5 vuotias saa kyllä olla vielä vauva-pullea, ei se haittaa! Kyllä se siitä! Uskon että kaikki järjestyy kunhan et mieti asiaa liikaa,kohta lapsesi oppii kunnolla juoksemaan ja tulee 2-v uhma jolloin ei välttämättä paljoa syö ja kaikkea muuta, ota iisisti ja nauti pikkuisesta=D

Vierailija
6/23 |
13.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tossa iässä monissa lapsissa on vielä sitä vauvan pyöreyttä! Meidän poika oli 2-vuotiaaksi asti vähän pullukan näköinen mutta sitten pituutta tuli reilusti lisää ja paino pysyi melkein samassa. Nyt lapsi on hoikka ekaluokkalainen.

Jos kaikki on totta, mitä kirjoitit niin mitään ei kannata muuttaa. Lapsi varmasti hoikistuu vuosien varrella ihan huomaamattasi!

Vierailija
7/23 |
13.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä nuo teidän arkiruuat ihan oikeasti on? Ja mitä tarkoittaa "aina myös kasviksia"? Eli tuleeko niistä kasviksista se suositusten mukainen puoli lautasellista? Onko tarjolla salaattia? Kasvisten määrää lisäämällä ruuasta saa helposti kevyempää

Laihduttajalle suositellaan säännöllistä ja tiheää ateriarytmiä, aterioiden väli ei saisi venyä 3-4 tuntia pitemmäksi, vaikuttaa siihen, miten keho varastoi energiaa. Eli tuo välipalan pois jättäminen ei välttämättä olekaan hyvä juttu. Voisiko välipalaksi tarjoilla vaikka vihannes/hedelmäpaloja? Joku porkkana tai omena ei varmasti lihota, banaanissa sen sijaan on aika paljon energiaa.

Kuka helkatin mamma siellä neuvoo miten 1,5v laihduttaa!!!

Vierailija
8/23 |
13.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika mennyt aina (siis ihan muutaman kuukauden ikäisestä lähtien) pluskäyrällä, menee nyt viisivuotiaanakin (BMI:N mukaan olisi 4 kiloa "ylipainoinen".

Itsekin kovasti murehdin painoa koska syödään terveellisesti ja poika on todella aktiivinen liikkuja. Th ja lääkäri rotesivat molemmat, ettei ole hätiä mitä koska hän kasvaa omalla käyrällään tasaisesti. Painoa ja pituutta tulee siis tasaisesti toisiinsa nähden. Ehdottomasti kiellettiin minkään sortin "laihikset".

Meillä pojasta saattaa tulla vanttera ja lyhyt kuten isänsäkin on (minä taasen olen pidempi ja normaalivartaloinen), mutta minusta se ei kuitenkaan ole syy laittaa laihikselle koska ruokavalio on hyvä ja liikuntaakin on. Ehkäpä teini-iässä venähtää hongankolistajaksi =)

Vierailija
9/23 |
13.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totesit heti alkuun, että olet itsekin pullean puoleinen. Luulitko todella, että perintötekijöilläsi lapsesta saadaan laiha kukkakeppi?

Meilläkin mennään plussalla, sekä pituus että paino, mutta olettaisin lapsesta tulevan "muodokas" nuori. Kukkakepiksi ei ole tuleminen muuten kuin anoreksian kautta, ja sitä en lapsilleni toivo.

Vierailija
10/23 |
13.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä että hän syö terveellisesti ja teillä liikutaan paljon.

Kunhan lapsi oppii juoksemaan, ja kasvaa pituutta lisää, se painokin tasaantuu.

Ei vuoden ikäisen mitoista vielä voi tietää suoraan että tuleeko hänestä aikuisena ylipainoinen vai ei.

Ota rennosti. Olet tehnyt jo aivan kylliksi. Jos panikoit noin pienen painosta, hän oppii varmasti ajan mittaan että painoa pitää tarkkailla jatkuvasti jotta kelpaisi muille.

Ja jos joku äiti sanoo että lapsen syöttäminen ylipainoiseksi on lapsen pahoinpitelyä, sano hänelle sarkastisesti että tiesitkö että jos lapselle ei anna ruokaa niin se lakkaa hengittämästä.

Vierailija
11/23 |
13.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ihan kiloissa ja senteissä?

Vierailija
12/23 |
13.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lapsi ollut painonsa puolesta aina yläkäyrillä vai onko paino nyt lähtenyt nousuun? +20% suhteellinen paino voi olla vielä normaali.

Jos ensimmäinen vaihtoehto, en olisi huolissani. Lapsi on vain rakenteeltaa tanakampi, mutta ihan normaali. Jos taas paino on nyt lähtenyt noususuuntaan, lienee elämäntavoissa korjaamista. Ruokavalio tosin kuulostaa olevan ok ja jos lapsi ulkoilee ja liikkuu päivittäin ainakin pari tuntia, en olisi huolissani.

Jatkossa tulee mieleen, että kannattaa välttää ylenmääräistä tv:n katselua ja ohjata mieluummin aktiivisempaan toimintaan, jos lapsella on kovin rauhallinen luonne.

Tärkeää on myös, että koitat olla tekemättä asiasta kovin suurta numeroa lapsen nähden, jotta lapsen suhde ruokaan ei vääristy.

Mikset puhuisi asiasta vielä neuvolan terveydenhoitajan kanssa? Jakaako hän huolesi vai pitikö tilannetta ihan hyvänä?

t. th

Vierailija
13/23 |
13.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä oli painokäyrä plus tiesmitä tuossa iässä ja nyt sitten 7-vuotiasta jo tutkittiin alipainon uhatessa, että näin ne tilanteet muuttuvat

minkäänlaista vikaa ei löytynyt kummankaan painon suhteen

Vierailija
14/23 |
13.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuonikäistä voi eikä saa laihduttaa. Jos syötte terveellistä kotiruokaa, etkä lisäile ruokiin kermaa tai kuorruta kaikkia ruokia voilla niin eiköhän tuo paino tasaannu. Herkutkin silloin tällöin, kuten teillä siis ilmeisesti on, ovat sallittuja. Jos nyt todella vielä jatkossakin tuntuu että lapsen ruokahalu on pohjaton ja painokäyrä lähtee nousuun, voithan kysäistä asiasta vaikkapa neuvolan lääkäriltä. Kun lapsi oppii juoksemaan ja kiipeilemään paremmin, usein vauvapyöreys häviää ihan itsestään.

Teet lapselle karhunpalveluksen vouhkaamalla painosta. Oikea ruokavalio ja riittävä liikunta varmasti ovat parempia keinoja painonhallintaan kuin liika kontrollointi.

Vierailija
15/23 |
13.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta on mitä kirjoitin noista ruuista ja meillä EI syödä mitään ranskalaisia eikä lapsi ole edes saanut karkkia. Kyläpaikan abc-kekskit ja kääretorttu on villeintä mitä on maistettu. Arkiruoka voi olla vaikka pasta bolognese tehntynä naudan paistijauhelihasta ja tomaatista, loraus luomuruokakermaa joukkoon. Lapsi ei vielä syö salaatteja, joten kätken kasvikset kastikkeisiin yms. Bolognesessa esim. on mukana aina esim. runsaasti porkkanaa ja vaikkapa kesäkurpitsaa. Pasta täysjyvää. Lapsi on ollut syntymästään iso mutta mennyt silti nollakäyrällä pituus/painosuhteessa omalla käyrällään. Nyt paino enemmän plussalla suhteessa pituuteen.

Vierailija
16/23 |
13.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja molemmat hoikkia sieviä tyttöjä. :) Tietysti pitää hiukanrajottaa ettei mene liikaa herkkuja. Ja liikuntaa on hyvä harrastaa. Mutta mitään paineita sun ei pidä tosta ottaa. Kyllä lapsi laihtuu kun alkaa olla 3v. Sillon juoksee ja liikkuminen on reippaampaa jo.

Vierailija
17/23 |
13.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja nyt 7v. neitokainen on solakka ekaluokkalainen. Poika 3½ omaa vielä pyöreän masun, mutta vauhtia on tullut iän myötä koko ajan lisää ja painonnousu hidastunut huomattavasti.

Itse otin stressiä esikoisen painosta ja pyöreydestä aikanaan, mutta kuopuksen kohdalla olen tajunnut, että ei geeniperimää mihinkään voi muuttaa. Me vanhemmatkin ollaan oltu pieninä aika pullukoita, nyt aikuisina normaalipainoisia, minä ennen lapsia jopa alipainoinenkin.

Meillä syödään suht terveellisesti, mutta herkutellaan joka viikko. Kaikkea kohtuudella niin hyvä tulee.

Vierailija
18/23 |
13.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin se menee.

Vierailija
19/23 |
13.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne jotka miettivät että pakostahan lapsesta tulee tanakka kun itsekin kerran olen ylipainoinen, niin vastauksena että en minä aina ole ollut ylipainoinen. En ollut lapsena lihava enkä erityisen iso taaperokaan. Mies oli tosin aika pullea vauva, mutta mielestäni jo tuossa 1,5-vuotiaana ihan solakka kuten nykyäänkin. MIetin vaan että miksi lapsi pitäisi olla "tuomittu" lihavuuteen siksi että minä olen aikuisiällä itseni lihottanut, etenkin kun kiinnitän huomiota lapsen ravitsemukseen. Silti juurikin tietty tuota samaa mietin (ja pelkään) itse..

Toivotaan, että paino tasaantuu kun lapsi oppii liikkumaan vielä paremmin ja kiipeilemään ulkona jne. Neuvolassa ei ole oltu huolissaan, mutta itselleni oli järkytys että käyrät olivat pompsahtaneet tuolle plussan puolelle. Olen neuvolassa puhunut suoraan, etten halua siirtää ylipainoa lapselleni, ja tämä tuntuu olevan siellä vaikea aihe. Tähän ei koskaan oikein sanota mitään.

En halua kertoa lapsen mittoja, sillä koen ne yksityisasiaksi ja olen tällä palstalla niin monta kertaa nähnyt, kun hyeenalauma hyökkää arvostelemaan viatonta lasta lukujen perusteella. En kestäisi sitä edes anonyyminä netissä, sori.

Ja vielä: en todellakaan lapselle päivittele hänen kokoaan tai kiinnitä huomiota ruokaan erityisesti, vaan koetan pitää sen neutraalina asiana. Hyvä ruoka on hyvää ja siitä saa nauttia, ruuan ei tarvitse olla pelkkää polttoainetta, mutta ruoka ei ole myöskään palkinto eikä tunteiden korvike. Mies joskus on yrittänyt antaa itkevälle lapselle jotain syötävää, mutta olemme puhuneet, että en halua missään tapauksessa tuota mallia meille, että ruualla torpataan paha mieli pois. Olen ihan riittävän tunnesyöppö itse..

Kiitos kaikille vastauksista ja lisääkin kokemuksia saa laittaa! :)

ap

Vierailija
20/23 |
13.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkien ei tarvitse kasvaa nollakäyrällä, joo. Mutta pituudessa - 2 SD - + 2 SD on normaalialue, siihen mahtuu AIKA monta senttiä pituuseroa samanikäisten, samaa sukupuolta olevien välillä! Painossa vastaava normaalialue on -20 % - + 20 %, joka vastaa myös melkoista painoeroa. Tässä siis suhteutetaan samaa sukupuolta oleviin, SAMAN PITUISIIN, eli ylipaino EI selity sillä että lapsi on isokokoinen.

Ap:na en olisi huolissaan, jos ruokavalio todella on noin terveellinen ja lapsi liikkuu. Tietenkään lapsen ei ole hyvä tuosta enää suuremmin pulskistua, mutta usein terveellisesti syövillä ja liikkuvilla pulleahkoilla taaperoilla tilanne tasoittuukin iän myötä niin, että kouluiässä moni on jopa hoikka muihin verrattuna. Huom, tämä siis edellyttää että nuo em. ruokavalio ja liikunta ovat kunnossa.