1,5-vuotiaan "ylipaino" eli plussakäyrällä kasvaminen
ja nimenomaan painon puolesta +2, pituuden puolesta lapsi on joko nollakäyrällä tai vähän miinuskäyrällä mittaustuloksesta riippuen. Huolestuin, kun on selvästi silmään pullea ja nyt käyrätkin sen vahvistivat että pullukka on. En todellakaan halua lapsesta ylipainoista (kuten itse olen) joten olen ihan itku silmässä tästä asiasta. Hoikka mieheni ei tajua hätääni yhtään. Emme ole syöttäneet lapselle herkkuja kuin poikkeustapauksissa = harvat synttärijuhlat, kylässä yksi keksi, pieni pala piirakkaa yms. eikä ylimääräisiä välipaloja anneta. Ruokarytmi on seuraava:
- aamulla puuro rasvattomaan maitoon
- lounas n. 3 dl perusruokaa, jossa aina myös kasviksia, yleensä oliiviöljyssä paistettuna (esim. jauheliha) tai uuniruokaa
- välipala ollaan jätetty pois, joskus maitoa ja puolikas banaani, ehkä pari krt viikossa annetaan jos tiedossa että päivällinen venyy
- päivällinen samanlainen kuin lounas
- iltapuuro samanlainen kuin aamiainen
Juomina vesi ja rasvaton maito. Ennen juotin kevytmaitoa, mutta vaihdoin rasvattomaan kun painoa tuntuu tulevan.
Lapsi syö aina mitä annetaan ja usein pyytää lisää mutta tyytyy yleensä esim. kurkunpaloihin yms. Ruoka-annokset ovat aika isoja verrattuna muihin samanikäisiin, mutta pienempiin annoksiin ei tyydy vaan itkee ja hokee anna anna jos yritän pienentää annosta. Kasviksia annan niin paljon kuin ottaa.
Ainoa mitä keksin että ruuasta voisi karsia on ne harvat herkut kyläpaikoissa sekä leipä, jota joskus annan järsittäväksi kun sen kanssa viihtyy hyvin. Mitään muumikeksejä meillä ei harrasteta eikä mehuja.
On ehkä sairasta panikoida noin pienen painosta, mutta lapsi on isokokoinen ja itkettää ajatus että hänestä kasvaisi ylipainoinen. Olen itse kärsinyt siitä niin paljon. Harmittaa kun olen ihan varma että jotkut hoikkeleiden äidit varmasti ajattelevat, että syötän lapselle koko ajan herkkuja, vaikka näin ei ole. Yksikin sanoi merkitsevästi, että lapsen syöttäminen ylipainoiseksi on lapsen pahoinpitelyä :( luulenpa että keskustelu ei ollut silloin yleisellä tasolla :((((
Ulkoilemme joka päivä, lapsi on hyvin liikkuvainen.
Mielipiteitä ja kokemuksia?!?
Kommentit (23)
sen lapsen olla rauhassa! Onhan nuo ruoka-annokset isoja, mutta jos et kermaa ja voita sinne sekaan laita, niin ei se lapsi tuosta varmaan lihavammaksi muutu.
Nuo käyräthän on sellaisia, että niillä + ja - käyrillä on ihan normaalipainoisia lapsia, ei kaikki voi 0-käyrää kasvaa! Sitten kun mennään reippaasti käyrien yli tai ali, silloin neuvolassa huolestutaan ja lapsen vanhempien pitää käydä lapsensa ruokavalio tarkemmin läpi.
Meillä on hoikka 2v lapsi, on ollut - käyrillä reippaasti välillä, nyt olen todella onnellinen, että lapsella alkavat jo housut pysyä jalassa kuin muilla lapsilla!
Jos olit rehellinen ton ruokavalion suhteen, niin en solisi huolissani. Lapset on erikokoisia. Lapsen ylipainoon vaaditaan kyllä rankalaiset, lihapiirakat, jäätelöt, sipsit ja karkit jne.; pävittäin. Terveellisellä ruoalla ei liho, koska kasvaa koko ajan pituutta.
Meidän lapsi kasvoi jatkuvasti miinuskäyrällä ja neuvolasta käskettiin tuputtaa ruokaa. Ruokailut oli hel****llisiä taisteluita. Kun lopetin tuputtamisen ja lapsi söi sen verran kuin halusi, ruokailut rauhoittuivat ja vaikka on edelleen hoikka 3v, niin luut ei törrötä ja se riittää mulle.
Jätitkö mainitsematta, että lapsi sittenkin saa kaksi jäätelöä viikossa, että perunat ovat usein ranskalaisia, ja uuniruoka on kermaan laitettua?
Jos et, vaan kertomasi ruokavalio no totta, niin on AIVAN SELVÄÄ että kyse ei nyt ole ylipainosta, vaan taaperosi on rehellisen ja ihanan luonnollinen ruumiinrakenteeltaan vanttera lapsi!
Meidän perheessämme kuudesta lapsesta (uusperhe jossa kahden perheen lapset) osa lapsista on ollut melkoisia tynnyririntoja taaperoiässä, osa siroja keijukaisia. Silti jokainen on ollut sopusuhtaisen solakka ekaluokkalainen. Teini-ikää lähestyessä kolmella kuudesta on ollut vähän taipumusta kerätä painoa massuun, ja heidän herkutteluaan on jouduttu rajoittamaan. Nämä eivät ole välttämättä samat kuin ne, jotka olivat vauva- ja taaperoiässä vantteria!
Jätä ihmeessä huoli pois, ja rakasta lastasi sellaisena kuin hän tällä hetkellä on. Suomalaiset lapset alkavat lihoa tyypillisesti kouluiässä - mtuta ruokavalio alkaa muuttua epäterveellisesti (siis keskimäärin, tutkimusten mukaan) jo kahden ikävuoden jälkeen kun herkkujen ja mehujen määrä lisääntyy. Pidä huolta, että teille ei käy niin, niin voit aivan varmasti olla täysin huoleton ylipainoasioiden kanssa vielä monta vuotta.