Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkoti tekisi joillekin hyvää

Vierailija
13.07.2011 |

Huh. Vahdin kaverin lasta (4 v) parin päivän ajan. Vähän väliä tuli mieleen, että tuolle tekisi kyllä päiväkoti hyvää. Oppisi ottamaan toisia huomioon, syömään monipuolisemmin ja yleensäkin toimimaan itsenäisemmin (pukeminen, syöminen, wc-käynnit).

Lapsi tuntuu oikein stereotyyppiseltä kotonahoidetulta ainokaiselta. Itsekin olen ainut lapsi ja kotona hoidettu, mutta en kuitenkaan tuollainen maailman napa.

Hyvänä puolena tässä oli se, että omat lapset tuntuvat erityisen ihanilta ja taitavilta tämän kokemuksen jälkeen.

Tuo lapsi on vanhempiensa kanssa ihan samanlainen vinkuja kuin minun hoidettavana, joten mistään ikävästä ei ollut kysymys. Tosin aina kiellettäessä oli hyvä vetää se "äiti antaa tehdä tätä" -kortti esiin (vaikka oikeasti ei saisikaan).

Kyllä, olen paha ihminen kun kaverin lapsi alkoi ärsyttää jo noin nopeasti.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
13.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajaa traktoria, vaihtaa pyöränrenkaan, käydä sammuttamassa kuivurin tuulettimen tai leipoa pullaa? Nekin ovat arjen taitoja, joita tarvitaan, mutta suurin osa ei osaa.

Ei osaa, mutta noiden taitojen puute ei hankaloita lainkaan meidän tai ystäväperheemme elämää toisin kuin se, että 4 v ei osaa pukea itse, käydä pöntöllä tai syödä kunnolla itse.

Erityisesti se potalle (ei pöntölle) houkuttelu lahjomalla oli jokseenkin vaivalloista. Sitten päikkäreille vaippa kun poika ei suostunut potalle ennen nukkumista. Housuja ei osaa itse laskea tai nostaa kunnolla. Ihan sama rumba siis vanhempiensa kanssa. Potalle suostuu vain karkilla lahjomalla, eikä aina suostu ollenkaan vaan haluaa vaipan.

On niiiin paljon helpompaa kun lapsi käy automaattisesti pissalla kun tarvitsee tai kun sanotaan. Siksi siis minusta olisi kätevää jos noita arjen taitoja olisi jo nyt, vaikka tiedän hänen varmasti ennen kouluikää oppivan käymään vessassa itsekseen.

ap

Vierailija
2/19 |
13.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajaa traktoria, vaihtaa pyöränrenkaan, käydä sammuttamassa kuivurin tuulettimen tai leipoa pullaa? Nekin ovat arjen taitoja, joita tarvitaan, mutta suurin osa ei osaa.

Ei osaa, mutta noiden taitojen puute ei hankaloita lainkaan meidän tai ystäväperheemme elämää toisin kuin se, että 4 v ei osaa pukea itse, käydä pöntöllä tai syödä kunnolla itse. Erityisesti se potalle (ei pöntölle) houkuttelu lahjomalla oli jokseenkin vaivalloista. Sitten päikkäreille vaippa kun poika ei suostunut potalle ennen nukkumista. Housuja ei osaa itse laskea tai nostaa kunnolla. Ihan sama rumba siis vanhempiensa kanssa. Potalle suostuu vain karkilla lahjomalla, eikä aina suostu ollenkaan vaan haluaa vaipan. On niiiin paljon helpompaa kun lapsi käy automaattisesti pissalla kun tarvitsee tai kun sanotaan. Siksi siis minusta olisi kätevää jos noita arjen taitoja olisi jo nyt, vaikka tiedän hänen varmasti ennen kouluikää oppivan käymään vessassa itsekseen. ap

No kyllä nuo asiat kotonakin oppii kun vaan opetetaan, ei siihen päiväkotia tarvita. Meillä on esikoinen kohta 4v ja syksyllä alkaa kerhoilu 2xviikossa + kerran viikossa käydään koko porukalla perhekerhossa. Pienemmät sisarukset ovat 2v ja 9kk. Ei ole kukaan lääkäri ehdotellut mitään päivähoitoa, mä oon sit varmaan joku ihan superäiti kun olen ehtinyt hänen kanssa touhuta joka päivä ikätason juttuja ja järjestää mielekästä tekemistä..potallekin oppi tasan 2v ja melkein samantien myös yökuivaksi. ;) Vitsivitsi!

Tuo esimerkkisi ap tuskin korjaantuu millään päivähoidolla jos kotona ollaan täysin rukkasia pistämään lapselle rajoja ja vaatimaan/opettamaan tapoja ja touhuja.. päivähoidossa kävisi potalla ja kotona vaipoissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
13.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei osaa, mutta noiden taitojen puute ei hankaloita lainkaan meidän tai ystäväperheemme elämää toisin kuin se, että 4 v ei osaa pukea itse, käydä pöntöllä tai syödä kunnolla itse.

Erityisesti se potalle (ei pöntölle) houkuttelu lahjomalla oli jokseenkin vaivalloista. Sitten päikkäreille vaippa kun poika ei suostunut potalle ennen nukkumista. Housuja ei osaa itse laskea tai nostaa kunnolla. Ihan sama rumba siis vanhempiensa kanssa. Potalle suostuu vain karkilla lahjomalla, eikä aina suostu ollenkaan vaan haluaa vaipan.

Noh, meidän muksu oli päiväkodissa yhdeksänkuisesta ja yhtä takkuisia olivat pukemiset ja potallakäynnit nelivuotiaana ja melko takkuista on vielä nytkin eskarin kynnyksellä, vaikka takana on jo vuosi integroidussa erityisryhmässä, misssä työntekijöillä on parhaat valmiudet opettaa arjen taitoja. Ihmisiä nyt vain on kovin monenlaisia, myös lapsia. Vaipan kyllä jätimme parivuotiaana kokonaan pois (ja sitä voisit tämän nelivuotiaan äidille ehdottaa): vahinkoja ei ole juurikaan tullut, mutta ihan käsittämättömän pitkään tuo pidättää ennen kuin suvaitsee käydä pytyllä.

Kotikasvatuksesta tämä ei ole kiinni: meidän parivuotiaamme käy oma-aloitteisesti potalla ja harjoittelee pukemista.

Vierailija
4/19 |
13.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotihoidossa ilman mitään hemmottelua (tai mikä nyt tulkitaan hemmotteluksi). Itsellä esikoinen meneen nyt syksyllä tasan 3-v ekaa kertaa hoitoon, ja olen kyllä huomannut, että hän on monessa asiassa todella erilainen kuin hoidossa pienempänä aloittaneet. Ei halua leikkiä muiden lasten kanssa, tai ainakin leikit ovat todella "kömpelöitä" (leikkii kyllä meidän vanhempien kanssa mitä monimutkaisimpia leikkejä). Ei halua pukea/riisua itse ja mieluiten on koko ajan minun tai isänsä seurassa jutellen/leikkien. Oppi myös myöhään potalle eikä halua käydä itsenäisesti vieläkään. Syö kyllä ihan ok (ja jos ei syö, niin emme anna herkkuja tms.).

Kuitenkin lapsi on mielestäni reipas (esimerkiksi kipeänä yrittää keksiä hyviä puolia tilanteesta ja "ilahduttaa" itseään omilla vitseillään), tottelevainen ja järkevä. Muulla emme ole hemmotelleet kuin huomiolla, jota on saanut paljon, koska itsekin tykkäämme leikkiä. Uskon, että tarhassa sitten "itsenäistyy" nopeasti (ja se vähän surettaakin).

Vierailija
5/19 |
13.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joista yhdelle olen joutunut opettamaan kädestä pitäen pienissä osasissa KAIKEN, mallioppimisella ei ole oppinut pukemaan, laittamaan kenkiä jalkaansa tms. Osaa kyllä rakentaa mennentullen jonkun helkkarin StarWars-aluksen legoista ohjekirjasen avulla, mutta eipä se arjessa paljon lohduta... Vaipat jätettiin pois vasta 4-vuotiaana ja edelleen nyt 5-vuotiaana, pieniä vahinkoja tulee paljon. Yövaippa on edelleen.

Syö kyllä hyvin tuttuja ruokia ja suostuu maistamaan uusia, mutta jos ruoka on pojan mielestä pahaa tai koostumus tietynlainen, hän oksentaa, jos yrittää niellä ruokaa. Yrittää kovasti, mutta refleksi on vahvempi.

Jos hän kokee, ettei hallitse jotain juttua, on melko arka yrittämään itse. Tarvitsee paljon rohkaisua ja kannustusta.

Ja jos hommat ei mene niinkuin on tottunut jotain tekemään, niin vinkumisen ja pullikoinnin puolelle menee. Pahimmassa tapauksessa menee täysin lukkoon ja ei joko tee enää mitään (yleensä menee piiloon jonnekin tuolin, sängyn tms. alle) tai sitten huutaa kuin syötävä ja saa ihan perinteisen itkupotkuraivarin. (Iän myötä onneksi ensinmainittu on tullut suositummaksi toimintatavaksi...) Tai molempia = Pakotettuna tulemaan pois piilostaan alkaa raivota ja huutaa... Sama toistuu, jos sattuu olemaan väsynyt tai yritetään lähteä esim. yhtäkkiä käväisemään kaupassa, enkä ole etukäteen varoittanut...

Tällä ei ole juurikaan tekemistä sen kanssa, onko poika kotihoidettu vai ei. Ei ne saaneet sitä päiväkodissakaan pakotettua potalle vielä 3-vuotiaana...

Vierailija
6/19 |
13.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joista yhdelle olen joutunut opettamaan kädestä pitäen pienissä osasissa KAIKEN, mallioppimisella ei ole oppinut pukemaan, laittamaan kenkiä jalkaansa tms. Osaa kyllä rakentaa mennentullen jonkun helkkarin StarWars-aluksen legoista ohjekirjasen avulla, mutta eipä se arjessa paljon lohduta...

Oletko ottanut puheeksi neuvolassa tai päiväkodin kelton kanssa? Meidän pojalle lohkesi tuollaisella käytöksellä päiväkodista erityislapsen paikka, vaikkei lapsella diagnoosia ole eikä tule (lääkärilausunto erityisen tuen tarpeesta riittää tähän). Erityisryhmä teki ihmeitä näiden arjen taitojen oppimisen suhteen ja nyt on menossa tuettuun eskariin. Koulussa uskoisin kaverin olevan jo ihan normaalin kirjoissa.

Vierailija
7/19 |
13.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joista yhdelle olen joutunut opettamaan kädestä pitäen pienissä osasissa KAIKEN, mallioppimisella ei ole oppinut pukemaan, laittamaan kenkiä jalkaansa tms. Osaa kyllä rakentaa mennentullen jonkun helkkarin StarWars-aluksen legoista ohjekirjasen avulla, mutta eipä se arjessa paljon lohduta...

Oletko ottanut puheeksi neuvolassa tai päiväkodin kelton kanssa? Meidän pojalle lohkesi tuollaisella käytöksellä päiväkodista erityislapsen paikka, vaikkei lapsella diagnoosia ole eikä tule (lääkärilausunto erityisen tuen tarpeesta riittää tähän). Erityisryhmä teki ihmeitä näiden arjen taitojen oppimisen suhteen ja nyt on menossa tuettuun eskariin. Koulussa uskoisin kaverin olevan jo ihan normaalin kirjoissa.

On käynyt vuoden verran säännöllisesti toimintaterapiassa. Siinäpä se... Neuvolan työryhmän kanta on, että käyköön nyt kerhossa, liikuntaharrastuksessa ja toimintaterapiassa ja katellaan. Jos se siitä tokenis...

Toivottavasti ovat oikeassa...

Mutta toki mä opetan. Just niin pieninä palasina kun tarvis on. Nyt osaa jo melkein kokonaan pukea ja laittaa kengätkin jalkaansa, jos ne ei oo kovin piukat... Niin osaa tosin 2v pikkusiskokin. :P

Vierailija
8/19 |
14.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta toki mä opetan. Just niin pieninä palasina kun tarvis on. Nyt osaa jo melkein kokonaan pukea ja laittaa kengätkin jalkaansa, jos ne ei oo kovin piukat... Niin osaa tosin 2v pikkusiskokin. :P

Kuulostaa kovin tutulta! Meillä tämä erityinen on esikoinen ja nyt parivuotiaan kuopuksen kanssa sitä ihmettelee, miten elämä voikin olla helppoa, kun lapsi haluaa oppia näitä arkisia taitoja, suuntaa omatoimisesti potalle, eikä ihan perusasioista tarvitse vääntää.

- 18

Vierailija
9/19 |
13.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän 4-vuotias kotona ja kerhossa käynyt on kyllä todella hyvin käyttäytyvä ja ihana tyttö. mun näkemät pk-lapset on kyllä todella paljon huonommin käyttäytyviä.

Kuten aluksi itsekin sanoin, olen itse kotihoidettu ja lapsena ihan erilainen kuin tuo poika. Olin lapsena arka, pikkuvanha ja erittäin hyväkäytöksinen (tiukalla kurilla kasvatettu).

Kaverini yritti viedä poikaansa seurakunnan kerhoon, mutta poika ei halunnut sinne mennä. Lopettivat siis käynnit parin yrityksen jälkeen.

Ihan taitojen oppimisen ja näin arjen helpottumisen puolestakin vaikka puolipäiväinen hoito olisi minusta hyväksi pojalle. Lapsemme ovat aivan ihmeissään miksi "Pauli" ei osaa tehdä sitä tai tätä vaikka on muuten ihan taitava lapsi. Tietenkin aina sitten vaan sanottiin että eri ihmiset osaavat eri asioita ja muistatkos kun sinäkin harjoittelit tuota jne.

Lapsemme leikkivät ennen paljonkin yhdessä mutta nyt tuntuu että meidänkään lapset eivät halua tavata kovin usein tuon äkäpussin kanssa. Aina pitäisi leikki vain sitä mitä hän haluaa. Leluja repii kädestä koko ajan ja vielä haluaa niitä kotiinsakin (ei pyydä vaan ottaa vaan eikä hyväksy kieltoja).

Tuntuu että pojasta on kasvamassa pieni tyranni.

ap

Vierailija
10/19 |
13.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillekin tekisi tosi hyvää tuo päiväkoti elämä.Lapsenkin sosialistuminen on tärkeää sekä kaverit. Se on sitten niin mukavaa laittaa lapsi eskariin itkemään äidin ikävää viikko tolkulla.kun on siinä äitin helmoissa omassa hiekkiksessä kotona leikkinyt yksin ekat 6vuotta elämästään Joo ja mun lapsi on mennyt pkhon 2vuotiaana,eikä kaduta pätkääkään!!! Lisään vielä ennen kun haukutte pystyyn että 4 vuotis lääkärissä lääkäri kysyi minulta että kai teidän lapsi menee syksyllä takaisin pkhon vaikka teille tuleekin vauva? Sillä teidän lapsi tarvitsee paljon virikkeitä ja tekemistä koko ajan. Ei kuitenkaan ole mikään adhd vaan tekevä lapsi ja taitava tekemisissään sekä haluaa oppia koko ajan uutta (nyt opetellaan kirjaimia ja kirjoittamista).Lääkäri sanoi että voi olla vaikeaa pienen vauvan kanssa keksiä esikoiselle tekemistä koko ajan.... Niin ja nyt sitten taas kaikille tiedoksi lapsi ei mene pkhon syksyllä vaan 3 kertaa viikossa kunnan järjestämään kerhoon.

eli kyllä joku 4v saa kavereita ja sosiaalisia suhteita ihan ilman maksullista kaverivälitystäkin.

Normaali 4v kotilapsi osaa usein jo lukea, mikä taito taas päiväkotilapsilta puuttuu, koska he eivät kykene pysähtymään pitkäksi aikaa mietiekelemään.

Lääkäri taitaa pitää sinua aika yksinkertaisena, jos et kykene vauvan ja 4v:n kanssa olemaan kotona.

Vierailija
11/19 |
13.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän 4-vuotias kotona ja kerhossa käynyt on kyllä todella hyvin käyttäytyvä ja ihana tyttö. mun näkemät pk-lapset on kyllä todella paljon huonommin käyttäytyviä.

Kuten aluksi itsekin sanoin, olen itse kotihoidettu ja lapsena ihan erilainen kuin tuo poika. Olin lapsena arka, pikkuvanha ja erittäin hyväkäytöksinen (tiukalla kurilla kasvatettu). Kaverini yritti viedä poikaansa seurakunnan kerhoon, mutta poika ei halunnut sinne mennä. Lopettivat siis käynnit parin yrityksen jälkeen. Ihan taitojen oppimisen ja näin arjen helpottumisen puolestakin vaikka puolipäiväinen hoito olisi minusta hyväksi pojalle. Lapsemme ovat aivan ihmeissään miksi "Pauli" ei osaa tehdä sitä tai tätä vaikka on muuten ihan taitava lapsi. Tietenkin aina sitten vaan sanottiin että eri ihmiset osaavat eri asioita ja muistatkos kun sinäkin harjoittelit tuota jne. Lapsemme leikkivät ennen paljonkin yhdessä mutta nyt tuntuu että meidänkään lapset eivät halua tavata kovin usein tuon äkäpussin kanssa. Aina pitäisi leikki vain sitä mitä hän haluaa. Leluja repii kädestä koko ajan ja vielä haluaa niitä kotiinsakin (ei pyydä vaan ottaa vaan eikä hyväksy kieltoja). Tuntuu että pojasta on kasvamassa pieni tyranni. ap

Vierailija
12/19 |
13.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaali 4v kotilapsi osaa usein jo lukea, mikä taito taas päiväkotilapsilta puuttuu, koska he eivät kykene pysähtymään pitkäksi aikaa mietiekelemään.

Vierailija
13/19 |
13.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullekin tuli kyllä mieleen, että jos äidille ehdotetaan isomman lapsen laittamista päiväkotiin niin katsookohan se ettei tosta äidistä ole antamaan virikkeitä lapselle......

Joillekin tekisi tosi hyvää tuo päiväkoti elämä.Lapsenkin sosialistuminen on tärkeää sekä kaverit. Se on sitten niin mukavaa laittaa lapsi eskariin itkemään äidin ikävää viikko tolkulla.kun on siinä äitin helmoissa omassa hiekkiksessä kotona leikkinyt yksin ekat 6vuotta elämästään Joo ja mun lapsi on mennyt pkhon 2vuotiaana,eikä kaduta pätkääkään!!! Lisään vielä ennen kun haukutte pystyyn että 4 vuotis lääkärissä lääkäri kysyi minulta että kai teidän lapsi menee syksyllä takaisin pkhon vaikka teille tuleekin vauva? Sillä teidän lapsi tarvitsee paljon virikkeitä ja tekemistä koko ajan. Ei kuitenkaan ole mikään adhd vaan tekevä lapsi ja taitava tekemisissään sekä haluaa oppia koko ajan uutta (nyt opetellaan kirjaimia ja kirjoittamista).Lääkäri sanoi että voi olla vaikeaa pienen vauvan kanssa keksiä esikoiselle tekemistä koko ajan.... Niin ja nyt sitten taas kaikille tiedoksi lapsi ei mene pkhon syksyllä vaan 3 kertaa viikossa kunnan järjestämään kerhoon.

eli kyllä joku 4v saa kavereita ja sosiaalisia suhteita ihan ilman maksullista kaverivälitystäkin.

Lääkäri taitaa pitää sinua aika yksinkertaisena, jos et kykene vauvan ja 4v:n kanssa olemaan kotona.

Vierailija
14/19 |
13.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat sitten päässeet nauttimaan päiväkodin pakkoitsenäistämisestä jo vauvoina? Hienoa!

Vierailija
15/19 |
13.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että 4-vuotiaalle voisi tehdä ihan hyvää käydä päiväkodissa silloin tällöin vaikkapa puolipäiväläisenä.

Alle 3-vuotiaan paikka ei tosiaankaan ole päiväkodissa, mutta se meneekin sitten jo ohi aiheen ;)

Vierailija
16/19 |
13.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

samaa mieltä. tunnen yhden 6v ainokaisen joka ei osaa pukeutua.mutta ehkä päivähoidon voisi välttää jos neuvolat puuttuisivat näihin epäkohtiin neuvomalla vanhempia.

Vierailija
17/19 |
13.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillekin tekisi tosi hyvää tuo päiväkoti elämä.Lapsenkin sosialistuminen on tärkeää sekä kaverit.

Se on sitten niin mukavaa laittaa lapsi eskariin itkemään äidin ikävää viikko tolkulla.kun on siinä äitin helmoissa omassa hiekkiksessä kotona leikkinyt yksin ekat 6vuotta elämästään

Joo ja mun lapsi on mennyt pkhon 2vuotiaana,eikä kaduta pätkääkään!!!

Lisään vielä ennen kun haukutte pystyyn että 4 vuotis lääkärissä lääkäri kysyi minulta että kai teidän lapsi menee syksyllä takaisin pkhon vaikka teille tuleekin vauva? Sillä teidän lapsi tarvitsee paljon virikkeitä ja tekemistä koko ajan. Ei kuitenkaan ole mikään adhd vaan tekevä lapsi ja taitava tekemisissään sekä haluaa oppia koko ajan uutta (nyt opetellaan kirjaimia ja kirjoittamista).Lääkäri sanoi että voi olla vaikeaa pienen vauvan kanssa keksiä esikoiselle tekemistä koko ajan....

Niin ja nyt sitten taas kaikille tiedoksi lapsi ei mene pkhon syksyllä vaan 3 kertaa viikossa kunnan järjestämään kerhoon.

Vierailija
18/19 |
13.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole ainoa tapa sosiaalistua! Voihan sitä olla pph:lla ja kerhoissakin! Mulle ainakin lapsena päiväkoti olisi ollut ihan vihoviimeinen paikka, kun siellä on pakko nukkua - itse lopetin äidin riemuksi päiväunet jo 2-vuotiaana. Ei päiväkotikaan sovi kaikille.

Vierailija
19/19 |
13.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän 4-vuotias kotona ja kerhossa käynyt on kyllä todella hyvin käyttäytyvä ja ihana tyttö. mun näkemät pk-lapset on kyllä todella paljon huonommin käyttäytyviä. Esim. vanhemmille vingutaan huomiota ja kinutaan asioita ja tavaroita kaikki vapaa-aika kun päiväkodissa on säännöt mutta kodeissa taas ei niinkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yksi