Mä en tajua suomenruotsalaisten ruotsinkielen vouhkaamisesta!
Kommentit (25)
Sehän siinä niin hassua onkin, että kaikkien suomenkielisten sitten pitäisi osata ruotsia, jotta he saavat palvelun niin kuin haluavat...
Puhukoon ruotsia, olkoon onnellisia kaksikielisyydestään (pelkällä ruotsilla Suomessa en ylpistyisi), mutta Suomen kaksikielisyyden voisi jo unohtaa. On siitä Ruotsin vallan ajasta NIIN kauan. Sen sijaan kouluissa pakkoruotsi on suotavaa, onhan se yksi suurimmista Pohjoismaisista kielistä ja siksi erittäin hyödyllinen.
tässä hyvä esimerkki, OLIN kaupassa töissä, kun semmoinen hienostotäti about 40-45v tuli kysymään minulta jotakin sukkahousuista ruotsin kielellä. En ymmärtänyt kysymystä (vaikka kaupassa ollessa tuli ruotsia paljonkin kuunneltua /puhuttua), sanoin anteeksi? ja hän kysyi uudestaan. Edelleenkään en ymmärtänyt kysymystä, jonka jälkeen tiuskasi TÄYSIN PUHTAALLA SUOMEN KIELELLÄ: Mikäs kauppa se tämmöinen on, jossa ei ruotsia osata puhua??? Voi jesus!!! Ämmä puhui täysin suomea, mutta oli "PAKKO" kiusatakseen puhua kaksikielisessä kaupassa täällä suomen maalla ah niin ihanaa ruotsia!!!
Onneksi olen jo muuttaanut tuolta pois, nyt saan puhua pelkkää suomen kieltä myös työpaikassani. Täällä pienessä paikkakunnassa on jännä nähdä kun joskus niitä ruotsinkielisiä tänne eksyy ja sattuvat kysymään jotain - he kysyvät AINA suomeksi ja vaikka vähän huonollakin suomella ;) Ehkä noissa suurissa kaksikielisissä kaupungeissa on nuo ruotsinkieliset sitä parempaa porukkaa - palvelut heidän kielillään siis :D
vaan ihan siitä, että jos olemassa olevia palveluja ei käytetä, niitä ei kohta enää saa. Olen itse suorittanut yliopisto-opintonikin suomeksi, asun suomenkielisellä paikkakunnalla ja lähinnä tarkkakorvaiset erottavat, että suomi ei ole äidinkieleni. Täällä puhun tietenkin kaupoissa yms. suomea. Mutta voit olla varma, että esim. Helsingissä Stockalla ainakin aloitan keskustelun myyjän kanssa ruotsiksi.
Vaihdan kyllä suomeen, jos myyjä oikeasti ei yhtään tunnu ruotsia osaavan. Kyse on ihan vain siitä, että jos ei pyydä palvelemaan ruotsiksi, niin kohta saavat vielä päähänsä, että turha sitä kielitaitoa on esim. niiltä myyjiltä vaatiakaan ja yhä harvemmiksi käyvät sitä myötä kaksikielisilläkin alueilla paikat, joista saa palvelua ruotsiksi.
Onneksi olen jo muuttaanut tuolta pois, nyt saan puhua pelkkää suomen kieltä myös työpaikassani. Täällä pienessä paikkakunnassa on jännä nähdä kun joskus niitä ruotsinkielisiä tänne eksyy ja sattuvat kysymään jotain - he kysyvät AINA suomeksi ja vaikka vähän huonollakin suomella ;) Ehkä noissa suurissa kaksikielisissä kaupungeissa on nuo ruotsinkieliset sitä parempaa porukkaa - palvelut heidän kielillään siis :D
Vai onko ap:llä kenties joku artikkeli tai muu missä tätä vouhkaamista esiintyy? Missä?
Taitaa omassa päässä joku lause taas paisua ja paisua ja siihen kun vielä lisätään muutama kateuden siemen niin johan on vouhkaaminen valmis?
.
Mä en tajua suomenruotsalaisten ruotsinkielen vouhkaamisesta!
Suomi ja Ruotsi eivät ole veljeskansoja, vaikka mitä yritettäisi keksiä. Katsokaa kieltämme ja verratkaa sitten uudestaan; jos historian perusteella kaksikielisyys on oikeutettua, miksi emme puhu Venäjää?