Kuka idiootti on keksinyt, että electronilla pitää aina näyttää henkkarit???
Tänään olin kaupassa ja ostokset olisi tehnyt jotain 15¿. Olen yleensä aina maksanut Electronilla, kun ei viitsi rahaa kuljetella mukanaan. Electron on ollut erittäin kätevä.
Nyt kuitenkin myyjä tokaisi, että Electronilla pitää aina todistaa henkilöllisyys! Minä kun luulin, että se raja kulkee 50¿:ssa. Ihan naurettavaa tämä tälläinen. Esim. jos ostaa 2¿:lla niin pitäisi vielä olla toinen kortti mukana. Miksi hyvä kortti pilataan tällä tavoin? Passi kourassako se on alettava kulkemaan ostoksillakin.
t. ajokortiton
Kommentit (22)
Miksi pankkikortilta ei kysytä kuin vähintään 50¿:n ostoksista?
Enemmän luulis noissa pankkikorteissa ja visassa olevan vaaraa kuin electronissa (jossa pitää olla rahaa että sillä voi maksaa).
kaipa kauppiaan on oikeus kysyä epäilyttävän henkilön kohdalla ;)
etten mokaa ;) En ole nimittäin kuullutkaan että jokaisella kerralla tulisi tarkastaa henkilöllisyys. Viime viikolla kyselin viimeksi näistä asioista esimieheltä, hän ei ainakaan siitä maininnut muutoksista.
t.postineiti
Ja se raja on 50 egee, että pitää henkilöllisyys todistaa!
Esim. yhdessä kaupassa taitaa oikein lukea, että electonilla henkilöllisyys tarkastetaan aina.
Mielestäni tosi kurja juttu juuri ajokortittomien ym. kannalta. Itsekin pidän electroninia monesti vain taskussa, että jos tulee joku pikku ostos mikä pitäisi tehdä, mutta ei viitsi ottaa pullottavaa rahapussia (täynnä kortteja ym.) tai laukkua mukaan.
electronilla maksettaessa aina on tarkistettava henkilöllisyys. Pankkikortilla maksettaessa raja on 50 euroa, mutta maksajalla on aina velvollisuus todistaa henkilöllisyytensä pyydettäessä, oli loppusumma mikä tahansa.
ja passi menee huonoon kuntoon jos joutuu koko ajan mukana pitämään. Lisäksi se on isohko ja se ei mene kunnolla " kiinni" sen ekan sivun takia.
Muulloin en juurikaan tarvitse henkilötodistusta (paitsi jos avaan uuden tilin pankkiin tai muu virastoasia) mutta kun electronia tarvitsisi melkein päivittäin niin siksi harmittaa, jos nyt tällä tavalla asia tehdään vaikeaksi.
t. ap
viimeksi viikonloppuna mulla oli miehen kortti ja maksoin sillä. No kai se myyjä tunsi minut, kun ei kysynyt mitään.
jos kyse on siitä, ettet VIITSI hankkia henkilöllisyystodistusta, etkä myöskään VIITSI kantaa passia mukanasi. Käytä käteistä, jos et viitsi vastata myyjien haluun turvata rahojesi oikeaa käyttäjää.
Minä käytän edelleen " vanhentunutta" henkilökorttia, eipä ole vielä tullut sellaista tilannetta, ettei olisi käynyt. Joskus joku toteaa, että kannattaisi vaihtaa uudempaan, mutta miksi vaihtaa, jos kerran vanhakin menee läpi jopa pankissa.
jos ei viitsi elää turvallisessa valtiossa, matkusta jonnekin kauas kauas ja revi passisi.
Luultavasti olet hieman toisella kannalla jos joskus hukkaat korttisi etkä sitä heti huomaa. Joku mukava ihminen ostelee sitten kortillasi kymmenen kertaa 49 euron ostoksia. Pääasiahan mielestäsi on, ettei oikeaa omistajaa tarvitse todistaa tällaisissa summissa.
Kaikissa muissa kaupoissa selviää alle 50 euron ostoksista Visa Electronilla näyttämättä henkilötodistusta, paitsi Prismoissa. Siellä saat esittää jo muutaman euron ostoksella henkilöllisyytesi. Varmuuden maksimoimista:D
Lisättäköön tähän vielä, että Lidlissä vasta tänä syystalvella alkoi Visa Electron kelpaamaan. Puhumattakaan monesta pikkukaupasta, jotka eivät pysty satsaamaan kalliisiin pankkiyhteyksiin ja asiakas on aika nolo, jos maksun hetkellä ei oma Elctron käykään.
minulta on kysytty henkkareita vain kaksi kertaa. Kerran kaupassa kun ostokset ylitti 50¿ ja toisen kerran gigantissa kun ostin mp3 soittimen.
Yleensä koskaan henkkareita ei kysytä vaikka monesti kaupassa se 50¿ ylittyy. Usein kassantäti/setä vaan ruksii kuitista että henkkarit tarkistettu vaikka ei niitä edes kysy.
Toisaalta ihan hyvä että ne katsotaan, mutta mielestäni alle 50¿ ostoksissa ihan turhaa.
Niin ja kerran kävi niin että mieheni kävi lähi siwassa ja hänellä oli minun electron pussissa kun oli käynyt nostamassa minulle rahaa. Maksoi vahingossa minun kortillani ja kassa huomasi vasta kun oli höylännyt kortin. Mies sanoi että voi hakea minut kirjoittamaan kuitin, mutta sopivat kassan kanssa että mies voi allekirjoittaa kuitin. Kassa otti ylös miehen henkilötiedot siltä varalta jos olisikin ollut varastettu kortti.
Jokainen VASTAA itse kortistaan. Voihan tehdä sen katoamisilmoituksen heti kun huomaa, että kortti on hävinnyt. Yhtä lailla eism. jos rahaa häviää niin sitten häviää. Mutta mielestäni turhaa paapomista, että jo euron ostoksesta kyselleen henkkareita.
Voinko tarkistaa asiakkaan henkilöllisyyden?
Henkilöllisyyden tarkistaminen on kauppiaan omassa harkinnassa. Luottokunta ei sitä edellytä.
Kiukutelkaa siis niihin prismoihinne henkilöllisyyden tarkistamisesta.
aina. eli ei ole kiinni myyjistä, vaan kaupan säännöistä. tällöin varmistavat, että heille ei jää maksettavaa. minusta ihan ymmärrettävää. ellei halua kuljettaa henkkareita, kukin voi hankkia pankkikortin, jolloin yleensä ei tarvitse henkkareita näyttää. ihmeen isoja ongelmia tehdään asioista, jotka ovat kaikkien parhaaksi. mikä meteli nousisikaan, ellei pankissa kysyttäisi niitä henkkareíta siltä, joka ap:n kortin olisi vienyt...?