Miltä tuntuu SI-nivelen kipu?
Onko se sellaista jomottavaa alaselässä/pakarassa/reidessä ja säteilee jopa alavatsalle? Hieronta ei juuri auta ja kipu nimenomaan tuntuu jossain muualla kuin lihaksessa?
Kommentit (18)
Vierailija kirjoitti:
En tiedä.mutta minulla on tuollaista. Paitsi että se kipu tuntuu myös lihaksissa.
Minulla ei tunnu lihaksessa... Olen hieronut (mieskin hieronut), käyttänyt lihashuoltovasaraa jne. Kun puristelee lantiolta ja alaselästä, niin tuntee jotain kipupisteitä, mutta ei lihaksessa. Ja säteilee jopa alavatsalle. Ap
Minulla on vihlovaa ja tuntuu lähinnä juuri siinä nivelen kohdalla. Pahenee mitä pitempään kävelee, kun vähäksi aikaa välillä pysähtyy niin voi taas jonkin matkaa kävellä. Hieronta ei tosiaan auta.
Burana ja Panadol ei juuri auta eikä nyt ole vahvempaa. Kipu ei ole lamauttavaa, mutta häiritsee ja juilii koko ajan silti. Kävely ei auta eikä venyttely... Miltei pahentaa. Ap
Iskiakselta kuulostaa. Oletko istunut pitkiä aikoja?
Ennemminkin vihlaisee ja tuntuu että menee pois paikaltaan kun vaikka kumartuu tai nostaa jotain. Työpäivän jälkeen voi olla vaikeaa liikkua.
Vierailija kirjoitti:
Iskiakselta kuulostaa. Oletko istunut pitkiä aikoja?
Enpä juuri ole istunut pitkiä aikoja. Onko iskias siis sellaista, ettei tunnu lihaksessa? Ap
Itselläni on luultavasti SI-nivelen aiheuttama kipu ja kuulema samankaltainen kuin iskiaskipu. Minulla kipu alkaa alaselästä ja jatkaa pakaran kautta reiteen ja edelleen pohjelihasta pitkin nilkkaan. Kipu altoilee ja välillä kipu on "pinnassa" ja joissakin kohdissa kipua ei tunnu ollenkaan vaikka samalla hetkellä toisessa kohdassa kivun selkeästi tuntee. Jos tulee tehtyä päivän askareita seisaaltaan niin kyllä illalla huomaa hermosäryn, jalkineilla ja alustalla on selvästi yhteys särkyyn, esim kivilattia on huono alusta ja silloin pitää käytää jotakin pehmentävään tennaria jalassa.
Mulla epäiltiin iskiasta kunnes selkä kuvattiin ja siel on ylimenonivel SI nikaman kohdalla. Tekee sitä,että välil myös jalka puutuu. Kurja vaiva ja kulkee ikuisesti mukana
Kokeilkaa faskiahierontaa. Lastalla vaikka kaapii siitä ympäriltä ja missä tuntuu kipua. Voi käydä kaikki lihas- ja ihoalueet läpi kuin kuorisi perunan. Eläimet hyötyy tästä valtavan paljon, kokeilisin itsellenikin jos olisi vastaavaa vaivaa.
Onko kipu sellaista hermoa pitkin menevää kipua? Se tarkoittaa että on joku hermo puristuksissa.
Selkä on jäykkä kuin rautakanki, jos iskee noidannuolen, pari kertaa olen pudonnut vapaata pudotusta lattiaan ja muutenkin ei voi kävellä normaalisti, kipu on ankaraa, en nyt normaalitilassa edes oikein muista tarkkaan millaista se tarkemmin on, kun ei ole ihan äsken ollut tätä kipua. Koetin joskus käydä kävelyllä tällainen kiputila päällä, hyvin pian piti kääntyä takaisin ja hyvä kun pääsin enää edes loivan ylämäen ylös, jalatkin alkoi tuntua huteralta ja epäluotettavalta pysynkö enää edes jaloillani.
Työterveys määräsi Sirdaludia ja tulehduskipulääkettä, silti vei 2 viikkoa aina kuntoutua takaisin työkuntoon.
Kohtuuttoman raskas fyysinen teollisuustyö aiheutti mulle tätä, en pystynyt jatkamaan enää ja nyt työttömänä ei ole ollut selän kanssa ongelmia. Pystyisin varmasti tekemään kevyempää työtä mutta enpä ole tullut valituksi mihinkään riippumatta siitä olenko kertonut aiemmista selkäongelmista vai en.
Vierailija kirjoitti:
Ennemminkin vihlaisee ja tuntuu että menee pois paikaltaan kun vaikka kumartuu tai nostaa jotain. Työpäivän jälkeen voi olla vaikeaa liikkua.
Samat tuntemukset ja joskus tunne, että kun vaan saisi naksatettua jotenkin paikalleen niin paineen tunne häviäisi. Välillä kipu säteilee vatsan puolelle ja välilllä jo luulin, että umpisuoli tai munasarja tai munasarja oireilee kun on pistävä kipu nivusen tienoolla.
Minä haluaisin kans tietää.
Minulla selkä kipeytyy seistessä.
Helpottaa jonkin verran kun pääsen istumaan joksikin aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Onko kipu sellaista hermoa pitkin menevää kipua? Se tarkoittaa että on joku hermo puristuksissa.
En oikein osaa ajatella hermosäryksi. En osaa oikein selittää sitä, mutta ei lihaskipua kuitenkaan. Jomotusta, joka välillä helpottaa joissain asennoissa ja yhtäkkiä taas tuntuu kunnolla, jos vaikka kyykistyy ja nousee ylös. Ap
Eikö se ole hermosärky ja paha sellainen. Lihakset kai särkevät jos menee hapoille. Niin minä ajattelen. Ei minulla lihakset ole kipeät kuin liiasta yhtäjaksoisesta tekemisestä ja siitä kuten nuorena voimisteltiin ja joka paikka kipeänä. Ei minulla sellaista kipua ole kulumista. Kulumat ja artroosi ja välilevynkivut ovat minusta kauheita hermokipuja.
Kantaminen on kipeyttävää, 10 kilon kantaminen eli raahaaminen aiheuttaa säteileviä kipuja . Minulla on plvesta jalan päälliseen ja jalanpäällisissä hirveät kivut, toisinaan menevät pois kun astun oikealla tavalla.
Kaikesta huolimatta yritän pysyä suorana kävellessä. Istun pahmikkeen kanssa suoralla selällä tuolilla en sohvalla.
Miten voit niin selkeästi tietää sen, että kipu ei tunnu lihaksessa?
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on luultavasti SI-nivelen aiheuttama kipu ja kuulema samankaltainen kuin iskiaskipu. Minulla kipu alkaa alaselästä ja jatkaa pakaran kautta reiteen ja edelleen pohjelihasta pitkin nilkkaan. Kipu altoilee ja välillä kipu on "pinnassa" ja joissakin kohdissa kipua ei tunnu ollenkaan vaikka samalla hetkellä toisessa kohdassa kivun selkeästi tuntee. Jos tulee tehtyä päivän askareita seisaaltaan niin kyllä illalla huomaa hermosäryn, jalkineilla ja alustalla on selvästi yhteys särkyyn, esim kivilattia on huono alusta ja silloin pitää käytää jotakin pehmentävään tennaria jalassa.
Hyvin selvitetty. Kovalla lattialla kävely paljain jaloin ei ole hyväksi. On hyvä hankkia sopivan joustavat kengät. Pohjallisia voi teettää oman jalan mukaan. Minulla on pohjallisiet teetetty ja niiden takoitus on oikaista jalkaa parempaan asentoon. Huomaan, että jotkut kengät ovat mahdottomat ja aiheuttavat hirveää kipua. Toiset taas ovat jalalle sopivia joustavuudeltaan ja kantapäässä on sopiva geelipehmennys.
En tiedä.mutta minulla on tuollaista. Paitsi että se kipu tuntuu myös lihaksissa.