Kovin on pieni tuo opintoraha :-(
Kommentit (6)
Kuluttaa tukikuukausia ennen kuin muuttaa omaan kämppään ja saa täydet tuet.
Tukikuukaudet ovat per tutkinto. Amiksessa ja lukiossa olevien kannattaa ehdottomasti nostaa tukensa, vaikka ne pienet ovatkin.
Kuluttaa tukikuukausia ennen kuin muuttaa omaan kämppään ja saa täydet tuet.
Ei ole mitään järkeä nostaa sitä nimellistä summaa. Oletettavasti kukaan ei asu koko opiskeluaikaa kotona, ja tukikuukausille tulee käyttöä opintojen loppupäässä, ainakin yo-opinnoissa.
mutta yleensä kotona asuvalla riittää ruokaa syödä yllin kyllin. Myöskin kotitöihin ei mene niin paljoa aikaa kun asuu kotona, joten on energiaa myös käydä osa-aika töissä...
Itse opiskelin just 3 vuotta ammattikoulussa ja voin sanoa että energia ei riittänyt työssäkäymiseen samaan aikaan. Otin siis opintolainan lisäksi, koska pelkästään asumiseen meni 50e vuokraan omavastuu, sähkö ja vesi n. 20 euroa kuussa, ja bussikortti 40 e kuussa.. Siinä on jo 110e/kk pakolliset menot. Opintoraha oli jtn. päälle 200 e /kk, joten loppurahat meni hyvinkin ruokaan ja hygienia tarvikkeisiin.
Oli siis pakko ottaa opintolainaa, että pystyin ostamaan itselleni mm. pölynimurin, sohvan ja tietokoneen että pääsee nettiin yms. koska ei ollut mitään omaisuutta kun muutin omilleni, ja en ois pärjänny 3 vuotta ilman noita asioita.
Nyt siis lainaa 6000e ja en oo löytänyt töitä. Onneksi kelalta saa korkotukea, mutta pitää äkkiä löytää jotain tuloja että saa alkaa maksaa lainaa pois.
Että luulisinpa kotona olevilla vähän helpompi tilanne kuin minulla oli. Itse olisin asunut kotona, mutta oli pakko muuttaa opiskelupaikan perässä kauas.
miksi kaikki opiskelijat, siis nekin jotka eivät kotona asu, ovat köyhyysrjan alapuolella. Jos tienaa opiskelujen ohessa yhtään ylimääräistä, niin heti on Kela kinuamassa rahojaan takasin. Ei opiselijoilla saa rahaa olla.
Ihan mukavat rahathan opiskelijana voi tienata opintotuen päälle. Jos taas on kokopäivätöissä, miksi ihmeessä pitäisi saada nostaa tukea?
miksi kaikki opiskelijat, siis nekin jotka eivät kotona asu, ovat köyhyysrjan alapuolella. Jos tienaa opiskelujen ohessa yhtään ylimääräistä, niin heti on Kela kinuamassa rahojaan takasin. Ei opiselijoilla saa rahaa olla.