Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä systeemillä hoidatte laskut ym huushollin vakiomenot?

Vierailija
12.07.2011 |

Täällä on joskus joku ihanan järjestelmällinen ihminen kertonut systeemistään, mutta enpä sitä nyt löydä.

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies maksaa muut asumisen kulut, mutta sähkö menee puoliksi (sähkölämmitys).

Mies kustantaa remontit ja ylläpitokorjaukset taloon (hänen talonsa).

Minä hankin uudet laitteet mieleni ja kukkaroni mukaan (esim. kahvinkeitin, tiskikone, pyykkikone...).

Molemmat maksavat omat henk.koht. laskunsa (puhelin, netti, auto...)

Minä vastaan lastenvaatteista (3 lasta).

Suurimmat lasten hankinnat tehdään lapsilisillä (vaunut, turvakaukalo, syöttötuoli...).

Normaalit talouskulut (ruoka, pesuaineet, vaipat...)

maksetaan kuittien mukaan puoliksi ja tasoitusjakso on kuukausi.

Vierailija
22/53 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja eräpäivään mennessä me maksetaan ne. Osa menee suoraveloituksena osa ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jolle molemmat siirtää rahaa palkkapäivänä. Sieltä maksetaan kaikki laskut niiden eräpäivinä. Meillä molemmat siirtää yhtä paljon, vois tietysti siirtää tulojen suhteessakin. Sitten tietysti excel taulukko jossa laskelma laskuista, ja paljonko ne tekee/kk. Tililtä menee automaattisesti lainat ja e-laskut menee sinne automaattisesti, tarttee vain hyväksyä nettipankissa.

Ennakoitko sä jotenkin tulevat laskut? Onko laskutilille siirrettävä summa vakio?

Vierailija
24/53 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

1200 e meidän asuntolainaan. Se menee yhteiseltä tililtä. Lapsilisä menee yhteiselle tilille ja siitä menee suoraveloituksena auto- ja moottoripyörälaina. Mies maksaa sähköt, vedet, vakuutukset yms. Oikestaan kaikki muut kulut on hänen kontollaan.

Meilä on ollut erilaisia systeemejä vuosien varrella. Tämä on ollut parhaiten tomiva, vaikkakin mies maksaa kyllä suhteessa enemmän menoja, mitä esim. minä.

Vierailija
25/53 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tilillä.

Vierailija
26/53 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jompi kumpi käy tietyn väliajoin naputtelemassa laskut verkkopankkiin josta ne maksetaan tililtämme viimeistään laskun eräpäivänä. Pankki automaattisesti ottaa lainanhoitokulut tililtämme.

Kaupassa maksaa se kumpaa huvittaa, koska nekin ostokset maksetaan meidän yhteiseltä tililtämme.

Tilille tulee miehen palkka ja toistaiseksi minun vanhempainpäivärahat, jotka pian muuttuvat kodinhoidontukeen.

Vierailija
27/53 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jonne molemmat laittavat tietyn summan rahaa. Sieltä maksetaan vastike, ruuat, sähkölasku, autopaikat, vesimaksut, tv-lupa, kotivakuutus jnejne pääasiassa suoraveloituksena. Minä hoidan vähäisen jäljellä olevan asuntolainan, sillä asunto on yksin minun. Molemmat hoitavat autopaikkoja lukuunottamatta oman autonsa kulut, tosin yhdessä liikenteessä ollessamme bensat maksetaan taloustililtä. Sen lisäksi säästämme tietyn summan lomareissuihin.

Loppurahoilla molemmat saavat tehdä mitä haluavat. Minä tienaan enemmän, joten jopa lainan maksun jälkeen minulle jää enemmän rahaa kuin miehelleni. Joka tapauksessa miehelläni on huomattavasti enemmän rahaa käytössä nyt kuin sinkkuaikoinaan. Meillä ei ole lapsia, joten tämä systeemi sopii meille molemmille oikein hyvin.

Vierailija
28/53 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

aina sama summa. Exceliä ylläpidän sitämukaa kun tiedän että menoihin on tulossa muutoksia. Sähkölaskut on talvella yli 300e, mutta kesällä n.100e, sähkölaskuihihin varaudutaan noin 220e/kk. Samoin kiinteistöverot, laskut tulee syksyllä, mutta niihin varaudutaan joka kuukausi. Excelissä on siis vuosisarake joka jaetaan kuukausisarakkeeseen. Jotkut luvut suoraan kk sarakkeeseen, jotkut vuosisarakkeeseen.

excelissä ei tietenkään ole esim. sairaanhoitokuluja, ei niihin voi varautua. Kun laskuja tulee, pitää erikseen siirtää rahaa omalta tililtä laskutilille. Ei myöskään muita muuttuvia kuluja kuten ruoka, vaatteet ja bensat ym. Ne maksetaan omilta tileiltä tarpeen mukaan.

Tilillä on tietysti oltava jokunen sata euroa ylimääräistä koska joku kuukausi tulee enemmän laskuja.

Vierailija
29/53 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä laitan maksuun eräpäivänä kerran viikossa, mies kahdesti viikossa maksaa samantien.

Ei kai tähän mitään systeemiä tarvita?

Vierailija
30/53 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hän hoitaa lainat, laskut, lomat ja ruokakaupassa käynnit, minä ostan satunnaisesti vaatteita tms. Näin, vaikka tienaan n. 45 % enemmän kuin äijä.

Mutta ei haittaa, tiedättekö miksi? Avioliittolaki määrittelee hyvin selkeästi, että molemmat osallistuu yhteiseen talouteen tulojensa mukaan, ja siksi meillä menee kaikki rahat yhteiselle tilille. Mä en todellakaan jaksais joka kuukausi laittaa riviin kauppakuitteja tai vääntää taulukoita.. Meillä ei rahasta ole koskaan tarvinnut keskustella

Vierailija
31/53 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko te siirrätte kuukausittain laskutilille? Miten suuret nettotulot teillä on?

Olen laskenut, että meillä vakiomenot tekevät 800-1000e/kk, siis keskimäärin. Lainanlyhennykset ovat 813e/kk. Nettotulomme ovat n.3000-3500e/kk, eli hyvin pitäisi rahat riittää, mutta jossain on häikkää, ja sitä yritän nyt korjata. Pitäisi saada systeemi pyörimään, ja nyt se ehkä onnistuu, kun isot laskut on juuri maksettu, eikä lähiaikoina ole tulossa laskusumaa.

T.Ap

Vierailija
32/53 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä tehdään niin, että kaikki laskut kasataan pinoon ja maksetaan kuun lopussa yhteiseltä käyttötililtä. Kummankin omalle tilille voi kerätä pientä pesämunaa, mulla on yleensä noin tonni siinä, miehellä lienee saman verran. Sen lisäksi palkoista menee suoraveloituksena osuudet säästötileille.

Käyttötililtä maksetaan siis kaikki laskut ja normaali kulutus. JOs sinne alkaa kertyä rahaa, niin sitten säästetään tai mennään johonkin reissuun tms.

Vierailija
33/53 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies hoitaa lainan ja muut asumiseen littyvät, minä taas lasten hoitomaksut-, harrastukset-, vakuutukset-, oman auton kulut sekä ruokaostokset. Yhdessä lyhennellään luottokorttilaskua (yleensä ostellaan luottokortilla vain lentoliput ja ulkomailla). Meillä rahat on periaatteessa yhteiset, vaikka omat tilit onkin.

Vierailija
34/53 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tällä hetkellä molemmat siirtää 1100e. Eli 2200e keskimäärin menoja/kk. Tulot yhteensä n.4300e/kk.

Menoihin vaikuttaa eniten 6 henkee sähkölämmitteisessä omakotitalossa, 2 autoa, 3x päivähoitomaksut ym.

Vierailija
35/53 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lähetän sitten kerran kuussa miehelle sähköpostilla "laskun" omasta osuudestaan. Sen hän sitten siirtää minun tililleni. Lainanlyhennykset kumpikin hoitaa itse, koska meillä on erilliset lainat. Ruoka sun muut ostokset hoidetaan siis Masterilla, josta tulee kerran kuussa lasku. Hyvin toimii.

Vierailija
36/53 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avasin laskutilin jonne kans siirrän rahaa ja jolta makselen sitten kun laskuja tulee.

Otin käyttöön linkin sivulta löytyvän excel-taulukon, tosi hyvä. Näppärästi saa seurattua menojaan.

http://www.martat.fi/neuvot_arkeen/rahat/talouden_suunnittelu/

Vierailija
37/53 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun tulee palkat, maksetaan kaikki laskut ja eletään sitten sillä, mitä jäi.

Tuleeko teille palkat samana päivänä? Sitten on yksinkertaista, mutta esim. meille tulee kolmena eri päivänä.

Kuten huomaat, erilaisia systeemejä on. Varsinkin omakotiasujilla voi tulla kerralla paljon isompia laskuja kuin kerros- tai rivariasunnossa asuvalle.

Vierailija
38/53 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutaman päivän välein nettipankissa.

Vierailija
39/53 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

laskut laitetaan koriin ja parin viikon välein maksetaan erääntymässä olevat laskut. Miehelle tulee palkka 15. päivä, minulle kuun viimeinenpäivä.

Vierailija
40/53 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

josta maksetaan kaikki menot, omat ja yhteiset. Kerran kuussa tältä yhteiseltä tililtä siirtyy raha lainanhoitotilille. Sinne jää noin 200 euroa/kk jemmaan lainan lyhennyttyä.

Hyvin sujuu meillä tämä. Koskaan ei ole tullut sanomista/riitaa kummankaan rahankäytöstä. Suuremmista hankinnoista tietty jutellaan etukäteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme neljä