Tässä teille järkky juttu, otan 5-vuotiaalle ¨vaunut Tukholmaan mukaan.
Kommentit (57)
toinen vaihtoehto olisi ollut kantaa lasta.
Sitten kun pyörätuolista päästiin eroon, niin ei ole rattaita tarvittu.
5-vuotiaalle lapselle, jos se ei jaksa kävellä? Meidän lapset ei oo ikinä suostuneet rattaisiin yli 3-vuotiaina, sehän on vauvojen juttu! Mun mielestä olis tosi noloa, jos mun 5-vuotias ei jaksais kävellä, olis vähän paskamutsi-fiilis kyllä.
Ja jos sä et kerran anna lapselle muita vaihtoehtoja, kuin istua rattaissa, niin miten voi olla niin vaikeaa olla antamatta muita veihtoehtoja, kuin kävely. Marina on huonoa käytöstä ja se pitää lopettaa, on sinun tehtäväsi kasvattaa lapsesi.
siis kesälomareissulle mukaan sateenvarjorattaat. Lapsi täyttää tänä kesänä 5-v. Olimme jo omista rattaista luopuneet kauan aikaa sitten, mutta sitten kun tyttömme loukkasi jalkansa, saimme vanhat sattarit mummilasta lainaan. Nyt meinaamme ottaa ne reissuun mukaan. Tuskin lapsi niissä istuu muuten kuin välillä lepuuttamassa jalkojaan. Hellesäällä varsinkin tuntuu väsyvän pitkistä kävelymatkoista.
Mä näin kerran kokonaisen perheen, jotka oli liikkeellä autolla. Eikö ne osaa kävellä, aikuisetkaan!
teillä pieni lapsi, kun mahtuu vielä tuon ikäisenä rattaisiin!
5v ei välttämättä jaksa kovin montaa tuntia kävellä, mutta olisi tuon ongelman voinut kiertää suunnittelemalla reitin ja käyttämällä julkista liikennettä tai taksia. Jokaisen oma asia tietysti, jos sinun mielestäsi helpompi rattaiden kanssa, niin otat ne mukaan!
ja meidän yhdeksänvuotiaskin pystyisi vielä niissä olemaan. Tokikaan ei ole, kun ei ole niitä rattaita enää. Eikä hän tietenkään tökkisi koipiaan sieltä koloista, vaan sen jutun yli pitäisi.
Itse pidin rattaita mukavana, kun mukana kulki vaihtovaatteet ja mehut ja eväät ja kaikki niin kätevästi. Olin/olen perheen ainoa tavaran/lasten kantaja miehen sairauden vuoksi. Oli kiva päästä vähemmällä roudauksella.
Mutta nyt on jo kuopuskin niin iso, ettei tarvi rattaita -> pitkinä kaupunkipäivinä minä kannan repussa kaiken.
3 vuotta täytettyään. Repeilyttää ajatuskin, että tunkisin meidän 5-vuotiaan hepun rattaisiin :)) Mitähän kaveri siitä sanoisi, jos ehdottaisin että hei lähdetään Tukholmaa, sinä joudut istumaan rattaissa :)
nähnyt, kun samanikäistä tuodaan rattailla päiväkotiin.
Muiden katseet on yhtä tyhjän kanssa, mutta ison lapsen pistäminen niihin on mielestäni lapsen nöyryyttämistä. Meillä on pihapiirissä 4-vuotias tyttö, joka selvästi häpeää sitä että äiti raijaa rattaita kokoajan mukana ja pakottaa bussiin mennessä lapsen istumaan niihin. Ymmärrän äidin kannan sen puolelta että seutulippu on todella kallis ja hän käyttää rattaita pääasiassa ostoskärryinä. Mutta lapsen häpeäminen tuntuu niin kurhalta ja äidin sokeus sille miksi lapsi kiukuttelee kun hänet laitetaan rattaisiin.
vielä käytimme rattaita Tukholmassa.
Kyseessä oli monen päivän reissu ja kävelimme aamulla Vikingin terminaalista vanhan kaupungin läpi keskustaan ja hotellille.
Lapsemme on aina ollut tarkkailijatyyppiä ja ehkä hieman laiska, joten rattaat sopivat meille mainiosti. Aikuisetkin saavat liikkua hieman enemmän ja nopeammin.
ovat osalla ikäluokasta ihan rappiolla. Olen tavannut viisivuotiaan pojan, joka ei osannut kiivetä puolapuilla ja kuusivuotiaan, joka pyöräillessään käytti apupyöriä...
Rattaita käyttävät alle kolmevuotiaat! Isommat jo kävelee / kulkee metrolla / istuu bussissa myös matkoilla.
Meillä ei enää edes ollut rattaita, ne oli jo annettu pois tai myyty.
Mä muistan kun eka reissu tehtiin ulkomaille esikoisen kanssa ilman rattaita, ikää sillä oli neljä vuotta. Mietin että miten jaksaa, mutta sehän jaksoi tosi hyvin. Oli niin matkafiiliksissä ja onnessaan että ei mitään ongelmaa. Me kyllä otettiin huomioon myös se että meillä on tosiaan lapsi mukana. Käytiin välillä syömässä, limulla, jätskillä.
Nuoremmat ovat olleet ihan samanlaisia. Ja kun mietin vaikka meidän keskimmäistä muksua, niin sehän jo ihan tavallisen päivän aikana kävelee, juoksee ja pyöräilee ties kuinka paljon? On tosin nyt jo 10-vuotta, mutta silti..
vielä käytimme rattaita Tukholmassa.
Kyseessä oli monen päivän reissu ja kävelimme aamulla Vikingin terminaalista vanhan kaupungin läpi keskustaan ja hotellille.
Lapsemme on aina ollut tarkkailijatyyppiä ja ehkä hieman laiska, joten rattaat sopivat meille mainiosti. Aikuisetkin saavat liikkua hieman enemmän ja nopeammin.
käveli Siljan terminaalilta Karlaplanille hotellile ja sieltä Skansenille, jossa käveltiin pitkin poikin. Tämän jälkeen vielä keskustaan syömään ja sitten takaisin hotellille. Välillä mentiin aikuisten tahtiin rivakammin ja välillä lapsen tahtiin hissukseen.
Alkaako ne teidän lapset jotenkin yht äkkiä kävellä paremmin? Kuin salaman iskusta? Vai kuljetatteko rattaissa kouluikäiseksi asti? Vai lopetatteko koko perhe kävelyn, kun se laiska lapsi ei enää mahdu rattaisiin? Vai voisiko olla kysymys tottumisesta ja siitä, miten arjessa liikutaan?
otetaan rattaat mukaan Tukholmaan.
Muuten ei oikeastaan käytä rattaita enää.
Linnanmäellä ne oli mukana, muuten ei olla taidettu kesän aikan käyttää.
Ei tykkää istua aloillaan yhtään. Kävelee paljon itse.
Mutta Tukholmaan otean mukaan, laivalla en kyllä edes yritä käyttää.
2 vuotiaana käveli jo Euroopassa suurkaupungissa, eikä mitään ongelmia ja niin on ollut siitä eteenpäinkin. Missään ei rattaita mukana ole tarvittu. Kaikki lapset eivät tietenkään ole samasta muotista.
Toivottavasti lapsenne ei ikinä sairastu/joudu tapaturmaan tms. jonka vuoksi liikkuminen sairaalan/kodin ulkopuolella on mahdollista vain jos lapsella jokin kulkupeli esim. rattaat tai pyörätuoli. Jälkimmäiset ovat kiven alla sairaaloissakin, siis liian vähän tarpeeseen nähden saatavilla. Siksipä mekin OSTIMME rattaat 6-vuotiaallemme, kun oli jo annettu eteenpäin omat vanhat. Hyvin mahtuu 6-vuotiaskin kunnon kuomurattaisiin.
sinä teet niin kuin parhaaksi näet.
Meillä oli 4vuotiaalla vielä kolmårdenissa rattaat varuiksi mukana. 5-vuotiaana hälle ei niitä enään Madeiralle otettu mukaan. Siellä helteessä käveli tosi reippasti (paikallistenkin ihmetetellessä) jyrkkää rinnettä ylös monta kilometriä. Jo 1 vuotiaana käveli Puerto Ricossa suurimman osan kävely matkoista,jos oli hereillä. Rattaat noin pienellä oli tuolloin toki itsestään selvyys,mutta ei niitä toki enään noinkaan pienellä koko aikaa tarvittu.
Terve 5- vuotias ei rattaita enään tarvitse.
Joku puhui lasten perusliikunta taidon rapistumisesta. Olen huomannut samaa. Lapsemme käy yleisurheilussa ja tänä vuonna aloittaneet tulevat eskarilaiset ovat kyllä kaikista arimpia liikkujia mitä olen kolmeen vuoteen nähnyt. Pelkkä tasaisella juoksu on sellaista kävelyn ja taapertamisen välimuotoa. Pienempienkin aitojen yli hyppääminen (aita suunilleen lasta puoliväliin säärtä) tuottaa suuria vaikeuksia.
Tuntuu että eivät ole ollenkaan tottuneet liikkumaan vapaasti.
on täyttä idiotismia opettaa hänet istumaan rattaissa isommalla iällä. Näin niitä läskejä kasvatetaan, kävely on ikävää, mutta jätski varmaan maistuu. On kasvatuksessa vikaa, jos noin iso lapsi ei osaa kävellä kitisemättä. Mutta ihan vapaasti vaan kärryihin 10-vuotiaatkin, kaikki kuitenkin ajattelevat, että lapsi on sairas tai vanhemmat idiootteja.
Jos sairastuu/loukkaantuu, vaan että opettakaa suvaitsevuutta, jos lapsenne ihmettelee ison lapsen rattaissa istumista. Aika kaameta luettavaa nämä vastaukset. Jos kyseessä lomamatka tms erityistilanne 1-2 kertaa vuodessa, jolloin 5-vuotias istuu rattaissa, niin ei siinä vielä mitään kuntoa olla tuhoamassanha lasta lihottamassa. Mukavaa reissua!
niin kyllä se kertoo sen lapsen huonosta kunnosta ja siitä ettei lapsi ole liikkunut tarpeeksi.
Ja kyllä ajat ovat muuttuneet. 15-vuotta sitten täällä päiviteltiin jos rattaat oli käytössä 2-3- vuotiaalla, nyt päivitellään 5-6-vuotiaiden rattaissa kuljettamista. 15-vuoden päästä varmaan päivitellään miksi 9-10- vuotiaita lapsia kuljetetaan niin yleisesti rattailla.
Ja alleviivaan, että sairaat lapset on erikseen.
Onneksi meidän ei ole tarvinnut enää ottaa vaunuja 3-vuotiaasta ylöspäin oleville lapsille.