"Vauvaviittomat", mielipiteitä/ kokemuksia?
Mulla on kaksi poikaa (5v. ja 2,5v.) molemmilla on puheen viivästymää. 5-vuotias on käynyt puheterapiassa 3-vuotiaasta saakka ja tällä pienemmällä velloksella näyttäisi puhe menevän saman kaavan mukaan. Lisäksi meillä on 3kk ikäinen tyttövauva, jonka kanssa olen miettinyt tukiviittomien aloittamista (uuden Kaksplus lehden jutun innoittamana). Ajattelin, että josko viittomista olisi apua puheen tukemiseen kun veljetkin ovat myöhään alkaneet puhumaan? Onko kellään kokemuksia?
Kommentit (4)
Meillä tukiviittomat käytössä 5-vuotiaan kanssa ja pikkusisarellekin niitä jonkin verran käytän samalla. Nyt on perheeseen tulossa vauva ja eräs puheterapeutti vaan suositteli tuota vauvaviittomista tulokkaalle.
Meillä vaan taisi sattua niin, että se lapsi joka viittomista todella innostui, sattui olemaan puheen oppimisen kanssa ongelmia. Lapsi on kohta 4 v, ja nyt puhuu kyllä, mutta ei esim. vielä puoli vuotta sitten puhunut kuin omalle perheelle ja hyvin epäselvästi.
Teillähän kävi ihan armoton säkä sen suhteen, että otitte viittomat käyttöön jo ennen kuin ongelmat kielenkehityksessä havaittiin! Varmasti lapsesta on tuntunut ihanalta, että on tullut ymmärretyksi. Useinhan käy niin, että viittomia aletaan vasta opetella jotain pari vuotiaana, kun ihmetellään sitä, ettei puhetta tule. Siinä vaiheessa lapsi ehtii moneen kertaan turhautua.
mutta ei se puheen kehittymiseen ole omalla lapsellani vaikuttanut. Mulla on kolme lasta, ja keskimmäisen kanssa nuo viittomat tulivat mukaan jo aika pienen vauvan kanssa, olisko hän ollut 4-6 kk (en kyllä tiedä mikä se virallinen aloitusaika teorioiden mukaan on, en ole lukenut aiheesta mitään teorioita siis).
Mutta joo, lapsi viittoi ja minä viitoin, ja ymmärsimme toisiamme hyvin. Liekö sattumaa, mutta juuri tälle lapselle puheen kehittyminen on ollut hankalampaa kuin sisaruksillensa, mutta viittoen hän kyllä jo alle vuosikkaana teki tarpeensa selviksi. Muut lapseni (vanhempi ja tätä nuorempi) eivät ole viittoneet, mutta heidän puheenkehityksensä on ollut nopeaa (esikoinen) ja normaalia (kuopus).
Suhtaudun siis vähän negatiivisesti koko vauvaviittomajuttuun, vaikka tiedän, että se teoriassa voisi auttaa puheenkehityksessä. Meillä vaan taisi sattua niin, että se lapsi joka viittomista todella innostui, sattui olemaan puheen oppimisen kanssa ongelmia. Lapsi on kohta 4 v, ja nyt puhuu kyllä, mutta ei esim. vielä puoli vuotta sitten puhunut kuin omalle perheelle ja hyvin epäselvästi.