Kuinka rauhoitan illat
Meillä on säännölliset nukkumaanmenoajat ja noudatan iltaisin lähes poikkeuksetta samaa kaavaa, eli rutiinit löytyy.
Kuitenkin viime aikoina nukkumaanmeno on ollut kaikkea muuta kuin helppoa/nopeaa.
Poikani 6v ja 3 v menevät sänkyihinsä yhtäaikaa samaan huoneeseen. Sitten se alkaa. Huutaminen: tuo tekee sitä ja tota, enkä tehnyt jne. Niin kauan jatkuu että mulla meinaa räjähtää pää. Yritän ensin nätisti. Lopuksi käy kuitenkin aina niin että huudan lapsille pää punaisena ja aika rumiakin asioita on tullut sanottua kun olen itsekin väsynyt ja kaipaan sitä omaa aikaa iltaisin. =( ja tästä sitten tulee itselle tod. paha mieli. Nukutan lapset siis yksin, koska asun heidän kanssaan itsekseni.
Mikä siis neuvoksi. Antakaa vinkkejä, luulen että nyt jos koskaan on aika saada tälle loppu.
Kommentit (2)
jos ei huutele saa aamulla liimata paperiin tarran?
tai istut itse siellä huoneessa hetken, esim läppärin tai kirjan kanssa vähän valvomassa että nukkumaan rauhoittuminen alkaa..
jotain iltamusiikkia mitä voivat kuunnella, instrumentaalista jotain rauhoittavaa tms?
eli ne pakolliset pesut ja pisut tietty säilytät, mutta tuot mukaan jotain uutta. Nyt lapsille on nukkumaanmenorutiineissa tuo kaikenlaisten asioitten huutelu siinä vaiheessa, kun pitäisi nukkua eli se kaava täytyy rikkoa.
Vaihtoehtona on se, että lapset nukkuvat eri huoneissa eli pienempi siirtyy makuuhuoneeseesi. Kun huutelukaava on rikottu, lapsi palaa lastenhuoneeseen.
Eli esimerkiksi lisänä iltasatu olohuoneen sohvalla, jonka jälkeen molemmat "omiin" huoneisiinsa nukkumaan. Ja ilmoitus siitä, että nyt on kaikki hyvin, mitään ei enää tarvita, nyt nukutaan (lapsille tieto siitä, että huuteluihin ei vastata).