Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mahassa möykky, syke tuntuu kovana, hieman vasemmalla navan yläpuolella.

Vierailija
08.07.2011 |

Onkohan tämä ihan normaalia...

Onko teillä muilla naisilla tällainen vatsassanne? Navan yläpuolella hieman vasemmalla puolella jonkinlainen pystysuorassa oleva pitkulainen möykky, jossa tuntuu syke tosi kovana, varsinkin, jos siitä painaa sormilla.

Tuntuu parhaiten, kun makaa selälläsi sängyssä tai lattialla. Laita oikean käden sormet vatsasi päälle niin, että pikkurilli on heti navan yläpuolella. Laita vasemman käden sormet edellisistä sentin-parin päähän vasemmalle. Paina aika kovasti. Tunnetko pitkulaisen möykyn? Entä sykkeen tosi voimakkaasti? Mulla sormet oikein "hypähtelee" sykkeen tahtiin.

Onkohan tämä ihan normaali vai pitäisköhän mennä lääkäriin... Mieheni kanssa yritettiin häneltä löytää samanlainen kohta mutta ei tuntunut olevan. En tiedä onko miehen ja naisen anatomiassa eroa tuossa kohtaa...

Jos joku viitsisi kokeilla omaa vatsaansa ja kommentoida, niin olisin kiitollinen.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aikas yleinen anatominen rakenne ihmisessä.

Vierailija
2/25 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin en vielä löytänyt tietoa voiko se tuntua päälle päin.. Minkäänlaisia oireita tuo möykky ei aiheuta. Ei ole kipeä tai mitään. Huomaan sen vaan sykkivänä kohtana vatsassani kun makaan vatsallani tai selälläni maatessa kun siitä painaa.

Mutta haluaisin vielä tietää tunteeko kukaan muu tuollaista kohtaa vatsassaan? Eli onko tuo ihan normaalisti joku elin vai olisinko luulotautinen varmuuden vuoksi ja hakeutuisin lääkäriin, jos kukaan muu ei huomaa itsellään tuollaista...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
09.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vatsa-aortta ei ole mitään pelottavaa, vaan normaali ja välttämätön rakenne. Jos olet hoikka, voi tuntua sykkivänä vatsan päältä oainellen. Ei tarvinne mennä lääkäriin.

Vierailija
4/25 |
09.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olla tyräkin.

Vierailija
5/25 |
09.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ihan normaali rakenne. Olen kyllä itse tullut lähetetyksi kiirellisesti sairaalaan vatsa-aortan aneurysman (pullistuman) epäilynä, kun olin vatsakipuinen ja aortta tuntui niin selvästi.

Lopputulos oli: olet varsin hoikka nainen kolmen synnytyksen jälkeenkin ja aortta tuntuu siksi. Kipu johtui kohdunkaulaan luiskahtaneesta kuparikierukasta, joka poistettiin.

Vierailija
6/25 |
09.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jos sinulla nyt jonkinlaista kipua tuntuu, niin voipi olla kiire, ja sinuna menisin lääkäriin aika heti, voi olla aortan dissekaatio/aneurysma ( googleta) . Ja jos pääsee repeämään, niin peli on menetetty.

t: sairaanhoitaja

Vierailija
7/25 |
09.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olla tyräkin.

Luultavasti ei. Tyrät ei selällään maatessa yleensä tunnu, eivätkä varsinkaan syki. Usko vain, vatsa-aortta se on.

Vierailija
8/25 |
09.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietysti joku vatsa-aortan laajentuma (aneyrysma), eli en tajunnu, että oli ensin puhe vatsa-aortasta eikä siitä laajentumasta. Luulotauti nostaa heti kauhukuvat esiin....

Eli siis ihan terve vatsa-aortta saattaa tuntua pitkulaisena möykkynä vatsassa? Tuntuuko muilla? Ja joo, olen hoikka.. Kaikkea oppii, kun selaa av:ta.. :)

T. Luulotautinen AP, Joka ei normaalisti ole kovinkaan luulotautinen ja hysteerinen... Tämä vaan on niin outoa, että pelottaa ettei olekaan normaalia...

Vierailija
9/25 |
09.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syke tuntuu kuin puutarhaletkussa jytistäisi. Esim. napatyrä on vain tasiasen kipeä ja kipu pahenee ponnistustilanteessa. Navan ympärille tai viereen pullistuu nappula.

T: se vatsa-aortan aneurysmasta epäilty, myöskin napatyräleikattu, myöskin sh

Vierailija
10/25 |
09.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

aortasta. Se on iso valtimo, elimistön päävaltimo, joten se se on. Ja jos olet hoikka niin kyllä se tuntuu siinä, ja sykkii. Ja on pitkulainen. Aortan kaari on tuolla sydämen takana, ja siitä se lähtee laskemaan alas päin.

T: se sama sairaanhoitaja

Vierailija
11/25 |
09.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei onneksi ole kipua. Eikä muutenkaan tuossa kohdassa tunnu kipua. Joskus on tuntunut pientä aristusta sen jälkeen, kun olen sitä tunnustellut ja painellut mutta normaalisti ei siis ole kipeä.

Se syke vaan tuntuu niin valtavana, että epäilyttää, onko normaalia. Ja kun en tosiaan tiedä tunteeko muut (hoikat) naiset samanlaista sykettä niin siksi täällä kyselen..

T. AP

Vierailija
12/25 |
09.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli se jonka tunnet, on tuo punainen "putki" tuolla alhaalla. ja jos ei mitään kipua ole, niin don¨t worry. T: 7/11

Vierailija
14/25 |
09.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta en osannut arvata, että sen voi tuntea vatsan päältäkin. No, ehkäpä hieman rauhoitun tämän asian kanssa ja jos ei tilanne muutu tästä jotenkin eriskummallisemmaksi, niin jätän lääkärissä käynninkin väliin.

Voinhan joskus muilla asioilla lääkärissä käydessäni pyytää, että kopeloisivat tuota vatsaakin vähän, että tuntuuko normaalilta mutta en erikseen sitä varten varaa aikaa...

Suur kiitos kommentoineille! :)

T.AP

Vierailija
15/25 |
09.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

samanlainen. Olenkin ihmetellyt mikä on,mut hyvä et sekin selvis:) Neljä lasta synnyttänyt ja olen ajatellut,et lääkärit varmaan olisivat kommentoineet,jos jotenkin poikkeava olisi,sen verran paljon kuitenkin vatsaa raskausaikoina tutkittu. Hoikka olen siis kans. Neuvolassa joskus vauvan sykkeen kuuntelua häirinnyt,kun jumpsuttanut niin kovin.

Vierailija
16/25 |
09.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama juttu! joskus ei pysty vatsalleen olemaan kun syke on niin järkyttävän kova! Olen myös hoikka.

Vierailija
17/25 |
27.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei mullakin on ihan sama ja mietin, että selvisikö mikä on? Mulle lääkäri totesi ohimennen että näyttää tyrältä. Ei oo kukaan oikeen reagoinut joten oon ite päätellyt että ois raskauden jälkeen vaan vatsalihakset jotenkin tuhoutunut ja siksi pullahtaa tuo kohta ulos. Ihmettelen vaan kanssa että miksi syke on ihan älyttömän voimakas, oon hoikka mut olin hoikempi ja raskauden jälkeen vasta vaivannut.

Vierailija
18/25 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen normaalikokoinen 70v ikäinen enkä ole tuntenut mitään erityistä vaikka onkin muissa tutkimuksissa löydetty vatsa-aortan anurysma. Alussa oli 3 cm nyt kasvanut 4.2 cm kokoiseksi, tarkastus oli viikko sitten. Kuulemma jos yli 5 cm niin operoidaan. Isäni kuoli sellaiseen ihan yllättäen n. 80 v iässä muutaman tunnin sisällä.

Jotenkin tuntuu että on niinkuin aikapo**i sisuksissa mutta onneksi tarkastelevat ajoittain.

Vierailija
19/25 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 17vuotias tyttö, ja minulla on samassa kohtaan tuntuu kauhea jumputus ja tunnen kipua nyt 2päivänä peräkkäin, se on tänäpäivänä voimistunut,ja meidän suvussamme on kaksi isovanhempaani on kuollut kyseiseen vatsa aortan repeämiseen. En tiedä että onko nämä mahdollisimmat oireet siitä, ai pitäisikö epäillä että olen raskaana, tai että kyse on normaalia sitten hoikille että tuntuu syke..
-Pk

Vierailija
20/25 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla myös on tuntunu tommonen möykky mahassa vasemmalla puolella navan lähellä ja on tuntunu syke tosi kovaa mut onks se normaalia vaikka oon vasta 12v

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kolme