Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväohjelma - millä periaatteella valitsette mitä kaikkea teet, jos

Vierailija
08.07.2011 |

ei ole mitään huipputärkeää joka on pakko tehdä juuri sinä päivänä?

Minulla on jatkuvasti tenkkapoo tässä asiassa. Kun mahdollisia tekemisiä on noin tuhat, en millään pysty päättämään mitä niistä alkaisin tehdä...Siis siivoanko jotakin, kitkenkö kasvimaata, pelaanko pojan kanssa hetken aikaa pihalla, menenkö nettiin, alanko järjestellä papereita, istuskelenko auringossa, menisinkö lenkille...argh! Olen usein ihan jumissa.

Tunnustan, että välillä kirjoitan asioista listaa paperille, laitan silmäni kiinni, tökkään sormeni johonkin kohtaan, ja teen sitten sitä mihin sormi kulloinkin osoittaa. Tekeekö kukaan muu tällaista :-O ?

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
14.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2011 klo 20:35"]

Minulla on jatkuvasti tenkkapoo tässä asiassa. Kun mahdollisia tekemisiä on noin tuhat, en millään pysty päättämään mitä niistä alkaisin tehdä...Siis siivoanko jotakin, kitkenkö kasvimaata, pelaanko pojan kanssa hetken aikaa pihalla, menenkö nettiin, alanko järjestellä papereita, istuskelenko auringossa, menisinkö lenkille...argh! Olen usein ihan jumissa.

Tunnustan, että välillä kirjoitan asioista listaa paperille, laitan silmäni kiinni, tökkään sormeni johonkin kohtaan, ja teen sitten sitä mihin sormi kulloinkin osoittaa. Tekeekö kukaan muu tällaista :-O ?

[/quote]

Kirjoita sunnuntaina lista tehtävistä hommista ja jaa yksi jokaiselle päivälle. Tunnistan itsessänikin tuon ja, jos en ole etukäteen tehnyt jonkinlaista suunnitelmaa tai aikataulua niin en saa mitään aikaiseksi.. Sen huomaa varsinkin näin mammalomalla, kun on niin paljon aikaa kotona. Töissä teen aina ihan ensimmäiseksi maanantai-aamuisin viikko-ohjelman, joka toki joustaa tarvittaessa.

Vierailija
22/26 |
14.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

saako kysya: mita ihmeen hommia teilla oikein on mitka vaatii oikein listojen tekoa yms? ihan mielenkiinnosta  kyselen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
14.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2013 klo 21:33"]

saako kysya: mita ihmeen hommia teilla oikein on mitka vaatii oikein listojen tekoa yms? ihan mielenkiinnosta  kyselen

[/quote]

-ammattikirjallisuuden lukeminen

-liikunta

-kaappien järjestely ja ihme sotkukasojen selvittely

-kirjaston kirjat+ muu kylillä asiointi

-siivous, pyykit,ruokaostokset,ruuanlaitto (näitä joka päivä)

...mun on pakko vähän suunnitella, koska muuten jää tekemättä ei pakolliset esim. ammattikirjat ja liikkuminen. 

Vierailija
24/26 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppaan 25:sta. Haluan saada mahdollisimman "paljon" tehdyksi lue: käyttää aikani hyödyllisesti, joten siksi pakko miettiä ajankäyttöä.

Mun kompastuskivi on se miten antaisin itselle luvan rentoutumisaikaan ja näåennäisen hyödyttömään aikaan.

Vierailija
25/26 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2011 klo 20:35"]

[/quote]

Vaikuttaa siltä kuin ap:llä oli vuonna 2011 vain yksi lapsi ja liikaa aikaa. Hän ei käynyt töissä eikä opiskellut. Nyt, kaksi vuotta myöhemmin, tilanne voi olla toinen. 

Kolmen lapsen työssä käyvänä äitinä ei tietenkään tarvitse millään periaatteella valita mitään mitä tekee. Tekee ne käsillä olevat jutut, arjen rutiinit, hoitaa katastrofit kun niitä sattuu. 

Jos päässä on ruuhkaa kirjoitan listan tehtävistä asioista. Kun näen ne edessäni osaan paremmin jakaa ne elintärkeisiin, vähemmän tärkeisiin ja mitättömiin. 

Aamulla ekana kannattaa aina tehdä jotain jota ei halua tehdä (varata hammaslääkäriaika, hoitaa hankalia pankkia-asioita, soittaa se välttämätön puhelu sille ikävälle sukulaiselle ...). Sen jälkeen tuntee itsensä hyväksi ja energiseksi ihmiseksi. :)

Vierailija
26/26 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kotona viiden lapseni kanssa ja vaikka lapset siivoaa itsekin niin on kokoajan listaa mitä tehdä! Mutta koska siivous ei tule koskaan valmiiksi, niin niistä ei kannata alkaa hermostumaan. Tuon kanssa täytyy vaan oppia elämään tasapainossa. Paniikkitilannetta helpottaa se että pesee pyykistä pois ensimmäisenä asiat joita tarvitsee pian, ei niin että pesee, pesee ja se kaivattu asu on likaisena ja lähtö tulee pian.

Minulla on perjantaista muodostunut erityinen siivouspäivä, tämä siksi että on sitten viikonloppu aikaa olla enempi yhdessä jos tekee kunnollisen repäisyn sitä ennen! Nimenomaan voi sitten olla levollisin mielin kun paikat on siistinä eikä tarvitse alkaa siivoamaan kesken oleskelun. Lataan myös jääkaapin perjantaina.

Mutta pyykkiä pesen usein, pinnat pidän siisteinä. Näin mikään ei jämähdä: siivoaminen on nopeaa, halpaa kun ei tartte ostaa kovia myrkkyjä irroittamiseen ja paikat on siistit vaikka niille kertyy vähän murusia.

Toinen on että vaan panostaa siivoamiseen hetken enempi. Nykyään monikaan siivoaminen ei vie kauaa aikaa mutta siinä siivoamisen välissäkin on hyvä pitää ylläpitosiisteyttä; tyhjätä asp. kone niin sen voi täyttää aina ruokailun jälkeen ja tuoda astioita/vaatteita kun niitä on kuljetettu. Heti ei täydy mutta muutaman päivän jälkeen on jo vähän myöhäistä.. Itse tykkään mennä illalla nukkumaan kun on siistiä. Ehkä siinä on se ajatus että herää siistissä kodissa niin mukava?

Itse mietin paljonko siivoamiseen kuluu aikaa. Jos pesukone jyllää 2 tuntia niin oma aika siitä vie 2 minuuttia, jos siivoaa edes koko päivänä tuon 2 tuntia niin se on vähän koko päivää ajatellen mutta näkyy jo siisteydessä. Kauanko istut koneella päivän aikana? Itse olen tosiaan kotona ja siivoamisesta tulee iso juttu päivän askareissa, onhan tässä 9 h enempi aikaa siivota kuin jos olisi töissä..

Minulla on kuitenkin työpaikkakin ja ihan tuttu tuo mitä nro 27 kirjoitti, sitä vaan töistä tullessa laittaa ruuan kaappiin, valmistaa aterian, laittaa pesukoneen pyörimään ja tyhjää asp.koneen. Moni jakaa kotiaskareet kumppanin kanssa tasaisemmin, eli toinen pesee vaikka lattiaa ja pyyhkii pölyt kaapista ihan huomaamattaankin.

Mutta jos on itselleen rehellinen, niin siivoaako kotona ollessa enempi? Otan ehkä taakkaa toiselta siivoamisesta sillä niin meillä on sitten aikaa mennä omiin harrastuksiin tai tehdä jotain yhdessä eikä kenenkään tarvitse miettiä siivoamista.

Kotona ollessa ei työpäivä ylläpidä rytmiä ja elämä alkaa helposti vaan vajoamaan pieniin juttuihin, siksi riidatkin tuntuu helposti isoilta, puhumattakaan jos äiti imettää lastaan ja miettii mitä tekemistä keksii isommalle lapselle.

Vaikka kotona olevalle ei ole kiire tehdä kotitöitä niin ne jää helposti tekemättä juurikin siksi että sen ehtii myöhemminkin! Täytyy siivota samalla kun nousee koneelta veskiin tai laittamaan ruokaa. Tyhjentää vaikka asp.kone niin se on sitten tyhjä ruokailua varten, eikä sitä tarvitse alkaa tyhjentämään kun tiskiä on jo vuori.

Vaikka istuminen koneella tai kirjaa lukemassa houkuttelee niin se pahentaa tilannetta sillä kukaan ei sitten siivoa ja asiaa siirtää eteenpäin ja jatkuvasti tulee lisää pyykkiä, tiskiä ja sotkua. Sitten kun mies tulee kotiin niin tuleeko tappelu mitä toinen tekee kotona (lue= on tekemättä mitään)?

Ongelmaratkaisu:

1. Pue vaatteet ja lenkkarit, kampaa tukka ja laita meikkiä.

2. Laita hyvää musaa soimaan, mistä tykkäät ja hyvä tahti oltava (ei hidas).

3. Sääntö on että siivoa 1 tunti päivästä. 5 minuutin erissä. Laita kännykän herätys toistolla soimaan tunniksi ja tämän tunnin aikana siivoa joka huonetta siis 5 minuuttia, kun kännykkä soi niin lopetat heti ja vaihdat toiseen huoneeseen.

4. Aloita isoista pinnoista, tyhjää lattia, pöydät, tiskipöytä.

5. Laita aineet jotka vaikuttaa, suihkuta pönttö, putkisto, uuni. Siivoa vaikutuksen odottamista muuta.

6. Sinulla on kengät jalassa ja olet muutenkin valmiina ulos lähtöön että voit tehdä lisää erilaisia asioita ilman että sinä alat pukemaan kesken siivoamisen: vie roskat, heitä matot tuulettumaan yms.

7. Tarkoitus on siivota PALJON kerralla! Älä ala näpertelemään, älä jää selvittelemään laskupinoa tai selvimään valokuvia. Laita asioita paikalleen mutta varo ettet pysähdy tekemisen kanssa.

8. Kun olet siivonnut tunnin, napsauta kahvinkeitin päälle ja pidä tauko joka kestää max. 10 minuuttia. Ajasta tauko. Katsele miten hyvin siivous on edistynyt huoneissa, nauti ja jatka siivoamista vaikkapa toinen tunti!

Tällä kun tekee vaikka kerran viikossa viikkosiivouksen niin se on mukavaa ja tulee tehtyä.

Itsekin kirjoittelen tehtävälistaa, laitan siihen kaikki ruuanlaitosta saakka siihen mitä tärkeitä s.posteja yms laitan. Sitten vaan yliviivaamaan! On meinaan omalla kohdalla tehty asennemuutos siinä että miten huomenna ehtii -siihen että teen tänään kaikkea mitä voin tehdä! -> ne ei sitten jää huomiselle! :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kolme