En inhonnut koulussa lainkaan pakkoruotsia
Mutta aikuisiällä olen ruvennut inhoamaan sitä, koska olen tajunnut sen poliittisen kieroilun, mitä pakkoruotsiin liittyy. Yksi pikkupuolue pomputtaa rahan voimalla koko kansa. Hyi että.
Kommentit (17)
Ruotsi oli helppo kieli, josta minulla oli aina kymppi, ja laudatur kirjoituksissa. Kuten muissakin kielissä. Mutta nyt tajuan, miten paljon maailmankieliä voisin vielä osata, ja miten paljon helpompaa niitä olisi koulussa ollut lukea. Ja tosiaan miten älyttömät perustelut juuri ruotsille on!
No, sillä on aika vähän varsinaisesti tekemistä ruotsin kielen kanssa sinälläään.
Niin, en edelleenkään inhoa ruotsin kielta, mutta pakkoruotsia inhoan. Ruotsin pitäisi olla valinnainen kuten ranska ja saksa, silloin siihen suhtauduttaisiin ihan eri tavalla.
ap
En inhonnut minäkään enkä inhoa edelleenkään. Ruotsi on helppo kieli kuten joku tuossa jo edellä sanoo, lisäksi minulla on hyvä kielipää joten opin helposti.
Mahdollisimman monen kielen osaamisesta on suuri hyöty työelämässä ja eteenpäin pääsyssä. Kielitaidoton ei nykyään työmarkkinoilla pärjää.
Jos saan huomauttaa, niin myös ruotsinkielisten pitää opiskella suomea. Ja kutsutteko englantia "pakkoenglanniksi"???
Vierailija kirjoitti:
Jos saan huomauttaa, niin myös ruotsinkielisten pitää opiskella suomea. Ja kutsutteko englantia "pakkoenglanniksi"???
Ei kutsuta pakkoenglanniksi koska Suomessa voi käydä koko koulun ilman englantia. Suomessa ei siis ole pakkoenglantia mikä on suuri puute.
Vähemmistön pitääkin opiskella maan pääkieli.
Vain Suomessa on annettu 4% vähemmistölle mahdollisuus elää ilman pääkieltä. Tämä on se syy miksi ruotsinkieliset pakenevat Ruotsiin ja vähemmistö katoaa Suomesta.
Vierailija kirjoitti:
Ruotsinkielisten pitää opiskella suomea, koska suomi on maan pääkieli, jota osaamatta on vaikea tulla toimeen. He opiskelevat siis suomea oman itsensä vuoksi. Suomenkieliset sen sijaan pärjäävät hyvin osaamatta ruotsia. Suomenkieliset joutuvat opiskelemaan sitä palvellakseen ruotsinkielisiä. Siinä ero. Mitä taas englantiin tulee, niin se ei ole pakollinen kieli. Kaikki valitsevat sen vapaaehtoisesti, koska se on tärkeä kieli, jota osaamatta on nykymaailmassa vaikea toimia.
Ja minun puolestani voidaan hyvin säätää laki, joka vapauttaa ruotsinkieliset opiskelemasta suomea. Jos joku katsoo tulevansa toimeen ilman sitä, niin siihen on suotava oikeus.
Vierailija kirjoitti:
En inhonnut minäkään enkä inhoa edelleenkään. Ruotsi on helppo kieli kuten joku tuossa jo edellä sanoo, lisäksi minulla on hyvä kielipää joten opin helposti.
Mahdollisimman monen kielen osaamisesta on suuri hyöty työelämässä ja eteenpäin pääsyssä. Kielitaidoton ei nykyään työmarkkinoilla pärjää.
Mahdollisimman monen tärkeän kielen osaaminen tarkoittaa että voi opiskella jotain tärkeää kieltä turhan ruotsin kielen tilalla.
Miksi puhut kielen osaamisesta kun me puhumme kielten opiskelemisesta?
Turhan kielen osaaminen ei mahdollisesti haittaa ketään mutta turhan kielen opiskeleminen on ajan ja resurssien tuhlausta ja siksi haitallista.
Pitää puhua opiskelemisesta eikä osaamisesta. Svekotahot yrittävät kääntää keskustelun kielen osaamiseen kun on kyse kielen opiskelemisesta. Opiskelu on satsaus joka vie voimavaroja jotka toivottavasti saadaan takaisin hyötynä kun käytetään hyödyllistä kieltä. Pakkoruotsin kohdalla tuo hyöty jää saamatta ja satsaus siis takaisin saamatta.
Ruotsi on niin pieni kieli että vain harvat saavat siitä hyötyä. Ihmiset eivät ole tyhmiä he haluavat hyötyä opiskelemistaan asioista. Se että pieni osa suuresta joukosta hyötyy pakkoruotsista ei tarkoita että kaikki voivat.
En minäkään. Ruotsi on helppo ja kiva kieli. Mulla oli yläasteella ja lukiossa mukavat, topakat ja taitavat opet. Sanontoja oli aina hauska oppia. Ruotsin kanavat näkyi meillä ja hiukan suomea edellä olevia musiikkiohjelmia piti seurata ja totta kai leffoja, ruotsiksi teksitettynä. Samoin ruotsalaiset nuorten lehdet ja muotilehdet olivat ihan must. Vecko Revyyn tuli mulle tilattuna monta vuotta. Hyvästä ruotsin kielen taidosta on ollut todella paljon iloa ja hyötyä vaikka missä.
Vierailija kirjoitti:
En minäkään. Ruotsi on helppo ja kiva kieli. Mulla oli yläasteella ja lukiossa mukavat, topakat ja taitavat opet. Sanontoja oli aina hauska oppia. Ruotsin kanavat näkyi meillä ja hiukan suomea edellä olevia musiikkiohjelmia piti seurata ja totta kai leffoja, ruotsiksi teksitettynä. Samoin ruotsalaiset nuorten lehdet ja muotilehdet olivat ihan must. Vecko Revyyn tuli mulle tilattuna monta vuotta. Hyvästä ruotsin kielen taidosta on ollut todella paljon iloa ja hyötyä vaikka missä.
Ruotsi ei ole kivaa. Åbo akadimien tutkimuksen mukaan 74% haluaa pakkoruotsin pois.
Jälleen kerran surkeita perusteluja pakkoruotsin puolesta. Hävetkää jo!
En mäkään. Kirjoitin laudaturin. Valitettavasti en ole oppejani päässyt hyödyntämään.
Vierailija kirjoitti:
Mutta aikuisiällä olen ruvennut inhoamaan sitä, koska olen tajunnut sen poliittisen kieroilun, mitä pakkoruotsiin liittyy. Yksi pikkupuolue pomputtaa rahan voimalla koko kansa. Hyi että.
Eikö ole hyvä ettei kuka tahansa tulija pääse valtion virkoihin tuon ruotsin kielen taidon takia?
Inhosin sitä niin paljon kuin sydänmeni sieti. Harkitsin tosissani lukion lopettamista pelkästään sen ruotsin takia.
En ymmärrä miksi asiaan suhtaudutaan niin fanaattisesti. Johtuuko se "pakosta"? Pitääkö kaiken aina olla vapaaehtoista? Pari tuntia viikossa ruotsin opiskelua, onpa "kamalaa"... Tuskin ruotsinkielen opiskelusta kenellekään haittaa on.
Mäkin olin jopa etukäteen innoissani, että pääsee opiskelemaan uutta kieltä, kunnes tajusin että se kieli voisi olla jotain muuta kuin ruotsia.
Kiinnostuin eräästä tärkeästä ja suuresta kielestä niihin aikoihin, kun ruotsin opiskelu alkoi ja ymmärsin pikkuhiljaa, että sekä koulun että useamman kielen opiskelun hoitaminen samaan aikaan ei ole ihan helppoa. Tämä kärjistyi kasilla kun otin vielä ranskan ja ruotsi muuttui jo monimutkaisemmaksi samalla kun opettajakin vaihtui huonompaan. Aloin keskittyä entistä enemmän kiinnostavampiin kieliin ja ruotsi oli enää rasite.
Ylioppilaaksi pääsemisessäkin oli mutkansa ruotsin takia ja nyt ylemmälle asteelle mennessä pelottaa taas, miten sen kanssa käy.
Suurimmalle osalle olisi enemmän hyötyä opiskella jotain muuta. Olisin itsekin parin muun kielen kanssa pidemmällä, jos ei olisi tarvinnut ponnistella ruotsin takia, jota en lopulta edes osaa.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi asiaan suhtaudutaan niin fanaattisesti. Johtuuko se "pakosta"? Pitääkö kaiken aina olla vapaaehtoista? Pari tuntia viikossa ruotsin opiskelua, onpa "kamalaa"... Tuskin ruotsinkielen opiskelusta kenellekään haittaa on.
Tottakai se johtuu pakosta. Motivaatio on tärkeä kielten opiskelussa. Motivaatio kärsii kun pitää opiskella turhaa, pakollista, pientä kieltä.
Ruotsin opiskelusta on haittaa koska sen tilalla ei voi opiskella toista kieltä.
Turhan kielen osaaminen ei mahdollisesti haittaa ketään mutta turhan kielen opiskeleminen on ajan ja resurssien tuhlausta ja siksi haitallista.
Pitää puhua opiskelemisesta eikä osaamisesta. Svekotahot yrittävät kääntää keskustelun kielen osaamiseen kun on kyse kielen opiskelemisesta. Opiskelu on satsaus joka vie voimavaroja jotka toivottavasti saadaan takaisin hyötynä kun käytetään hyödyllistä kieltä. Pakkoruotsin kohdalla tuo hyöty jää saamatta ja satsaus siis takaisin saamatta.
Ruotsi on niin pieni kieli että vain harvat saavat siitä hyötyä. Ihmiset eivät ole tyhmiä he haluavat hyötyä opiskelemistaan asioista. Se että pieni osa suuresta joukosta hyötyy pakkoruotsista ei tarkoita että kaikki voivat.
ruotsin kielen kanssa sinälläään.