käväisinpä Loviisassa, ja korviini särähti tuo karmea suomenruotsi...
eikö nämä kaksikieliset tosiaan osaa puhua kaunista ja pehmeää kunnon ruotsia. ruman ja töksähtelevän kuuloinen "ruotsi " oli kyllä ihan kaameaa kuultavaa... eikö ne itse huomaa kuinka huonosti lausuvat??
ja juu, itse en puhu ruotsia, koska en osaa kauniisti lausua, äitini sen sijaan puhuu aitoa ja kaunista ruotsia.
Kommentit (56)
mun ruotinkieliset tutut asioivat sekaisin suomeksi ja ruotsiksi: jos on paikka jossa varmasti puhutaan ruotsia asioivat mieluummin ruotsiksi (esim. lääkäri), jos taas palvelu aloitetaan suomeksi (esim. kaupan kanssa) asioivat suomeksi.
mua ärsyttää suunnattomasti se miksi ei voida puhua suomea kun osataan ja Suomessa kuitenkin asutaan?!
mua ärsyttää suunnattomasti se miksi ei voida puhua suomea kun osataan ja Suomessa kuitenkin asutaan?!
Ruotsi on ruotsinkieliste äidinkieli. Kuinka voi ihmisellä olla vaikeuksia tajuta tällaista asiaa? Mua ärsyttää tuollaiset kaltaisesti pällit, joitten olisi todellakin aika hankkia elämä!!!!!
Koska Suomi on kaksikielinen maa ja toinen virallinen kieli on ruotsi.
Kyllä tänne av-palstalle yksi suomenruotsalaisuutta solvaava aloitus tarvitaan tehdä per päivä :D
Oikeasti, joka päivä. Parhaina vaikka iten miten monta. Vuosia olen täälläkin roikkunut eikä koskaan ole ollut tällaista.
tehty jo kaksi aloitusta.
Surullisena mietin että millainen Suomi meillä on asenteiltaan 20 vuoden päästä kun nämä itsekeskeiset, keskimääräistä tyhmemmät rasistit kasvattavat lapsiaan ja siirtävät mätiä ja suvaitsemattomia arvojaan heille.
Itse teen vapaaehtoistyötä maahanmuuttaja-lasten kanssa ja voin sanoa että tekisi pirun hyvää teille kapeakatseiset av-mammat vierailla näiden perheiden luona joskus.
Surullisena mietin että millainen Suomi meillä on asenteiltaan 20 vuoden päästä kun nämä itsekeskeiset, keskimääräistä tyhmemmät rasistit kasvattavat lapsiaan ja siirtävät mätiä ja suvaitsemattomia arvojaan heille.
Kyllä tänne av-palstalle yksi suomenruotsalaisuutta solvaava aloitus tarvitaan tehdä per päivä :D
Oikeasti, joka päivä. Parhaina vaikka iten miten monta. Vuosia olen täälläkin roikkunut eikä koskaan ole ollut tällaista.
tehty jo kaksi aloitusta. Surullisena mietin että millainen Suomi meillä on asenteiltaan 20 vuoden päästä kun nämä itsekeskeiset, keskimääräistä tyhmemmät rasistit kasvattavat lapsiaan ja siirtävät mätiä ja suvaitsemattomia arvojaan heille. Itse teen vapaaehtoistyötä maahanmuuttaja-lasten kanssa ja voin sanoa että tekisi pirun hyvää teille kapeakatseiset av-mammat vierailla näiden perheiden luona joskus.
nämäkin rasistit joutuvat jo nyt maahanmuuttajien hoidettavaksi ja vanhuudessaan entistä varmemmin. ;-D
Ei voi enää elää pullossa, jossa on vain Suomi ja pullon ulkopuolella muu maailma. Suomessa puhutaan jo nyt useita kieliä virallisten kielten ohella ja niiden määrä tulee lisääntymään. Vielä näemmä ajan, jolloin virastoissakin palvellaan muillakin kuin virallisilla kielillä, koska on älyttömän kallista rahdata yhteiskunnan varoilla tulkkeja, joka asian hoitamista varten.
de kallas dialekt. Täällä päin puhumme suomea ja ruotsia sekaisin.
suomenruotsissa fonetiikka on kopioitu suoraan suomenkielestä. Kieltä ei siis kannata haukkua rumaksi...
Ruotis on aito ja alkuperäinen, samoin Suomi, mutta suomenruotsi...hyi hitto sitä ei jaksa kuunnella. Ja hauskaa miten yleensä nämä suomenruotsalaiset ovat huonokuuloisiakin- huutaessaan rumaa kieltään.
kotouttaa myös suomenruotsalaiset suomen maassa asuvat suomen kieleen.
Pakolaisethan jo näin tekevätkin.
Ruotsi kielenä kuuluu ruotsalaisille. EI SUOMEEN, ei suomalaisen suuhun. Ruotsalaiset on asia erikseen.
Ruotsi kielenä kuuluu ruotsalaisille. EI SUOMEEN, ei suomalaisen suuhun. Ruotsalaiset on asia erikseen.
Onpas harvinaisen idioottimainen mielipide.
monen suomalaisen yrityksen virallinen kieli on jo englanti. Näin omassa työpaikassakin tiedotteet tulevat englanniksi. Maahanmuuttaajissa on paljon ulkomaalaisia, jotka eivät opettele tai opi suomenkieltä kuin auttavasti. Suurin osa näistä osaavat jollain lailla englantia, ja sitä heille puhutaan.
Telkkaristakin katsellaan vain ulkomaalaisia sarjoja ja arvostellaan suomenkielisiä ohjelmia. Ja pakollinen tv-lupakin haluttaisiin heittää romukoppaan, mikä tarkoittaisi suomenkielisen ohjelmiston määrän rajua pudotusta.
Puhukoot ne suomen svedut omaa kieltänsä mutta ei tarvi tuputtaa muille!
Ehkäpä johtuu siitä, että RKP:n johtama hallitus (Katainen tekee juuri kuten Wallin käskee) on nyt tuomassa pakkoruotsia ala-asteelle. Kyllä pinna palaa monella, vaikka ei se tietenkään ole tavallisten ruotsinkielisten vika.