Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

käväisinpä Loviisassa, ja korviini särähti tuo karmea suomenruotsi...

Vierailija
07.07.2011 |

eikö nämä kaksikieliset tosiaan osaa puhua kaunista ja pehmeää kunnon ruotsia. ruman ja töksähtelevän kuuloinen "ruotsi " oli kyllä ihan kaameaa kuultavaa... eikö ne itse huomaa kuinka huonosti lausuvat??

ja juu, itse en puhu ruotsia, koska en osaa kauniisti lausua, äitini sen sijaan puhuu aitoa ja kaunista ruotsia.

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
07.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jättekivaruotsi. Täysin suomen aksentilla lausuttua ja joka kolmas sana suomea. Mikä kieli se sellainen on???

Vierailija
22/56 |
07.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sentään puhun på min dialekt ja se tekee minusta minua. En esitä mitään.

H: Lovisabo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
07.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta sitten asiakaspalvelilta vaaditaankin ruotsinkielistä palvelua. Tuollaiset saisi lähettää pikapakettina Ahvenanmaalle ilman palautusoikeutta.

Vierailija
24/56 |
07.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joissa äänteet korostuvat eri tavoin.

Vierailija
25/56 |
07.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä suomessa että ruotsissa on siis murteita, joissa äänteet korostuvat eri tavoin.

Mutta ei se ole mikään murre, että lausutuaan ruotsia suomen aksentilla. Se on tankeroruotsia.

Vierailija
26/56 |
07.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä suomessa että ruotsissa on siis murteita, joissa äänteet korostuvat eri tavoin.

Mutta ei se ole mikään murre, että lausutuaan ruotsia suomen aksentilla. Se on tankeroruotsia.

kouluissa pakko-opetetaan jurui tätä ääntämätöntä ruotsia. Jos englannin tunneilla opetettaisiin yhtä heikkoa ääntämystä, niin opettaja saisi pian kenkää.

Vierailija
27/56 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ellei tankeroenglantia opettavilta opettajilta?

Vierailija
28/56 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä et vaan tajua idiootti, ihan sama kun matkustelet pitkin Ruotsia niin on täysin erilaista ääntämistä, ihan sama Englannissa jossain Yorkshiressä jne. Oletko vähän tyhmä? Ruotsalaisethan tykkää suomenruotsista, koska se kuullostaa sellaiselta vanhalta Ruotsilta, selkeältä jne, ainakin tuosta Turun alueen ruotsista.

Vierailija
29/56 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jättekivaruotsi. Täysin suomen aksentilla lausuttua ja joka kolmas sana suomea. Mikä kieli se sellainen on???

(ihan järkyttävän kuuloista kylläkin)

Vierailija
30/56 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oppineena mua kanssa hävettää nämä jauhesötit, ja muut sanojen raiskaukset.

Tämä Suomen voimakas RRRRRRRRRR ei kuulu Ruotsin kieleen ja paljon muuta valitettavaa! Sit ne ite väittää et Suomessa puhutaan aitoa ruotsia ja Svedussa vaan jotain murretta!!!!!!!!!

Vierailija
31/56 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sit ne ite väittää et Suomessa puhutaan aitoa ruotsia ja Svedussa vaan jotain murretta!!!!!!!!!

Vierailija
32/56 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minusta kaikki kielet kuulostavat kivoilta.

Vierailija
33/56 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsinkielisvihan lietsominen etenee omaa masentavaa latuaan.

Vierailija
34/56 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsissa asuneena ja sitä murretta oppineena mua kanssa hävettää nämä jauhesötit, ja muut sanojen raiskaukset. Tämä Suomen voimakas RRRRRRRRRR ei kuulu Ruotsin kieleen ja paljon muuta valitettavaa! Sit ne ite väittää et Suomessa puhutaan aitoa ruotsia ja Svedussa vaan jotain murretta!!!!!!!!!

Kuule Ruotsinkin alueella murre vaihtuu moneen kertaan. Phjoisessa murre muistuttaa suomeruotsia, Skånessa taas tanskaa (ja se R erityisesti vaihtuu vastaavasti). Tietysti Ruoitsissakin on se yleiskieli, kuten vaikka Britanniassakin, tai Suomessa. Yleensä sitä kuulee esimerkiksi uutistelnlukijoilta, mutta ei pidä erehtyä luulemaan, että se on se ainoa tapa puhua.

Suomenruotsi eri alamurteineen ja suomalaisine lainasanoineen on yksi ruotsin murre, joka elää ja muuttuu kuten muutkin käytössä olevat murteet.

Vierailija
35/56 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oan enkun ääntämistänne ja sitten arvostelkaa muiden ääntämistä:)

maassa maan tavalla...

Vierailija
36/56 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsinkielisvihan lietsominen etenee omaa masentavaa latuaan.

mamut, suomenruotsalaiset ja muut kuin vaaleaihoiset ovat tänä päivänä vapaata riistaa kaikille hulluille ja häiriintyneille ja näitä mielenterveyshäiriöisä tuntuu olevan paljon. Eikä ole väliä vaikka kysessä olisi lapsi tai nainen. Kuka nämä idiottit on oikein kasvattanut?

Vierailija
37/56 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämä suomenruotsin väheksyminen. Ajattelevatkohan britit samaa amerikanenglannista? Onko tullut mieleen ett jos kielet ovat satoja vuosia erillään, ne eriytyvät esim. ääntämykseltään vaikka pohjalla olisikin sama kieli?

Ja mitä murteisiin tulee, niin suomenruotsissa on murteita ihan niin kuin ruotsinruotsissakin. Ja Suomessa näköjään väheksytään pääkaupunkiseudun puheenpartta hienosteluna ja ruman kuuloisena riippumatta siitä puhuuko päkaupunkiseutulainen suomea vai ruotsia, tasa-arvoa sentään jossain ;) Itse olen pääkaupunkiseudulta ja iso osa kavereista ruotsinkielisiä ja voin sanoa että puhumme vaan niin kuin olemme lapsesta asti tottuneet puhumaan - samoin kuin monet murteiden käyttäjät.

Vierailija
38/56 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun on noita murteita. Kaikkien pitäis puhua kirjakieltä ja artikuloida ainoastaan niin kuin kieltenopetusmateriaaleissa.

Itse puhun ruotsia äidinkielenäni eikä minulle tulisi MIELEENKÄÄN tulla tekemään aloitus av-palstalle siitä kuinka olen käynyt Joensuussa ja kyllä särähtää korvaan miten rumasti siellä lausutaan suomea, eivätkö voisi puhua kaunista kirjakieltä, kuten äitini puhuu?

Kyllä tänne av-palstalle yksi suomenruotsalaisuutta solvaava aloitus tarvitaan tehdä per päivä :D

Vierailija
39/56 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tänne av-palstalle yksi suomenruotsalaisuutta solvaava aloitus tarvitaan tehdä per päivä :D

Oikeasti, joka päivä. Parhaina vaikka iten miten monta. Vuosia olen täälläkin roikkunut eikä koskaan ole ollut tällaista.

Vierailija
40/56 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämä suomenruotsin väheksyminen. Ajattelevatkohan britit samaa amerikanenglannista? Onko tullut mieleen ett jos kielet ovat satoja vuosia erillään, ne eriytyvät esim. ääntämykseltään vaikka pohjalla olisikin sama kieli?

Kyllä :D Tietysti leikkimielellä ja ormaaliälyiset ymmärtävät juuri tuon, että kielet kehittyvät ja erillään olevat kehittyvät eri suuntiin.

Mutta kestoirvailun aiheita on paljon: aluminium/aluminum, football/soccer, fanny lift/elevator jne jne. Ja tietysti aksentti an ääntämys, vaikka näppituntumalla se eroaa Britannian sisällä enemmän kuin USA:n sisällä (glasgowlainen ja lontoolainen duunari eivät välttämättä ymmärrä toisiaan :D)