Monelta pienten lasten vanhemmat heräävät aamuisin?
Siis sellaiset jotka eivät mene töihin tai vie lapsia hoitoon tms. eli lähinnä kotiäidit, siis. Meillä lapsi 2v. heräilee nyt kesällä klo 9-10 ja on niin hassua kun meidän ollessa aamupalalla kaikki muut ovat ulkona hiekkalaatikolla ja meidän ulkoillessa ketään ei enää ulkona näy. Toisaalta ihanaa kun saa itsekin nukkua pitkään kun en käy itse kovin aikaisin nukkumaan mutta onkohan meissä jotakin vikaa? Miten muilla?
Kommentit (48)
Viimeistään 9:00 herään itse, lapsen herätän viimeistään 10:00. Nukkumaan olen laittanut tuossa 20:00-21:00, mielestäni ihan normaali aikataulu meilläkin :D
Nyt 2,5vuotiaana on alkanut heräilemään vähän aikaisemmin, tuossa 8:30 paikkeilla, tosin nukkuukin nykyään jopa 2h päikkärit entisen 1h:n sijaan.
Arkipäivinä mies hakee heränneen lapsen aamiaiselle. Minä nousen 8:30 kun mies lähtee duuniin. Joskus me molemmat nukutaan 9 asti. viikonloppuisin mies nousee kun lapsi herää ja minä jatkan unia :). Mies on aamuvirkku. Lapsi heräilee monta kertaa, ja minä nukutan uudelleen, joten tuo aamu-uni on mulle tärkeä.
nukutaan yleensä 10 asti, joskus jopa pitempään! Vauva menee nukkumaan klo 21 ja herää syömään n. klo8, sitten unet jatkuu vielä sen pari tuntia. 6v ja 3.5v lapset menevät sänkyyn noin klo22 (syövät juuri iltapalaa tuossa vieressä) ja aamulla herättävät minut siinä 10 korvilla. Itse valvon nyt miehen loma-aikaan klo 1-2 asti. Tämä rytmi passaa meille loistavasti!
Viimeistään 9:00 herään itse, lapsen herätän viimeistään 10:00. Nukkumaan olen laittanut tuossa 20:00-21:00, mielestäni ihan normaali aikataulu meilläkin :D Nyt 2,5vuotiaana on alkanut heräilemään vähän aikaisemmin, tuossa 8:30 paikkeilla, tosin nukkuukin nykyään jopa 2h päikkärit entisen 1h:n sijaan.
jos lapsi nukkuu noin paljon...
kouluaikana 7.30-8.00. Lapsia 4 (0-8v). Ei mekään todella olla tuolla pihalla menossa ennen lounasaikaa. Vasta siinä ruuan jälkeen voi kuvitella menevänsä ulos. Kun muut menee päikkäreille. Mutta meillä ei siihen aikaan kukaan nuku, Vauva menee päikkäreille noin 11.30 ja toisille 17.30. Muut ei nuku päiväunia. Ehkä sitten, kun kuopus kasvaa, se täytyy käydä aamupäivällä "väsyttämässä" ulkona.
esikoinen on aina ollut illantorkku ja aamunvirkku. Herää nykyään kuudelta. Kamalaa, en jaksaisi millään herätä, vaikka tässä on ollut nyt kuusi vuotta aikaa totutella...
Kuopus on taas sitten rytmiltään aivan toisenlainen. Kukkuu illalla myöhään, ja nukkuisi helposti ysiin asti aamulla. Yritä näiden kanssa nyt sitten jonkinlaista kompromissia...
ennen klo 9 ellei ole pakko. Lapsi 1 v 9 kk. Nukkumaan mennään vasta 22 jälkeen.
Meille sopii hyvin elää tässä rytmissä eikä haittaa vaikkei puistoissa ketään meidän rytmin mukaan olekaan.
Viimeistään 9:00 herään itse, lapsen herätän viimeistään 10:00. Nukkumaan olen laittanut tuossa 20:00-21:00, mielestäni ihan normaali aikataulu meilläkin :D Nyt 2,5vuotiaana on alkanut heräilemään vähän aikaisemmin, tuossa 8:30 paikkeilla, tosin nukkuukin nykyään jopa 2h päikkärit entisen 1h:n sijaan.
jos lapsi nukkuu noin paljon...
Omaa aikaa on aina ollut ihan kiitettävästi :) Lapsi nukkui pienestä asti 16h vuorokaudessa. 14hyöllä ja 2x1h päivällä. Vuoden iässä jäi toiset päikkärit pois. Nyt kaksi vuotta täytettyään lapsi on ruvennut nukkumaan vähän pidemmät päikkärit ja heräämään aamulla pikkuhiljaa aikaisemmin. Kuitenkin yhteensä noin 13h/vrk, 21:00nukkumaan, herää 8:30, päikkärit 1,5-2h.
mies herää uein lapsen kanssa aamiaiselle ja minä vasta myöhemmin.
Olen iltavirkku ja tosi aamu-uninen.
Monesti lapsi on jo aamupäivän päikkäreillä, kun minä vasta kömmin aamukahville.
Ja olen kyllä ollut onnellinen tästä järjestelystä.
10 kk imetin yötäpäivää ja vauva nukku vieressä ja unet oli tooosi vähissä.
Nyt olenkin vähän ottanut vauva-ajan univelkoja takasin ja pikkuhiljaa alkanut siirtämään rytmiä "normaalimpaan".. Syksyllä pitää kuitenkin taas palata normaaliin rytmiin.
Tänään tyttö 1v 2 kk meni nukkumaan vähän ennen yheksää ja herättiin kaikki (ylläripylläri) puol ysin maissa.
Nyt olis tavoitteena mennä tuossa 23 aikaan nukkumaan ja herätä lapsen kanssa aamulla.
Me ei mitenkään säännöllisesti vielä puistossa käydä, meillä on oma piha missä joka päivä leikitään ja aikaa vietetään (varsinkin näillä keleillä koko päivä).
Puistokin on kyllä tien toisella puolella, mutta ei vielä olla hirveesti puistoiltu. Lapsi kun viihtyy vielä hyvin omassakin pihassa. Ehkä sitten vähän isompana aletaan useammin puistoilee tai syksyllä ainakin, kun vähän viilenee.
Tämmösillä helteillä puistotkin ammottaa tyhjyyttään.
Poden kyllä tosi huonoa omatuntoa, jos nukun myöhään, tuntuu että pitäisi olla jo reippaana lapsen kanssa ulkona ja ties missä.
Nyt kuitenkin ramasee jo ihan mukavasti, niin jospa painuis nukkumaan. Jaksaa aamulla sitten ihmisten aikaan herätä. :)
mutta nyt kesällä olen yrittänyt myöhäistää esikoisen rytmiä, siinä tosin kovin hyvin onnistumatta. Minusta on kiva nukkua kesäaamuna pitkään, koska makkari on varjon puolella ja viileä silloin. Valoisat kesäillat taas vietän mieluiten ulkona aika myöhäänkin.
Mut ei se varsinaiseti ole äidin reippaudesta kiinni milloin puistoon mennään. Pakkohan sitä on nousta kun lapsi nousee, oli kuinka aikaista tahansa. Jos nousee aikaisni ehtii vaikka mihin vaikka ois minkälainen hituri itse. :)
Omaa aikaa on aina ollut ihan kiitettävästi :) Lapsi nukkui pienestä asti 16h vuorokaudessa. 14hyöllä ja 2x1h päivällä. Vuoden iässä jäi toiset päikkärit pois. Nyt kaksi vuotta täytettyään lapsi on ruvennut nukkumaan vähän pidemmät päikkärit ja heräämään aamulla pikkuhiljaa aikaisemmin. Kuitenkin yhteensä noin 13h/vrk, 21:00nukkumaan, herää 8:30, päikkärit 1,5-2h.
Mä en edes osaa kuvitella millaista olisi olla vauvan tai isommankaan äiti, joka nukkuu noin paljon. Varmaan ihan täysin eri maailmasta kuin tällaisen huonosti, pätkissä ja vähäunisen lapsen.
Mutta hyvä sulle. Mä hankkisin varmaan viisi lasta, jos meillä olisi tuollainen.
Terveisin eräs äiti, jonka 2 v yhä juoksee ympäriinsä, mutta herää viimeistään kahdeksalta.
4v poika herää klo 8-9.00.
itse jatkan unia yhteentoista asti. poika leikkii sen aikaa huoneessaan.
Omaa aikaa on aina ollut ihan kiitettävästi :) Lapsi nukkui pienestä asti 16h vuorokaudessa. 14hyöllä ja 2x1h päivällä. Vuoden iässä jäi toiset päikkärit pois. Nyt kaksi vuotta täytettyään lapsi on ruvennut nukkumaan vähän pidemmät päikkärit ja heräämään aamulla pikkuhiljaa aikaisemmin. Kuitenkin yhteensä noin 13h/vrk, 21:00nukkumaan, herää 8:30, päikkärit 1,5-2h.Mä en edes osaa kuvitella millaista olisi olla vauvan tai isommankaan äiti, joka nukkuu noin paljon. Varmaan ihan täysin eri maailmasta kuin tällaisen huonosti, pätkissä ja vähäunisen lapsen.
Mutta hyvä sulle. Mä hankkisin varmaan viisi lasta, jos meillä olisi tuollainen.
Terveisin eräs äiti, jonka 2 v yhä juoksee ympäriinsä, mutta herää viimeistään kahdeksalta.
sitten tuon verta nukkuneessa tapauskessa riittääkin. Pää viidentenä jalkana menossa koko hereillä olo ajan.
Meillä on vain yksi lapsi ja on ollut sen verta helppo, etten ole uskaltanut toista hankkia. Pelkään etten jaksaisi jos nukkuisikin vähemmän :D No on siinä muitakin syitä tosin :D
Lapset menevät nukkumaan 8.20 - 8.30. Aamulla heräävät 7 - 7.30.
Hyvin ehditään leikkikentälle 9 jäljestä.
Ihanaa, kun on seuraa muista äideistä ja lapsista.
En vaihtaisi myöhäisempiin aamuihin!
Lapset menevät nukkumaan 8.20 - 8.30. Aamulla heräävät 7 - 7.30.
Hyvin ehditään leikkikentälle 9 jäljestä.
Ihanaa, kun on seuraa muista äideistä ja lapsista.
En vaihtaisi myöhäisempiin aamuihin!
kun oli huono omatunto, kun lapsi nukkui 10:00 asti. Valitsin silti myöhäiset aamut aikaisten iltojen sijaan. Jos oltaisi laitettu lapsi nukkumaan 20:00 sijaan 18:00, olisi ne oikeat kaverit jääneet viikolla tapaamatta. Suurin osa käy töissä ja itse olen "hitaasti heräävä" vaikka heräisinkin aikaisin.
Omaa aikaa on aina ollut ihan kiitettävästi :) Lapsi nukkui pienestä asti 16h vuorokaudessa. 14hyöllä ja 2x1h päivällä. Vuoden iässä jäi toiset päikkärit pois. Nyt kaksi vuotta täytettyään lapsi on ruvennut nukkumaan vähän pidemmät päikkärit ja heräämään aamulla pikkuhiljaa aikaisemmin. Kuitenkin yhteensä noin 13h/vrk, 21:00nukkumaan, herää 8:30, päikkärit 1,5-2h.Mä en edes osaa kuvitella millaista olisi olla vauvan tai isommankaan äiti, joka nukkuu noin paljon. Varmaan ihan täysin eri maailmasta kuin tällaisen huonosti, pätkissä ja vähäunisen lapsen.
sitten tuon verta nukkuneessa tapauskessa riittääkin. Pää viidentenä jalkana menossa koko hereillä olo ajan.
Meillä on vain yksi lapsi ja on ollut sen verta helppo, etten ole uskaltanut toista hankkia. Pelkään etten jaksaisi jos nukkuisikin vähemmän :D No on siinä muitakin syitä tosin :D
vähän nukkuva silti sellainen duracell, että saa päänpyörittelyä tutuilta ja minä aina valitteluja kuinka rankkaa mulla varmaan on tuon vauhtipakkauksen kanssa.
Mutta nauti ihmeessä hyvin nukkuvasta ja vilkkaasta lapsestasi! Mä itse tykkään vauhdikkaista lapsista, vaikka vaativat kyllä äidiltäkin virtaa.
t. 36
Puolvuotias menee nukkumaan klo 21 herää kuuden aikaan syömään ja otetaan sitten meidän viereen jatkamaan unia! Kun miehellä vapaata nukutaan helposti kymmeneen!
Meillä herätään 7-11 välillä. Yleensä noin yhdeksän aikoihin. Jos ei ole jotain erityistä menoa en herätä. Lapsi sitten toisaalta nukahtaa myöhään illalla noin 23 yleensä kun nukkuu päivälläkin pitkät päiväunet.
Ihan ok systeemi ja tuntuu kuitenkin, että välillä on ehditty puistoon yms. juttuihin ihan ajoissa erilaisiin ohjattuihin toimintoihin, joissa käytiin oli kyllä talvella aina kiire.
Musta tämä on ollut mukavaa. Menen pian töihin ja pitää alkaa herätä aiemmin. Mies saa sitten toivottavasti nauttia rauhallisista aamuista lapsen kanssa kun jää häntä hoitamaan.
lapsi nukkui jo parikuukautisena 12 tunnin yhtäjaksoiset unet mutta on jotenkin hankala nukkumaan päivällä ja illalla. Silloinkin kun on ollut pakko herätä todella aikaisin (esim. klo 6-7) niin lapsi ei silti nukahda sen paremmin illalla tai siis aikaisemmin, tarkemmin sanottuna. Lapsella taitaa olla joku hyvin tarkka sisäinen kello?