Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

RKP yrittää estää pakkruotsiin liittyvät kansalaisaloitteet

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIKSI te vouhkaatte tästä pakkoruotsista näin paljon? Onko se ihan oikeesti NIIN iso asia?

Minun puolestani ruotsi voitaisiin muuttaa vapaaehtoiseksi kouluissa, mutta kaksikielisyydestä en kuitenkaan olisi luopumassa. Mielestäni Suomen pitäisi itse asiassa olla kolmekielinen, eli saame myös täysivaltaiseksi kieleksi.

Itse en ainakaan ole elämässäni kokenut sen enempi suurta haittaa kuin hyötyäkään ruotsin opiskelusta. Ihan yhtä tarpeellista on ollut kuin kouluaineista esimerkiksi maantieto tai ranska.

Maantieto on yleisivistävä ja universaali aine. Ei sen pakollisuutta edes taida kukaan kyseenalaistaa.

Ranskan olet itse valinnut.

Ruotsi on ainoa pakollinen kieli ja ainoa pakollinen ei-universaali aine.

Ja kyllä, on se iso asia. Suomalaisilla on kansana hyvin kapea kielitaito. Sitä pitäisi monipuolistaa ja se onnistuu vain pakkoruotsista luopumalla. Englantia on käytännössä pakko opiskella (vaikka se ei olekaan kouluissa pakollista), joten ainoa vaihtoehto on antaa mahdollisuus valita ruotsin tilalle muita kieliä.

Ruotsissa suunnitellaan kiinan tarjoamista toiseksi kieleksi... Siellä osataan ajatella tulevaisuutta. Suomessa politiikot elävät 1800-luvulla ja päättävät kieliopinnot sen mukaisesti.

Vierailija
2/18 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

aloitteita voi tehdä. Onhan alotteiden oltava linjassa peruslain kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
07.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten tuollainen aloite olisi helppo saada aikaan.

Vierailija
4/18 |
07.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
5/18 |
07.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä jäsenten mielipide ei sopinut kolmikolle Stubb - Katainen - Sasi, ja jäsenet pakotettiin äänestämään pakkoruotsista uudelleen ja sillä kertaa oikein!

Vierailija
6/18 |
07.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten RKP estää mielenosoitukset?

Olen ehdottomasti pakkoruotsia vastaan ja aion osallistua mielenosoitukseen Eduskuntatalolla 6.9. 2011.

Vierailija
7/18 |
07.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten RKP estää mielenosoitukset?

Olen ehdottomasti pakkoruotsia vastaan ja aion osallistua mielenosoitukseen Eduskuntatalolla 6.9. 2011.

Vaan kansalaisaloitteen, johon tarvitaan muistaakseni 1000 ihmisen allekirjoitus että joku asia saadaan käsiteltäväksi.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kansalaisaloite

http://www.vihreat.fi/node/4801

http://www.google.com/search?hl=en&q=kansalaisaloite&rlz=1I7ADFA_en

Linkkejä aiheesta yllä.

Vierailija
8/18 |
07.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä siinä silloin tarvitaan avuksi isänmaanpettureita muistakin puolueista!

T: Persu

Vierailija
9/18 |
07.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
10/18 |
07.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pakkoruotsi on siksi, että niissä ruotsinkielisissä on erittäin hyvävaraisia suhteessa paljon. Rahalla saa

Vierailija
11/18 |
07.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta rauhanomainen. Vastustan pakkoruotsia kaikin keinoin.

Meillä ystäväpiirissä ja lasten luokkakavereissa ruotsinkielisiä. Se ei silti tarkoita, että kaikki suomalaislapset pitäisi pakkoruotsittaa.

Itse olen pakkoruotsin uhri, enkä halua sitä samaa lapsilleni.

Vierailija
12/18 |
07.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten suomenkieliset saivat oikeutensa?

Vierailija
13/18 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

silti mun makuun menee ihan ääliömäisyyksiin tuo pakkoruotsin vastustus. POIS RUOTSI JA MAAILMA PELASTUU!!!! Kuten sanoin, mun mielestä ruotsi vois ihan hyvin olla valinnainen, aika moni varmaan lukis sitä koska se on helppo kieli.

MIKSI te vouhkaatte tästä pakkoruotsista näin paljon? Onko se ihan oikeesti NIIN iso asia?

Minun puolestani ruotsi voitaisiin muuttaa vapaaehtoiseksi kouluissa, mutta kaksikielisyydestä en kuitenkaan olisi luopumassa. Mielestäni Suomen pitäisi itse asiassa olla kolmekielinen, eli saame myös täysivaltaiseksi kieleksi.

Itse en ainakaan ole elämässäni kokenut sen enempi suurta haittaa kuin hyötyäkään ruotsin opiskelusta. Ihan yhtä tarpeellista on ollut kuin kouluaineista esimerkiksi maantieto tai ranska.

Maantieto on yleisivistävä ja universaali aine. Ei sen pakollisuutta edes taida kukaan kyseenalaistaa.

Ranskan olet itse valinnut.

Ruotsi on ainoa pakollinen kieli ja ainoa pakollinen ei-universaali aine.

Ja kyllä, on se iso asia. Suomalaisilla on kansana hyvin kapea kielitaito. Sitä pitäisi monipuolistaa ja se onnistuu vain pakkoruotsista luopumalla. Englantia on käytännössä pakko opiskella (vaikka se ei olekaan kouluissa pakollista), joten ainoa vaihtoehto on antaa mahdollisuus valita ruotsin tilalle muita kieliä.

Ruotsissa suunnitellaan kiinan tarjoamista toiseksi kieleksi... Siellä osataan ajatella tulevaisuutta. Suomessa politiikot elävät 1800-luvulla ja päättävät kieliopinnot sen mukaisesti.

Vierailija
14/18 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tätä räyhäämistä pakkoruottista.

Eikö Suomessa ole mitään muuta tärkeämpää mihin pitäisi ensin tuhlata energiaa? Suomessa on monilla ihmisillä asiat todella huonosti, joutuivat sitten pakkoruotsin uhreiksi tai ei. SE olisi asia jota ensin voisi miettiä.

Vierailija
15/18 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä pointteja kirjoituksessa kuten onko Suomi oikeasti kaksikielinen. Vain 5% on kaksikielisiä Suomalaisista ja toisena virallisena kielenä ruotsi on ollut Suomessa vain 200 vuotta, joka on historiallisesti lyhyt aika.

Toinen kiinnostava pointti kirjoituksessa oli Ahvenanmaan asema + Suomessa pari kuntaa, joissa ruotsi on virallinen kieli. Näissä paikoissahan suomenkieli on vähemmistönä. Suomenkielisten oikeudet?

Ja kuinka moni ruotsinkielinen ei oikeasti osaa suomea, siis suomenruotsalainen. Suomi menettää paljon, kun oppilaiden resurssit eivät riitä tarpeellisempien kielien opiskeluun. Kun motivaatio on kohdallaan, ovat oppimistuloksetkin parempia. Esim. jos henkilö haluaa opiskella espanjaa, on tämä lähes mahdotonta tehokkaasti nykyään. Kun pitää tuhlata aikaa pakkoruotsin opiskeluun, kielitaito kärsii! Ja kas kummaa, monta vuotta on pakko opiskella ruotsia, mutta koulun jälkeen vain harva "osaa puhua" ruotsia. Eihän siitä mitään päähän jää, kun pitää opiskella väkisin eikä ruotsin kielellä ole käyttöä Suomessa.

Hyvä, että on mielenosoitus ja tästä pakkoruotsista uskalletaan nykyään puhua. Kumartelu saisi loppua.

Vierailija
16/18 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin suomalaiset on hannareita, jotka kyllä uhoavat netissä ja puheissa, mutta kun pitäisi oikeasti seisoa sanojensa takana niin kas kummaa ei paikalla ole kuin kourallinen ihmisiä näyttämässä naamansa. 2 kuukauden päästä ei kukaan muista, että tuollainen tapahtuma on edes olemassa.

Ja pakkoruotsi ei poistu tällä hallituskaudella se on varmaa. Juurihan nuo ovat hallitusohjelman lyöneet lukkoon eikä siinä puhuttu mitään pakkoruotsin poistamisesta. Vaatii ihan erilaisen hallituspohjan että pakkoruotsi poistuu kouluista.

Vierailija
17/18 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se ihan oikeesti NIIN iso asia?

Vierailija
18/18 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi menettää paljon, kun oppilaiden resurssit eivät riitä tarpeellisempien kielien opiskeluun. Kun motivaatio on kohdallaan, ovat oppimistuloksetkin parempia. Esim. jos henkilö haluaa opiskella espanjaa, on tämä lähes mahdotonta tehokkaasti nykyään. Kun pitää tuhlata aikaa pakkoruotsin opiskeluun, kielitaito kärsii! Ja kas kummaa, monta vuotta on pakko opiskella ruotsia, mutta koulun jälkeen vain harva "osaa puhua" ruotsia. Eihän siitä mitään päähän jää, kun pitää opiskella väkisin eikä ruotsin kielellä ole käyttöä Suomessa.

Hyvä, että on mielenosoitus ja tästä pakkoruotsista uskalletaan nykyään puhua. Kumartelu saisi loppua.