Käytätkö pyöräilykypärää ja luistelukypärää?
Tuli tuosta mies ja lihapulla -ketjusta mieleen pyöräkypärän käyttö, kun joku siellä (toivottavasti oli vitsi) teilasi junteiksi miehet, jotka käyttävät pyöräilykypärää.
Mutta entä naiset? Käytättekö te pyöräilykypärää? Entä miehenne ja lapsenne?
Lapseni 5-vee ja 4-vee eivät pyöräile tai potkulautaile yhtään ilman kypärää. Eivätkä luistele. Itse käytän pyöräilykypärää aina, mielestäni se on paitsi esimerkki lapsille myös "henkivakuutus". Nuorempana en käyttänyt, mutta nykyään aina.
Olen ope ja pyöräilen työmatkoja usein. En voisi kuvitella, että pyöräilisin töihin ilman kypärää, kun oppilailta toivotaan kypärän käyttöä koulumatkoilla.
Töissä käytän luistelukypärää, kun luistellaan, oppilailtakin se vaaditaan. Vapaa-aikana en käytä, jos luistelen omien lasteni kanssa.Käytättekö te muut luistelukypärää?
Olen eronnut, ex-mieheni ei käytä pyöräilykypärää. Hänkin pyöräilee työmatkoja 20 kilsaa päivässä. Mutta se kypärärättömyys ei liity eroomme mitenkään, kunhan vaan totesin;)
Kommentit (17)
Jäällä en ole luistellut yli kymmeneen vuoteen.
Alamäissä vauhti nousee helposti yli 40 km/h, enkä halua sellaisissa vauhdeissa riskeerata ja ajaa johonkin halkeamaan. Joskus kaupunkiajossa hitaissa vauhdeissa ja lyhyillä matkoilla kypärä jää kotiin (varsinkin pakkasella, kun tarvitsee paksumpaa pipoa) ja olo on ihan syyllinen. Ajan pyörällä n. 2000 km vuodessa.
Kaikki meillä käyttää.
Ja niin käyttävät mies ja lapsetkin. Lapset käyttävät luistellessa jääkiekkokypärää. Aikuisilla ei kypärää luistellessa.
luistimilla en ole ollut useampaan vuoteen mutta silloin en käyttänyt kypärää. Lapsen kanssa kun mennään jäälle niin täytynee mammankin ostaa kypärä ihan esimerkin vuoksi.
Minulla on pyöräily, laskettelu ja lumilautailukypärä. En ole luistellut noin kymmeneen vuoteen, eli kypärää tähän tarkoitukseen ei ole.
Aina voi olla että joku muu tekee virheen esim. kääntyvä auto ajoi päälleni, kun pyöräilin. Onneksi oli kypärä päässä, sain vain hiusmurtuman rintakehään. Lumilautaillessani lapsi laski takaapäin päälle ja pahasti tässäkin olis käynyt jos ei olis ollut molemmilla kypärää. Eräältä herralta myös lipesi laskettelusukset käsistä (otti ne siis telineestä ja lähti kävelee), jotka osuivat päähäni (istuin penkillä). Iso haava niistä terävistä metallireunoista olis tullut, kypäräänkin tuli selkeät naarmut tästä. Eli ikinä ei voi tietää mitä muut tekee ja voihan sitä itsekkin mokata.
Pakotin mieheni ostamaan kypärän ja hän käyttää sitä myös jopa kilometrin kauppareissulla.
ja pidän idiootteina kaikkia kypärättä pyöräileviä.
Itse olen aktiivinen pyöräilyn harrastaja (ajan maantiepyörällä), eikä minulle tulisi mieleenikään hypätä pyörän selkään ilman kypärää. Niin tärkeäksi koen kypärän, että pidän kypärättömiä pyöräilijöitä myös tyylittöminä ja juntteina.
Voin myös kertoa, että suurin osa aktiivipyöräilijöistä jakaa tämän näkemyksen kanssani :).
Sekä pyöräillessä ja rullaluistella. Tavallisilla luistimilla tulee niin harvoin luisteltua, mutta silloin en käytä. Lapsi käyttää näissä kaikissa. Lapsen isä käyttää pyöräilleessä. Ei rullaluistele.
osaavat ajaa pyörillänsä ihan niinku ilman kypärääkin :) junttien touhua se on, totta.
Juntit eivät käytä kypärää :)
Meillä kaikki käyttää kypärää, osataan ajaa mutta kaikista muista tiellä liikkujista ei voi tietää.
Meillä koko perhe käyttää kypärää pyöräillessä, rullaluistellessa, skeittilautaillessa, potkulautaillessa, jääkiekossa ja mökillä pappamopoillessa ja mönkijällä ajaessa. Taitoluistelussa ei tietenkään käytetä kypärää (mahdotonta, koska esim. hypyt eivät onnistu kypärän kanssa koska se vaikuttaa tasapainoon liian paljon) ja sitä meillä harrastaa kaksi lasta ja äiti.
Veneillessä käytetään aina pelastusliivejä ja autossa aina turvaistuimia ja turvavöitä, myös ulkomailla yms. (eli valitaan auto sen mukaan). Tosin bussissa ei käytetä jos ei vöitä ole. Trampoliinilla hypitään yksi kerrallaan ja siinä on turvaverkko. Ruohonleikkuria ajettaessa käytetään kuulosuojaimia, ei kypärää ;-)
kun ei lapsena ole oppinut, niin en osaa käyttää. Tosin itse en ole pyöräillyt paljoakaan pariin vuoteen kun on pitänyt lasta opettaa pyöräilyn saloihin.
Lapsi 5,5v käyttää pyöräilykypärää, mutta ei luistelukypärää kuin tarhan luisteluissa ja jos rullaluistelee. Harrastaa siis yksinluistelua ja yksinluistelussa ei kypärää käytetä.
Luistelukypärää en käytä. Mies myös käyttää pyöräilykypärää, ja lapset luonnollisesti myös.
Mun mielestä on todella ärsyttävää kun ihmiset jää tuijottamaan kun pyöräilen. Ja mielestäni he tuijottavat nimenomaan sitä että minulla on kypärä.
Olen varmaan ainoa 24-vuotias nainen joka käyttää kypärää, ainakin ilmeisetä päätellen...
No siis ajattelin sitä niinkin että olen kuitenkin lapselleni esimerkki. Ei se toimi että sanotaan, "älä tee niinkuin minä teen, vaan tee niinkuin minä sanon".
Lapsille tulee sääntö että jos kuulen tai näen että ovat ajaneet ilman kypärää pyörillä, lähtee pyörä kiertoon. Samantien.
Ehkä maailman surkein tekosyy on se että naiset valittavat että kun hiekset menee lyttyyn silloin. No, varmaan sitä hiuksia sitten miettii jos kaatuu ja kolauttaa päänsä maahan.
Itse olen kaatunut pahasti kun väistin alle juossutta taaperoa (en ajanut kovaa ja taapero juoksi oikeasti kirjaimellisesti puskasta alle). Onneksi oli kypärä, sillä pääni alle osui kivi. Aivotärähdystä pahempaa ei käynyt, kypärä kyllä halkesi. Kaupanpäällisiksi sain huudot siltä taaperon äidiltä, aivan kuin olisin ajanut tuhatta ja sataa heidän pihalleen. Onneksi siinä kadulla oli koiranulkoiluttaja joka sitten sanoi sille äidille että se lapsi kyllä juoksi alle ja tilasi minulle ambulanssin.
Ja jos tosiaan luistelisin niin minullakin olisi kypärä. Ihan jo sillä että viime kerrasta on noin 6-vuotta aikaa xD
käyttää koko perhe kypäriä, pyöräillään tosin pääsääntöisesti aina yhdessä niin me vanhemmat olemme päättäneet antaa mallia lapselle sekä kypärää käytetään tosin omankin turvallisuuden vuoksi.
osaavat ajaa pyörillänsä ihan niinku ilman kypärääkin :)
junttien touhua se on, totta.
Mieheni käyttää yleensä pyöräilykypärää. Tosin hän ei kuulemma muuten käyttäisi, mutta haluaa olla esimerkkinä lapsille. Mies ei kuitenkaan käytä luistelukypärää, vaikka joskus luisteleekin lasten kanssa.
Lapset käyttävät sekä pyöräily- että luistelukypärää. Luistelukypärä on sellainen "lätkänpelaajan" kypärä, kun meillä on poikia.